תעשיית ה- SEO  עוברת תהפוכות רבות בשנים האחרונות.  לצד עדכוני גוגל בשלל חיות בשחור ולבן (פנדה ופינגווין), ללא ספק האלמנט המשמעותי ביותר כיום הוא הרשתות החברתיות.

כבר הצגתי לכם בפירוט והסברתי על חשיבותם של סיגנלים חברתיים לפני מספר חודשים ואף אמרתי שבקצב הנוכחי עוד יבוא יום והם יאפילו כל כוחם של קישורים.

היום אני רוצה לקחת את הנושא לכיוון אחר ולהסתכל על חשיבות המדיה החברתית בהשפעה על SEO בעיקר בהיבטים של תנועת גולשים לאתר.

 ככל שעובר הזמן, הופכות הרשתות החברתיות ובראשן פייסבוק למשאב הזמן העיקרי של גולשים ברשת.  בכל חודש אנו שומעים על מחקר חדש שמציג ש- 1 מכל 7 דקות אונליין עוברת בפייסבוק ועל שלל סטטיסטיקות שאומרות בריש גלי שרשתות חברתיות זה האינטרנט החדש.

הכל מתחיל בנקודת המוצא – היכן נמצאים הגולשים?

אין ספק שישנם מאות שירותים ואתרים חשובים בהם נעזרים הגולשים מדי יום.  אך אם מסתכלים על המגמות, ניתן לזהות שגולשים רבים כבר לא מחפשים אחר המידע ברשת – אלא מחכים שהמידע יסונן ויגיע אליהם מחבריהם באמצעות הרשתות החברתיות.

כאן בדיוק טמון האיום הגדול ביותר על גוגל,  ככל שהגולשים שוהים יותר זמן בפייסבוק – לגוגל יש פחות מידע עליהם וחמור מכך – לגוגל יש פחות זמן לעשות על חשבון אותם גולשים כסף.

בעבר גוגל אמרה לא אחת שהמטרה שלה היא להוציא את הגולשים כמה שיותר מהר מתוצאות החיפוש (ובמילים אחרות – ככל שמנוע החיפוש נותן מענה טוב יותר לגולש – כך הוא ייצא מהר יותר ליעד שהותאם לשאילתת החיפוש שהקליד).

ככל שפייסבוק ממשיכה לשאוב את הגולשים לפרקי זמן גדולים יותר, גוגל מתחילה לאבד רלוונטיות וזו גם אחת הסיבות העיקריות לדחיפה של גוגל פלוס בכל דרך אפשרית.

גוגל מבינה שללא הרובד החברתי שמתקיים באמצעות גוגל פלוס –  היא פשוט עשויה להישאר מאחור.

כל עוד הגולשים ממשיכים לשהות בפייסבוק ולהעביר שם את מרבית זמנם – גם המפרסמים ימשיכו להשקיע יותר בפייסבוק.

יותר תנועה מגיעה לאתר מרשתות חברתיות

אתחיל ואומר שאני מהמתנגדים לכל חסידי פייסבוק שטוענים שלא צריך אתר ואפשר לייצר את כל הפעילות בתור דף פייסבוק עסקי.  פייסבוק מצדה תשמח מאוד להשאיר את הגולשים בתוך הרשת שלה, אך צריך להיות ברור לכל בעל עסק – פייסבוק היא פלטפורמה חברתית.  היא יכולה להיות מעולה בהזרמת טראפיק לאתר שלכם אך היא לא יכולה להיות הנוכחות היחידה שלכם ברשת.

ועכשיו אחרי שסייגתי, אפשר להתחיל להודות –  פייסבוק מסתמנת כרגע כמקור הטראפיק הטוב ביותר שיש לאתר.

במחקר שפורסם לאחרונה באתר BuzzFeed, נרשמו נתונים בלתי נתפסים, לפיהם פייסבוק אחראית ללמעלה מ- 50% מהטראפיק של אתרי מידע!!!

ראו את גרף הגדילה בתמונה הבאה:

buzzfeed

אלו מספרים שמשקפים בצורה הטובה ביותר את המציאות כיום – הגולשים שוהים זמן עצום בפייסבוק ואם אנו רוצים למשוך אותם לאתר שלנו – אולי כדאי למשוך אותם מפייסבוק מאשר לנסות למשוך אותם מגוגל ומאתרים אחרים..

כולנו יודעים שבסופו של יום פחות משנה איזה מקום אתה בגוגל ויותר מעניין כמה טראפיק רלוונטי האתר שלי מקבל וכמה מהגולשים שמגיעים לאתר שלי הופכים ללקוחות.

מה לזה ול- SEO?

המהות של SEO (Search engine optimization) היא קודם כל אופטימיזציה למנועי חיפוש ובמילים אחרות – לדאוג שהאתר יהיה מונגש לגוגל ויהיה עשיר בתוכן ומילות מפתח רלוונטיות.

