פייסבוק עומדת להסגר

אחרי הרקוויאם שכתבתי על פינטרסט ומבחר התגובות שקיבלתי החלטתי לפתח את תאוריית קריסת הרשת החברתית שלב אחד קדימה ולזרוק אתכם כמה חודשים קדימה לנטישה ההמונית של העם את פייסבוק. המהלך האמיץ אך הפזיז (וכפי שמסתמן – גם החלקלק והפישי) של הנפקת הרשת החברתית הגדולה בעולם בבורסה הוא הצעד שיגרום לקריסתה אלא אם פייסבוק תנקוט בצעדים כל כך דרסטיים שאני לא מסוגל לחזות – ותאמינו לי שאני בחור יצירתי.

מה הבעיות הנראות לעין של פייסבוק?

טוב את זה לא מאוד קשה לראות. פייסבוק רחוקה מלהיות מושלמת – הן ממשקית והן חומרתית. כמות הבאגים שמתגלים עם כל העלאת גרסה של פייסבוק גורמת גם לרגועים מביננו לצאת מדעתנו. פוסטים שנעלמים, עדכונים שמתפספסים, שינוי תדיר של הממשק הסלולארי שגם הוא מלא באגים. וכמויות הספאם הבלתי נתפסות (קבוצות לייקים, וירוסים ומה לא) והזמן שלוקח לפייסבוק להגיב על ריפורטים – מביאים למסקנה המתבקשת – פייסבוק לא שמה קצוץ על הגולש וחווית הגלישה.

די ברור עם כל שינוי ממשקי שדבר אחד ויחיד עומד לנגד עיני הרשת החברתית הגדולה בעולם וזה כמות המצלצלים שיכניס כל גולש פוטנציאלי לכיס שלה. בכל גרסה השינויים העיקריים שמופיעים הם שטחי פרסום חדשים לטובת פייסבוק – וצמצום שטח הפנים המותר לפרסום על ידי חברות ועסקים הקיימים בפייסבוק.

אם פעם חברה הייתה יכולה ליצור דף עסק מעוצב כדף נחיתה עם הנעה לפעולה תוך הנחתת הגולש הנכנס לדף מיוחד – באה פייסבוק ולא רק שביטלה את ההפניות לדפי נחיתה וחייבה את כולם לעבוד על הטיימליין – אלא שהיא גם הגבילה את העסקים בתמונת הקאוור – שכן החוק ההזוי ביותר הוא שעל הקאוור אסור לפרסם, אסור לקדם מכירות ובעצם חוץ מלוגו – אסור כמעט כלום. וכל זה למה? התשובה ברורה – שיפרסמו בפרסום הממומן שלהם בצד.

ופה אנחנו מגיעים לבעיה השנייה של פייסבוק

הבעיה השנייה והעיקרית של פייסבוק זה חוסר הריסון העצמי בכל הדרכים להשגת כסף. אם התחלנו בטפטופי באנרים בצד והמשכנו לנהר של פרסומות בתמונות ופוסטים – היום אנחנו כבר בשיטפון של פרסומות כסטטוסים ממומנים, בתמונות, בהודעות, בדפים ועכשיו עם הפייסבוק Offers בכלל נתחיל לטבוע בהצעות לקופונים מכל מני עמודים שפעם לחצנו עליהם LIKE.

הסיבה לכמות הפרסומות, בניגוד למה שהייתם חושבים, זה לא כי לוחצים עליהן כל כך הרבה –  אלא מכיוון שהגולשים פשוט לא לוחצים עליהן – ולא מכניסים כסף לפייסבוק.

על פי הפרסומים שיצאו מיד לאחר ההנפקה הכושלת של פייסבוק – הנתון הסטטיסטי מוכיח כי רק 3% מהגולשים מקליק תדיר על פרסומות ועוד 10% מקליקים לעיתים רחוקות. זה נתון עלוב לכל הדעות. נצרף את העובדה שGM  הודיעה על הפסקת השימוש בפלטפורמת הפרסום של פייסבוק (על פי פרסומים מדובר על היקף פרסום של 40 מיליון דולר) – ונקבל רשת חברתית שמצבה הכלכלי העתידי לא ממש ברור.

מה שכן ברור זה שפייסבוק ימשיכו לדחוף לנו פרסומות לכל מקום (כולל בסלולר) בצורה יותר ויותר ברוטאלית עד שלאנשים פשוט ימאס מכמויות הפרסומות, הספאם ובזבוז הזמן – ויעברו לרשת חברתית אחרת או לרשת חברתית החדשה שתקום (מי אמר מייקרוסופט?!).

ואם נוסיף לכל הצרות גם את העובדה שפרטי ההנפקה בבורסה נחקרים בחשד להעלמת פרטים מהמשקיעים, ושאם תביעת זכויות היוצרים מול פינטרסט תצליח – פייסבוק הם הבאים בתור – נקבל את כל הסיבות לנפילה הכלכלית של אחת המעצמות הגדולות בעולם.

אז נכון, אולי מר צוקרברג יצליח לשלוף שפן מהכובע שיציל את הספינה המתנדנדת שלו – אבל כמו שזה נראה כרגע, ההנפקה של פייסבוק עשתה לה כל כך הרבה רע – שיהיה מאוד מעניין לצפות איך הם יצאו מזה.

