עמוד הבית > בניית אתרים > האתר מתרסק בגוגל? קייסטאדי מעבר לאתר חדש

האתר מתרסק בגוגל? קייסטאדי מעבר לאתר חדש

"אנחנו מעלים היום את האתר לאוויר!"

את הודעת האימה הזו קיבלתי מלקוח גדול שלנו שליווינו את בניית האתר שלו כחלק מהליך הקידום שלו. חלק מהליך הליווי הכיל סעיף אחד חשוב במיוחד: "נא לא להעלות אתר חדש בימי חמישי ו\או ערבי חג – ואין להעלות אתר שלא אישרנו אותו להעלאה".

אז כצפוי, את ההודעה לעיל קיבלתי בערב ראש השנה ולמרות כל המחאות שלי – האתר עלה לאוויר.

האתר עלה – והמיקומים צנחו:

 

כפי שניתן לראות בצורה די ברורה בתמונה – האתר ששלט ברוב תוצאות החיפוש (ולפעמים הציג 3-4 תוצאות לביטויים תחרותיים בעמוד הבית) – בתוך ימים ספורים מהעלאת האתר החדש – הוא פשוט התרסק בתוצאות.

מה הבעיה? כולו העלאת אתר… עושים את זה כל הזמן…

נכון. העלאה של אתר חדש לא אמורה לייצר קטסטרופה כלשהי – אם עושים את זה נכון.

במאמר הזה אני אסקור את הטעויות שנעשו במהלך העלאת האתר החדש על מנת שתוכלו להבין מה השתבש – ומעבר לכך – להבין שאין חסינות וצריך להיות מוכנים לכל תרחיש.

אני אפרט פה בעיה אחר בעיה. היו במקרה הזה לא מעט בעיות שחלקן נפתרו במקביל לבעיות אחרות. אבל טיפול מכלול הבעיות פתר את המקרה כולו כפי שתראו בסיכום.

כמו כן – אתם תראו פה הרבה האשמות על חברת הבניה וההתנהלות שלה בפרוייקט – זה בגלל שהם אשמים בכמעט 100% מהתקלות. ולמעשה הקייסטאדי הזה בא להגיד שאסור לסמוך על אף אחד פרט לעצמכם – ובעיקר אסור להיות שאננים.

בעיה 1 – הפניות

כשמעלים אתר חדש – אחד הדברים החשובים והקריטיים ביותר זה הפניות מהעמודים הישנים – לכתובות החדשות. כמובן שהקל והקלאסי ביותר זה לדאוג שכתובות האתר לא ישתנו. זה אפשרי במערכות גמישות כמו וורדפרס – אם נשארים על אותה מערכת. במקרה שלנו מכיוון שהאתר משמש גם כקטלוג עם מוצרי החנות – הוחלט, במידה רבה של צדק, לבנות אותו מחדש על מערכת WooCommerce ולהכניס את כל המוצרים לקטלוג של המערכת. ומכיוון שלWOO יש מבנה קישורים ייחודי – היה צריך לעשות הפניות בין העמודים הישנים לחדשים.

מה? עברתם מוצר מוצר וביצעתם הפניות 301?

לא. כמובן שלא. העמודים שקידמנו (ואלו שמופיעים בתוצאות למעלה) היו עמודי הקטגוריות – ולכן התמקדנו בהפניות לעמודי הקטגוריות. יצרנו אקסל של הכתובות הישנות מול החדשות לפי הספר, הגדרנו הכל כ301 והפעולה הראשונה שעשינו אחרי שהאתר החדש עלה זה להעלות את קובץ ההפניות לשרת.

נו? אז הכל היה אמור להיות בסדר!

כן. אבל השרת פשוט התעלם מההפניות שלנו.

איך פתרנו את הבעיה?

פנינו לחברת האחסון שיבדקו את העניין. הם גילו שיש איזו חסימה על ההפניות (לא ממש ברור מה) אבל בסוף הם טיפלו בבעיה – וההפניות עבדו.

שימו לב – אם האתר שלכם עם URL בעברית ואתם מעלים הפניות דרך htaccess או דרך תוספי וורדפרס – העלו את ההפניות גם בגרסה המקודדת שלה. לפעמים זה עובד ככה ולפעמים ככה – אז תכסו את עצמכם.