במחקר האחרון של MOZ  אודות פרמטרים שמשפיעים על SEO , ניתן היה לזהות בבירור את הגדילה בהשפעתם של סיגנלים חברתיים על תוצאות החיפוש של גוגל.

עד לא מזמן כשדיברנו על SMO  (Social media optimization) הכוונה הייתה בעיקר יצירת תנועה מרשתות חברתיות לאתר שלנו וכמובן שיתופים של תכנים מהאתר ברשתות חברתיות (הצבעות לייק / הצבעות +1 וכו').

כיום רשתות חברתיות משחקות תפקיד משמעותי יותר בעולם ה- SEO.  במציאות של היום תוכן וקישורים בלבד, לא יעשו את העבודה ויובילו אתכם למקום הראשון.  המדד החברתי חשוב לא פחות – גוגל מאנדקסת את כל הפוסטים והתכנים בגוגל פלוס, מאנדקסת תגובות פייסבוק באתרים וגם דפים עסקיים בפייסבוק.     כל המידע הזה והתובנות ממנו משתכללים לאלגוריתם הדירוג של גוגל.

החשיבות של סיגנלים חברתיים ברורה מאוד לגוגל – זה המדד האמין ביותר לרלוונטיות של תוכן לגולשים – ככל שהתוכן והאתר יותר איכותיים – כך גולשים ישמחו לשתף את התכנים מאותם אתרים עם חבריהם ברשתות החברתיות.   אותם תכנים שיזכו לשיתופים רבים, הצבעות +1 ולייקים רבים – ידורגו גם במקומות גבוהים יותר בגוגל וייחשפו ליותר גולשים.

תוסיפו לכך את התוצאות המותאמות אישית והחשיפה לתכנים מאתרים שזוכים לשיתופים רבים תמשיך לגדול.

זוכרים את עדכון Hummingbird?

לפני 3 חודשים, בשקט בשקט הטמיעה גוגל את אחד העדכונים המשמעותיים ביותר בתשתית של מנוע החיפוש – עדכון Hummingbird.    העדכון הופך באופן סופי את גוגל לרשת חיפוש סמנטית (או לפחות רשת ששואפת להיות כזאת).   העדכון מתבסס ונשען בראש ובראשונה על המדדים החברתיים שגוגל אוספת עלינו מגוגל פלוס ומיתר השירותים שלה.

גוגל מנסה להבין טוב יותר את כוונות הגולשים על מנת שתוכל להתאים להם תוצאות חיפוש טובות יותר.  חיפוש מותאם אישית עתיד להיות חוויית גלישה הרבה יותר טובה, בה גוגל יכיר כל גולש וגולשת, ויידע בדיוק אילו תוצאות חיפוש להתאים להם בהתאם למידע שנצבר עליהם.

החיפוש בעידן החדש עדיין יישען על מילות מפתח אך הם ישמשו כתפקיד משני – גוגל עוברת לעידן בו היא מנסה להבין את המשמעות האמיתית של כל שאילתת חיפוש.  וצריך להבין – המשמעות של כל שאילתת חיפוש היא אינדיבידואלית ושונה בין משתמש אחד לאחר.

באמצעות הבנה טובה יותר של מיהם החברים של כל משתמש, מה הוא אוהב (עושה לייק / +1), עם אילו תכנים הוא מייצר יותר אינטראקציה, מה החברים שלו אוהבים, מה הוא מחפש, איך הוא מגיב ועוד מידע רב שקיים ברשתות החברתיות – יכולה גוגל להתאים תוצאות טובות יותר לגולשים שלה.

בעידן החברתי לכמות השיתופים לבדה מתווסף אלמנט חשוב לא פחות –  גוגל בוחנת גם את הסמכותיות של מי שמשתף את התכנים.   בעולם החברתי גוגל מכירה כל משתמש, מאיזה תחום הוא מגיע ומהי רמת הסמכותיות שלו באותו תחום.  כך שאם פרופיל כותב בולט, מחליט לשתף תכנים שלכם או לחילופין לעשות לכם לייק / +1 / להגיב לכם  – זה בהחלט מדד אמין וסמכותי טוב יותר מגולשים אחרים שישתפו תכנים שלכם.

הכל עובר למדדים איכותיים ולא כמותיים.  בדיוק כפי שקרה עם קישורים עם השנים.  כך שלא משנה רק כמה משתפים את התכנים שלכם מהאתר – חשוב גם עם מי האתר שלכם מייצר אינטראקציה ומי מחליט לשתף את התכנים שלכם.

אז האם SMO  הוא כן ה- SEO  החדש?