סיבות נוספות לנפילה של פייסבוק

בסדר, הבנתם את הנקודות שלי למעלה אבל עדיין לא שאלתם את עצמכם – אם פייסבוק פעלה ככה עד היום והגיעה לשווי חברה של למעלה מ100 מיליארד דולר – למה שלא תמשיך כך גם עכשיו? אז פה נכנס ממד הזמן. ומבחינת פייסבוק שלעניות דעתי עברה כבר את מחצית החיים שלה בשנה שעברה –הדרך למטה סלולה. זה יקרה אמנם לאט ובזהירות, אבל כבר היום אפשר לראות אנשים שנוטשים את פייסבוק. ולאו דווקא לרשתות חברתיות אחרות. נכון, אנשים לא יחזרו לדבר במסנג'ר, ולא יחזרו למשחקי שש בש ביאהו בשביל להעביר את הזמן – אבל האמינו לי, הם ימצאו דרך אחרת לשעשע את עצמם. אני לא אומר שהשימוש בפייסבוק ייעצר כליל – אבל הוא יואט בצורה רצינית. לרמה של כניסה לפייסבוק אך ורק דרך הסלולר כדי לראות מה קורה וזהו. תשאלו את עצמכם מתי בפעם האחרונה עשיתם צ'ק אין ותבינו לבד.

פייסבוק תרמו רבות ליצירת קשרים בין אנשים וליצירת קהילות וקבוצות בצורה שאף מערכת אחרת לא עשתה זאת קודם. אבל זמנה עומד לחלוף. ואנחנו נהיה שם בשביל לראות את האחרון יוצא ומכבה את האור. והאמינו לי – זה יקרה בעוד פחות מ7 שנים.

2017-12-04T14:52:09+00:00

אודות המחבר:

אסף כהן, ירושלמי, נשוי ואב לשניים. מנהל פרויקטים של SEO בהיידה. בעל ניסיון עשיר בתחום המדיה הכתובה, שימש ככתב ועורך במספר מגזינים גדולים ברשת, שידר תכנית על רוק ישראלי ברדיו במשך 8 שנים. מתעסק בוורדפרס מעל מ10 שנים. מתמחה באופטימיזציה למנועי חיפוש ואוהב לפתור בעיות בוורדפרס. לאסף יש תואר שף מטעם איגוד השפים הישראלי והוא מתחזק אתר מתכונים מוביל בתחום

2 Comments

  1. […] פלוס הולכת לנצח,  ואסף כהן מהחברה שלנו אף הקצין ואמר שפייסבוק לא תהיה רלוונטית בתוך פחות מעשור…. אם מסתכלים על מצבה העגום של פייסבוק כיום לאחר […]

  2. […] כפי שזה נראה – אלא אם יקרה משהו ממש ממש בלתי צפוי – פייסבוק תמשיך להיות הרשת החברתית המובילה עד למותה הצפוי בעוד כמה שנים. […]

השאר תגובה

אתם לא יוצאים מכאן בידיים ריקות
תודה! קידלנו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם!
יש לנו הצעה שאסור לכם לפספס!!!
  • קידום אתרים אורגני בגוגל
  • קידום ממומן בגוגל
  • קידום ממומן בפייסבוק
  • פתרונות פרסום דיגיטלי מתקדמים
  • פתרונות תוכן מקיפים
אנחנו נותנים מענה לכל אפיקי הפרסום הדיגיטלי ברשת
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
אהבתם? עכשיו יש לכם הזדמנות לעבוד איתנו
תודה! קיבלנו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם!
  • קידום אתרים אורגני בגוגל
  • קידום ממומן בגוגל
  • קידום ממומן בפייסבוק
  • פתרונות פרסום דיגיטלי מתקדמים
  • פתרונות תוכן מקיפים
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
אם הגעתם עד כאן כנראה שאתם מבינים עניין, ועכשיו לעבודה!
תודה! קיבלנו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם!
  • קידום אתרים אורגני בגוגל
  • קידום ממומן בגוגל
  • קידום ממומן בפייסבוק
  • פתרונות פרסום דיגיטלי מתקדמים
  • פתרונות תוכן מקיפים
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
רגע לפני שאתם עוזבים
תודה! קידלנו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם!
יש לנו הצעה שאסור לכם לפספס!!!
  • קידום אתרים אורגני בגוגל
  • קידום ממומן בגוגל
  • קידום ממומן בפייסבוק
  • פתרונות פרסום דיגיטלי מתקדמים
  • פתרונות תוכן מקיפים
אנחנו נותנים מענה לכל אפיקי הפרסום הדיגיטלי ברשת
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
זהו? כבר אתם עוזבים?
עוד לא ראיתם כלום!
תודה! קידלנו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם!
יש לנו הצעה שאסור לכם לפספס!!!
  • קידום אתרים אורגני בגוגל
  • קידום ממומן בגוגל
  • קידום ממומן בפייסבוק
  • פתרונות פרסום דיגיטלי מתקדמים
  • פתרונות תוכן מקיפים
אנחנו נותנים מענה לכל אפיקי הפרסום הדיגיטלי ברשת
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם