עמוד הבית > Web Analytics > גוגל וובמאסטר טול / Google webmater tool - סקירה לימודית

גוגל וובמאסטר טול / Google webmater tool – סקירה לימודית

מאת אנידור חקק, מנכ"ל היידה.

גוגל וובמאסטר טול הוא בין הכלים הכי חשובים עבור בוני אתרים ומקדמי אתרים, אם אין לכם חשבון פעיל, זה הזמן לפתוח אחד (מיד אחרי קריאת המאמר הזה כמובן…). כל הכלים במסגרת Google Webmaster Tool או כפי שהוא קרוי בעברית – כלי מנהלי אתרים, ניתנים לנו בחינם לחלוטין, בדומה לשירותים רבים כל כך של ענקית האינטרנט. כלי הוובמאסטר של גוגל מאפשר לראות נתונים אמיתיים ומגוונים ישירות מגוגל ובאופן אישי בלבד לבעל החשבון. הממשק הוא גם הכלי העיקרי של גוגל לתקשר עם וובמאסטרים, הוא מסייע מאוד לאיתור בעיות ונושאים שונים לגבי האתר ומציע יכולות רבות ומגוונות עד כדי התרעות על פגיעה מתוכנות זדוניות (Malware).

להלן מדריך מפורט ויעיל אודות גוגל וובמאסטר טול, מאפייני הכלי, יכולות ואיזה מידע פרקטי ניתן למצוא בממשק המשתמש שלו. כמובן שעבור שאלות ומידע נוסף ניתן לגלוש לעמודי העזרה במסגרת שירותי גוגל עצמם.

אימות

השלב הראשון לפני קבלת גישה לנתונים אודות האתר הרלבנטי הוא ביצוע אימות כי אתה אכן נציג מהימן ומוסמך של האתר, כך שיש לעבור את שלב האימות של גוגל וובמאסטר טול.

אפשרויות האימות הן:

  • על ידי העלאת קובץ HTML ייעודי של גוגל לתיקיית ה-ROOT באתר
  • הוספת תגית HTML לראש העמוד באתר כך שגוגל יבדוק ויאשר זאת
  • דרך קוד גוגל אנליטיקס המותקן באתר – בהנחה שאתם משתמשים באותו חשבון לוובמאסטר טול ולאנליטיקס
  • באמצעות שיטת ה-DNS – יש להיכנס למערכת הניהול של הדומיין ולהוסיף קוד אימות.

יש לבצע את אחת השיטות ולא את כולן, כאשר שתי הראשונות הן הפופולאריות יותר.

 הדרך הפופולארית לאימות אתר

 

שיטות נוספות לאימות אתר

שיטות נוספות לאימות אתר

"לוח המחוונים" – GWT Dashboard

לאחר אימות המשתמש והכניסה לממשק גוגל וובמאסטר טול, המסך הראשון הוא לוח מחוונים – מרכז השליטה הראשי, בדומה לממשקי משתמש אחרים של כלי גוגל לצרכי פרסום, קידום אתרים וניתוח נתונים.

בעמוד ראשי זה ניתן לראות במבט מהיר וכללי את המידע הרלבנטי ביותר לגבי האתר, לצד הודעות חדשות מגוגל. מיד נסקור את הווידג'טים השונים בחלק זה.

הודעות

כאשר גוגל רוצה ליצור קשר איתך בתור הוובמאסטר של האתר זהו המקום בו היא עושה זאת. ההודעות יכולות להיות מגוונות מאוד, החל מדפים שנפגעו מתוכנה זדונית, איתור של דפים בעייתיים באתר וכלה בהודעות על הצורך לעדכן את התקנת הוורדפרס של האתר ועוד מגוון רחב של הודעות אפשרויות. יש גם הודעות טובות, כגון ברכות על הגדלת כמות התנועה לאתר או לעמוד מסוים.

חשוב מאוד לעיין ולעקוב אחר ההודעות המתקבלות מגוגל – במקרים רבים תקבלו שם נורות אזהרה והתרעות במידה וגוגל זיהתה שיטות לא כשרות לקידום האתר שלכם.

 

דוגמה למכתב התרעה מגוגל

דוגמה למכתב התרעה מגוגל

קביעת הגדרות תצורה – קונפיגורציה

הגדרות – Settings

בחלק זה ניתן ליידע את גוגל לגבי פרטים שונים אודות האתר, פרטים שאין אפשרות אחרת לידע את גוגל עליהם. למשל דומיין .com אשר פונה לשוק הישראלי בלבד מצריך ליידע את מנוע החיפוש כך שידרג את האתר בהתאם. כמו כן ניתן לקבוע האם האתר יופיע בתוצאות החיפוש עם או בלי התחילית WWW, לדווח לגוגל אודות רי-דיירקטים מאתרים אחרים ועוד.

בחלק זה אפשר גם לקבוע את קצב זחילת רובוט העכביש של גוגל באתר, פעולה שלא נעשית לרוב אלא במקרים בהם מתגלות בעיות בשרת בעת הזחילה של גוגל באתר או במקרים של אתר המתעדכן באופן יומיומי ושוטף ולשם כך דורש מהזחלנים של גוגל לבוא ולבקר לעתים קרובות יותר..

קישורים באתר  (site links)

כאשר גוגל מחליטה כי האתר שלך מהווה גורם בר סמכא לגבי מילת מפתח מסוימת, יוצגו אוסף קישורים מתחת לקישור הראשי, על מנת להצביע על הקישורים החשובים ביותר לדעת גוגל בעמוד זה. לעיתים עולים במקרים אלו קישורים אשר לא תרצה שיצופו כלפי מעלה ויובלטו  – כך שזהו המקום במסגרת גוגל וובמאסטר טול לטפל בנושא זה.

 

site links

site links

לא ניתן לקבוע אילו דפים יופיעו לגולש עבור אותה מילת מפתח אלא רק אלו קישורים אתם רוצים שיוסרו מהרשימה. כל שיש לעשות הוא להזין את ה-URL של העמוד עם קישורי האתר ואז להזין את ה-URL של עמודים שברצונך להסיר מהרשימה. יש לציין כי האתרים שהוסרו יכולים לחזור לרשימת הקישורים לאתר אחרי תקופה מסוימת – כך שאם זה קריטי רצוי לבדוק את החלק הזה של הממשק מעת לעת.

פרמטרים של URL

חלק זה נמצא פחות בשימוש במסגרת גוגל וובמאסטר טול מאז כניסתן של canonical tags לשימוש.

חלק זה מאפשר לכם לקבוע פרמטרים ב-URL שאין להתחשב בהם בבדיקת URL’s באתר לקביעת כתובות עמוד ייחודיות.   בכל מקרה גוגל ממליצה שלא לשנות חלק זה במידה ואין בעיות שהיא דיווחה עליהם.

"הגדרת פרמטרים בצורה שגויה עלולה להביא להשמטת דפים מהאתר שלך מהאינדקס, כך שאנו לא ממליצים לך להשתמש בכלי זה אלא אם יש צורך בכך"

 כך למשל אפשר במסגרת קידום אתרים או פרסום אתרים להגדיר כי פרמטרים מסוימים המשמשים למעקב אחר ביצועי קמפיין מסוים לא יחושבו במסגרת בדיקת כתובות העמודים הייחודיים של גוגל.

שינוי כתובת

במקרה הנדיר שבו תבחר להעביר את כל האתר לדומיין חדש, כאן גוגל וובמאסטר טול מאפשר לך ליידע את גוגל. לאחר הפעלת האתר החדש, ביצוע הפניות 301 מעמודים ישנים לחדשים, הוספה ואימות האתר החדש בכלי הוובמאסטר – ניגשים לאפשרות זו ומיידעים את גוגל על המעבר. זה יכול לזרז את עדכון האינדקס במעט ולהחזיר את האתר למצבו הקודם מבחינת קידום ותנועה.

