עמוד הבית > כללי > הפרת זכויות יוצרים באינטרנט - החשיבות של תוכן מקורי וייחודי

הפרת זכויות יוצרים באינטרנט – החשיבות של תוכן מקורי וייחודי

המאמר הנבואי של ביל גייטס

בינואר 1996 ביל גייטס כתב ככל נראה את המאמר המפורסם ביותר שלו שניתן לכנותו נבואי בשם "התוכן הוא המלך".  המאמר פורסם באתר האינטרנט של מיקרוסופט בתקופה שבה רשת האינטרנט הייתה עדיין בחיתוליה, אתרי אינטרנט נראו כמו משחק טטריס ואפילו חברות ענק לא ממש הבינו מה הקטע עם הרשת הזו . גייטס שצפה את העתיד בו אנחנו חיים כיום כתב בפסקה הפותחת  "התוכן הוא המקום שבו אני מצפה שהרבה מהכסף האמיתי ייעשה באינטרנט, בדיוק כפי שהיה בעקבות מהפכת הטלוויזיה שהולידה מספר תעשיות, כולל ייצור מכשירי טלוויזיה, אך המנצחים לטווח ארוך היו אלה שהשתמשו במדיום כדי לספק מידע ובידור…ההזדמנויות הרחבות עבור רוב החברות כוללות אספקת מידע או בידור ואף חברה לא קטנה מכדי להשתתף…" 

הייתה זו קריאת כיוון בעולם נבוך שרק עשה את צעדיו הראשונים וניסה להבין לאן פניו מועדות והעתיד אכן הוכיח כי גייטס צדק. כל מי שלא סיפק תוכן איכותי ואמיתי לגולשים וחשב שיוכל להתקיים מסיפורים על עצמו ועל החברה המדהימה שהקים או התוכנה המעולה שפיתח ושיבח ורומם את עצמו בסיפורים ללא ערך אמיתי מצא עצמו מהר מאוד מחוץ למשחק. מי שהשכיל לאמץ את הרעיון וסיפק תוכן איכותי ומקורי לגולש זכה בגולשים שחזרו לבקר, בניית מותג ושם של מומחה וכמובן, המרה של גולשים לצרכנים

הדילמה הגדולה של כותבי התוכן

כיום (כמעט) כולם יודעים שכדי להצליח ברשת ולמשוך קהל איכותי צריך לספק תוכן איכותי ומקורי לגולשים . וכאן אנחנו מגיעים לדילמה של כל מי שעוסק בתוכן באינטרנט: שני הערכים הללו, איכות ומקוריות נראים כסותרים אחד את השני. הסוד הגלוי הוא  שרוב מוחלט מהחומר שנכתב כיום מקורו במאמרים שכבר קיימים ברשת האינטרנט בשפות שונות , למעט מקרים נדירים בהם מדובר באיש מקצוע הכותב חומר מקורי מתוך ידיעותיו האישיות.  כותבי תוכן עבור דפי אתרים מאמרים, בלוגים  וכדומה שואבים את המידע שלהם מרשת האינטרנט גם לכתיבת חומרים שאינם מיועדים להתפרסם באינטרנט כמו מאמרים לצורך דרישות אקדמיות, מאמרים לצרכים אישיים, הרצאות ועוד וגם סופרים ואנשי אקדמיה נדרשים לרשת האינטרנט כדי לגבות את מאמריהם. 

למה זה בעצם כל כך רע 

התחזות ומצג שווא

אם אתם מחפשים לבנות את עצמכם כמותג עם קהל נאמן באינטרנט כזה שעוקב אחריכם כיוצרי תוכן הרי שגניבת יצירתו של כותב אחר תהיה הדבר האחרון שתרצו לעשות . המעשה בלתי מקצועי בעליל ובפשטות הופך אתכם למתחזים קטנים ובלתי אמינים מול קהל לקוחותיכם כיוון שהוא לא מעיד כלום על יכולותיכם האמיתיות שבהם אתם מתהדרים והוא יוצר מצג שווא ליכולות שכלל לא קיימות אצלכם. 

מנועי חיפוש לא אוהבים את זה

סיבה נוספת לכך שגניבת תוכן מקוונת היא בעייתית היא מנועי החיפוש. אחד הדברים השנואים על מנועי החיפוש זה תוכן משוכפל.  אתר שנתפס בשכפול או העתקת תוכן ייענש קשות על ידי דחיקתו למטה בתוצאות החיפוש שלו וגם אם נהנה ממקום בעמוד הראשון עד היום הרי שהמעשה הזה יכול להגלות אותו לקור המקפיא של עמודים 78-77 בתוצאות של מנוע החיפוש.  אם האתר מזוהה כאתר המורגל בהעתקות הוא אפילו עלול להיכנס לרשימה השחורה או להיות מוסר ממנועי החיפוש. במקרה של אתר שמסתמך במידה רבה על תנועה אורגנית, עונשים כאלו יכולים להשפיע בצורה קריטית על הדירוג כדי גזר דין מוות על האתר. 