בעיה 2 – שינוי אתר ברגע האחרון

אחד הדברים שהתעקשנו עליהם מתחילת הדרך – זה לדאוג לנו לאזורי טקסט בתחתית כל עמוד קטגוריה. הסיבה היא שאנחנו אוהבים לשים שם את הטקסטים המיועדים לקידום בצורה שלא תפריע לשימוש באתר – אם שמים את הטקסט מעל המוצרים – והטקסט הוא ארוך – אנחנו גורמים למוצרים שבקטגוריה להדחק למטה והמשתמש עלול לפספס אותם.

עכשיו נכנסים לקצת הסברים טכניים – הפרטים עצמם לא חשובים כמו המסקנות בסוף – אבל בשביל התיעוד אני רושם הכל:

כולנו יודעים שאי אפשר לקדם אתרים ודפי מוצרים וקטגוריות בלי תוכן. משום מה עד שהאתר עלה לאוויר – חברת הבניה לא הוסיפה אזור תוכן בתחתית הקטגוריה כפי שביקשנו, ואנחנו דרשנו שיוסיפו ויעבירו את התוכן שהיה בעמודים המקודמים שלנו על מנת שלא לגרום נזקים – חברת הבניה הבטיחו שיטפלו בזה כשהאתר יעלה.

אז אחרי ההעלאה – גילינו שכמובן לא עלה אזור תוכן כפי שביקשנו – אז מהר מהר חברת הבניה עשתה משהו, הוסיפה אזור תוכן, והכל טוב.

מוזמנים לקרוא קייס סטאדי איך הוספת תוכן בדפי קטגוריות העלתה מיקומים של לקוח שלנו בעשרות ביטויים

נו, אז הכל טוב!

היה יכול להיות טוב לו היו אומרים לנו שהוספת אזור התוכן דרשה שינוי כולל של מבנה עמודי הקטגוריות. אם היו מעדכנים אותנו על הדרך שבה הוסיפו אזור תוכן, ואם היו עושים את השינוי באתר בסביבת פיתוח – היינו סורקים את האתר (כפי שעשינו כשאמרו לנו שהאתר מוכן) ואולי מגלים מבעוד מועד את מה שקרה.

אז מה קרה?

האתר של הלקוח נבנה באמצעות תוסף שנקרא ACF שמאפשר הטמעה של אזורים בעמוד בצורה נוחה. בקיצור – איכשהו חברת הבניה הסתבכה עם הוספת אזור תוכן דרך הACF בעמודי הקטגוריה והחליטה להשתמש בתוסף אחר (אלמנטור) על מנת להוסיף את אזור התוכן המבוקש – וביטלה את השימוש בACF. הגיוני.

פרט לעובדה שחוץ מאזור התוכן התחתון – שאר העמוד עדיין היה בנוי על ACF – וכיבוי התוסף פשוט שבר את הקוד של העמוד – מה שיצר בעיה בקוד שגרם לשרת להחזיר Error 500 לקרולרים שסרקו אותו (גוגל וצפרדע) – וגם, למרבית האירוניה, שבר לגמרי את הפוטר של האתר כך שממילא התוכן לא הוצג בו – וגם לא שאר הפוטר.

והתוצאה? גוגל העיף את העמודים האלו מהאינדקס. זוכרים את ההתרסקות במיקומים? זו הסיבה העיקרית.

אוקי, תדליקו את הACF והכל יסתדר

צריך להבין שעד שמישהו (AKA כותב המאמר) הבין שהבעיה היא בACF – המשימה על פתרון בעיית Error 500 והפוטר של עמודי הקטגוריות הוטלה על חברת הבניה. חברת הבניה מצידה ירתה לכל הכיוונים. בתור התחלה הם האשימו את השרת (הם האשימו אותו בעוד כל מני דברים שנפרט בהמשך) – ולכן החלפנו שרת. והתקלה לא נפתרה. ואז הם האשימו את השרת החדש. וכשהוכחנו אותם שהתקלה היתה בשרת הישן והחדש – במקום למצוא את שורש הבעיה הם הציעו פתרון פלסטר:

הפתרון היה להקים עמוד קטגוריה חלופי לכל עמודי הקטגוריה באמצעות האלמנטור ולהחליף את כל קישורי האתר שהפנו לעמודי הקטגוריה לעמודים החדשים. וזה הצליח. באמת העמודים החדשים עשו את העבודה והחזירו סטטוס 200 והכל היה טוב.

חוץ מזה שבכל עמוד מעמודי המוצרים היה סרגל פרורי לחם – שבו היו קישורים לעמודי הקטגוריות שהחזירו Error 500.

נסיונות לבצע הפניות 301 מעמודי הקטגוריות לעמודים החדשים לא עבד. כי היה Error 500… אז פשוט הסירו את סרגל פרורי הלחם…

בקיצור פלסטר על פלסטר על פלסטר.

