עמוד הבית > מאמרים > עדכון פינגווין – סיכום ומסקנות

עדכון פינגווין – סיכום ומסקנות

בדיוק חודשיים עברו מאז שוחרר הפינגווין לעולם ע"י גוגל. פוסט זה יתן לכם סיכום על מהות העדכון, כיצד הוא עובד, מה לעשות אם נפגעתם ואיך לקדם אתרים בעידן בו הפינגווין של גוגל מהלך איימים ותוקף מדי פעם בפעם.

עידכון פינגווין – מדוע הוא נוצר?

עדכון אלגוריתמי זה נועד לנקות את האינדקס של גוגל מאתרי ספאם בעיקר ע"י ניתוח פרופיל הקישורים המפנים אל האתר: כמות, איכות וסמכות. בפועל מה שקרה, בעיקר בחו"ל, אתרים מובילים בנישות שונות שעברו תהליכי SEO במשך שנים עם כל ההקפדה לשרת את הגולשים, עם כל ההקפדה ללכת בעקבות ההנחיות וההפחדות שגוגל מפזר כל הזמן ע"י שליחו הנאמן מתיתיהו כץ (אולי אתם מכירים אותו בשם העט שלו matt cuts) ועוזריו הפזורים בכל רחבי הרשת כגון הבלוגים הרשמיים השונים של גוגל ויש אף אומרים מובילי דעה בעולם ה-SEO כגון ראנד פישקין המוביל אסטרטגיות המקבלות כמובן מאליו כל אזהרה, איום והנחיה שגוגל מוציא לעולם.  פוסט זה רוצה לסכם לכם הכל אודות עדכון הפינגווין: איך הוא עובד? מה קרה בעקבותיו? והכי חשוב: איך מקדמים אתר לאור הצל של הפינגווין, מצד אחד. ומצד שני, איך עוקפים את הפינגווין והאם הפינגווין הוא עוד תעלול הפחדה של גוגל?

 

עדכון פינגווין

הפינגוונים של גוגל עוברים תדרוך ספאם לפני שהם יוצאים למתקפה…

עדכון הפינגווין – מבוא

אז נתחיל מההתחלה. מאט קאטס פרסם ב24/4/12 בבלוג הרשמי של גוגל אודות העדכון. אחרי הקדמה ארוכה למה הם מעדכנים את האלגוריתם כל הזמן, ואיך שלמעשה קידום אתרים לבן תורם בסופו של דבר לגולשים ולמנוע החיפוש, ושקידום שחור מזיק לגולשים ולמנוע החיפוש, הוא מביא דוגמאות שבמידה וימצאו באתרים, אותם אתרים יענשו. מעניין שהדוגמאות שהובאו הם ספאמיות לחלוטין, דברים שלכאורה ברורים לכל מקדם מתחיל שלא עושים. למשל, אתרים המשתמשים ב"טחיבת מילים" (keyword stuffing) מוגזמת, קישורים מתוך כתבות שאינם קשורים לנושא הכתבה ומפנים כמובן לאתרים שאינם קשורים לנושא הכתבה.עוד הוא מוסיף שהעדכון ישפיע על כ-3% מכמות החיפושים במנוע החיפוש. מעניין גם שהוא מציין שבשפה הפולנית העדכון ישפיע על 5% מכמות החיפושים כי זו שפה בה יש יותר ספאם.

מעניין מאוד המשפט האחרון שהוא כותב:

We want people doing white hat search engine optimization (or even no search engine optimization at all) to be free to focus on creating amazing, compelling web sites.

ובתרגום חופשי: אנחנו רוצים אנשים שעושים קידום כובע לבן במנועי חיפוש (או אפילו שלא יעשו קידום במנועי חיפוש כלל [ההדגשה שלי]) ויהיו חופשיים  להתמקד ביצירת אתרים מדהימים ומרתקים.

