עמוד הבית > מאמרים > איך להציל אתר מעונש

איך להציל אתר מעונש

אחד הרגעים הנוראיים ביותר למקדם אתרים ולבעלי אתרים – זה לגלות בוקר אחד שכל הביטויים בהם האתר היה מקודם ועמודי הנחיתה עפו מגוגל.

קרה לכם? ברוכים הבאים לעולם העונשים של גוגל. אז נכון – לא כל העלמות של עמודים מגוגל הם עונש, וגם בעונשים של גוגל יש הבדל בין עונש אלגוריתמי לבין עונש ידני – אבל התוצאה זהה. האתר שלכם מחוץ למגרש המשחקים הטוב ביותר ברשת.

לפני הכל, כדאי שתכירו את הנחיות גוגל לקידום אתרים:

אוקי, אוקי, האתר שלי עף מגוגל – לא משנה איך קוראים לזה – מה עושים?!

קודם כל – שותים מים קרים. לחץ אף פעם לא הועיל לשום דבר.

הדבר החשוב ביותר להבין בעונשים – זה שלא תמיד גוגל אשם. אז דבר ראשון – מנטרים את סוג העונש.

איך עושים את זה? פשוט. בודקים אילו עמודים עפו מגוגל.

האם כל העמודים עפו. (בדיקת Site:http://www.domain.co.il ורואים אם גוגל מחזיר תוצאות רלוונטיות). אם גוגל לא מציג אף תוצאה או מציג עמודים לא רלוונטים – כדאי לבדוק מספר דברים:

  • האם קובץ ה robots.txt תקין – או שהוא חוסם את גוגל מסריקה (Disallow: /.).
  • האם קובץ HTaccess תקין – כך שאין הפניות בעייתיות, לא השתלטו האקרים על הקובץ ומפנים את התנועה לאתר אחר ועוד. לכל מערכת ניהול אתרים יש דברים אחרים שצריך לבדוק ב htaccess– מומלץ להעזר בגוגל.
  • מומלץ לחפור בכלי ניהול האתרים של גוגל על מנת לוודא כי:
    • אין קוד זדוני באתר
    • אין ענישה ידנית

באופן כללי – אם כל עמודי האתר עפו מגוגל – כנראה הבעיה היא טכנית ולא של גוגל. עונשים של גוגל הם בד"כ על עמודים מסויימים, ביטויים מסוימים ונדיר מאוד שהעונש יהיה על אתר שלם.

מסקנה 1: אם כל עמודי האתר עפו מגוגל – לבדוק קודם כל את האתר.

טוב, לא כל האתר שלי עף מגוגל – אבל עמודי הנחיתה החשובים שלי כן – מה עושים?!

כאן המצב קצת יותר בעייתי. אם רק חלק מהעמודים עפו וקבצי הרובוטס וההפניות תקינים – כנראה יד גוגל בדבר.

עכשיו בודקים מה עף: האם העמודים עצמם עפו לחלוטין מגוגל או שהם פשוט לא מופיעים בביטויים המקודמים?

איך בודקים?

לוקחים כתובת עמוד שנעלם לנו – ומכניסים את הכתובת כולה לשדה החיפוש של גוגל. אם גוגל מציג את העמוד – הביטוי בעונש. אם גוגל לא הציג את העמוד – העמוד בבעיה.

טוב אז גוגל לא הציג את העמוד

כאן יש הרבה מה לבדוק. כדאי לבדוק אם אין הפניה על העמוד, לבדוק אם יש קישורי קנוניקל שמפנים את העמוד למקור סמכות אחר, לבדוק אם אין חסימה של העמוד ספציפית בקוד (noindex) ובגדול לוודא שהעמוד נקרא בכלי Spider-view כמו Screaming Frog שיבדוק האם העמוד תקין (מחזיר קוד 200).

בעצם גוגל כן הציג את העמוד

ברכותינו – העמוד בעונש.

אבל למה?

או – פה קבור הכלב. לענישה של גוגל יש מיליון סיבות. אבל יש כמה סיבות עיקריות לעונש:

קישורים נכנסים בעיתיים

גוגל שונא מניפולציות על תוצאות החיפוש ומנסה לנטרל את ההשפעות שלהן כל הזמן. אבל מבריאת הגוגל ועד היום – אחד מנותני הטון העיקרים בקידום זה איכות הקישורים.

