אחת לשנתיים חברת MOZ – לשעבר SEOMOZ  – מובילים סקר מקיף למציאת הפרמטרים המשפיעים ביותר על קידום אתרים.  לאחרונה יצא המחקר של שנת 2013 ותרגמתי אותו בשבילכם.   ספויילר:  כן, גוגל פלוס שם ובגדול!

לאלו מכם שלא אוהבים לקרוא,  התובנות העיקריות:

  1. מדד הסמכותיות של הדף תופס את המקום הראשון בחשיבות והשפעה על קידום אתרים.  למי שרוצה לקרוא יותר בנושא:  סמכותיות דף
  2. סיגנלים חברתיים, בעיקר כפתור ה- +1 של גוגל ושיתופים בפייסבוק – בעלי השפעה גדולה על SEO.   ליותר מידע בנושא – מוזמנים לקרוא פוסט שלי בנושא:  סיגנלים חברתיים
  3. על אף עדכוני פינגווין – לפי המחקר יש עדיין חשיבות גדולה לקישורים ולטקסט עוגן.  למאמר סקירה בנושא: תובנות מהפינגווין
  4. לראשונה במחקר הפרמטרים שמשפיעים על SEO  – שימוש ב- schema.org  ושימוש בהצגת מידע מובנה מהאתר.   אמנם ישנה התאמה קטנה מאוד, אך עדיין מדובר בכניסה חדשה לטבלת הדירוג.   להרחבה:  מידע בנושא בכלי מנהלי אתרים של גוגל
  5. פרמטרים חשובים נוספים:  קישורים, שימוש במילות מפתח, שימוש במילות מפתח בדומיין.

מוכנים להתחיל?

על מה מתבסס המחקר?

קודם כל חשוב לציין שהסקר שאני מתרגם כעת, אינו הסקר הסופי לשנת 2013 וכנראה שבתקופה הקרובה ייצא עדכון שאצרף למאמר זה בבוא העת..    המחקר מתבסס גם על סקר שעשתה חברת MOZ  עם 120 סוכנויות SEO מובילות בארה"ב.   הסוכנויות דירגו את הפרמטרים השונים לפי חשיבות (ציון בין 0-10).

בנוסף למידע המבוסס על הסקר, ביצעה החברה גם ניתוח של 50 התוצאות הראשונות עבור למעלה מ- 14,000 ביטויים מתחומים שונים בגוגל.  כל המידע נאסף בחודש יוני  (לאחר עדכון פינגווין 2.0)

*ראוי לסייג:  כל המחקר וכל התוצאות מתבססים על גוגל ארה"ב  (וכפי שאנו יודעים בארץ ישראל, שמשמשת בימים כסדרם כסניף מקומי של קישורים מרוסיה,  לא תמיד הכל תופס.. 😉   ).

סייג נוסף:  מדובר במבחני התאמה  (התאמת פירסון למי שזוכר משיעורי הסטטיסטיקה, שמודדת קשר סימטרי בין שני משתנים).    מדובר בהתאמה והערכה לקשר בין שני משתנים – אין כאן מדע מדויק – אם כי בסטטיסטיקה, ככל שגודל המדגם יותר גדול – כך מידת הקרבה למציאות גדולה יותר.

נושא ראשון שנבחן – מידת ההשפעה של קישורים:

pa

הנתונים מסודרים מהגבוה לנמוך מבחינת מידת ההשפעה שלהם.  כפי שניתן לראות בתמונה הראשונה,  סמכותיות הדף המקשר משמש כבעל ההשפעה הגדולה ביותר בכוחו של קישור לדף מסוים.  אחריו בהתאמה ישנה השפעה וחשיבות לקישורים הנכנסים מ- Class C  שונים ומכתובות IP  שונות  (לכל אלו שעדיין עובדים בעידן חוות התוכן והקישורים),   מספר הדומיינים השונים שמקשרים לדף , קישורים יוצאים מהדף ואחרון חביב:  מספר הקישורים השונים הנכנסים לאותו דף.