נו, אז?

אז החלטנו שאנחנו לוקחים את המושכות לידיים. נמאס לנו שחברת הבניה מחפשת פלסטרים במקום למצוא את שורש הבעיה והתחלנו לתחקר. נכנסנו לשרת והוצאנו את הError log ועשינו את הדבר הכי מופרע שאפשר לדמיין – הרצנו את שורת התקלה שחזרה על עצמה – בגוגל. ואז גילינו שהתקלה מגיעה מכך שאלמנטים באתר מחפשים את תוסף ACF שלא מחזיר תשובה (כי הוא נוטרל).

שלחנו את העניין לחברת הבניה שעדיין המשיכה להתעקש ולהאשים ולהתעלם – כולל העלאת השערות כמו "שמתם תוסף הפניה לפי מיקום" (לא קרה ולא יקרה) או "התבנית בעייתית" (לא) וכו'. עד שדרשנו חד וחלק שיחזירו את הACF:

ואז הם הואילו בטובם לפתוח את הACF שוב – והופ. התקלה נפתרה.

בעיה 3 – מהירות אתר

כשבונים אתר חדש חשוב מאוד לוודא שהשרת שעליו בונים את האתר – זהה בביצועים שלו לשרת שעליו יושב האתר הקיים. למה?

אם בונים אתר על שרת מתקדם מאוד בזמן שהאתר הקיים יושב על שרת ישן ואיטי – אם נעלה אתר מתקדם וכבד לשרת הזה – הביצועים יפגעו.

במקרה שלנו מכיוון שכל כך חשו ורצו להעלות את האתר – לא עשו בדיקת ביצועים של זמני טעינה (או שלאף אחד לא היה אכפת) והנה התוצאות של סריקת 50 עמודי הנחיתה של האתר:

אז נכון, סרקנו את האתר עם הScreaming Frog ולא עם כלי אובייקטיבי – אבל זה רק כדי להראות את התוצאות באופן גורף על האתר. בדקנו אותו גם עם פינגדום וגטמטריקס וחברים. סתם בשביל הכיף. התוצאות נעו בין 25 ל60 שניות לעמוד.

ההמלצה החד משמעית שלנו היתה לעבור שרת ולהתקין תוסף קאש.

לשמחתנו עם מעבר לשרת החדש והתקנת תוסף קאש – זמני הטעינה השתפרו לסביבות 3 שניות.

בעיה 4 – בעיות SEO

כמובן שהאתר עלה ללא תגיות מטא, ללא תכנים וללא כלום שחברת הבניה טענה שהם יעבירו באופן מלא. וכשגילינו שאין להם גיבוי של האתר הקודם הבנו שאנחנו בבעיה…

כאן הפתרון פשוט אבל לא טריוויאלי לכל מקום

מכיוון שראינו את הנולד – ביצענו ייצוא מוקדם של כל מה שהיה ניתן. פוסטים, עמודים, הגדרות של הYOAST וכו'. והצלחנו לשחזר הכל כמו שצריך.

למזלנו האתר על וורדפרס. אם האתר היה על פלטפורמה אחרת היינו בבעיה – כי להתחיל לבנות ידנית את כל ההגדרות זה סיפור לא נורמלי. לכן בכל מקרה אני ממליץ לשמור לפחות את מבנה הטייטלים שיש לאתר, ולייצא בXML את התכנים. שחזור תכנים מXML אפשרי לרוב הפלטפורמות ויחסוך לכם המון כאב ראש.

בעיה 5 – זמינות חברת הבניה

פה אנחנו נכנסים לאשמה כפולה. של חברת הבניה שהתחייבה לפרוייקט מסויים וביצעה אותו גרוע – ושל הלקוח שדרש לעלות לאוויר בניגוד לכל ההנחיות שלנו.

זה הלך בערך ככה:

"נא לא לעלות לאוויר בימי חמישי או ערבי חג"

"למה?"

"כי אם יש תקלה – לא יהיה מענה עד יום ראשון או צאת החג"

"הגיוני"

לקוח בערב ראש השנה: "עולים לאוויר"

אנחנו: "אבללללל"

לקוח: "אין אבל. עולים"

אנחנו: "שים לב שעכשיו ערב ראש השנה. אתה לא תקבל תמיכה עד אחרי סוכות מחברת הבניה במקרה של תקלה. ומנסיוננו תמיד יש תקלות"

לקוח: "יהיה בסדר"

חברת הבניה: "יהיה בסדר"

גוגל: "פחחחחחחחחחחח"

ואז כל התקלות שלמעלה תרחשו – ולא היה ללקוח מענה עד אחרי סוכות. כלומר – היה מענה אבל הוא היה חלקי, איטי וגרוע מאוד. כולל זמן שאנחנו היינו בחופשת חג וכו'.

