עמוד הבית > מאמרים > קידום אתרי מסחר בגוגל

קידום אתרי מסחר בגוגל

קידום אתרי מסחר הוא אתגר לא פשוט, גם מהיבט ה-SEO, גם מבחינת שיפור ההמרות באופן מתמיד, אבטחת האתר, ניהול הזמנות ולקוחות ועוד. במאמר הבא נתמקד בהיבטי ה-SEO של קידום אתרי מסחר.

1. הבסיס – מחקר מילים ומתחרים

כמו בכל פרוייקט SEO, ככל שהבסיס והתשתיות יהיו טובות יותר – כך הפרוייקט יוכל להתקדם טוב יותר. באתרי מסחר, כמו בכל פרוייקט SEO למעשה, חשוב לדעת לאיזו זירה אתם נכנסים – עד כמה היא תחרותית, מי השחקנים הראשיים ומהן החוזקות והחולשות שלהם.

בחירת מילות מפתח נכונות לקידום היא הבסיס להצלחה. אם למשל, אתם מקדמים חנות אונליין שמוכרת מוצרי בריאות שונים ואחד מהם לצורך העניין זה כדורים נגד מיגרנה, הדבר הנכון יהיה למקד את מאמצי הקידום עבור חיפושים כמו "כדורים נגד מיגרנה", "פתרונות למיגרנה" ודברים ודומים, ולא על הביטוי "מיגרנה" שהוא כללי בהרבה ומאפיין גולשים שנמצאים ב state of mind של חיפוש מידע ולא חיפוש אחר פתרון ספציפי.

אם נמשיך את הדוגמא, יש ביטויים שיותר מתאימים לעמודי מוצר ויש ביטויים שמתאימים יותר למאמר במסגרת בלוג שישתלב באתר המסחר. כך למשל, חיפוש כמו "איך להיפטר ממיגרנה" הוא ביטוי קלאסי שניתן לכתוב עבורו מאמר אשר יתמוך במוצר שיש באתר (בעזרת קישור פנימי) וכך ניתן להפוך גולש מתעניין ללקוח פוטנציאלי שלא בהכרח חשב לרכוש מוצר בכוונה תחילה.

אם לסכם את הנושא – כדאי מאד להשקיע בשלב המחקר, גם של המתחרים וגם של הביטויים הרלוונטיים לקהל היעד, תוך התחשבות בפוטנציאל המסחרי של אותם ביטויים. עם הזמן, כמובן, נגלה עוד ועוד ביטויים שאתר נחשף דרכם בתוצאות, בעזרת כלים כמו Search Console של גוגל, SEMRush, ואחרים.

 

2. היררכיית אתר

על היררכיית אתר יכול לקום וליפול פרוייקט SEO – עד כדי כך. על מבנה האתר להיות נוח, ידידותי ונגיש. כל הקטגוריות העיקריות צריכות להיות בתפריט הניווט הראשי, ובמידה ויש המון קטגוריות ומוצרים באתר, ניתן להשתמש בתפריטי Mega Menu שנפתחים ומשתלטים על רוב המסך, או בחיפוש מתקדם, כמו שיש ב-Amazon למשל. כך או כך, האתר צריך לתת מענה מהיר ואפקטיבי לגולש שרוצה לחפש מוצר מסוים. למידע נוסף – היכנסו למדריך המלא על היררכיית אתר.

3. קישורים פנימיים

קישורים פנימיים הם אלמנט מאד חשוב שקשור ל On-Page SEO. כל אתרי המסחר מבוססים על מערכת CMS כזו או אחרת. במערכות אלו בדרך כלל ישנו מנגנון אוטומטי של קטגוריות -> מוצרים. כלומר, כל מוצר באתר אוטומטית מקבל קישור פנימי מעמוד הקטגוריה אליה הוא משויך. יחד עם זאת, ניתן למנף את השימוש בקישורים פנימיים בכמה דרכים:

  • קישור פנימי מדף מוצר אל מוצרים שדומים אליו על בסיס מאפיינים שונים (צבע, סוג מוצר, מחיר ועוד)
  • קישור פנימי מהבלוג באתר (הרחבה בהמשך) אל דף מוצר או קטגוריה ספציפיים
  • קישורי רוחב (מהתפריט או מהפוטר) אל קטגוריות ו/או מוצרים

בשימוש בקישורים פנימיים, מומלץ לגוון בטקסט העוגן (Anchor Text) ולקשר בוריאציות שונות, גם על מנת למקסם את הביטויים שעליכם רוצים לחזק את העמוד הספציפי, וגם על מנת לא לעצבן את גוגל כתוצאה מחוסר גיוון בקישורים.

