בדיוק חודשיים עברו מאז שוחרר הפינגווין לעולם ע"י גוגל. פוסט זה יתן לכם סיכום על מהות העדכון, כיצד הוא עובד, מה לעשות אם נפגעתם ואיך לקדם אתרים בעידן בו הפינגווין של גוגל מהלך איימים ותוקף מדי פעם בפעם.

עידכון פינגווין – מדוע הוא נוצר?

עדכון אלגוריתמי זה נועד לנקות את האינדקס של גוגל מאתרי ספאם בעיקר ע"י ניתוח פרופיל הקישורים המפנים אל האתר: כמות, איכות וסמכות. בפועל מה שקרה, בעיקר בחו"ל, אתרים מובילים בנישות שונות שעברו תהליכי SEO במשך שנים עם כל ההקפדה לשרת את הגולשים, עם כל ההקפדה ללכת בעקבות ההנחיות וההפחדות שגוגל מפזר כל הזמן ע"י שליחו הנאמן מתיתיהו כץ (אולי אתם מכירים אותו בשם העט שלו matt cuts) ועוזריו הפזורים בכל רחבי הרשת כגון הבלוגים הרשמיים השונים של גוגל ויש אף אומרים מובילי דעה בעולם ה-SEO כגון ראנד פישקין המוביל אסטרטגיות המקבלות כמובן מאליו כל אזהרה, איום והנחיה שגוגל מוציא לעולם.  פוסט זה רוצה לסכם לכם הכל אודות עדכון הפינגווין: איך הוא עובד? מה קרה בעקבותיו? והכי חשוב: איך מקדמים אתר לאור הצל של הפינגווין, מצד אחד. ומצד שני, איך עוקפים את הפינגווין והאם הפינגווין הוא עוד תעלול הפחדה של גוגל?

עדכון פינגווין

הפינגוונים של גוגל עוברים תדרוך ספאם לפני שהם יוצאים למתקפה…

עדכון הפינגווין – מבוא

אז נתחיל מההתחלה. מאט קאטס פרסם ב24/4/12 בבלוג הרשמי של גוגל אודות העדכון. אחרי הקדמה ארוכה למה הם מעדכנים את האלגוריתם כל הזמן, ואיך שלמעשה קידום אתרים לבן תורם בסופו של דבר לגולשים ולמנוע החיפוש, ושקידום שחור מזיק לגולשים ולמנוע החיפוש, הוא מביא דוגמאות שבמידה וימצאו באתרים, אותם אתרים יענשו. מעניין שהדוגמאות שהובאו הם ספאמיות לחלוטין, דברים שלכאורה ברורים לכל מקדם מתחיל שלא עושים. למשל, אתרים המשתמשים ב"טחיבת מילים" (keyword stuffing) מוגזמת, קישורים מתוך כתבות שאינם קשורים לנושא הכתבה ומפנים כמובן לאתרים שאינם קשורים לנושא הכתבה.עוד הוא מוסיף שהעדכון ישפיע על כ-3% מכמות החיפושים במנוע החיפוש. מעניין גם שהוא מציין שבשפה הפולנית העדכון ישפיע על 5% מכמות החיפושים כי זו שפה בה יש יותר ספאם.

מעניין מאוד המשפט האחרון שהוא כותב:

We want people doing white hat search engine optimization (or even no search engine optimization at all) to be free to focus on creating amazing, compelling web sites.

ובתרגום חופשי: אנחנו רוצים אנשים שעושים קידום כובע לבן במנועי חיפוש (או אפילו שלא יעשו קידום במנועי חיפוש כלל

[ההדגשה שלי]) ויהיו חופשיים  להתמקד ביצירת אתרים מדהימים ומרתקים.

למעשה, מאט קאטס חשף בפנינו באותם סוגריים את המשאלה הרטובה של גוגל: מקדמי אתרים יקרים: כן, גם אתם שעושים קידום לבן ומקשיבים לכל פיפס שלנו, היינו מעדיפים שלא הייתם קיימים! אני מסיק מזה שלוש מסקנות:

  1. גוגל סותר את עצמו. מצד אחד הם אומרים שהם אוהבים את מקדמי האתרים ה"טובים". מצד שני, הם נגדם לחלוטין.
  2. גוגל נלחמים במקדמי האתרים, ה"רעים" וה"טובים" כאחד ובכל החזיתות, כולל בחזית דעת הקהל ובאמצעים מתוחכמים יותר מאשר שינויים אלגוריתמיים. גוגל נמצא במלחמה פסיכולוגית מתמשכת עם מקדמים.
  3. על מנת לנצח במלחמה הפסיכולוגית, גוגל לא יהססו להפיל אתרים שקודמו באמצעים "מאושרים", וזאת על מנת לחסל את תעשיית ה-SEO או לפחות לצמצם אותה.

באופן מפתיע גוגל יצרו טופס בו אתה יכול לתת להם משוב במידה ונפגעת מעדכון זה. הם מעולם לא עשו דבר כזה, מה שמחזק אצלי את המסקנות לעיל.

איך תדעו אם נפגעתם מעדכון הפינגווין?

למעשה זה טיפ שיפה לכל עדכון אלגוריתמי: בידקו באנאליטיקס את הכניסות לאתר ממונחים המכילים את מילות המפתח אותם אתם מקדמים, וערכו השוואה למשל שבועיים או חודש לאחר פרסום העדכון למשל במקרה של הפינגווין מדובר ב-24/04/12.

במידה ונפגעתם – מה עליכם לעשות?

גוגל לא פירסמו אלו פרמטרים העדכון בודק בכל אתר שנסרק. עם זאת, כאשר נבחנו אתרים שנפגעו מהעדכון גילו שהעדכון הפיל אתרים כאלו אשר ביצעו עבורם קישורים בטכניקות אשר ברור מהן שהקישורים האלו אינם נוצרו באופן "טבעי", למשל, שימוש בתבניות וורדפרס או שאר וויג'דטים עם קישור בתחתיתם, קישורים הדדים בעלי איכות נמוכה, קישורים קנויים בכמויות שלא ניתן לבטל אותן, או למשל השתתפות ברשת קישורים, כלומר אתר מציע לקשר לכל מי שיקשר אליו או נישה של אתרים יוצרת מעגלים של רשתות קישורים ביניהם.

נקודה חשובה על ההבדל בין עדכון הפנדה לעדכון הפינגווין. בעוד שהפנדה הוא עדכון אלגוריתם כזה שגורם לירידה במיקומים. עדכון הפינגווין מביא על האתר עונש אלגוריתמי, כך שהוא עף מתוצאות החיפוש למיקומים שאינם ריאליים שמישהו יגיע אליהם. המשותף בין העדכונים הוא ששני העדכונים ברגע שמזהים שאפילו חלק מהאתר שלכם עבר קידום מיותר, כל האתר נענש.

אגב, אין ספק, שעדכון הפינגווין ראוי להיכנס לפוסט 11 עדכוני האלגוריתם הטובים ביותר של כל הזמנים. אולי פשוט נעדכן אותו ל-12 העדכונים החשובים בכל הזמנים.  😀

האם אפשר להסיר את הקישורים האלה והאם זה יעיל?

ברור שאפשר. כל קישור שעבורו הייתם צריכים לדבר עם מישהו, תמיד תוכלו לדבר איתו שוב ולבקש להסיר את הקישור. במידה והקישורים הדדים, הטכניקה הכי טובה היא פשוט להוריד את הקישור שנמצא באתר שלכם. אם עבדתם מול מקדם מקצועי הוא כבר יחזור אליכם J.

דיברנו הרבה על מאט קאטס היום, אז הנה תוכלו גם לראות אותו מדבר על התועלת בניקוי קישורים שאינם מועילים בסרטון When are penalties lifted?:

הורדתי את קישורים "לא איכותיים". מה עכשיו?

כעת נותר לחכות לעדכון הפינגווין הבא, כך לפי קאטס. משמעות הדבר היא שהפינגווין הוא לא עדכון שפועל כל הזמן כחלק מהאלגוריתם שעובד עבור כל מונח חיפוש, אלא הפינגווין ברגע שהוא מופעל הוא "מסמן" אתרים הראויים, לפי שיטתו, לקבל עונש. בעדכון הבא שלו, כלומר, בסריקה הבאה שלו, הוא אמור לבדוק שוב את האתר שנפגע, ואז להסיר את הסימון במידה והוא כבר לא עומד בקריטריונים.

