עמוד הבית > Web Analytics > כלים לניתוח מתחרים: שימוש ב- SimilarWeb (סימילאר ווב)

כלים לניתוח מתחרים: שימוש ב- SimilarWeb (סימילאר ווב)

כמה פעמים קרה לכם שנכנסתם לאתר מתחרה שלכם וניסיתם להבין מה הם עושים כל כך טוב? זה לא תמיד נעים להודות אבל לעיתים המשפט "הדשא של השכן ירוק יותר" נכון, אז כדי לשדרג את האתר שלנו ולהצעיד אותו למקום שאנחנו מייעדים אותו אליו זה לא בושה ללמוד מהמתחרים, להיפך זה דבר חשוב והכרחי שיעניק לנו המון מידע קריטי להמשך קידום ושיפור האתר שלנו.

אז איך עושים את זה אתם שואלים? אחד האמצעים המומלצים ביותר הוא דרך אתר סימילרווב (SimilarWeb) – שמאפשר לכם לנתח את מקורות התנועה לאתר של המתחרים שלכם.  לאתר שלכם השימוש בגוגל אנליטיקס הוא הכרחי ודרכו תוכלו ללמוד את התנועה בצורה הטובה ביותר, אך למתחרים שלכם באופן מובן (ולמזלם הגדול) אין לכם גישה, ולכן תצטרכו לקבל את הנתונים (לא באופן מדויק) דרך סימילרווב.

SIMILARWEB – אז קצת על המיועדת: מדובר על עוד חברה ישראלית מוצלחת שהחלה בקטן והפכה למעצמה המפעילה מאות עובדים בארץ ובעולם. האתר נגיש לכולם בגרסת חינמית, אך מצומצמת. גרסה עשירה יותר היא גרסת ה-PREMIUM שתאפשר לכם לקבל יותר פיצ'רים ואפשרויות שונות לניתוח.

מתחילים בניתוח:

לאחר הכנסת כתובת האתר הרצויה תקבלו במסך הראשוני פרטים כלליים: אודות האתר, שנת הקמה, מספר עובדים משוער, דירוג עולמי וארצי ועוד. לצד כתובת האתר מופיעה האפשרות COMPARE שמאפשרת להשוות בין אתרים. רצוי להשוות בין אתרים מתחרים באותו סדר גודל של האתר שלכם (ולא סתם השוואה אל מול YNET או WALLA למשל).

לצורך האובייקטיביות ובעיקר כדי לא להביך את המתחרים שלנו, אציג השוואה בין 2 אתרי ספורט מוכרים וגדולים כמו ONE ו-SPORT5.

כפי שניתן לראות בצילום המסך, ניתן לצפות בכמות הכניסות לאתר, יש לציין כי מדובר על נתונים כלליים מהחצי שנה האחרונה ודרך הדקסטופ ומובייל, באמצעות הגרף תוכלו לראות את המגמה בכמות הכניסות, אם היא חיובית או שלילית. בנוסף תוכלו לראות איפה אתם עומדים ביחס למתחרים שלכם.

מתחת לכמות המבקרים יש את Avg visit duration – שמצביע על כמות הזמן הממוצעת בה גולש נשאר באתר, אנחנו יכולים ללמוד הרבה מהנתון הזה על האתר שלנו או של המתחרים: אם למשל הזמן הממוצע הוא נמוך מאוד אז כנראה שאין מספיק תכנים באתר, או שהם פשוט לא מספיק טובים, לעומת זאת ממוצע גבוה מצביע על העובדה שהגולשים שוהים זמן רב, מה שמעיד על כך שקיים מענה באתר על הצרכים שלהם, ומספק להם את הערך אינפורמטיבי אותו הם חיפשו.

מתחת ניתן לראות את כמות הדפים הממוצעת לביקור של גולש ואחוזי נטישת האתר (bounce rate) – למי שלא מכיר את המונח אז כשמדובר על אחוזי נטישה, זאת אומרת שגולש שהגיע לאתר יצא ממנו לאחר צפייה בדף אחד בלבד. אחוז גבוה עלול להצביע על בעיה כלשהי, הרי שהמטרה שלנו היא להשאיר את הגולשים כמה שיותר זמן באתר.  נסייג זאת ונאמר, כשמדובר באתרי תוכן, לרוב יהיה אחוז יציאה גבוה, היות וגולשים רבים מגיעים מאתרים כמו פייסבוק לקריאת מאמר ספציפי ולאחר מכן נוטשים.  דווקא במקרים של אתרי איקומרס, אחוז נטישה גבוה מרמז על בעיה מהותית יותר.