בעזרת כלים לניתוח קישורים או כלי ניהול האתרים של גוגל – בדקו האם יש לכם קישורים ממקומות מפוקפקים. קישורים מפוקפקים הם קישורים מאתרים שלא בשפת האתר (למשל קישורים מרוסיה לאתר ישראלי, קישורים מקזחסטן, טג'יקיסטן ועוד), קישורים מפוקפקים יכולים להיות גם פורומים או בלוגים שלא רלוונטיים לנושא האתר – ובאופן כללי קישורים שנראים תלושים מהמציאות.

יתכן וחברת הקידום שלכם עשתה את הקישורים האלו (זה היה מקובל לפני 5 שנים) ויתכן שמתחרה החליט להתעלל בכם.

מומלץ לבדוק בהודעות ב- Search console אם קיבלתם הודעה על ענישה כלשהי.

כך נראית הודעה על ענישה של פינגווין:

פינגווין

אם דף ספציפי ירד במיקומים באופן בולט (בכמה עמודים) – סיכוי טוב שמדובר בעונש פינגווין.   מומלץ לעבור ולנתח לעומק את פרופיל הקישורים של אותו דף

טוב מצאתי מלא קישורים בעיתיים. מה עושים?

אז בתור התחלה גוגל מצפה ממך לפנות לכל מקום בנפרד ולבקש את הסרת הקישור בעצמך.  בכל התהליך יש לתעד את הפעילות שאתם עושים – גם אם אתם שולחים מיילים לבעלי אתרים אחרים בבקשה להסיר את הקישור.

מומלץ לעדכן את הכל התהליך בקובץ DOCS אותו גוגל מוכן לקרוא בעת הגשת reconsideration.

קובץ DISAVOW

אם שלחת בקשות ולא התייחסו אליך , גוגל באים לקראתך עם כלי DISAVOW מתוך הWebMaster Tools אליו אתה מעלה רשימה של לינקים בהם יש לאתר שלך קישור בעייתי – ומבקש מגוגל שלא להתחשב בקישורים הללו. זה לוקח חודש, חודשיים ולפעמים 8-9 חודשים עד שגוגל מתייחס לבקשה. מניסיוננו – ככל שהקובץ מכיל יותר אתרים שגוגל מכיר כבעייתיים לאתר שלך – הבקשה תתקבל מהר יותר.

הבקשה תוגש על קובץ TXT בפורמט הבא:

domain:example.com    –   (ללא WWW או http)

disavow

כל הקישורים שלי ממקורות סבבה. מה עוד לבדוק?

עדכוני האלגוריתמים האחרונים (בלי לחפור יותר מדי) באו על מנת להקשות על הבאת קישורים "לא טבעיים" לאתר. אם פעם היה אפשר להפציץ אתר בביטוי "אופניים" ובכך לקדם חנות אופניים – היום גוגל מבין שהפצצת קישורים עם ביטוי ספציפי – היא לא טבעית והוא מעניש על כך. וודאו כי הקישורים הנכנסים לאתרים שלכם הם לא רק בטקסט העוגן לקידום. דאגו לקישורים כמו "חנות אופניים" "קניתי פה פעם אופניים" "יש להם אופניים יפות" ועוד. לגבי הקישורים הקיימים – פשוט בקשו לשנות את טקסט העוגן. מקדמים הוגנים וסבירים יעשו זאת בשמחה.

כל הקישורים שלי סבבה, גוגל מציג את האתר שלי כשמחפשים כתובת – ואני עדיין לא מוצג בתוצאות החיפוש!!!

טוב כאן אנחנו כבר נכנסים לתוכן.

אם יש דבר שגוגל שונא יותר מקישורים בעיתיים – זה תוכן מועתק או גנוב או בעייתי.

כנסו לcopyscape, בדקו האם התוכן בעמוד שלכם קיים בעמודים נוספים ברשת.

כן, מצאתי עוד 5 אתרים עם אותו התוכן

טוב – כאן אנחנו מתחלקים לכמה אופציות:

האם האתר שלך הוא בעצם חנות?