הסרתי את הקישורים, הפינגווין סרק את הרשת שוב אבל האתר שלי עדיין מוענש – מה עושים?

יש לכם שתי אופציות, מתחילים בראשונה ואם היא לא מצליחה, עוברים לשנייה:

  1. מודיעים לגוגל: או דרך האופציה ב-Google Webmaster Tools או דרך הטופס שהבאנו כאן למעלה.
  2. אין תשובה? ייתכן ואתם צריכים לעבור לאתר חדש בדומיין חדש. באסה.

 איך להימנע מהתקפת הפינגווין הבאה?

כמו שציינו לעיל, בגוגל מתכוונים לשחרר את הפינגווין מדי פעם ומן הסתם הוא יהיה יותר מעודכן, כלומר הוא יידע לזהות קידום אתרים לא טבעי טוב יותר. אחת המשימות שחטיבת הספאם מבצעת היא לקחת בדיקות אנושיות לזיהוי ספאם ותרגם אותם למערכת אוטומטית שפינגווינים יודעים לבצע.

הנה הוראות ברורות איך מקדמים מעתה והלאה:

  • תפסיקו לעבוד על קישורי זבל.
  • יש לכם אתרי תמיכה? אם הם לא מספקים תוכן אמיתי בעל ערך לגולשים ואם הם מקבלים קישורי זבל בלבד – אל תתפלאו שהם נעלמו מהאינדקס של גוגל, שאף אחד לא מבקר בהם חוץ מכם ושהם לא תורמים כלום לקידום אתרי הלקוחות שלכם.
  • זה הזמן להתחיל לייצר טכניקות להשגת קישורים מועילים מאתרים איכותיים:
  • הציעו תכנים לאתרי תוכן מובילים ואיכותיים.
  • תפסיקו להחליף קישורים עם אתרי תמיכה של אחרים. זה קל אבל לא מועיל יותר.
  • תקבלו רק קישורים מאתרים איכותיים וטובים. מדובר באתרים של חברות, אנשים פרטיים וארגונים שמכבדים את עצמם. אני מניח שאתרי ספאם אתם יודעים לזהות בקלות.
  • תנסו לקבל קישורים מדפים שמקבלים גם ככה הרבה קישורים טבעיים.
  • תנסו לקבל קישורים מדפים שנותנים ערך לגולשים. הקישור יהיה כמובן מתוך הטקסט. אל תשקיעו בקישורים הנמצאים בתגובות למאמרים.
  • תייצרו תוכן איכותי עבור הלקוחות שלכם או לפחות תמליצו להם איזה תכנים הם צריכים לשים באתר שלכם. בין אם מדובר בתכני טקסט, תמונה, או שירותים נוספים שיתנו ערך לגולשים, כגון הוספת מפות או ווידג'טים שונים. גולשים אוהבים שהאתר מספק להם את מירב הידע והאפשרויות שהם צריכים.
  • הסרת קישורים לא איכותיים. זה פקטור מאוד חשוב אם כי מקדמי אתרים מאוד מפחדים לבצע אותו בגלל מחסום פסיכולוגי. המחסום הוא גם בגלל שהם מעולם לא יעזו להוריד קישור, בבחינת אם זה לא מועיל, זה בטח לא מזיק. אז זהו, שזה כן מזיק. הסיבה הפסיכולוגית הנוספת היא שמדובר בקישורים שהושקע בהם זמן עבודה – איך נזרוק את זה לפח. ועל זה נאמר:

An SEO project manager's got to do what An SEO project manager's got to do!

אתם רואים את התגובות כאן למטה? הן בשבילכם:

  • שתפו את כל הקהילה מה אתם יודעים על הפינגווין הרצחני.
  • האם נתקלתם בו באחד מהאתרים שלכם או של הלקוחות שלכם?
  • האם לדעתכם, הפינגווין לא אוהב את האקלים השורר בגוגל ישראל ומעדיף את האקלים בגוגל חו"ל בלבד?
  • והכי חשוב: האם גם לדעתכם מאט קאטס הוא חתיך הורס???