אי אפשר להגיד באופן מלא ש- SMO  הוא ה- SEO  החדש, אך בהחלט אפשר לומר שחשיבות המדיה החברתית היום גדולה מאוד והיא ממשיכה לתפוס נתח משמעותי בהשפעה על תוצאות הדירוג של גוגל.

אם עד לא מזמן הסתכלנו על הרשתות החברתיות כפעילות שעלינו לעשות על מנת להתקדם בגוגל (כדי שנוכל לקבל יותר טראפיק מגוגל),  כיום אנו מבינים שאפשר לקבל לא פחות טראפיק מפייסבוק.

אני לא אומר לשכוח את גוגל, אני רק אומר שפייסבוק מוכיחה שהגולשים מעבירים את רוב זמנם בפייסבוק ויכול להיות קל יותר לנסות ולמשוך אותם מפייסבוק לאתר שלנו מאשר לנסות ולהתקדם במילת מפתח מסוימת בגוגל.

מצד  אחד יש כאן את היבט הטראפיק – אותו פייסבוק הוכיחה שהיא מסוגלת לייצר ובכמויות.

מצד שני יש כאן את ההיבט של גוגל –  גוגל ושלל השירותים שלה עדיין משחקים תפקיד משמעותי באינטראקציה עם גולשים  (ג'ימייל / יוטיוב / דרייב / Docs / יומן / גוגל פלוס וכו').  קידום בתוצאות הראשונות האורגניות של גוגל עדיין שווה המון גולשים ופוטנציאל להכנסה מאוד גבוהה לאתרים.

אך דווקא בעידן שבו התחרות בגוגל קשה יותר, בעידן שבו קשה יותר לעסקים קטנים להתחרות עם העסקים הגדולים, בעידן שבו פייסבוק שואבת את הגולשים לזמן שהייה רב – אולי דווקא כאן עשויה להתחיל מגמה של בריחת העסקים הקטנים מגוגל לפייסבוק.

מה דעתי על כך?

למי שמכיר אותי, אני תמיד גורס שבכל הקשור לשיווק – אסור לשים את כל הביצים בסל אחד.  אני מסתכל היום על הרשת במבט מלמעלה, בו מרבית הגולשים שוהים את רוב זמנם ברשת של פייסבוק או ברשת של גוגל (עם כל המוצרים והשירותים שלה).   אסור לנו לבחור רק באפיק אחד – במיוחד לאור העובדה ששני התחומים משלימים את צרכי הגולשים  – גוגל פונה אל הגולשים שמחפשים אותנו באופן אקטיבי ובהרבה מקרים יהיו הרבה יותר ממוקדי רכישה ,  בעוד שפייסבוק פונה אל הגולשים באופן פסיבי ומתאימה תכנים בהתאמה לכל גולש.

ככל שהזמן יעבור גם גוגל תתחיל להתאים לנו תכנים טובים יותר בהתאמה אישית  (ככל שגוגל פלוס תתחזק) ולדעתי מרבית המשווקים צריכים לקחת את גוגל ופייסבוק בתור משהו שאסור להתעלם ממנו.

מה זה אומר מבחינת המשווקים ומקדמי אתרים?

בעידן בו רשתות חברתיות יכולות לדחוף גולשים רבים לאתר שלנו, לצד העובדה שהן מדד חשוב מאוד בקידום בגוגל, עלינו להיערך בפעולות הבאות:

  • מוניטין אישי ועסקי –  בנו מוניטין אישי לשם שלכם ולעסק שלכם, צרו תכנים בעלי ערך בזירה בה אתם פעילים.
  • אינטראקציה ברשתות חברתיות – עודדו גולשים לשתף תכנים שלכם ברשתות החברתיות
  • סמכותיות – עליכם לבנות את עצמכם כגורם סמכותי ומוביל בתעשייה בה אתם פעילים.  זה אמנם נשמע כסיסמה אבל מדובר בפעולה החשובה ביותר בהשפעה על קידום, שכוללת בין היתר יצירת תכנים טובים יותר שימשכו יותר קישורים ויותר שיתופים מפרופילים רלוונטיים ברשתות החברתיות.
  • תוכן הוא עדיין המלך – כל עוד תמשיכו לייצר תוכן איכותי – אתם בדרך הנכונה
  • שיחה היא עדיין המלכה – הגדולה היא לקחת את התוכן שלכם ולהפוך אותו לשיח ציבורי ברשת.  (בין היתר באמצעות רשתות חברתיות, פורומים וכו'..)
  • זהו איפה הגולשים שלכם נמצאים – דיברתי כאן בעיקר על פייסבוק ועל גוגל, אך יש לא מעט רשתות ואתרים אחרים שעשויים לייצר טראפיק נהדר לאתר שלכם.

 

 

לסיכום, ממליץ לכם לצפות בהנגאאוט נהדר בנושא: