עמוד הבית > מאמרים > איך מסירים תוכן מגוגל? מדריך הסרת תוצאות מגוגל

איך מסירים תוכן מגוגל? מדריך הסרת תוצאות מגוגל

הסרת תוצאות מגוגל הפכה בשנים האחרונות לשירות מבוקש, שהוביל לפתיחת חברות רבות המתמחות בשירותי ניהול מוניטין ברשת או במילים אחרות – מתמחות בניקוי תוצאות שליליות מתוצאות החיפוש.

חשוב להבין, למעשה לא מדובר בניקוי תוצאות שליליות – אלא בקידום תוצאות חיוביות על פני התוצאות השליליות.

 הכל מתחיל מאחת הבעיות הגדולות ביותר ברשת האינטרנט – כל המידע נשאר ברשת, וכך במידה וישנן תוצאות שליליות אודות אדם מסוים או עסק מסוים – אותן תוצאות יישארו בתוצאות החיפוש של גוגל.

לאחר שהבנו שלא ניתן להסיר תוצאות, אלא רק לדחוק אותן למקום נמוך יותר, וודאי אתם מבינים את כמות העבודה הנדרשת על מנת "לנקות" דף שלם מתוצאות חיפוש שליליות.  למעשה לא מדובר בקידום של תוצאה אחת בגוגל אלא בקידום של 10 תוצאות שונות שידחקו תחתיהן את התוצאות השליליות.

פעולה לא קלה, קל וחומר כשמדובר בתוצאות שליליות שמגיעות מאתרים חזקים דוגמת Ynet, גלובס וכדומה.

צריך להבין, מדובר בפעילות שדורשת זמן עבודה רב – לפחות מספר חודשים עד שמצליחים לייצר תוצאות, ולרוב נדרש תקציב גבוה המשלב פעילות יצירת נכסים דיגיטליים, כתיבת עשרות – מאות מאמרים וכמובן פעילות קישורים נרחבת.

אם יש לכם צורך בניהול מוניטין – מוזמנים לבדוק מולנו עלויות:

אז איך בכל זאת מסירים תוצאות ותכנים מגוגל?

האופציה הראשונה והאפשרית – היא היכולת להסיר תכנים שבבעלותכם, הכוונה תכנים ודפים שמופיעים באתרים שאתם הבעלים המאומתים שלהם בגוגל וובמסטר טולס.

תוכלו לקרוא וללמוד יותר על גוגל וובמסטר טולס ועל הטמעת קוד האימות במצגת הבאה:

מתי נרצה להסיר מתוצאות החיפוש תכנים שאונדקסו מהאתר שלנו?

יש מקרים רבים ומגוונים בהם נרצה להסיר תוכן מהאתר שלנו, למשל:

  • תכנים בתשלום – תכנים שמיועדים אך ורק לגולשים ששילמו על מנת לצפות בהם
  • תכנים חסויים – מידע מסווג וחסוי שלא אמור להיות נגיש לכלל הגולשים
  • תוכן שנלקח מאתר אחר ולא אמור להיות מאונדקס בגוגל
  • תוכן כפול מהאתר שלנו – הכפלה של דפים / מוצרים שנובעת מהיררכייה לקויה של תכנים באתר או מיצירה כפולה של דפים בגרסאות שונות (למשל גרסאות PDF  שמתאנדקסות בגוגל).
  • דפי רכישה באתרי מסחר אלקטרוני – כל המשפך בו עובר הגולש בתהליך רכישת מוצרים ושירותים, הזנת פרטי אשראי וכו' – לא אמור להיות נגיש למנועי החיפוש של גוגל.

 

קצת על הסרת תכנים מהאתר שלכם:

הסרה של תוכן מהאתר שלכם גורמת לכך שהדף מוסר מאינדקס תוצאות החיפוש של גוגל – כך שבפעם הבאה שיגיע הזחלן של גוגל לאתר שלכם, האינדקס יעודכן והדף יוסר באופן סופי.

חשוב להבין שלוקח זמן עד שגם העותק השמור של הדף  (זה שקיים ושמור בתוצאות החיפוש של גוגל)  נעלם מתוצאות החיפוש.  זה חמור במיוחד אם במקרה גוגל אינדקס דף מהאתר שלכם, שהוא לא היה אמור לאנדקס.  במקרה כזה עלינו לעשות פעולה יזומה על מנת להסיר את אותו תוכן – על מנת שלא ייחשף לגולשים מתוך תוצאות החיפוש.

כל ההתייחסות להסרת תכנים מהאתרים שלכם – מתבססת על כך שאימתתם את בעלותכם על האתר בגוגל וובמסטר טולס.

הכלי להסרת כתובות אתרים

במסגרת האפשרויות בגוגל וובמסטר טולס, מוצע לכם הכלי להסרת כתובות אתרים.

1-הכלי-להסרת-כתובות-URL

שימו לב הכלי אינו מהווה פיתרון להסרה קבועה של תוכן מתוצאות החיפוש – אלא להסרה מיידית מתוצאות החיפוש (במידה ויש תוכן שאסור שייחשף לגולשים מתוך תוצאות החיפוש).

בשלב ראשון מומלץ כמובן להסיר את התוכן פיזית מהאתר.

בשלב הבא יש להיכנס לגוגל וובמסטר טולס, תחת Google Index לבחור Remove URLs וליצור בקשה חדשה – בה יש להזין את כתובת ה- URL  שאנו מעוניינים להסיר מתוצאות החיפוש.

שימו לב:

  • תוקף הבקשה: ל-90 יום בלבד.  אח"כ התוצאה עשויה לשוב לתוצאות החיפוש
  • לכן, יש לוודא במקביל להסיר את הדף / לחסום אותו עם תגית Noindex ו/או חסימה בקובץ Robots.txt.
  • על מנת להסיר את התוצאה באופן תמידי גם מהעותק השמור, יש להוסיף את התגית הבאה לדף:    
  • כאשר אתם מסירים את התוצאה באמצעות הכלי להסרת כתובות אתרים, וודאו שאתם מסירים אותה גם מהעותק השמור כפי שניתן לראות בצילום המסך הבא:

  • שימו לב שאתם מזינים את כתובת ה- URL  המלאה שאתם מעוניינים להסיר (ולא זו שלקחתם מתוך תוצאות החיפוש, שלעתים מוצגת באופן מקוצר).  יש חשיבות להקפיד על אותיות קטנות / גדולות.
  • שימו לב שלדף שהסרתם אין כפילויות באתר (לשם כך יש להגדיר מראש תגית Canonical  מתאימה).  במידה וישנן כפילויות, יהיה עליהם להסיר גם אותן.

 הרחבה על תגית Noindex

במידה ואתם מעוניינים לחסום גישה לדף מסוים באופן מלא ותמידי לגוגל – עליכם להשתמש בחסימה באמצעות תג Noindex.  כך, גם אם אתרים ודפים אחרים יקשרו לאותו דף – עדיין גוגל לא יכניס אותו לאינדקס ולא ניתן יהיה למצוא אותו בחיפושים בגוגל.

כל מה שעליכם לעשות הוא להוסיף את שורת הקוד הבאה לקטע ה- Head בדף הספציפי שתרצו לחסום:

אם הדף אונדקס כבר ונמצא בתוצאות החיפוש של גוגל.  רק בביקור הבא של הזחלן של גוגל, יתעדכן הדף ויוסר מתוצאות החיפוש בהתאם לתגית הנ"ל.

כדי להאיץ בגוגל לבצע את ההסרה – אפשר להשתמש בכלי להסרת כתובות אתרים – שסקרתי מקודם.

הרחבה על קובץ Robots.txt

קובץ רובוטס הוא למעשה שלט אין כניסה למנוע החיפוש של גוגל וליתר מנועי החיפוש.  מדובר בקובץ טקסט (.txt) שמנחה את מנועי החיפוש אילו דפים אסור להם לסרוק ולאנדקס לתוצאות החיפוש שלהם.

קובץ רובוטס נועד לחסום את גוגל על חלקים שונים מהאתר ולא על דף ספציפי פרטני – אותו ניתן לחסום כאמור גם באמצעות תגית noindex.

במידה ועליכם לחסום תיקייה שלמה מהאתר (למשל פורום, גלריה או אזור תשלום), עליכם להגדיר בקובץ רובוטס חסימה לאותה תיקייה באמצעות פקודת Disallow.

חשוב להבין, קובץ רובוטס הנו הקובץ הראשון שהזחלן של גוגל מחפש כשהוא מגיע לסרוק אתר – ולכן חשוב מאוד להקפיד שיהיה קובץ כזה וחשוב להקפיד שהקובץ יהיה נכון וללא שגיאות.

שגיאות בקובץ זה עלולות לגרום למצב בו דפים רבים מהאתר לא יאונדקסו בתוצאות החיפוש של גוגל.

על מנת ליצור את הקובץ, יש ליצור פשוט קובץ .txt

הקובץ נראה כך למשל:

User-agent: *
Disallow: /wp-admin/
Disallow: /wp-includes/

השורה הראשונה מתייחסת לכלל מנועי החיפוש

שתי השורות הבאות מנחות את גוגל לא לסרוק ולאנדקס את תיקיות wp-admin ו – wp-includes.

את הקובץ יש להטמיע בתיקייה ראשית (תיקיית השורש) בשרת בו מאוחסן האתר.  אם אין לכם גישה לתיקיית השורש – תוכלו לחסום באמצעות התגית noindex  שהצגתי מקודם.

שימו לב שגם במקרה זה, במידה ואתם מעוניינים לזרז את מנוע החיפוש להסיר את התיקייה מתוצאות החיפוש (במידה וכבר אונדקסה) – תוכלו לבחור באופציה  remove directory כפי שמופיע בצילום המסך שהצגתי מקודם.

חשוב להבין:  הכלי להסרת כתובות אתרים נועד למצבים בהם יש להסיר באופן מיידי דף או חלק מסוים מהאתר – מתוצאות החיפוש של גוגל,  למשל במקרים בהם הדפים מכילים תוכן חסוי (במידה וכבר אונדקס).

הכלי אינו מיועד למקרים הבאים:

  •         דף שמחזיר 404
  •         על מנת להסיר דפים שגוגל התריע שיש שגיאות סריקה לגביהם
  •         על מנת להסיר דפים המציגים תוכן כפול באתר שלכם  (לשם כך יש Canonical)

 

 הסרת תמונות מתוצאות החיפוש

מה קורה אם יש תמונה מהאתר שלכם שמופיעה בתוצאות החיפוש של גוגל.  במקרה כזה עלינו להסיר את כתובת ה- url  הספציפית של התמונה.

קודם כל עליכם לאתר את הכתובת שלה.  תוכלו לעשות זאת בקלות – במידה ומצאתם את התמונה בתוצאות החיפוש של גוגל, הקליקו עליה (להצגה בגודל מלא) והעתיקו את כתובת ה- URL  שלה.

את הכתובת יש להדביק בכלי להסרת כתובות URL, אותו סקרתי קודם.  יש להסיר גם את העותק השמור.

כמובן שעל מנת לוודא שהתמונה לא תאונדקס שנית, יש להוסיף עליה תגית noindex ו/או לחסום אותה בקובץ רובוטס.   במידה והתמונה מופיעה באתר שלא בבעלותכם – יהיה עליכם ליצור קשר עם אותו אתר ולבקש הסרה פיזית של התמונה.

חשוב להבין:  גם אם אתם לא מקשרים לדף מסוים – זה לא מה שימנע מגוגל לאנדקס אותו.  עדיף להשתמש בקובץ רובוטס או תגית noindex.

דרך נוספת וקצת יותר מורכבת:

ניתן לעשות לחלק מסוים מהאתר שלכם סיסמה  (כך רק גולש שיהיה לו את הסיסמה – תינתן לו הגישה לראות את החלק החסום).. כמובן שזה משפיע גם על מנועי החיפוש שלא יוכלו לנחש את הסיסמה…).

את ההגדרה ניתן לעשות באמצעות קובץ htaccess.

לסיכום חלק זה, ממליץ לכם לצפות בסרטון בנושא של החופר מגוגל  😯

מה קורה אם טעיתם ואתם רוצים להחזיר דף מסוים לתוצאות החיפוש?

אין בעיה, קודם כל וודאו שאין על אותו דף תגית noindex ושהוא אינו חסום באמצעות קובץ רובוטס.

במידה והשתמשתם בכלי להסרת כתובות אתרים – עליכם להיכנס אליו שוב דרך הגוגל וובמסטר טולס (באתר הרלוונטי).   בחרו בלשונית “removed”  (תוכן שהוסר) – שם תוכלו לראות את התכנים שביקשתם להסיר.

לאחר מכן תוכלו לבחור "כלול מחדש" ולהכניס מחדש את אותו תוכן לתוצאות החיפוש של גוגל.

לרוב לוקח לזה עד 5 ימים לכל היותר עד שזה חוזר.

שימו לב שלאחר הגשת בקשה להסרת תוכן, הבקשה עוברת לבדיקה של גוגל (pending).

כל מנהל אתר יכול לראות דרך הוובמסטר טולס את סטטוס הבקשות שלה (האם נדחה / אושר) – ניתן לראות בקישור הבא:  http://www.google.com/webmasters/tools/removals

 

יכול להיות מצב בו ביקשתם להסיר תוכן מסוים והבקשה אושרה,  אך עדיין התוצאה מופיעה בתוצאות החיפוש. זה יכול לקרות כאשר מדובר בתוכן כפול שחוזר במספר דפים (אז יש להשתמש בקנוניקל ו/או להסיר גם את הדפים הכפולים).

שימו לב שלא ביקשתם בטעות להסיר רק את ה"עותק השמור" של הדף – אז גוגל פשוט יסיר את העותק השמור ופעם הבאה שהוא יסרוק את הדף – הוא יעדכן אותו מחדש.

בכל מקרה אם אתם לא מעוניינים שהתוכן ישוב להופיע אחרי 90 יום – וודאו שאתם מוסיפים noindex וקובץ רובוטס.

 

הסרת תוכן מאתר אחרמה קורה אם מעוניינים להסיר תוכן מאתר אחר שלא בבעלותי?

הסרת תוכן מגוגל אפשרית כל עוד האתר בבעלותי.   במידה ואני מעוניין להסיר תוכן מתוצאות החיפוש של גוגל והתוכן אינו שלי – אז המצב הוא בעייתי יותר.

במקרים כאלה יש כמה דברים שאפשר לעשות:

קודם כל תמיד ניתן להגיש בקשה לבעלים של אותו אתר להסיר את התוכן הבעייתי.

הסרת תוכן בשל סיבה משפטית:

בלינק הבא תוכלו להגיש בקשה לגוגל, להסיר תוכן בשל סיבה משפטית.

ניתן להגיש בקשה במידה ואותו תוכן מפר את זכויות היוצרים / הסימן המסחרי שלכם, מכיל פרטים אישיים שלכם ועוד..

הסרת מידע אישי:

במידה ופרטים אישיים שלכם מופיעים בתוצאות החיפוש של גוגל – תוכלו להגיש בקשה להסרתם.

הכוונה היא במקרים בהם מוצג מידע אישי כגון:

מספרי תעודות זהות, מספרי חשבונות בנקים וכרטיסי אשראי, צילום של החתימה שלכם,

גוגל לא מסירים מידע שמופיע באתרים ממשלתיים ולא מסירים מידע כמו תאריכי לידה, כתובת ומספרי טלפון.

אילו תמונות וסרטונים גוגל מוכנים להסיר מתוצאות החיפוש?

ניתן גם להגיש בקשה להסרת תמונות אישיות במידה ומדובר בתמונות פוגעניות / סרטונים פוגעניים או בכאלו החושפים מידע אישי עליכם או כאלו שפוגעים בזכויות היוצרים שלכם.   כל תמונה או סרטון שיציגו פגיעה מינית בילדים – גם יוסרו.    גם תמונות המציגות אלימות כלפי בעלי חיים יוסרו.

על מנת להגיש בקשה להסרת תוכן / תמונה / סרטון שמכילים פרטים אישיים שלכם – כנסו ללינק הבא ופעלו בהתאם להנחיות של גוגל.

במידה והתוכן הוסר – אך עדיין מוצג בתוצאות החיפוש של גוגל – תוכלו לבקש להסיר אותו מתוצאות החיפוש בלינק הבא:     https://www.google.com/webmasters/tools/removals?pli=1

אם אתם רוצים להתלונן ולהסיר תוכן שעובר על זכויות היוצרים שלכם – יש להגיש בלינק הבא:  (רק הבעלים של התוכן יכול להגיש את הבקשה)

https://support.google.com/legal/troubleshooter/1114905?rd=2

עד כאן, יש עוד המון מידע שאפשר לפרט בנוגע לכל מה שקשור לתכנים כפולים באתר ועל שימוש בקנוניקל… אבל זה לפוסט אחר..

אשמח לשמוע תוספות והערות במידה ויש למאמר זה

7 Replies to “איך מסירים תוכן מגוגל? מדריך הסרת תוצאות מגוגל”

  1. אנידור אחלה פוסט
    חשוב ומענייין

  2. אנידור הגיב:

    תודה שלומי 🙂

  3. שוקי מן הגיב:

    וואו כל הכבוד על ההשקעה!
    מדריך מועיל ומפורט ביותר.
    באמת נראה לי שאני הולך לבדוק את הrobots.txt שלי שהכל
    תקין שם

    1. אנידור הגיב:

      חופשי אנשים שוכחים לשים לב לרובוטס מדי פעם. באתרי תוכן זה פחות קריטי ופחות עלולות לקרות בעיות.
      דווקא באתרי מסחר אלקטרוני (מניסיון עם כמה מלקוחותינו) יש המון בעיות בנושא וצריך לעבור על זה באופן שוטף.

  4. לרגע התבלבלתי. תמיד שמדברים על הסרה מדברים על דפים באתרים אחרים. אני קורא להסרת דפים מהאתר שלך בתוצאות החיפוש של גוגל, פשוט לא לאנדקס אותם וזה מה שעושה קובץ robots.txt – זהו תקן עליו הסכימו מנועי החיפוש שבו אפשר להגדיר מה לא לאנדקס.
    מנוע החיפוש, כפי שציינת, קורא את הקובץ הזה ופועל בהתאם. זאת לא המלצה אלא הנחייה למנוע החיפוש.
    עוד סוג של דפים שרצוי לא לאנדקס, אלה דפי תוצאות החיפוש הפנימי באתר, אם יש מנוע חיפוש פנימי באתר.
    בנוסף, מערכות ניהול תוכן כמו וורדפרס יוצרות הרבה כפילויות כי יש כל כך הרבה אפשרויות תיוג לפוסט: קטגוריות, תגיות, תאריך, מחבר, נתונים ועוד מיני טקסטמוניות – אבל את זה עושים בעזרת פלאגאין כמו WordPress seo yoast

    1. אנידור הגיב:

      צודק, בהחלט קורה בהמון אתרים שיש בהם מנוע חיפוש פנימי, מצב בו מאונדקסים המון דפים שלא צריכים להיות מאונדקסים ולא תורמים לקידום האתר, כנ"ל לגבי פורומים, דפי אירועים מלוח שנה שמתאנדקסים ועוד..

      זה נכון שהסרת דפים בדר"כ מתייחסת לאתרים אחרים, ושם ידינו אכן כבולות יותר למעט המקרים שציינתי במאמר. אך לא חסרים מקרים בהם במקרה התאנדקסו תכנים מהאתר שלנו שאנו צריכים להסיר ומאמר זה נועד עבור אותם מקרים

  5. אלכס בונר הגיב:

    ממש אהבתי את המאמר שכתבת באתר שלך על הסרת תוצאות שליליות בגוגל.
    השתמשתי בו הרבה, הוא ממש מקיף ומצוין,
    קידום אתרים במיטבו – גם הכתיבה, גם המצגת שעשית לה אימבד,
    צילומי המסך של גוגל, קישורים פנימיים, חלוקה לפסקאות – מקצוען!
    כיף לראות דבר כזה, ואין הרבה כאלה בארץ!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יש לנו עוד מאמרים מעולים

היררכיית אתר – המדריך המלא

כל מקדם אתרים יודע שאחד הגורמים החשובים ביותר בהשפעה על ...

אנידור חקק
08.03.2015
לקריאה

קמפיין ממומן בגוגל

ההתפתחות המהירה של האינטרנט הפכה אותו לאחד הכלים הפופולאריים בעולם. ...

צוות היידה
13.11.2011
לקריאה