בעיות אפשריות של זכויות יוצרים באינטרנט

יצירה של פלגיאט (גניבה ספרותית) פוגעת בזכויות יוצרים באינטרנט ועלולה לגרום לאין ספור בעיות משפטיות. בתחום תוכן האינטרנט, עניינים משפטיים כאלו אינם דברים שבשגרה אבל הם בהחלט אפשריים. 

זה לא מוסרי

גניבת עין על יצירה של מחבר אחר פוגעת בכל המאמץ והזמן שהכותב משקיע ביצירת התוכן. נסו לדמיין איך הייתם מרגישים אילו  מאמר שעמלתם עליו היה מועלה לאתר אחר עם כותרת או שם של אדם אחר? מחשבה שכזו תעזור לכם להימנע לעשות את אותו הדבר לכותב אחר.

 

אז מה אפשר לעשות?

יצירת זווית ייחודית

כיום, העובדה היא שזה (כמעט) בלתי אפשרי להמציא תוכן שהוא מקורי לחלוטין או שלא נדון כבר בעבר. כמעט כל נושא בכל תחום שהוא כבר זכה לשלל כתבות וכוסה כמעט מכל זווית אפשרית וברור שלא ניתן לוותר על חיפוש ושימוש באינטרנט כמקור השראה ורקע. וכאן נדרשים הכותבים ליצירתיות ופתרון הקונפליקט הוא לתת נקודת מבט חדשנית או זווית ייחודית למה שכבר נאמר או לנסח את זה בצורה טובה ומקורית יותר. כותבים טובים אכן יעשו את זה . אבל תוך כדי התהליך, הם עלולים לקבל השראה רבה מידי או לשכפל בבלי דעת ביטויים או חלקים קטנים של טקסטים מיצירותיהם של אחרים. מי שמכיר את התעשיה כיום מבין שמועדי הגשה והלחץ התמידי להוצאת תוכן עלולים לדחוף את הכותבים עוד יותר אל הקיר ולגרום להם להעתיק תכנים. בשיטת העתק-הדבק. 

הקדישו יותר זמן למחקר אמיתי 

אכן, רשת האינטרנט היא מקור המידע  העיקרי אבל כל מאמר שתמצאו מבוסס ברובו על מחקר שנעשה על ידי בעלי מקצוע. אין ספק שזה אתגר לא פשוט אבל וככל שהיקף המאמר גדל יותר יותר, כך יש להקדיש זמן רב יותר לקריאה על הנושא. מחקר מקוון אמיתי אינו קריאה של כמה מאמרים ברפרוף קל .שלב הכרחי בתהליך הוא לקרוא בהרחבה על הנושא ממקורות רבים. נסו להבין את הנושא ובחנו את עצמכם האם הייתם יכולים להסביר אותו בקלות למישהו שאינו מבין בנושא. אם הנושאים עוברים לכם מעל הראש, חפשו מידע בנושא באתרים אחרים. המשך כתיבה על משהו ללא הבנה נכונה של הנושא עלול ליצור טקסט לא קוהרנטי או משפטים שאינם זורמים היטב.

נתינת ייחוס נכון

אם המידע שאספתם הוא ייחודי יחסית ואינו נפוץ דאגו לפרסם ייחוס למקור. בלי קשר עבודה הטובה שעשיתם  עם ניסוח מחדש של הכתוב תנו לקוראים שלכם את המידע  מהיכן שאבתם את הדברים. הקישור אמור להפנות אנשים ובוטים של מנועי חיפוש לדף המדויק ממנו קיבלתם את המידע. הבעלים של האתר בו נצמא המאמר המקורי גם יעריך את המחווה שלכם.

השתמשו במרכאות 

אם אתם מעוניינים להשתמש במילים של אתר אחר מילה במילה מבלי להיענש על כך, השתמשו במרכאות. צטטו את הטקסט בתוך הפוסט שלכם כדי להפוך אותו לבולט יותר ולהעביר את המסר שאתם מכירים במקור ובנוסף הציגו קישור לאתר או למשאב המקוון שממנו זה נלקח. 

שימוש בתמונות ברשת 

מחקרים מוכיחים כי מאמרים עם תמונות מקבלים למעלה מ90% יותר צפיות מאשר מאמרים ללא תמונות!  אבל הנה הבעיה הגדולה: הגלישה באינטרנט וזמינות התמונות לצפיה לכל גולש וללא עלות יוצרות אשליה שהכל חופשי לשימוש,  קח כאוות נפשך, הושט ידך וגע בם. אבל כמובן, זה לא כך ועניין של זכויות יוצרים חי ובועט בכל מרחבי הרשת ,ומטרתו להגן על הצלמים והיוצרים משימוש לא הוגן בתמונותיהם.   