לגבי מידת ההשפעה שיש לדומיין המקשר – גם כאן ניתן לראות את החשיבות של סמכותיות הדומיין המקשר וה- TRUST  שלו.   סמכותיות הדף והדומיין המקשרים זוכים לחשיבות הגבוהה ביותר בהשפעה על דירוג האתרים בתוצאות החיפוש של גוגל.

בהמשך למחקר על השפעת קישורים – להלן פירוט של מדדים נוספים בסוגי הקישורים לאתר:

links2

בחשיבות ראשונה: מספר הדומיינים השונים המקשרים לדף ומייד אח"כ מספר הדומיינים השונים שמקשרים לדומיין שלנו.   יתר המדדים המשפיעים על כוחם של קישורים:

  • רלוונטיות הדף המקשר
  • ה- TRUST  של הדומיין המקשר ושל הדף המקשר
  • Page rank  –  כן ,כן, אותו אחד שכבר הספדנו לא פעם
  • גיוון בסוגי הקישורים הנכנסים לאתר (קישורים מטקסט, מתמונה, מסרטון, מדפים שונים, מ- PR  שונים וכו'.)
  • משמעות הקישור מבחינת סנטימנטלית..  ובמילים אחרות – גוגל מייחסים חשיבות לדעת הכותב בהשפעה על כוחו של הקישור.   כלומר, אם הקישור לאתר שלכם נבנה בקונוטציה חיובית או שלילית.    סוגייה מעניינת שידענו שגוגל יודע לנתח, אך רבים מאיתנו התעלמו בראייה שכל קישור הוא קישור טוב כל עוד הוא מגיע מדומיין רלוונטי.

הנושא הבא שנבחן – טקסט עוגן:

רבות דובר על הנושא של טקסט עוגן והצורך לגוון אותו ככל האפשר בעקבות עדכוני פינגווין האחרונים שנלחמו ב- over optimization שביצעו אתרים רבים במסגרת בניית הקישורים שלהם.

על אף כל הרתיעה מהנושא, לפחות לפי המחקר, כוחו של טקסט עוגן עדיין במותניו.

 anchor text

 

לפי הסקר, עדיין יש חשיבות לקישורים על גבי הביטוי המדוייק המקודם בדף.  מה שכן, לפי הסקר בהחלט יש חשיבות לגיוון בסוגי טקסט העוגן לדף גם לביטויים בעלי התאמה חלקית לביטוי המקודם בדף.

בנוסף, ההשפעה הגדולה ביותר היא לקישורים אורגניים  "הקישורים שאנו מכירים כקישורים טבעיים".

natural links

קרדיט תמונה: קבוצת מקדמי אתרים עילאיים ומתנשאים בפייסבוק

הסקר מציין בנוסף, שהחשיבות לגיוון בטקסט העוגן ולשילוב קישורים שיופיעו גם על גבי שם המותג – חשובה יותר מכמות הקישורים הכללית לדף.    כלומר בהחלט עדיף שיהיו יותר קישורים שונים בטקסט העוגן שלהם מאשר כמות בלתי מבוטלת של קישורים באותו טקסט עוגן.

אגב, נושא הטקסט עוגן הוא אחד השינויים הגדולים ביותר מהסקר שבוצע בשנת 2011.  בעיקר בכל הקשור לחשיבות הגיוון בטקסט עוגן ובשימוש גדול יותר בקישורים על גבי שם המותג.   אין ספק שלפינגווין יש השפעה בנושא זה.

הנושא הבא שנבחן – שימוש במילות מפתח בדף

מילות מפתח הן נושא מאוד שנוי במחלוקת.  אין עוררין על חשיבות התוכן, אך בהחלט נזהרים יותר היום מאופן שיבוץ מילות המפתח ובהחלט צריך להיזהר משימוש יתר במילות מפתח.

בחלק זה נבחן החשיבות של מילת מפתח לדף מסוים  (האם היא המילה החשובה והרלוונטית ביותר לשימוש באותו דף) ובנוסף המדידה מתבצעת כאן גם לפי מנגנון ה- LSI  או ה- Language model – שמנסה לחזות ולהעריך אילו מילים רלוונטיות נוספות צפויות להופיע באותו דף בהקשר סמנטי).

keyword on page 6

לפי המחקר, יש חשיבות גדולה לשימוש במילת המפתח בטקסט הדף, בטייטל, בתגית התאור (meta description), בכותרות ה- H1, H2 ועל גבי תגיות Alt  בתמונות.

keyword on page6a

בנוסף בדקו במחקר זה לראשונה גם את ההשפעה של שימוש במידע מובנה כגון: Schema.org ואף ההשפעה של שימוש ב- Rel author / publisher וכדומה.

למרבה ההפתעה ובניגוד מוחלט להערכת החשיבות של גוגל פלוס (שנראה בהמשך המחקר) – מסתבר שלמידע המובנה ולשימוש ב- Schema או ב – rel author / publisher  עדיין אין השפעה כה גדולה על קידום ממשי של תוצאות.

  •  הערה אישית:  חייב לציין באופן אישי שאני פחות מסכים, ולהערכתי בהחלט ישנה השפעה מהותית לשימוש ב- rel author.  אך כנראה שלפחות למחקר נקודתי זה, ההשפעה הישירה שלו עדיין נמוכה על קידום פיזי בתוצאות החיפוש  (אם כי הוא בהחלט תורם להגדלת CTR  ולמיתוג ובכך תורם בעקיפין לקידום האתר).
  • content optimize3

הנושא הבא שנבחן – שימוש במילות מפתח בדומיין

נושא מפתיע שעדיין משפיע על דירוג בגוגל.  על אף שגוגל טענו שרכישת דומיין על גבי מילות מפתח מדוייקות כבר אינה עובדת,  המחקר מציין בפירוש שישנה השפעה חזקה על קידום בעת שימוש במילת מפתח בדומיין האתר.

צפו בסרטון בו מאט קאטס טוען להורדת החשיבות לנושא:

עם זאת, רבים שמסתכלים בתוצאות עדיין מבחינים שישנן לא מעט תוצאות במעלה הרשימה המורכבות מדומיינים בהתאמה מדויקת.  באופן אישי אני יכול להגיד ששני הבלוגים שלי מקודמים במילות מפתח תחרותיות בארץ – ושניהם על גבי דומיין מדויק בעברית:

הדומיין – כתיבת תוכן לאתר – שמקודם במקום השני בגוגל (נכון להיום) במילה כתיבת תוכן

הדומיין – קידום בגוגל  – שמקודם נכון להיום במקום הרביעי בגוגל במילה קידום בגוגל.

ראוי לציין שאם בעבר אפשר היה להגיד שמספיק דומיין על גבי מילת מפתח ופעולות קידום בסיסיות – היום זה לא ממש כך, ואותם דומיינים מקודמים גם בגלל תוכן איכותי שיש בהם ופעולות SEO נוספות שנעשו עם הזמן.

emd

במחקר מעמיק שעשו MOZ   בנושא , הם גילו שעל אף שיש כוח קידומי בשימוש במילות מפתח בדומיין, בהשוואה לנתונים מלפני שנתיים – יש ירידה בגודל החשיבות של הנושא.

נושא הבא שנבדק – סיגנלים חברתיים:

למי שעוקב אחרי הפוסטים שלי, יודע שאני חסיד גדול ומאמין בסיגנלים חברתיים בהשפעתם על קידום אתר.  רשמתי לא פעם שלהערכתי זה אחד הנושאים שיצברו תאוצה רבה מאוד בהשפעה על קידום ולפי התוצאות לא טעיתי..

כמובן שהאלמנט המכריע והבולט פה באופן משמעותי הוא גוגל פלוס.

על אף הנתונים המוקדמים במאמר זה, שטענו של- rel author  אין עדיין השפעה ישירה על קידום, לגוגל פלוס בהחלט יש.

social signals

כפי שניתן לראות מהמחקר, ההשפעה של +1 על קידום האתר היא בעלת הכוח הרב ביותר מכל הסיגנלים החברתיים, וגם בהשפעה ליתר המדדים שמשפיעים על SEO, מדובר בפרמטר חשוב מאוד בהשפעתו.