4. Friendly URL

באתר E-Commerce באנגלית, יהיה זה רעיון חכם להשתמש בכתובות URL "שמספרות סיפור" – כלומר כתובת URL הכוללות את שם המוצר ומאפיינים נוספים שלו. גוגל לוקח את זה בחשבון בשקלול הציון הכולל של הדף. כמובן שזה משהו שמומלץ לקבוע רק בשלב ההקמה של האתר, ולא כדאי לבצע על אתר קיים, מפני שכל ההתעסקות עם הפניות 301 וכל מה שכרוך בזה – בדרך כלל לא שווים את המאמץ.

בעברית לעומת זאת, בגלל הבעייתיות עם הקידוד של הדפדפנים, במידה ונשתמש בכתובת כאלו נקבל URL ארוך במיוחד, מכוער וכזה שקשה לשתף אותו במיילים או ברשתות חברתיות. לטעמי – העלות מול תועלת לא שווה את זה במקרה הזה, ועדיף להשתמש בכתובות URL באנגלית, אך עדין שיהיו Friendly במידה והדבר אפשרי.

5. אינדוקס נכון ושימוש בקנוניקלים

אחת המחלות של אתרי מסחר, היא ריבוי כתובות  URLמיותרות ה"מעמיסות" על האינדקס של האתר בגוגל, מה שהופך אותו קורבן קל עבור עדכוני תוכן מסוג פנדה למשל. זה מאד תלוי מערכת ניהול, אבל מצבים כאלה יכולים לקרות כאשר יש דרך לפלטר ולסנן מוצרים לפי מאפיינים שונים.

אם ניקח לדוגמא עמוד קטגוריה של מוצרים:

https://website.co.il/category1

זאת הכתובת הבסיסית. אך מה קורש כאשר המשתמש בוחר להציג 100 מוצרים במקום 20? לצורך העניין, הכתובת תשתנה למשהו כזה:

https://website.co.il/category1/?filter=50

הבעיה פה, שגוגל עשוי לאנדקס את 2 הכתובות הנ"ל, מה שיגרום לתוכן משוכפל מסיבי, כי הכתובות אלה עשויות להיווצר אוטומטית עבור כל סוג של סינון ופילטור – שמחברים ביחד עם כל הקומבינציות האפשרויות, זה יכול לצאת מאות ואלפי עמודים מיותרים שיתאנדקסו בגוגל.

הפתרון לזה די פשוט – הטמעת תגית rel="canonical". עבור עמוד הקטגוריה הראשי ועבור כל העמודים המכילים פרמטרים של סינון.

6. מובייל

זה כבר לא חדש שהמובייל תופס נתח משמעותי מאד כיום, וגוגל אף הצהירו שכמות החיפושים במובייל עקפה את זו שבמחשבים נייחים. עם כמות הסמארטפונים והטאבלטים שיש בעולם – נתון זה אינו מפתיע כלל.

באתרי אי-קומרס, בהם נוחות השימוש באתר חשובה במיוחד – זה חשוב פי כמה שיהיה מענה סלולרי לאתר – בין אם בעזרת אתר רספונסיבי, אתר מובייל ייעודי או אתר דינמי (Dynamic Serving).

לא רק שהתנועה ממכשירים ניידים גדלה עם הזמן, גוגל גם טורחים לסמן תוצאות של אתרים שמותאמים לניידים, ואף נותנים להם תיעדוף בתוצאות החיפוש בניידים (ראו ערך: Mobilegeddon )

 

ecom

 

7. תיאורים מקוריים למוצרים

בעיה נפוצה נוספת באתרי מסחר, זה שימוש בתיאורי מוצרים הזהים לתיאורים הרשמיים מהיצרן, כאלה שמופיעים באתר היצרן ופוטנציאלית בעוד עשרות/מאות אתרים אחרים. גוגל לא אוהבים תוכן משוכפל ותמיד יעדיפו להציג אתרים עם תוכן מקורי (אם כי זה לא תמיד מה שקורה בפועל).

אין בעיה להשתמש במפרט טכני ופרטים "יבשים" הזהים למקור, אבל זה יהיה תמיד רעיון טוב להוסיף איזשהו ערך מוסף משלכם – מידע חדש ומקורי על המוצר.

8. טקסטים לקטגוריות

בהרבה אתרי מסחר עמודי הקטגוריות ריקים מתוכן טקסטואלי, ומכילים לרוב תמונות של המוצרים ושמות שלהם. על מנת להגביר את הפוטנציאל של עמודי הקטגוריות להיחשף עבור יותר ביטויים בחיפוש, כדאי לכתוב עבורם תקצירים שיכילו ביטויים רלוונטיים המשרתים את הקטגוריה.

לדוגמא – אם מדובר בחנות נעליים אונליין, וישנה קטגוריה של "נעלי נשים במבצע" – יהיה זה רעיון טוב לשלב את הביטוי הנ"ל בטייטל, בדיסקריפשן וגם בטקסט הפיזי שיופיע בעמוד הקטגוריה. מומלץ לשלב כמה וריאציות רלוונטיות של הביטוי הנ"ל. כמו כן, במידה וזה אפשרי ולא פוגע משמעותית בחווית משתמש – רצוי שהטקסט הזה יהיה Above the fold (כלומר באזור של המסך שלא דורג גלילה של העכבר כדי לראותו), מפני שכך הוא מקבל יותר חשיבות.

למרות כל האמור לעיל – לא תמיד האינטרסים של ה-SEO מתיישרים עם האינטרסים של העיצוב, הממשק משתמש, או אפילו הקריזות של בעל האתר – לכן על כל דבר ניתן לגשר באמצעים אחרים. למשל במידה ואין טקסטים, ניתן לעבוד יותר בצד הקישורים על מנת לפצות על כך.

9. מהירות טעינת דפים באתר

מהירות האתר זהו נושא חם נוסף שזוכה להרבה תשומת לב בזמן האחרון. לגוגל יש אינטרס עליון לדחוף אתרים מהירים וכמה שיותר בתוצאות, למרות שיש עוד המון פרמטרים אחרים שנכנסים לשקלול מלבד נושא המהירות. מהירות האתר במובייל הוא נושא רגיש עוד יותר ולכן כדאי להקדיש מאמצים מירביים שהאתר יעלה במהירות האופטימלית הן עבור גולשי דסקטופ הן עבור גולשי מובייל. כמה דברים שכדאי לשים אליהם לב:

  • אופטימיזציה של משקלי התמונות
  • חברת האחסון (איכות, תעבורה, אמינות ועוד)
  • CDN במידה ומדובר באתר שפונה לקהל בינלאומי רחב
  • צמצום שימוש בסקריפטים כבדים
  • שימוש בקוד תקין ונקי עד כמה שאפשר

1

 

11. ביקורות גולשים

שילוב ביקורות גולשים באתרי מסחר הוא נושא שנוי במחלוקת, מכמה סיבות:

  • קל לזייף את זה ולכן זה לא תמיד נתפס כמשהו אמין
  • ביקורות שליליות עשויות להבריח קונים פונציאליים

יחד עם זאת, מחקרים מראים כי שימוש בביקורות גולשים יכולים לשפר משמעותית את אחוז ההמרה באתר, ובמידה ולא ימצאו ביקורות באתר שלך, ייתכן ויחפשו אצל המתחרה.

יתרון נוסף של ביקורות מבחינת SEO – כל ביקורת חדשה שמתווספת לעמוד / מוצר (בהנחה וזהו אלמנט שגוגל יכול לסרוק) למעשה מעדכנת את העמוד עם תוכן חדש, וברוב הסיכויים – מקורי. זה נותן סיגנל לגוגל שהדף הזה הוא דף מתעדכן, חי ובועט.

בשורה התחתונה – נסו לחשוב כיצד לשלב ביקורות גולשים באתר בצורה האופטימלית, תוך מעקב ותחזוקה אחר ביקורות הגולשים, והתייחסות עניינית אל ביקורות שליליות.

12. Rich Snippets

ריץ' סניפטס, או "תצוגה עשירה", אלו האלמנטים השונים שגוגל מציגים בתוצאות החיפוש במקרים ספציפיים. הדוגמא המוכרת ביותר היא סרטוני יוטיוב – בהם מוצרת תצוגה מקדימה של הסרטון בתצאות החיפוש. ניתן לנצל את הפוטנציאל של Schema.org על שלל האפשרויות הרחבות שהיא מציעה על מנת להגביר את הניראות של האתר בתוצאות ואולי לשפר בעזרת זה את ה-CTR (אחוז ההקלקות).

הדוגמא הרלוונטית ביותר לאתרי מסחר היא שימוש בתצוגת הכוכביות (הדירוגים) עבור מוצרים באתר. לדוגמא:

2

 

 

13. רשתות חברתיות

שימוש ברשתות חברתיות יכול לעזור למאמצי שיווק באתר בכמה בחינות:

  • סיגנלים חברתיים לגוגל שיש פה אתר עם קהילה אמיתית.
  • הפצה ויראלית.
  • אפשרות למתן תמריצים ו"שוחד" – "שתף את המוצר וקבל 10% לרכישה הבאה" ודברים .בסגנון הזה.

כמו כן, מובן מאליו שכדאי לתחזק עמודים עסקיים ברשתות כמו פייסבוק, גוגל+ ובנישות מסוימות גם אינסטגרם ופינטרסט, שיכולים להיות מאד אפקטיביים להזרמת תנועת גולשים קבועה לאתר.

14. בלוג

מומלץ מאד לשלב בלוג באתר E-Commerce, שיכול לתמוך במאמצי הקידום, להזרים תנועה לאתר (כמו בדוגמא שהובאה בסעיף 1) וכן לחיזוק עמודי קטגוריות ומוצרים קיימים באתר. כמו כן, תחזוקה קבועה של בלוג תשאיר אתכם במצב טוב במדד הFreshness של גוגל, בהנחה והאתר מפסיק להתעדכן עם מוצרים חדשים.

15. קישורים חיצוניים

קישורים, מה לעשות, הם עדיין חלק מאד משמעותי משיטת הדירוג של גוגל. למרות שהם לא מציינים זאת במפורש בהנחיות שלהם למנהלי אתרים. קישורים זה תורה בפני עצמה וכמו בכל פרוייקט של SEO – יש כמה וכמה דרכים להשיג קישורים, כאשר ה"כמה" וה"איך" משתנים לפי הנישה, סוג האתר ורמת התחרות. למידע נוסף בנושאי קישורים:

16. ניצול הזדמנויות / מבצעים

כמה פעמים בשנה, זוכים אתרי מסחר ל"פיקים" בטראפיק, לפחות בפונציאל לכזה, בהתאם לאירועים חיצוניים – זה יכול חגים, סיילים מיוחדים כמו ShoppingIL של גוגל או אירועים ש"השאלנו" מהאמריקאים כמו Black Friday או Cyber Monday. למרות שאנחנו אנשי SEO ומהירות התגובה שלנו מוגבלת, ניתן להתכונן לאירועים כאלה מבעוד מועד. כך למשל, נראית ההשלמה האוטומטית של גוגל בחיפוש הביטוי "בלאק פריידיי":

 

3

 

 

אז מה אפשר לעשות עם זה, אם שואלים?

כמובן – לפתוח עמוד באתר הרלוונטי לאתר שלכם (למשל "בלאק פריידיי איפור") מספיק זמן מראש, לקדם אותו בשקט וברגע האמת, להבליט אותו באזור אסטרטגי באתר.

כך, ביום שזה יהיה רלוונטי יוכלו להגיע אליו גם מחיפוש מגוגל וגם מהאתר עצמו.

 

 

 

אנחנו אוהבים תוכן. המאמרים והמדריכים שלנו יעזרו לכם להיות אנשי דיגיטל טובים יותר. היידה!!!

3 Replies to “קידום אתרי מסחר בגוגל”

  1. eli הגיב:

    אחלה מאמר, מדגיש נקודות שהרבה אנשים לא רואים.

    תודהה :]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יש לנו עוד מאמרים מעולים

האתר מתרסק בגוגל? קייסטאדי מעבר לאתר חדש

"אנחנו מעלים היום את האתר לאוויר!" את הודעת האימה הזו ...

אסף כהן
23.10.2018
לקריאה

האם השינויים האחרונים באלגוריתם של פייסבוק משפיעים על שיווק באמצעות תוכן?

אמ;לק- הם לא,  ואסביר גם למה. אך לפני כן, תנו ...

שי עמירן
28.01.2018
לקריאה