מוזמנים לקרוא מדריך: איך מוצאים תמונות להורדה ללא זכויות יוצרים

 

אז מהי הדרך הנכונה להשיג ולהשתמש בתמונות באינטרנט? 

רישוי בתשלום

הבעלים החוקיים של תמונה יכול להעניק לכם את הזכות להשתמש בתמונה שלו באופן חוקי על ידי מתן רישיון לתמונה באמצעות פלטפורמה של רישוי צילום, הפטפורמה המוכרת ביותר היא שאטרסטוק אבל ישנם עוד רבים וטובים. זו הדרך הפשוטה ביותר לגשת לתמונות מקוריות במחירים הוגנים גם לכם וגם לצלם. עם שני סוגים של רישוי, עריכה ומסחרי, התמונה מתומחרת בהתאם לאופן שבו תעשו שימוש בתמונה. 

שימוש הוגן

שימוש הוגן מאפשר שימוש בתמונה על ידי קיום אחד משלושת התנאים: האחד, שימוש מוגבל ללא מטרות רווח וחינוכי. שנית היא אם היא שינוי בצורה כה קיצונית עד שאין לה עוד את אותה משמעות או מטרה, והשלישית היא אם נעשה בה שימוש אינפורמטיבי לטובת הציבור.

קריאייטיב קומונס CC

Creative Commons הוא סוג של רישוי שבו צלם משחרר את הזכויות על התמונה שלו בתנאים מסוימים. תנאים אלה משתנים ויכולים להיות פשוטים כמו לוודא שהתמונה מופיעה עם קרדיט לבעלים או כללים אחרים כפי שהיוצר קבע. צלם ששולח לכם אישור מפורש בדוא"ל להשתמש בתמונה בחינם בתנאים שלו, חוקית זה יהיה תחת Creative Commons.

נחלת הכלל

Public Domain הוא מקרה שבו זכויות הבעלים פקעו, חולטו או אינן חלות. לדוגמא יצירותיהם של שייקספיר ובאך. .

ממה חשוב להימנע

  • שימוש בתמונה שנמצאה באינטרנט מבלי להתייחס לאמור לעיל
  • התעלמות מהתנאים של רישיון בתשלום או Creative Commons
  • הדפסה ושמירת תמונה שנמצאה באינטרנט
  • עבירה על חוקי זכויות יוצרים, כולל חוקים מקומיים

שימוש במוזיקה מרשת האינטרנט

כמו לגבי תמונות, גם לגבי מוזיקה האשליה הרווחת היא שניתן להשתמש במוזיקה המצויה ברשת האינטרנט בחופשיות. ובכן, ברור שזה לא המצב ואם ישנה יצירה כמו שיר או יצירה מוזיקלית ישנו סיכוי טוב שהוא קיבל זכויות יוצרים אוטומטית עם יצירתו. אם תחליטו להעתיק, ליצור מחדש או להשתמש בכל דרך אחרת ביצירה של מישהו אחר והיא כבר מוגנת בזכויות יוצרים אתם נכנסים לבעיה משפטית  וזה ממש לא  משנה כמה רווח כספי אתם עושים מזה ואפילו אם לא הרווחתם כלל זה ייחשב אוטומטית כהפרת זכויות יוצרים. העתקת מוזיקה של מישהו אחר נוגעת גם לדברים כמו גרסאות קאבר למוזיקה ולכן מומלץ תמיד לבדוק קודם כל את חוקי זכויות היוצרים לפני פרסום היצירה המחודשת. 

 

אז מה אפשר לעשות? 

פניה אל בעל זכויות היוצרים

אם שמעתם שיר או יצירה מוזקלית ואתם מעוניינים להשתמש בהם, כמובן שאפשר ליצור קשר עם היוצר או בעלי הזכויות ולבקש אישור להשתמש ביצירה, אבל חשוב שתדעו שזה יכול להימשך לנצח ואתם עלולים למצוא את עצמכם בדרך חתחתים בלתי נגמרת. בקיצור, ממש לא פשוט כפי שזה נשמע. 

קנו מוזיקה ללא תמלוגים 

כבחירה ראשונה אנו ממליצים לשקול רכישת מוזיקה ללא תמלוגים שיש בה מספר יתרונות. ראשית, קל להשיג אותה וישנם שפע של אתרים מעולים באינטרנט המציעים מוזיקה ללא תמלוגים  ובטוח תמצאו משהו שיתאים לכם.  בנוסף, מוזיקה ללא תמלוגים לא עולה הרבה כסף. אמנם היא לא תהיה טובה כמו המוזיקה הפופולארית אבל לרוב הצרכים של האדם הממוצע זה בהחלט מספיק.  בנוסף, אתם גם נותנים תשומת לב למוזיקאים קצת פחות מוכרים וייתכן שתעזרו  לקריירה של מוזיקאי אחר להמריא. 

מוזיקה המוגדרת כנחלת הכלל

לחלופין, אתם יכולים גם להשתמש במוזיקה המצויה ברשות הרבים. זה בדיוק מה שזה נשמע – מוזיקה שנגישה כמעט לכל אחד וניתן להשתמש בה הזו בשעות הפנאי ללא שום בעיות משפטיות כתוצאה מכך. 

איך יודעים אם שיר, או כל יצירה אחרת של יצירה, הם נחלת הכלל? ובכן, אם הוא פורסם לפני שנת 1925, סביר להניח שהוא נחלת הכלל. ניתן גם לחפש את השיר באינטרנט כדי לראות אם הוא הגיע למעמד של נחלת הכלל. שירים של מלחינים כמו בטהובן, מוצרט ועוד הם כולם דברים שתמצאו ברשות הרבים (כמובן מדובר על ניגון היצירה על ידכם ולא על הגרסאות שיצרו מוזיקאים שונים ליצירה) . 

זכויות יוצרים ב-YouTube

אם תנסו לקדם סרטון ביוטיוב עם מוזיקת רקע של אומן מוכר, תיתקלו בחסימה מגוגל שלא תאפשר לכם לקדם את הסרטון בגלל הפרת זכויות יוצרים.  כמובן, שכל הכללים הללו תקפים גם לגבי מוזיקה הקיימת ביוטיוב וישנה תפיסה מוטעית נפוצה לגבי גרסאות קאבר שניתן לפרסם אותן ודי בתיאור 'השיר הזה נכתב על ידי … במקור' או משהו בסגנון ואז זה לא נחשב הפרת זכויות יוצרים. זה פשוט לא נכון. בסופו של דבר אתם עדיין מפרים את כללי זכויות היוצרים ומחובתכם ליזום פנייה לבעל זכויות היוצרים לקבלת רשותו.

כאשר נמצא שסרטון שלך מפר זכויות יוצרים, הבעלים של זכויות היוצרים יכול להחליט האם הוא מעוניין לייצר רווח מהסרטון או להסיר אותו, ותקבל הודעה על החלטתו. העניין של ייצור הרווחים הוא כזה:  ליוטיוב יש עסקאות עם חברות תקליטים ופרסום רבות באמצעות תוכנית ה-Content ID שלה. במסגרת תוכנית זו, כאשר פירסמתם גירסת קאבר לשיר אחר,  YouTube עשוי לייצר רווח מהסרטון שלכם באמצעות פרסומות במקום להוריד אותו, ובעל זכויות היוצרים מקבל חלק מהרווחים הללו לפי שיקול דעתו הבלעדי של בעל זכויות היוצרים,. ומה במקרה שלא אם לא תשיגו אישור? סביר מאוד שלא יתבעו אתכם. סכסוכים מסוג זה מגיעים לבית המשפט רק במקרים קיצוניים. ברוב הפעמים, התרחיש הגרוע ביותר הוא ש-YouTube יסיר את הסרטון שלכם, ותקבלו הודעת זכויות יוצרים מהבעלים או המוציא לאור.

חשוב מאוד: עם זאת, היזהרו ממדיניות "שלוש השביתות" של You tube. בהתאם לתנאי השימוש שלהם, אם תקבלו שלוש התראות או הסרות, חשבונכם ייסגר לצמיתות. המשמעות היא שכל הסרטונים שלכם יוסרו ותחסום לצמיתות מיצירת חשבונות חדשים או גישה לתכונות הקהילה של You tube בעתיד. 

 

לסיכום 

ברור כי רשת האינטרנט היא מקור המידע הראשי ולעיתים הבלעדי של כל העוסקים בכתיבה ועריכת תוכן אך שימוש בתכנים המופיעים ברשת דורש משנה זהירות. 

 

לתשומת ליבכם:

המידע המובא בכתבה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בכל מקרה בו מתעוררת בעיה או שאלה, אין תחליף להתייעצות ספציפית עם עורך דין מומחה בתחום הרלוונטי. אין להסתמך על האמור במדריך זה אלא להבנת הרקע בלבד, והוא אינו מעודכן או חופשי מטעויות.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יש לנו עוד מאמרים מעולים

הכירו את גוגל אדס – כל מה שקמפיינר צריך לדעת בממשק החדש

עד היום ידענו יפה מאד להימנע מהמלבן הכחול בו הופיע ...

אבי פולק
13.08.2018
לקריאה

למה כדאי לחבר בין הנתונים של גוגל אדס לגוגל אנליטיקס?

המערכת של גוגל אדוורדס לפרסום בגוגל מעניקה לך כמעט את ...

אילון סבג
13.02.2018
לקריאה