למעשה, מאט קאטס חשף בפנינו באותם סוגריים את המשאלה הרטובה של גוגל: מקדמי אתרים יקרים: כן, גם אתם שעושים קידום לבן ומקשיבים לכל פיפס שלנו, היינו מעדיפים שלא הייתם קיימים! אני מסיק מזה שלוש מסקנות:

  1. גוגל סותר את עצמו. מצד אחד הם אומרים שהם אוהבים את מקדמי האתרים ה"טובים". מצד שני, הם נגדם לחלוטין.
  2. גוגל נלחמים במקדמי האתרים, ה"רעים" וה"טובים" כאחד ובכל החזיתות, כולל בחזית דעת הקהל ובאמצעים מתוחכמים יותר מאשר שינויים אלגוריתמיים. גוגל נמצא במלחמה פסיכולוגית מתמשכת עם מקדמים.
  3. על מנת לנצח במלחמה הפסיכולוגית, גוגל לא יהססו להפיל אתרים שקודמו באמצעים "מאושרים", וזאת על מנת לחסל את תעשיית ה-SEO או לפחות לצמצם אותה.

באופן מפתיע גוגל יצרו טופס בו אתה יכול לתת להם משוב במידה ונפגעת מעדכון זה. הם מעולם לא עשו דבר כזה, מה שמחזק אצלי את המסקנות לעיל.

איך תדעו אם נפגעתם מעדכון הפינגווין?

למעשה זה טיפ שיפה לכל עדכון אלגוריתמי: בידקו באנאליטיקס את הכניסות לאתר ממונחים המכילים את מילות המפתח אותם אתם מקדמים, וערכו השוואה למשל שבועיים או חודש לאחר פרסום העדכון למשל במקרה של הפינגווין מדובר ב-24/04/12.

במידה ונפגעתם – מה עליכם לעשות?

גוגל לא פירסמו אלו פרמטרים העדכון בודק בכל אתר שנסרק. עם זאת, כאשר נבחנו אתרים שנפגעו מהעדכון גילו שהעדכון הפיל אתרים כאלו אשר ביצעו עבורם קישורים בטכניקות אשר ברור מהן שהקישורים האלו אינם נוצרו באופן "טבעי", למשל, שימוש בתבניות וורדפרס או שאר וויג'דטים עם קישור בתחתיתם, קישורים הדדים בעלי איכות נמוכה, קישורים קנויים בכמויות שלא ניתן לבטל אותן, או למשל השתתפות ברשת קישורים, כלומר אתר מציע לקשר לכל מי שיקשר אליו או נישה של אתרים יוצרת מעגלים של רשתות קישורים ביניהם.

נקודה חשובה על ההבדל בין עדכון הפנדה לעדכון הפינגווין. בעוד שהפנדה הוא עדכון אלגוריתם כזה שגורם לירידה במיקומים. עדכון הפינגווין מביא על האתר עונש אלגוריתמי, כך שהוא עף מתוצאות החיפוש למיקומים שאינם ריאליים שמישהו יגיע אליהם. המשותף בין העדכונים הוא ששני העדכונים ברגע שמזהים שאפילו חלק מהאתר שלכם עבר קידום מיותר, כל האתר נענש.

אגב, אין ספק, שעדכון הפינגווין ראוי להיכנס לפוסט 11 עדכוני האלגוריתם הטובים ביותר של כל הזמנים. אולי פשוט נעדכן אותו ל-12 העדכונים החשובים בכל הזמנים.  😀

האם אפשר להסיר את הקישורים האלה והאם זה יעיל?

ברור שאפשר. כל קישור שעבורו הייתם צריכים לדבר עם מישהו, תמיד תוכלו לדבר איתו שוב ולבקש להסיר את הקישור. במידה והקישורים הדדים, הטכניקה הכי טובה היא פשוט להוריד את הקישור שנמצא באתר שלכם. אם עבדתם מול מקדם מקצועי הוא כבר יחזור אליכם J.

דיברנו הרבה על מאט קאטס היום, אז הנה תוכלו גם לראות אותו מדבר על התועלת בניקוי קישורים שאינם מועילים בסרטון When are penalties lifted?:

הורדתי את קישורים "לא איכותיים". מה עכשיו?

כעת נותר לחכות לעדכון הפינגווין הבא, כך לפי קאטס. משמעות הדבר היא שהפינגווין הוא לא עדכון שפועל כל הזמן כחלק מהאלגוריתם שעובד עבור כל מונח חיפוש, אלא הפינגווין ברגע שהוא מופעל הוא "מסמן" אתרים הראויים, לפי שיטתו, לקבל עונש. בעדכון הבא שלו, כלומר, בסריקה הבאה שלו, הוא אמור לבדוק שוב את האתר שנפגע, ואז להסיר את הסימון במידה והוא כבר לא עומד בקריטריונים.

הסרתי את הקישורים, הפינגווין סרק את הרשת שוב אבל האתר שלי עדיין מוענש – מה עושים?

יש לכם שתי אופציות, מתחילים בראשונה ואם היא לא מצליחה, עוברים לשנייה:

  1. מודיעים לגוגל: או דרך האופציה ב-Google Webmaster Tools או דרך הטופס שהבאנו כאן למעלה.
  2. אין תשובה? ייתכן ואתם צריכים לעבור לאתר חדש בדומיין חדש. באסה.

 איך להימנע מהתקפת הפינגווין הבאה?

כמו שציינו לעיל, בגוגל מתכוונים לשחרר את הפינגווין מדי פעם ומן הסתם הוא יהיה יותר מעודכן, כלומר הוא יידע לזהות קידום אתרים לא טבעי טוב יותר. אחת המשימות שחטיבת הספאם מבצעת היא לקחת בדיקות אנושיות לזיהוי ספאם ותרגם אותם למערכת אוטומטית שפינגווינים יודעים לבצע.

הנה הוראות ברורות איך מקדמים מעתה והלאה:

  • תפסיקו לעבוד על קישורי זבל.
  • יש לכם אתרי תמיכה? אם הם לא מספקים תוכן אמיתי בעל ערך לגולשים ואם הם מקבלים קישורי זבל בלבד – אל תתפלאו שהם נעלמו מהאינדקס של גוגל, שאף אחד לא מבקר בהם חוץ מכם ושהם לא תורמים כלום לקידום אתרי הלקוחות שלכם.
  • זה הזמן להתחיל לייצר טכניקות להשגת קישורים מועילים מאתרים איכותיים:
  • הציעו תכנים לאתרי תוכן מובילים ואיכותיים.
  • תפסיקו להחליף קישורים עם אתרי תמיכה של אחרים. זה קל אבל לא מועיל יותר.
  • תקבלו רק קישורים מאתרים איכותיים וטובים. מדובר באתרים של חברות, אנשים פרטיים וארגונים שמכבדים את עצמם. אני מניח שאתרי ספאם אתם יודעים לזהות בקלות.
  • תנסו לקבל קישורים מדפים שמקבלים גם ככה הרבה קישורים טבעיים.
  • תנסו לקבל קישורים מדפים שנותנים ערך לגולשים. הקישור יהיה כמובן מתוך הטקסט. אל תשקיעו בקישורים הנמצאים בתגובות למאמרים.
  • תייצרו תוכן איכותי עבור הלקוחות שלכם או לפחות תמליצו להם איזה תכנים הם צריכים לשים באתר שלכם. בין אם מדובר בתכני טקסט, תמונה, או שירותים נוספים שיתנו ערך לגולשים, כגון הוספת מפות או ווידג'טים שונים. גולשים אוהבים שהאתר מספק להם את מירב הידע והאפשרויות שהם צריכים.
  • הסרת קישורים לא איכותיים. זה פקטור מאוד חשוב אם כי מקדמי אתרים מאוד מפחדים לבצע אותו בגלל מחסום פסיכולוגי. המחסום הוא גם בגלל שהם מעולם לא יעזו להוריד קישור, בבחינת אם זה לא מועיל, זה בטח לא מזיק. אז זהו, שזה כן מזיק. הסיבה הפסיכולוגית הנוספת היא שמדובר בקישורים שהושקע בהם זמן עבודה – איך נזרוק את זה לפח. ועל זה נאמר:

An SEO project manager's got to do what An SEO project manager's got to do!

אתם רואים את התגובות כאן למטה? הן בשבילכם:

  • שתפו את כל הקהילה מה אתם יודעים על הפינגווין הרצחני.
  • האם נתקלתם בו באחד מהאתרים שלכם או של הלקוחות שלכם?
  • האם לדעתכם, הפינגווין לא אוהב את האקלים השורר בגוגל ישראל ומעדיף את האקלים בגוגל חו"ל בלבד?
  • והכי חשוב: האם גם לדעתכם מאט קאטס הוא חתיך הורס???

 

16 Replies to “עדכון פינגווין – סיכום ומסקנות”

  1. עכשיו אחרי שהפינגווין סוכם מעניין אותי מה היה שם העדכון הבא, ומה תהיה מטרתו- אולי איכות הדף,אולי תוכן מצולם.
    מה אתה חושב לאן גוגל שואפים??

    1. איתי ברנר הגיב:

      לדעתי : שימושיות ובחינת האתר מנקודת המבט של הגולש. זה כמובן ייצור בעיות פרטיות וכו', אבל בשביל זה בדיוק יש את גוגל פלוס :-> (חיוך נבזי).

      1. Kfir Lev Sinai הגיב:

        אני חושב שגוגל אנאליטיקס מספיק טוב בשביל גוגל בשביל לדלות את המידע הנחוץ להם, כששימושיות ובחינת נקודת המבט של הגולש מעסיקה אותם.

        אני מציע עדכון שני:
        עדכון הקרפיון – יתקוף מאמרי לינק בייט, יזהה אם המאמר נכתב על ידי כותבי SEO מיומנים במיוחד ויוריד אותו מהתוצאות.

        1. anidor הגיב:

          לאור השינויים בשנים האחרונות אותי מעניינים שלושה דברים מבחינת האנליטיקס של האתר – זמן שהייה, באונס רייט ומידת אינטראקציה עם האתר.. ככל שהגולש יעבור בין יותר דפים באתר וישהה בהם זמן רב יותר, לצד העובדה שאני אשתדל להשאיר פתיונות לאינטראקציה כגון תגובות, שיתוף, הורדת קבצים וכדומה – אלו בעיניי הפרמטרים העיקריים שיראו לגוגל שמדובר באתר איכותי

    2. Kfir Lev Sinai הגיב:

      גוגל פועלים במקביל. יש להם מספיק כסף וכח אדם לפעול בשיטה הזו. יש צוות שממשיך לשכלל את הפנדה וצוות שמשכלל את הפינגווין ועוד אדם אחד שלוחץ על הכפתור ומשלח אותו לרשת. ואלפי צוותים שמפתחים את העדכונים הבאים (הגזמתי קצת?):)

      בעניין השמות, אני יודע שעדכון פנדה נקרא על שם אחד המהנדסים שפיתח את העדכון הזה. אבל למה פינגווין? אתה יודע? מישהו?
      אני מציע לעשות תחרות שמות של עדכונים פוטנציאלים, על מה אחראי כל עדכון ולמה קוראים לעדכון בשם שבחרתם.

      אני אתחיל ראשון:
      העדכון הבא יהיה האלמנה השחורה, הוא יתקוף אתרים של מקדמי אתרים וימחץ אותם כמו ג'וקים!!! חה חה חה (צחוק מרושע ביותר)…

  2. איתי ברנר הגיב:

    אהבתי את הנקודה שהדגשת והיא שהסורקים האנושיים של גוגל רק מזינים את "המוח" של האלגוריתם ולא באמת מדרגים אתרים באופן ידני. זו נקודה שבמשך שנים היו עליה ויכוחים ועכשיו סוף סוף אפשר להפסיק להאמין לשטויות שאנשים כותבים בנושא הזה… רק שנראה שעם פינגווין , אולי האנשים האלו לא עשו מספיק שיעורי בית…

    1. Kfir Lev Sinai הגיב:

      אני מסכים איתך, הפינגווין גרם להרבה אנשים לחייך ולהרבה אנשים לבכות. אני מכיר אתרים שבעקבות העדכון האתר שלהם עלה פלאים. מדוע? פשוט כל אלה שהיו לפניהם נפלו. אמרת משחק סכום אפס?
      חוץ מזה, שבמאמר רמזתי על כך שאין זה חוסר עשיית שיעורי בית, אלא שייתכן והיה פה תרגיל מכוון. אבל אתה יודע, זו קונספירציה אישית בלבד.

      אבל אם נסתכל על גוגל במבט רחב של 10 שנים אחורה, אז המסקנה היא פשוטה: אחרי כל עדכון אלגוריתם באים מגיעים האפטר שוקס, אותם עדכונים קטנים לאותו עדכון עצמו שמשכללים אותו, עושים לו fine-tuning. כולנו מצדיעים לגוגל, ובסך הכל הם עושים עבודה טובה: הגולשים התמימים אכן מרגישים שגוגל לטובתם.

  3. נועם הגיב:

    מאמר מעניין ובכל זאת משהו חשוב לגבי האינטרנט הישראלי / בעברית:
    לגוגל קשה לפעול בעברית. על אף הנסיון לבנות מערכת אחידה "שמבינה" את כל השפות, עדיין קשה למנוע החיפוש להתמודד עם עברית ולזהות אתרי לווין בעברית.

    לדוגמה, בתחום בו אני פועל המונח החשוב לקידום הוא "אחסון אתרים SEO" וחדי העין שיבצעו חיפוש בגוגל ישראל בוודאי יבחינו שעשר מתוך עשרים התוצאות הראשונות הם אתרי לווין של האתר במקום הראשון.

    אתרי לווין טובים (בעלי תוכן, מתעדכנים בצורה קבועה ומספקים תוכן איכותי ורלוונטי) הם עדיין דרך טובה מאוד לקדם אתר.

    צריך לשים לב שגוגל מתמקדת כיום בשימושיות האתר וחווית המשתמש שלו וזה צריך להיות הפוקוס של מקדמי האתרים בתקופה הקרובה.

    1. Kfir Lev Sinai הגיב:

      סוף סוף מישהו שבא ושם את הדברים על השולחן: חבר'ה! השיטות הישנות עדיין עובדות בעברית! על מה אתם מדברים?

      אבל אהבתי שאמרת גם בלוג שמתעדכן בתכנים חדשים ומספקים תוכן איכותי ורלוונטי.

      אין ספק שכל העידכונים מגיעים לאט לאט לגוגל הישראלי שלנו, אבל לאט לאט הם מגיעים. אז מי שיש לו לקוחות קצרי טווח, למשל עד שנה, יכול להמר וללכת על בטוח בשיטות הישנות. מי שיש לו לקוחות לטווח ארוך, חייב לחשוב לטווח ארוך.

      אגב, למה העדכונים מגיעים לאט לאט לארצנו? כי אנחנו פריפריה מאוד קטנה וגם לא איכותית מבחינת כמות הקניות באינטרנט.

      אז הנה העדכון השלישי לאלגוריתם שהמצאתי בזה הרגע:
      עדכון הפרה המשוגעת: עדכון זה תוקף מדינות שלמות אשר דוברות שפה שמדוברת רק בהן ורוב אנשיה מעדיפים לא ללחוץ על הפרסומות של גוגל, וכל האתרים שלהן מוצאים מהאינדקס לאלתר.

      1. נועם הגיב:

        כפיר,

        אני לא מצליח להבין איפה מתחילה ואיפה נגמרת הציניות שלך.
        כן, חלק מהשיטות הישנות עדיין עובדות.
        לא, אתרי לווין זה לא הדבר הראשון מצריך להציע ללקוח. לפני זה יש ה-מ-ו-ן דברים לעשות באתר שלו, בתוכן, במהירות הטעינה, במהירות הרנדור של הדפים ועוד. רק אחרי כל זה ניתן לחשוב על בניית רשת אתרי לווין.