במסך הבא תוכלו לראות את התפלגות המדינות שמהן מגיע הטראפיק לאתר, אם למתחרים שלכם יש קהל רב שמגיע ממדינה מסויימת אולי שווה לכם לנסות להגיע אליהם בדרכים שונות.

בכיתוב בירוק ניתן לראות אם ישנה עלייה או ירידה בחודש האחרון.

 

אחד הדברים הכי חשובים בניתוח הקהל שלכם הוא להבין מאיזה מקור הגולשים מגיעים אליכם, הסיבה היא שברגע שתדעו מהיכן הם מגיעים יהיה קל יותר עבורכם לנתב את המאמצים, ההשקעה והכסף שלכם לאותו מקור תנועה, כמובן שאפשר לחזק מקורות שמהם פחות מגיעים אליכם.

את הנתון הזה תקבלו במסך הבא של Traffic Sources:

Direct – כניסות ישירות לאתר, דרך שורת הכתובות או שהאתר שמור במועדפים

Referralsקישורים מתוך אתרים שונים שהובילו לאתר שלכם (הפניות)

Search – מנועי חיפוש (גוגל בעיקר)

Socialמדיות חברתיות – קישורים ששותפו על ידי פרופילים וקבוצות שונות

Mail – דרך דיוור מאתרי המיילים השונים

Display – פרסומות באתרים שונים

בעיניי ניתוח של המסך הזה הוא הכי חשוב, אנחנו בעצם יכולים לראות מהיכן מגיעים הגולשים לאתר של המתחרה. אם יש המון טראפיק שמגיע מהרשתות החברתיות אז כנראה שהם עושים שם משהו טוב ששווה לעקוב אחריו, כנ"ל לגבי דיוור חודשי במיילים, לגבי הפניות מאתרים שונים אתייחס בהמשך. בנוגע לטראפיק דרך כניסות ישירות/חיפוש אין לנו יותר מידי מה לנתח, אם נגדיל את הטראפיק לאתר שלנו באמצעים שונים נראה עלייה בכניסות הדיירקט מכיוון שכך יותר גולשים ישמרו את האתר שלנו במועדפים, יותר יחפשו אותנו וכו'.

Referrals – הפניות (קישורים חיצוניים)

משמאל בירוק אנחנו יכולים לראות את האתרים שמפנים לספורט5 באמצעות קישורים, ומימין בכחול ניתן לראות את האתרים שספורט5 מוציאים אליהם קישורים ותנועת גולשים. כפי שניתן לראות הם מוציאים הרבה קישורים לאתרים גדולים כמו מאקו שאיתם יש להם שיתוף פעולה, או רשתות חברתיות שמגדילות את האינטראקציה שלהם עם הגולשים.

מה אנחנו יכולים ללמוד מזה? ההפניות לאתר של המתחרה שלנו הן החשובות יותר (אלו שמסומנות בירוק), זה נותן לנו מידע אודות האתרים אשר מפנים למתחרה שלנו, אם יש אחוז גבוה מאתר מסוים ייתכן שקיים איזה שיתוף פעולה, אם יש אתרים שמפנים אליהם תנועה ובהנחה שמדובר על אותו תחום עניין, אולי כדאי להגיע אליהם, בסופו של דבר כל אנשי ה-SEO מודעים לחשיבות הרבה שיש לקישורים בדרך לקידום האתר בצורה אורגנית, ויש אפילו עובדים שמתעסקים אך ורק בבניית קישורים ויצירת קשרים עם מקדמים ואתרים פוטנציאליים.

  • שימו לב שיש בתחתית אפשרות הרחבה שבאמצעותה ניתן לראות עוד מקורות של הפניות פנימיות וחיצוניות (מצריך הרחבה לתוספת PREMIUM).

