עמוד הבית > כללי > טיפים לa/b testing אפקטיבי

טיפים לa/b testing אפקטיבי

ברור לכולנו שאם אנו רוצים קמפיין בעל תוצאות חיוביות עלינו למדוד תוצאות, והדרך לשם היא באמצעות בחינות ומדידות של נתונים במספר משתנים בקמפיינים שונים.

המאמר הבא יעסוק במבחן הידוע לכולנו בשם A/B TESTING, המבחן הזה עוזר לנו להעריך את השינוי של פרמטרים בדפי נחיתה או באתרים תוך כדי קמפיין ממומן.

המבחן די פשוט- A לצורך הדוגמה יכול להיות מצב נתון בדף נחיתה ו B הוא השינוי אותו אנו שוקלים להכניס לדף, המבחן אמור למדוד לאורך זמן את השינוי שהביא מצב B לפי הערך שאותו אנו מודדים (למשל כמות המרות שגדלה או קטנה בעקבות השינוי)

תחליט מה אתה מעוניין לבחון:

ניתן לבחון כמעט כל אלמנט במודעה/ דף נחיתה/ באנר, אך עליך לבחור אלמנט יחיד אותו תשנה ואותו תבחן בנקודת זמן מוגדרת,

דוגמה:

גרסה A: מודעה עם קופי X ומשפט שמניע לפעולה מסוג Y

גרסה B: מודעה עם קופי X ומשפט שמניע לפעולה מסוג Z

המודעה זהה למעט המשפט שמניע לפעולה, כשיגיעו התוצאות תדעו להבדיל מה עבד יותר טוב אך ורק לפי בדיקת אלמנט יחיד.

הגדרת מטרה ואופן המדידה:

בהמשך לדוגמה מהסעיף הקודם, נניח שהחלטת לבחון את המשפט שמניע לפעולה במודעה שלך,ההיגיון הבריא של חלקינו יכול להניח שיש לבחון את ההמרות ומכאן לדעת איזו מודעה אפקטיבית יותר.

אך זה לא בהכרח נכון כי לאחר שהגולש הקליק על המודעה יש עוד הרבה אלמנטים שהוא פוגש בדרך להמרה: עיצוב, הצעות ערך, ועוד.

לכן הדרך שלו להמרה אינה בהכרח מגיעה ישירות מהמודעה והדרך הנכונה למדוד את הדוגמה שלנו היא קליקים ולא המרות

מאגר נתונים לצורך המבחן:

לצורך קבלת תוצאות למבחן A/B יש צורך בתוצאות סטטיסטיות מובהקות, לשם כך יש צורך באינטראקציה רבה למודעה/ לפוסט וכו'  (בסטטיסטיקה כלל ידוע הוא שככל שגודל המדגם גדול יותר, מובהקות התוצאה גדולה יותר).  זה מצריך לדעת מי הם הגולשים שמגיעים לאתר שלך או לדף הפייסבוק שלך, למשל אם חלק מהקהל הוא קהל חוזר (קהל שרשום כבר בניוזלטר או קהל שעשה לייק לדף שלך)  אזי שמבחנים מסוג A/B לא תמיד חלים עליהם והנתונים שתקבל לא בהכרח יכולים לעזור לך בקבלת ההחלטות.

אם כן יש צורך באגירת מסה של נתונים המגיעה בעיקר דרך טראפיק של קהלים חדשים.

היתרון של מבחן A/B הוא שאתה יכול להשתמש בו במקביל על כמה קהלים שונים וללמוד על אופן פעולתם בזמן שהייתם באתר או באופן בו הם מקליקים על מודעות שלך בפייסבוק/ גוגל.

אין תשובה ניצחת לאורך זמן נדרש לבחינת  הA/B – הדרך העדיפה לעצור אותו היא לאחר קבלת מאגר נתונים חד משמעי מבחינה סטטיסטית ולא אחרת, כמו כן צריך לקחת בחשבון שגם תוצאה של "תיקו"-  זו תוצאה קבילה ואם אין תשובה חד משמעית לאחר קבלת נתונים סטטיסטיים לאורך תקופת זמן ממושכת הרי שזו גם תוצאה למבחן ואפשר לעבור לשלב הבא.

אל תיגש למבחן ללא השערה ראויה:

לפני שניגשים למבחן יש להגיע עם השערה ברורה אותה תרצה לבחון, רעיון ברור שלדעתך יעבוד ושהדבר היחידי שחסר זה הוכחות חד משמעיות שיצביעו שהרעיון נכון.

לא נכון לגשת למבחן A/B רק בכלל שהמתחרה שלך עושה את זה, או כי אתה רוצה לנסות כמה רעיונות עד "שתפגע" באחת מהן.

ללא השערה כזו אין דרך ללמוד מהמבחנים אותם תבצע על התנהגות הגולשים וזה הופך את המבחן לריק מתוכן.

אז כיצד מגיעים להשערה כזו? יש היום הרבה כלים שיכולים לסייע לך כמו גוגל אנליטיקס, heatmaps, מתכנן מילות המפתח של גוגל אדוורדס, כלי צד שלישי לאופטימיזציות כגון adscale , כלי SEO כמו majestic semrush, ו rankranger ועוד, כלים מסוג אלה עוזרים לך להבין התנהגות גולשים וכן מדידות של שונות של אתרים שונים וכן מתחרים.

לסיכום – מבחנים מהסוג הזה הנם חיוניים מאד אם אתה רוצה שהקמפיין / האתר שלך יהיו אפקטיביים, אך יש לחשוב לעומק לפני כל מבחן ולגשת אליו לאחר לקיחת כל הפרמטרים בחשבון, יש כלים שיכולים לעזור מאד אך יש לזכור שגם הן לא מדויקים ב 100%.

הדרך הטובה ביותר היא להתחיל מהנקודות עליהן עברנו במאמר זה ולהימנע מכמה שיותר טעויות.

היתרון הגדול של a/b testing הוא היכולת לבחון דברים לפי נתונים ולא לפי רגש.  פעמים רבות יצא לנו להעריך שדף נחיתה מסוים יהיה טוב והנתונים שהגיעו מהקמפיין הראו תמונה אחרת.  בסופו של דבר בשיווק דיגיטלי אין תחליף למספרים ואם אפשר למדוד – אז למה לא?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יש לנו עוד מאמרים מעולים

איזו פלטפורמת איקומרס מתאימה לכם?

מתכננים לפתוח חנות איקומרס חדשה משלכם? אני בטוח שאחת השאלות ...

צבי גולדווג
10.02.2022
לקריאה

מדוע חשוב לקדם את האתר שלכם אורגנית?

מבחינות רבות, קידום אורגני הוא הבסיס שלכם להפגנת הנוכחות הווירטואלית ...

צוות היידה
01.08.2021
לקריאה