כן – האתר שלי הוא אתר חנות

אז סביר להניח שהטקסט של כל המוצרים שלך הוא בעצם העתק של הקומניקט של המוצר שקיבלת מהספק – ולמעשה אין זכויות יוצרים על הטקסט. אז תדע של 90% מהחנויות שמוכרות את אותו המוצר – יש את אותו התוכן שלך. וגוגל נוהג להעלים תוצאות עם תכנים זהים ולהציג את התוכן המקורי מהאתר הסמכותי ביותר מבין הטקסטים הזהים.

הפיתרון: לערוך את הטקסטים באתר. כן. של כל המוצרים. גוגל יראה שיש לכם טקסט שונה מהמתחרים – ובד"כ יתן לכם עדיפות. שכתבו תכנים – תשלחו אותם לאתרי סימניות כמו דלישס ותנו לגוגל את הזמן להבין שאתם שונים מהמתחרים שלכם.

במידה ויש מספר רב של דפים שירדו באופן בולט במיקומים – יש סיכוי גדול שמדובר בעונש פנדה ויש לעבור ולטפל בכלל התכנים באותם דפים.

לא – האתר שלי הוא אתר עם תוכן רגיל

אז מומלץ לבדוק של מי זכויות היוצרים על הטקסטים. אם הטקסטים שלך מועתקים, מעבר לעובדה שזה פשוט לא חוקי, כמו שכתבנו למעלה – תוכן מועתק זה כמעט הדבר הכי גרוע שאתה יכול לעשות לאתר שלך. תמחק מיד את כל התכנים המועתקים – ותחליף אותם לתכנים חדשים, מקוריים ואיכותיים.

אם הטקסטים הם שלך – תשלח הודעה משפטית (מומלץ להיעזר בעו"ד) בדרישה להסיר את התוכן המועתק. אם התוכן שלך הוזמן על ידי ספק חיצוני – פנה אליו לבדוק אם הוא לא עשה חלילה שימוש נוסף בטקסטים.

לאחר שהם יסירו את התכנים המועתקים, ומראש אומר שזו משימה מאוד מאוד לא פשוטה, זה אמור לסדר את העניינים והאתר שלך יחזור לגוגל.

בעצם לא מצאתי עוד אתרים עם תוכן זהה

כאן מומלץ לבדוק את מבנה האתר.

קודם כל בדקו האם יש תוכן משוכפל – כלומר את אותו התוכן של העמוד במספר עמודים נוספים באתר.

לצורך העניין – גם אם מדובר באותו עמוד אבל יש לו מספר כתובות:

למשל:

  • domain.co.il
  • co.il
  • domain.co.il/index.php
  • וכו

כולם כתובת אפשריות לאותו העמוד. ואם גוגל נגיש לכולם – הוא למעשה יוצר עותקים כפולים של אותו העמוד – ועלול להעניש על זה. בעבר היו אתרים שהוסיפו לכתובת האתר session Id ייחודי לכל גולש על מנת לעקוב אחר הפעילות שלו באתר – מה שגרם לכך שלכל עמוד נוצרו מאות ואלפי כתובות ייחודיות – ומבחינת גוגל מדובר בהכפלת תוכן לכל דבר.

אם מדובר במקרה בו לכל עמוד יש מספר כתובת – בצעו הפניית 301 מהכתובות הכפולות לכתובת הראשית של כל עמוד.

אם יש עמודים זהים – הוסיפו קישור קנוניקל לכתובת העמוד החשוב ביותר מבין כל העמודים הזהים.

בדקו האם ניתן להגיע לעמוד הבעייתי באמצעות גלישה סבירה באתר. כלומר – האם יש קישור ישיר לעמוד (בתפריט, בסרגל צד וכו') – והקישור קריא על ידי גוגל – כלומר לא בJS או פלאש וכלי Spider View מציגים את הקישור.

בדקו האם מפת האתר מקשרת לעמוד.

וודאו כי לעמוד יש כתובת אחת ייחודית. למשל: אם אין קישור או שהקישור לא קריא על ידי גוגל – הוסיפו קישור לעמוד.

אלו הנקודות שמומלץ לבדוק:

  • קובץ הRobots.txt תקין
  • קובץ .htaccess תקין
  • העמוד לא מכיל תגיות NoIndex
  • אין קישורים נכנסים בעייתיים.
  • הקישורים הנכנסים הם מטקסט עוגן מגוון.
  • אין לאתר תגיות קנוניקל שמפנות למקום אחר.
  • התוכן מקורי, ייחודי ואיכותי.
  • אם האתר מקושר לשאר עמודי האתר.
  • אם האתר מחזיר קוד 200 בScreaming frog
  • אם האתר קריא לחלוטין בכלי Spider View
  • אם הקנוניקלים תקינים

בכל מקרה מומלץ לאבחן האם מדובר בענישה ידנית או אלגוריתמית:

אם מדובר בענישה ידנית – תקבלו הודעה על כך בגוגל Search console ותוכלו להגיש בקשת reconsideration לגוגל (עם כל המסמכים שתיעדתם בניסיונות להסיר קישורים)

אם מדובר בענישה אלגוריתמית – לא תקבלו הודעה, תצטרכו לפעול באופן עצמאי ולחכות לעדכון אלגוריתם כדי לראות אם פתרתם את הבעיה.

בשנים האחרונות קיבלנו לידינו מספר לקוחות בעונש והצלחנו לטפל בהם באופן נקודתי ולהחזירם לתוצאות הראשונות תוך חודשים ספורים.

קראו מקרה לדוגמה איך מתכנת גרם לאתר של לקוח שלנו להתרסק בגוגל.

נשמח לעזור גם לכם.  פנו אלינו לפגישת ייעוץ

אסף כהן, ירושלמי, נשוי ואבא לילדים. מנהל את תחום הSEO וקידום האתרים בהיידה. מתמחה באופטימיזציה למנועי חיפוש ואוהב לפתור בעיות אופטימיזציה שאחרים הרימו עליהן ידיים. לאסף יש תואר שף מטעם איגוד השפים הישראלי והוא מתחזק אתר מתכונים מוביל בתחום.

5 Replies to “איך להציל אתר מעונש”

  1. מאמר לעניין מכסה בצורה יסודית את האופציות לבדיקה כאשר האתר בעונש 🙂

  2. עמית אדלר הגיב:

    אחלה של סקירה, עם הנגיעות ההומוריסטיות בדיוק במקום.

    רק תיקון קטן שמתבקש בנוגע לתמונת המסך של הודעת הקישורים הלא טבעיים – לא מדובר בפינגווין, כפי שציינתם. פינגווין הוא עונש אוטומטי (כמו פנדה), ולא מתקבלות עליו הודעות בעלי האתרים של גוגל. הודעת קישורים לא טבעיים משמעה שהאתר נענש ידנית – לא אלגוריתמית (כנראה בגלל קישורי שפינגווין לא עלה עליהם והיה דרוש מגע אנושי: https://support.google.com/webmasters/topic/4591246?hl=en&ref_topic=4589099)

  3. Anidor הגיב:

    הי עמית
    צודק, את צילום המסך הוספתי לפוסט של אסף בשלב מאוחר יותר כדי להציג דוגמה להודעות שמתקבלות על ענישה בוובסמטר. פינגווין הוא אכן ענישה אלגוריתמית ולא תמיד יגיע כעדכון על ענישה ידנית

  4. עידן הגיב:

    מאמר מצויין! מאמר פצצה, יסודי ואיכותי שתורם רבות להבנת מקרי העונש על סוגיהם ודורותיהם, תודה רבה, כיף לעקוב! 🙂

  5. תודה על המאמר המקיף.
    אני מצאתי שהקישורים שמציג גוגל באמצעות 'כלי ניהול אתרים' כוללים גם קישורים היסטוריים ולאוו דווקא פעילים ולכן אני נעזר ביותר מכלי חיצוני אחד לאיתור הקישורים. הזכרת את Majestic ואני מוסיף גם את SEOprofiler, Open Site Explorer ו- Ahref. נכון, הם עולים כסף, אבל פחות מאשר עולה לעסק שהאתר שלו נזרק מתוצאות החיפוש. הסיבה לשימוש במספר כלים היא שלא כולם מראים את אותם קישורים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יש לנו עוד מאמרים מעולים

מפת אתר XML

מטבע הדברים ישנו מגוון אינסופי של פעולות שבאפשרותנו לבצע לטובת ...

אנידור חקק
15.09.2019
לקריאה

דפי 404 – מה חשוב לדעת על דף 404 ואיך מטפלים בזה?

דפי 404 הם מדפי השגיאה המוכרים יותר באתרי אינטרנט ובפרוטוקול ...

צוות היידה
13.02.2020
לקריאה