מייד אחריו בחשיבות:  שיתופים בפייסבוק ובטוויטר.

לא צויין פה לגבי רשתות אחרות, אך אני מניח שגם רשתות כמו פינטרסט יכולה להיכנס לרשימה זו.

סיכום – הפרמטרים שמשפיעים על SEO  בשנת 2013

אז לאחר שבחנו את כל הפרמטרים לעומק, להלן העוגה הכללית של הפרמטרים המשפיעים על SEO נכון לשנת 2013 בהתאם לגודל החשיבות של כל אחד מהם.

 summary seo indicators

שבועיים אחרי פרסום המחקר הראשוני, הועלה הסבר של הפרמטרים ע"י ראנד פישקין מ- MOZ:

seo parameters

תובנות עיקריות:

  • קישורים עדיין בעלי חשיבות גדולה בקידום אתר  (קרוב ל- 40%)
  • שימוש במילות מפתח בדף ובדומיין עדיין חשוב מאוד – משני בחשיבותו לקישורים עדיין לפי המחקר (קרוב ל- 35%)
  • לפי מבחני ההתאמה של המחקר – חשיבותם של סיגנלים חברתיים גדולה בהשפעה על SEO.  תוצאות הסקר של המקדמים דווקא מראים שמקדמי אתרים עדיין לא מאמינים שכוחם רב.   (7.28%)
  • כוח המותג (מיתוגיות האתר)  עלה  (קרוב ל- 9%)
  • התנהגות הגולשים באתר משפיעה אף היא על הדירוג – כמות גולשים, מה הם עושים באתר, דרך אילו מילות מפתח מגיעים לאתר.

מבט לעתיד – פרמטרים שישפיעו על SEO  בשנת 2014:

מרבית המקדמים מאמינים שהמדדים הישנים כמו: טקסט עוגן, שימוש בדומיינים עם מילות מפתח וכדומה)  ימשיכו לאבד מחשיבותם עם הזמן.    מה שימשיך לתפוס תאוצה הם הפרמטרים הבאים:

  • תוכן בעל ערך לגולשים – תוכן שהגולשים יוצרים אתו אינטראקציה, אתר שהגולשים אוהבים
  • Authorship  מגוגל פלוס   (הסברה היא שאמנם זה עדיין לא משפיע באופן ישיר, אבל כולם מבינים את החשיבות העתידית של זה).
  • שימוש במידע מובנה  (Rel author / publisher, שימוש ב- Schema)
  • סיגנלים חברתיים

אז מהם הפרמטרים העיקריים שהשתנו מהמחקר הקודם:

what have changed

המשפיעים הגדולים – במה נרשמו עליות?

  • האם האתר מייצר ערך לגולשים?  התנהגות גולשים באתר
  • Authorship metrics –  Author rank  ( לא היה קיים במחקר קודם – צפוי להמשיך לעלות , על אף שכיום לדעת המקדמים עדיין לא משפיע ממש על קידום).
  • שימוש במידע מובנה
  • גוגל פלוס
  • סיגנלים חברתיים
  • איכות התכנים באתר
  • התנהגות גולשים ,שימושיות באתר

מה ירד בחשיבותו בהשפעה על קידום אתרים?

  • שימוש במילות מפתח בדומיין  (עדיין משפיע אך איבד הרבה כוח)
  • האפקטיביות של קישורים קנויים
  • שימוש בטקסט עוגן בקישורים

זהו, תם ולא נשלם..

בקרוב תצא בטח גרסה נוספת.  מוזמנים לגזור ולשמור וכמובן לשתף ברשתות החברתיות.

אשמח לשמוע תגובות למחקר החדש.  מה דעתכם?

עם מה אתם מסכימים ועם מה לא?

לסיום, מצורפת מצגת של חברת MOZ  לסיכום הנושא: