רעידת אדמה פקדה את גוגל ואת תעשיית ה- SEO  בשבועות האחרונים.   החל מהשבוע, באופן גורף לא ניתן יותר לראות כמות מדויקת של חיפושים לכל ביטוי בכלי מתכנן מילות מפתח של גוגל.  אז לפני שכל המקטרגים יגיעו – לא , ה- SEO  לא מת, אבל כן יש כאן שינוי גדול שצריך להפנים אותו והוא בהחלט שינוי משמעותי למה שאנחנו קוראים קידום אתרים.

מילות מפתח והחשיבות שלהן בקידום אתרים בגוגל

לפני 8 שנים בערך, התחלתי להתעסק בקידום אתרים.  בתחילה הייתי כותב תכנים לאתרי אינטרנט ועם הזמן הקמתי אתר אינטרנט וניסיתי להופיע במקומות הראשונים בגוגל בביטויים כמו תוכן לאתרים, כתיבת תוכן וכו'..   באותו זמן התחלתי להתעניין ולחקור לעומק מה משפיע על קידום דף מסוים במילת מפתח מסוימת והתאהבתי בתחום מרתק ודינמי.

אחד הנושאים שהיכו אותי בתדהמה זה הגילוי שגוגל מספקת לגולשים כלי שמספק נתונים מספריים על כמות החיפושים לכל ביטוי ברשת.   כל מפרסם או בעל אתר שגילה ונחשף בפעם הראשונה למתכנן מילות המפתח של גוגל, הרגיש כאילו הוא קיבל גישה לאחד המקומות הסודיים והמרתקים ביותר במנוע העצום שנקרא גוגל.   פתאום נפתחה בפנינו אפשרות לגלות על מה שווה לשים את הכסף.

כמות חיפושים בגוגל

מילות מפתח הפכו עם השנים לנושא החשוב ביותר בקידום אתרים בגוגל.   כל תהליך של עבודת קידום אתרים מתחיל במחקר מילות מפתח ומחקר מתחרים, כשבסיום התהליך אנו נשארים עם רשימת ביטויים לקידום באתר.   בכל חודש בעלי האתרים מודדים את הצלחת הקידום על ידי בדיקת המיקום בגוגל בכל ביטוי.

כאמור, בשבועות האחרונים, גוגל הפסיקה להציג כמות חיפושים מדויקת לכל ביטוי ולמעשה מציגה כיום טווח חיפושים כללי – שלא אומר יותר מדי.

טווח חיפושים

חשוב לציין: חשבונות אדוורדס פעילים (שמנהלים קמפיינים ומשקיעים תקציבי פרסום בגוגל) עדיין יקבלו גישה לראות את המספרים "המדויקים" של חיפושים לכל ביטוי בחודש.   אני רושם "מדויקים" כי חשוב לומר באותה נשימה, כלי מתכנן מילות המפתח הוא כלי נהדר שעוזר המון למקדמי אתרים ומנהלי קמפיינים בגוגל, אבל להגיד שהמספרים בו מדויקים זו נאיביות.   לא סתם כל המספרים שם מעוגלים, ולמעשה צריך להתייחס לכלי הזה מראש כאומדן והערכה כללית לחיפושים ולא להתייחס לזה במדויק שאם יש 200 חיפושים בחודש ואני מקום ראשון אז בהכרח אני צפוי ל60-70 הקלקות בחודש (בהנחה ותוצאה ראשונה זוכה לסדר גודל של 30% מהקלקות הגולשים).

אז איך עושים מחקר מילות מפתח בימינו?

אז לפני שאני אציג את הגישה שלי למה שבאמת צריך לקרות פה, נתחיל מהבסיס ונגיד שיש עדיין כלים נוספים (אמנם בתשלום ברובם) שיכולים לעזור לנו לקבל נתונים על כמות חיפושים בגוגל ולגלות ביטויים ששווה לקדם:

  • Semrush – כלי מעולה, בעיקר למפרסמים בגוגל, שמציג כמות חיפושים לביטויים. עולה החל מ- 70$ בחודש, אך מספק בגרסתו החינמית לראות 5 ביטויים מובילים בכל אתר (בדקו את כל המתחרים שלכם) וכמה גולשים מחפשים את הביטוי בחודש.

SEMRUSH

יש עוד כלים רבים בתשלום כמו: keywordtool.io או wordtracker למשל.

גם הכלי הבא מציג נתונים מספריים ויכול לספק לכם תשובות לאור המצב החדש:  https://app.kwfinder.com/

  • קמפיין בגוגל אדוורדס: תמיד טענתי שאי אפשר לדעת אילו מילות מפתח יניבו הכי הרבה המרות ופעילות לכל אתר. גם כשאנחנו עושים מחקר מילות מפתח לקידום אורגני של אתר לקוח, אנחנו יוצאים לדרך עם רשימת מילים שאנחנו מעריכים שעשויה להיות רלוונטית ולהביא גולשים לאתר. אנחנו בוחרים ביטויים שיש להם כמות חיפושים מספקת בעינינו וכמובן מנתחים את התחרות על כל מילה.    פעולה הרבה יותר חכמה לדעתי בכל עבודה של SEO  – היא דווקא להתחיל עם קמפיין PPC בגוגל חיפוש למשך חודש-חודשיים.  היתרון הגלום בפעילות זו (מלבד היכולת למשוך גולשים כבר מהיום הראשון) – זו היכולת לזהות את הביטויים ששווים לכם הכי הרבה כסף / המרות.  לאחר חודש חודשיים של פעילות (בהם גם תוכלו לראות כמה מחפשים כל ביטוי ומה זה נותן לכם בשורה התחתונה) תהיו הרבה יותר חכמים בבחירת הביטויים לקידום אורגני.
  • Search console (וובמסטר טולס): החבר הכי טוב של כל מקדם אתרים הוא ללא ספק ה- search console של גוגל, שם טמון מידע רב וחשוב כיצד גוגל רואה את האתר שלכם.   אחד האזורים החשובים ביותר בקונסולה של גוגל, זה ה- Search analytics.  – כלי זה יציג לכם גם במהלך עבודת הקידום עוד ועוד ביטויים שבהם האתר שלכם מופיע במיקומים נמוכים וכך תוכלו לשלוף משם ביטויים שכדאי לקדם.

console

קראו מאמר הסבר על ניתוח חיפושי גולשים דרך ה- console בדו"ח שאילתות החיפוש.

  • גוגל אנליטיקס: יש לכם אתר פעיל עם תנועת גולשים? במידה וכן, המון מידע רלוונטי למונחי חיפוש (על אף ה- not provided) מחכה לכם בגוגל אנליטיקס.  אחת הדרכים הטובות ללמוד לאן מגיעים הגולשים באתר שלכם הוא ניתוח דפי הנחיתה המובילים באתר שלכם.  נתחו את הדפים המובילים ובדקו אילו ביטויים מופיעים בהם (בטייטל, בכותרות וכו').

אנליטיקס

 

  • ניתוח מתחרים:  אחת הדרכים הטובות בעיני לבחור מילות מפתח למיקוד היא דרך המתחרים שלכם. ולא סתם המתחרים – אלא המתחרים הגדולים ביותר שלכם – המותגים. בכל תחום יש את האתרים הבולטים שמקודמים ועולים בתוצאות הראשונות כמעט בכל ביטוי – אם תבינו מה הוביל אותם לדף הראשון ולנוכחות כזו מסיבית – יש לכם תכנית עבודה ל- SEO.   אפשר בניתוח מעמיק לעבור על כל דפי הנחיתה המובילים של המתחרים שלכם (על הטייטלים) או בצורה מהירה יותר לסרוק את המתחרה שלכם דרך כלי כמו סקרימינג פרוג ולעבור על כל הכותרות של הדפים שלהם.  זה ייתן לכם המון רעיונות באילו מילים להתמקד (אמנם ללא כמות חיפושים של כל ביטוי).

השינוי העיקרי: מעתה אמרו מחקר נושאים ולא מחקר מילות מפתח

כבר הרבה זמן שגוגל מנסים להוציא את העוקץ מהעבודה של מקדמי אתרים.  זה התחיל עם not provided באנליטיקס, המשיך עם הפסקת העדכונים של ה- page rank ואפילו ה author rank.   גוגל לא רוצים שנתעסק להם באלגוריתם.  המטרה שלהם זה תוצאות טבעיות ונטולות מניפולציות ככל האפשר.   אז הם לוקחים משנה לשנה את הכוח מידיהם של מקדמי האתרים.

אבל השינוי החשוב והיותר משמעותי כאן הוא השינוי בצורה בה אנו מקדמים אתרים וכיצד אנחנו מודדים את זה.

גוגל כבר מזמן הולכת בצעדי ענק לכיוון של מנוע סמנטי, מנוע שמבין טוב יותר את הגולש, את הצרכים האמיתיים שלו ומה הוא היה רוצה לקבל בכל שאילתת חיפוש.  לא סתם אתם שומעים בשנה האחרונה על אלגוריתמים כמו rank brain שפועל בעזרת בינה מלאכותית כדי לספק תוצאות מותאמות יותר לגולשים (בהמשך ישיר לתוצאות המותאמות אישית שכולנו רואים בשנים האחרונות).

כעת גוגל רוצה שגם בעלי האתרים ימדדו את הפעילות שלהם בצורה סמנטית נושאית ולא בצורה של מילת מפתח X כלשהי.   מקדם האתר ובעל האתר צריכים להפסיק לחשוב ממקום של קידום מילה ספציפית ולהתחיל לחשוב ממקום של קידום האתר לפי תחום העניין והעיסוק שלו.

המטרה להבין את עולם התוכן הסמנטי בו עוסק האתר שלכם:

  • אפשר להיעזר בין היתר בהצעות של google suggest

suggest

  • בהצעות של חיפושים קשורים

related

  • בכלים נוספים שמציעים מילות מפתח כמו ubersuggest או keywordshitter
  • שימוש בגוגל TRENDS לקבלת רעיונות לביטויים נוספים.

בזמנו כתבתי פוסט מקיף בנושא של קידום נושאים בגוגל באמצעות תוכן סמנטי – ממליץ לקרוא בהרחבה בנושא.

קידום אתרים בגוגל – העידן החדש!

תתחילו לשנות את ה- KPI  והצורה בה אתם מודדים קידום אתרים בגוגל.

מדידת אתר לפי קידום במילת מפתח מסוימת או בדיקת דו"ח מיקומים חודשי – דינה להיעלם לאט לאט.  כבר היום בארה"ב פרויקטים רבים של SEO  כלל לא נמדדים במיקומים (לפחות לא רק).   גם ללקוחות שלכם בסופו של יום בשורה התחתונה יותר אכפת מכמות הגולשים שהפעילות שלכם הביאה, אכפת להם מיצירת אתר אטרקטיבי שמושך אליו המוני גולשים מדי חודש לצרוך מידע, תכנים, מוצרים ושירותים.

כשגם כאן אנחנו יכולים להצביע על העובדה שגם כמות גולשים היא לא מדד להצלחה. לא מעט מקדמים יציעו שירות של הזרמת טראפיק בתקווה שזה יעלה את אחוזי ההמרה. ההיפך הוא הנכון. אנחנו נעדיף לצמצם את קהל הגולשים ונעדיף קהל ממוקד שמתעניין במוצר – גם במחיר של ירידה בטראפיק.   בסופו של יום אם תמשכו טראפיק איכותי לאתר שלכם זה גם ישפר את ההמרות וגם ישפר את ה- SEO  לאור פעילות הגולשים שתהיה באתר.

אז נכון ש- SEO  זה תחום פחות מדיד מPPC, אבל זה בגלל שהמטרות של SEO  לא מוגדרות נכון.   תשאלו כל לקוח מה המטרה שלו ב- SEO ואיך הוא מודד את הספק שלו?   הרוב יענו מיקומים בגוגל.   וכשזו הצורה שבה הלקוח שלך מודד אותך – לא פלא שכך גם נראית העבודה.

השינוי יתחיל כבר בהצעות המחיר הקרובות שלקוחות יקבלו לפרויקטים של SEO, לא נוכל וגם לא נרצה להציע להם ביטויים ספציפיים לקידום לפי כמות חיפושים.   גם בעלי האתרים וגם מקדמי האתרים צריכים לעשות חשיבה מחדש ולהגדיר את המטרות החדשות שלהם.

איך נמדוד עבודת קידום אתרים?