        למי שעדיין סקפטי, תבחרו מילים לחיפוש בגוגל ותבחנו היטב היטב את התוצאות ותגלו שאכן אתרי לווין הם שיטה יעילה וטובה וכנראה שגם לא קצרת טווח אבל כאמור – אחרי עבודת SEO מקיפה.

        1. Kfir Lev Sinai הגיב:

          נועם, אני לא ראיתי שם ציניות, אלא הסכמה מלאה לכל דבריך.
          הרי מצד אחד אנו ניזונים ממקורות הבאים מחו"ל, שם אין להם ברירה, השיטות שאנו משתמשים בהם נראות כלא יעילות במקרה הטוב, או אף כמזיקות במקרה הרע.
          מצד שני, באמת, אנו רואים מהנסיון שאכן השיטות שלנו, שכוללות, כמו שציינת, הרבה עבודה מקיפה, איכותית ונכונה, אבל פה ושם אנו "חוטאים" ומשתמשים בשיטות אחרות , אבל אנו רואים שהן עובדות. המתח הזה נמצא אצלנו באופן תמידי.
          ועכשיו תוסיף את העובדה שכנראה בעוד 5 שנים, הקידום האורגני בישראל יראה דומה לקידום האורגני בחו"ל כיום. הרי בעוד 5 שנים הקידום בחו"ל יראה אחרת לגמרי.
          בקיצור, גוגל מכינים לנו סלט, ואני עוד לא הבנתי אם אני חתיכת גזר קצוצה, או שמא אחד התבלינים. 🙂

          נ.ב.
          ציניות? לא אוהב את התכונה הזו. אני הוצאתי אותה מחוץ לחוק במדינה הפרטית שלי. 🙂

          1. נועם הגיב:

            כפיר,

            תודה על התגובה החיובית. קראתי שוב את הדברים שלי ויכול להיות שהם נראים מעט "תוקפניים" אבל הם לא ונכתבו ברוח [מאוד] טובה. חשבתי שחלק מהדברים שלך ציניים ולכן ציינתי זאת. ציניות לא עוברת אינטרנט ושמח לראות שהיא מחוץ לחוק אצלך.

            לגבי הקידום, כן, אנחנו (לשמחתנו) מאחור בנושא העידכונים של גוגל ויכולים ללמוד מהשינויים בעולמי כדי להקיש ולהסיק את השינויים שיבואו לישראלי.

            כשכתבת "לראות לטווח הרחוק" התכוונת לחמש שנים? חמש שנים זה לא נצח באינטרנט, זה נצח וחצי. להבטיח ללקוח ששיטות הפעולה הן בראייה לטווח הרחוק עד כדי חמש שנים זו יומרה.
            אבל מסכים איתך בהחלט שאפשר לקרוא את העתיד רק לפי מה שמשוחרר למנוע הבינ"ל.

            בסלט של גוגל לא יהיה גזר – יהיה רק גזר גמדי 🙂

            אגבון, אם להתנבא, אני הייתי ממקד עכשיו (בהנחה שעבודת ה- inpage הושלמה) את הפעילות לכיוון של אופטימיזצית מהירות. גוגל משתמשים בשיטה אכזרית למדי – השיטה היחסית שגורמת לכך ששום שיפור שיושג לא יהיה מספק אבל זה נושא לפוסט אחר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יש לנו עוד מאמרים מעולים

קידום אתרי מג'נטו

אתרי חנויות (AKA E-Commerce) הם הלקוחות העיקריים לאופטימיזציה וקידום ברוב ...

אסף כהן
13.08.2019
לקריאה

גוגל אנליטיקס / אנליטיקס 4 – המדריך למתחילים

מה זה גוגל אנליטיקס? הכלי הנהדר הזה של גוגל מאפשר ...

צוות היידה
25.12.2017
לקריאה