אין לזה פתרון מוגדר – רק להראות את הקייסטאדי הזה לכל לקוח וחברת בניה שרוצים להעלות אתר חדש בימים שאין מי שידאג לטיפול בתקלות.

אז מה הסיכום?

זו התוצאה של הטיפול:

כאן אנחנו כשבוע אחרי הסיום בטיפול בתקלות. שימו לב שהתהליך התחיל ב18.9 והיום אנחנו ב22.10. כלומר חודש שלם (למעלה מחודש כי הירידות התחילו עוד לפני) האתר היה מחוץ למשחק. מדובר באתר של עשרות אלפי גולשים בחודש – שמוכר מוצרים בעשרות אלפי שקלים. ההפסד שנגרם בעקבות התקלות הוא אדיר.

בקיצור: תהיו מוכנים להכל. תגבו הכל ותיצרו רשימת משימות לכל תרחיש.

אל תכנסו לפאניקה – כפי שניתן לראות – אחרי שמסדרים את ההפניות והשרתים והקישורים ותקלות – האתר חוזר למיקומים שהוא היה בהם.

תזכרו שאמנם האחריות לתקינות אתר היא של חברת הבניה והלקוח – אבל מה שיפגע בסוף זה המיקומים בגוגל. וזו הסיבה שנכנסנו לפרוייקט הזה בכל הכוח ולקחנו את כל הטיפול בתקלות תחת אחריותנו ותפעלנו את הכל – והצקנו לכולם בלי הרף.

גם כי הלקוח לא מבין בזה כלום (הגיוני מאוד – זה לא המקצוע שלו) וגם כי חברת הבניה עשתה את המינימום בשביל לעזור – כי כל טיפול באתר עולה לה כסף שהיא לא מקבלת – כי זה תחת אחריותה.

ולכן אם לא היינו מגדילים ראש – הכל היה הולך לעזאזל.

אגב – בימים אלו ממש הלקוח העיף את חברת הבניה מטיפול בתקלות הקטנות שנשארו והביא מתכנת חדש טוב ויעיל. וזה גם משהו שלא מובן מאליו – כי למתכנת החדש צריך לשלם עוד כסף. אבל כשאין ברירה אין ברירה.

הבהרה:

כמובן שהיו עוד תקלות קטנות פה ושם והתהליכים היו ארוכים יותר ממה שתארתי פה – כי קצרה היריעה. כמובן שלכל תקלה ניסינו מספר פתרונות עד שהגענו לפתרון.

מוזמנים לשאול שאלות בתגובות. נשתדל לענות בפירוט.

אסף כהן, ירושלמי, נשוי ואבא לילדים. מנהל את תחום הSEO וקידום האתרים בהיידה. מתמחה באופטימיזציה למנועי חיפוש ואוהב לפתור בעיות אופטימיזציה שאחרים הרימו עליהן ידיים. לאסף יש תואר שף מטעם איגוד השפים הישראלי והוא מתחזק אתר מתכונים מוביל בתחום.

5 Replies to “האתר מתרסק בגוגל? קייסטאדי מעבר לאתר חדש”

  1. עופר הגיב:

    בחיי שבא לי לעבוד אצלכם.. אז לראשונה אומר את זה – חבל שאני לא ירושלמי.

    נראה לי שהייתי קבל בוסט מטורף לידע שלי בseo

  2. א הגיב:

    כל הכבוד, צריך שחברת הבניה תיהיה מקצועית אם אפילו לא בדקו בלוגים זה מוזר

  3. אוהד הגיב:

    מעניין, למדתי. תודה.

  4. נאור שובל הגיב:

    פשוש כתבה מעולה! תודה על שיתןף הידע וההשקעה 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יש לנו עוד מאמרים מעולים

מה זה תגיות hreflang?

אם באתר שלכם יש תוכן בכמה שפות שונות, זה קריטי ...

צוות היידה
25.03.2020
לקריאה

מה זה RTM ואיך זה יכול לעזור לקידום האתר שלכם

במציאות בה אנחנו מופגזים מכל עבר בחדשות וידיעות, משלל מדיומים ...

צוות היידה
26.06.2022
לקריאה