משתמשים

כאן ניתן לראות רשימת משתמשים מורשים לחשבון גוגל וובמאסטר טול זה ואת רמת ההרשאות שלהם.

בריאות האתר

שגיאות זחילה

חלק זה גוגל וובמאסטר טול מאפשר לך לראות את השגיאות שגוגל זיהו בעת הזחילה באתר. כלי רב ערך המסייע באיתור מהיר של הבעיות ומתן מענה להן – שגיאות שרת ועד עמודים חסרים וכל השגיאות האפשריות בדרך.

סטטיסטיקת זחילה

מציג נתונים לגבי מהירות הזחילה של גוגל באתר. מקרים קיצוניים המוצגים על הגרף מאפשרים לראות בקלות אם יש בעיה בדפים או קבצים מסוימים באתר.

כתובות URL חסומות

זהו המקום בממשק גוגל וובמאסטר טול לבדיקת קובץ robots.txt העדכני מול הדפים באתר לאימות – האם הם מאפשרים לזחול ולסרוק אותם.

לראות כמו גוגל – Fetch as Google  

כאן אפשר לראות את העמוד כפי שגוגל רואה אותו, מקבלים את תגובת ה-HTTP, תאריך ושעה וכן 100kb ראשונים של טקסט. כך אפשר להיעזר בגוגל וובמאסטר טול על מנת לאשר כי גוגל רואה את העמוד כפי שאתה מתכוון שהוא והגולשים יראו אותו.

תוכנות זדוניות – Malware

בעמוד זה תוצג רשימת Malware שגוגל זיהה באתר – נושא זה מצריך טיפול מיידי מסיבות מובנות וברורות. לאחר התיקון יש ללחוץ על בדיקה חוזרת.

סטטוס אינדקס

גוגל וובמאסטר טול מאפשר כיום לראות כמה מהדפים של האתר נמצאים באינדקס שלו – כך שאפשר להשוות לנתוני הדפים שיש לך.    אפשר כמובן לעשות בדיקה נוספת באמצעות הפקודה:    site:www.yourwebsite.co.il במנוע החיפוש של גוגל.

תנועה

שאילתות חיפוש

רשימה של מילות המפתח המרכזיות אשר החזירו תוצאה של עמוד מהאתר שלך. המידע נאסף בצורה שונה מאשר גוגל אנליטיקס, כך שייתכנו שינויים מינוריים. כלי חשוב מאוד לגבי קידום אתרים וביצועי האתר באופן כללי. ניתן לראות את המידע לפי דף ולא לפי מילת מפתח.

יתרון נוסף של שאילתות אלו – כאן טמונים בפניכם רעיונות רבים על מה לכתוב לאתרכם. כאן תוכלו לראות מה הגולשים מחפשים ובאילו ביטויים האתר שלכם רלוונטי.   כך תוכלו להבין באמת את כוונת הגולשים בחיפוש שאילתות שונות הרלוונטיות לאתר שלכם.

קישורים לאתר

חלק חשוב מאוד של גוגל וובמאסטר טול, מאפשר לראות את הדומיינים המרכזיים אשר מקשרים לאתר שלכם, לצד התוכן שאליו מקשרים הכי הרבה. אלו לא כל הקישורים לאתר מרחבי הרשת, אך זוהי הרשימה המקיפה והמדויקת ביותר.   אם תרצו להגדיל את כמות הקישורים, תוכלו לקרוא מדריך שרשמנו בזמנו על בניית קישורים לאתר.

קישורים פנימיים

 עוד היבט חשוב במסגרת קידום אתרים בגוגל, רשימת 1,000 הדפים המובילים באתר שלך עפ"י מספר הקישורים הפנימיים אליהם מהאתר עצמו. כל עמוד עם תוצאה של 0 צריך לקבל קישור אחד לפחות או להיות מוסר בהתאם.

במהלך השנה הוסיפה גוגל אפשרות למעקב אחר קישורים חדשים שנכנסים לאתר.   תוכלו למצוא את האפשרות תחת "תנועה" –> "קישורים לאתר שלך" –>  בשלב זה עליכם ללחוץ על more / עוד בחלק שמציג את כל האתרים שמקשרים לאתר שלכם –> כעת יוצג בפניכם כפתור שמאפשר לכם להוריד את כל הקישורים האחרונים שנוספו לאתר שלכם לקובץ Excel או לגוגל docs שלכם.

 download links

הכלי החדש של גוגל להסרת קישורים:

בהמשך לעדכון פינגווין בו גוגל נלחמת בפרופיל קישורים בעייתי לאתרים, מאפשרת גוגל לבעלי אתרים לזהות קישורים בעייתיים לאתר שלהם ולבקש מגוגל להסיר אותם.  כך ניתן לאתר ניסיונות לקידום שלילי באמצעות קבלת קישורים מדומיינים מ"שכונה רעה" וכדומה.

איך משתמשים בכלי החדש?  עליכם ליצור קובץ TXT או Excel ובו להוסיף את כל כתובות ה- URL שאתם מעוניינים להסיר (כל כתובת בשורה נפרדת).  אח"כ עליכם להעלות את הקובץ בקישור הבא ולשייך אותו לדומיין הרלוונטי.

אזהרה: שימו לב לאזהרה של גוגל – מדובר בכלי חדש ומומלץ להמתין לפני השימוש בו. כמו כן היזהרו בהסרת   קישורים – אתם עלולים לפגוע באתר שלכם.

אופטימיזציה

כאן תוכלו לראות את כל המידע הרלבנטי לגבי מפת האתר ולדעת מה לשפר ולשנות, ניתן להזין כתובות דפים שברצונכם להסיר ושגוגל לא יסרוק אותם. גוגל וובמאסטר טול מאפשר לראות בחלק זה שיפורים נדרשים בקוד ה-HTML. בנוסף, הכלי מאפשר לראות האם יש מילות מפתח לא רלבנטיות שגוגל משייך לאתר שלך ולפעול בהתאם – או מילים חשובות שאינן משויכות לאתר.  כאן גם תוכלו לראות אם מילת מפתח מסוימת חוזרת בצפיפות גבוהה מדי / מעטה מדי באתר.  האפשרות של "משאבים אחרים" מאפשרת להיעזר בכלים שימושיים הנמצאים מחוץ לממשק גוגל וובמאסטר טול כמו:  חיפושים מקומיים (Google local plus ), rich snippets ו-Google Merchant Center .

Labs

חלק זה כולל מאפיינים ויכולות אשר נמצאים בשלבי ניסוי, כך שהם עשויים להשתנות. לדוגמא חלק זה של גוגל וובמאסטר טול מאפשר להתאים אישית את החיפוש הפנימי של גוגל באתר עצמו (עבור הגולשים), לראות מה גוגל מציג כאשר הגולש מרחף עם העכבר מעל תוצאת החיפוש של האתר (Instant Preview) וכמו כן אפשר לראות סטטיסטיקות על ביצועי האתר שלך לעומת אתרים אחרים.

לסיכום, Gwt  הנו כלי חשוב המאפשר לכם ללמוד כיצד גוגל סורק ורואה את האתר שלכם, כמו גם לצפות אילו בעיות קיימות באתר.   התייחסו לכלי ברצינות והשתמשו בו באופן שוטף לצד גוגל אנליטיקס.

בהצלחה.

3 Replies to “גוגל וובמאסטר טול / Google webmater tool – סקירה לימודית”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יש לנו עוד מאמרים מעולים

טיפים לכתיבה שיווקית

בעולם השיווק הדיגיטלי, כתיבת קופי וכתיבה שיווקית הם בין האלמנטים ...

צוות היידה
16.06.2021
לקריאה

תכנית SEO לדפי נחיתה באתר – Keyword grouping

תחילת פעילות SEO לאתר היא התקופה החשובה ביותר שתקבע את ...

אנידור חקק
07.02.2022
לקריאה