  • הגדלת הנראות של האתר בתוצאות החיפוש של גוגל בשלל ביטויים ומילות מפתח הרלוונטיות לתחום העיסוק של האתר – עם דגש על ביטויי זנב ארוך, ביטויים לוקאליים (אם רלוונטי).
  • שיפור חוויית הגלישה באתר, הגדלת כמות ההמרות באתר, שיפור השימושיות של הגולש באתר.
  • משיכת גולשים לקרוא תכנים ומידע באתר
  • משיכת גולשים דרך קישורים מאתרים רלוונטיים ברשת ובכלל הגדלת הצבעות מאתרים אחרים ברשת (קישורים ואזכורים).
  • למשוך גולשים ולפתות אותם דרך תוכן מעניין שיופץ ברשתות חברתיות.
  • הגדלת הטרפיק האורגני מביטויים שאינם מכילים את שם המותג
  • מיקומים, על הדרך, גם ככה יש היום המון תוצאות מותאמות אישית וגם ככה אנחנו כבר לא יודעים בבירור מה כל מילה נותנת לנו במדויק מבחינת ROI.

המדידה שלכם תישען המון על ה- search console ועל גוגל אנליטיקס, בניסיון לשפר CTR של דפי נחיתה מובילים, לשפר זמני שהייה באתר וכמות דפים נצפים, להגדיל כמות המרות ושימושיות באתר ובניסיון לשפר ולטפל בבעיות טעינה וסריקה בגוגל וכדומה.

תיאום ציפיות מחודש עם לקוחות SEO:

המוצר שנקרא SEO  שונה בתכלית מהמוצר שנקרא PPC.  נכון, בכל מקרה הלקוח רוצה יותר לידים ויותר לקוחות.  אך הגישה שונה.  ב- PPC מדובר במוצר שמטרתו הישירה היא לידים ומכירות.  ב- SEO הלידים והמכירות בהחלט יגיעו ויתגברו עם הזמן, אך מדובר במטרה משנית.  אם בעבר המטרה של  SEO היתה להציב את האתר במקום ראשון בביטויים ספציפיים בגוגל – כיום המטרה הראשונית והחשובה יותר של SEO  היא בניית נוכחות אינטרנטית ומיצוב האתר כמותג בתחומו.  זה תהליך רחב יותר ועם חשיבות הרבה יותר גדולה מהסטוץ שנקרא "ליד".  זהו תהליך שיביא לכם את הלידים האיכותיים ביותר ויבנה רשת קשרים חזקה לאתר שלכם, יגדיל את האמינות שלכם בעיני גוגל – ויקדם את מכלול הביטויים (בסופו של דבר אנחנו מחפשים להופיע בתוצאות החיפוש) שקשורים לאתר שלכם – ושיביאו לכם את הגולשים הממוקדים והאיכותיים ביותר

חשוב להבין שהיום, יותר מתמיד, לא ניתן להפריד את הSEO  מהPPC. המוצרים הללו משלימים אחד את השני לסינרגיה שעוטפת את הגולש מכל הכיוונים. גולש שיגיע לאתר שלכם ממנוע החיפוש – קרא את המידע שהוא צריך ויצא – נשתמש ברימרקטינג בגוגל וריטרגטינג בפייסבוק בשביל למכור לו את המוצר – שאנחנו יודעים שהתעניין בו!

ב- SEO  חלק גדול מהפעילות יתמקד בעבודת אופטימיזציה on-page לשיפור נראות האתר בגוגל לצד יצירת תכנים עשירים ומקיפים בכל נושא (המטרה היא שתוכן לא יתמקד במילת מפתח אחת אלא בעולם תוכן שלם הקשור לאותו ביטוי ולביטויים הדומים לו בחיפוש). ולמעשה המטרה המרכזית היא להפוך את האתר שלכם לאבן שואבת לאנשים שמחפשים – לא רק את המוצר אלא גם מידע על עולם התוכן שקשור למוצר ונגזרותיו. ובצורה כזו תוכלו לסמן את הגולשים שלכם בכלים המתאימים ולהשלים את ההמרה עם פרסומות רימרקטינג…

אצלנו בהיידה, אנחנו כבר עמוק בתהליך של השינוי המתבקש בחודשים האחרונים.

מה דעתכם?

האם עבודת ה- SEO שלכם צפויה להשתנות בעקבות השינוי הנוכחי והתהליכים האחרונים שקורים בגוגל?

 

המאמר נכתב בשיתוף עם אסף כהן, מנהל תחום ה- SEO בהיידה