ניתוח ה-SEARCH:

הניתוח הבא מציג את החיפושים (בעיקר בגוגל) שגרמו לגולשים להגיע למתחרה שלכם, באתרים כמו ספורט5 לא תמצאו משהו מיוחד, כי מילות החיפוש הפופולאריות ביותר יהיו שילובים של שם האתר, זה רלוונטי יותר לאתרים קטנים שבהם מילות החיפוש יהיו קשורות במוצרים שהאתר מספק וכאלו המביאות להם לא מעט טראפיק.

מה נוכל ללמוד מזה מעל המתחרים? אם יש מילות מפתח שמביאות טראפיק גבוה לאתר של המתחרה שלנו ובהנחה שיש לנו את אותו מוצר/שירות אז בהחלט שווה לקדם את המילה הזאת בצורה אורגנית או אולי אפילו ממומנת, בסופו של דבר אתרים מתחרים נאבקים על אותן מילות מפתח הן בקידום אורגני והן בקידום ממומן. יכול להיות שתגלו כמה מילות מפתח שיפתחו לכם אפיקים חדשים.

ניתוח מדיות חברתיות:

כאן אנחנו יכולים לראות את התפלגות המדיות החברתיות שמהם מגיעים הגולשים, באמצעות כך נוכל לדעת איפה המתחרה שלנו מרכז את מיטב הכוח וההשפעה שלו, ומה מביא לו יותר טראפיק, וליישם את זה אצלנו.

ניתוח display:

בעידן שבו כולם מפרסמים את עצמם גם בכסף, אי אפשר להתעלם מניתוח של תצוגת המודעות. בצד שמאל ניתן לראות את האתרים שבהם הפרסומות והמודעות של ספורט 5 מופיעות לרוב, בצד ימין ניתן לראות את הפלטפורמות שבהן הם בוחרים לפרסם: גוגל, סקינדו, טבולה/אאוטבריין וכו'.

אם תמשיכו לגלול למטה תמצאו נתונים אודות הקהל, כמו למשל איזה תחומים מעניינים אותם, בהנחה ואנחנו רוצים להגיע לאותו קהל של המתחרים שלנו ולהביא אותם אלינו, המידע לגבי תחומי העניין שלהם יכול לסייע לנו.

מי שירכוש את גרסת הפרימיום (SimilarWeb Pro) – יוכל לקבל נתונים נוספים כמו אילו דפים ספציפיים מקבלים את מירב הטראפיק, ללמוד על אסטרטגיות שיווק של המתחרים, נתונים על מילות מפתח, הרחבות של ניתוחים שונים, הורדת סטטיסטיקות שונות ומידע נוסף שיתרום להכרת המתחרים.

בסופו של דבר מדובר על אתר קל לשימוש כך שאנגלית בסיסית תספיק לכם על מנת להצליח ולנתח את הנתונים שאליהם אתם זקוקים, חשוב לזכור שהמטרה שלנו היא תמיד לגדול ולהשתפר, גם אם זה אומר שנצטרך להודות בעובדה שמשהו אצל המתחרים שלנו עובד טוב יותר. "מכל מלמדיי השכלתי".

הערה קטנה וחשובה לסיום:

סימילאר ווב הוא אתר נהדר שבהחלט יכול לתת לנו המון כלים וידע בניתוח אתרי המתחרים שלנו. אך חשוב לסייג את הנתונים.  לסימילאר ווב אין גישת אנליטיקס לאתרים וצריך לקחת את הנתונים בערבון מוגבל.  למעשה, ככל שמדובר באתר גדול יותר (עם תנועת גולשים גבוהה) תזכו לקבל יותר נתונים. אתרים עם מעט תנועת גולשים כלל לא יציגו מידע בסימילאר ווב.

רצוי בהחלט להיעזר בכלי בהבנת מגמות אודות המתחרים שלי – אך להבין שהמספרים אינם מדויקים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יש לנו עוד מאמרים מעולים

התוכן הוא כבר לא המלך?!

במשך שנים דחפו לנו את סיסמת "התוכן הוא המלך" בכל ...

אסף כהן
12.06.2012
לקריאה

לאונרדו Leonardo Ai – מדריך עיצוב תמונות למתחילים

בנוף הטכנולוגי שמתפתח בקצב מטורף בינה מלאכותית (AI) הפכה לכוח ...

‪אמיר סדן
04.01.2024
לקריאה