לאורך העשור האחרון גוגל הוציאה עדכונים שונים שהשפיעו על קידום אתרים מקצה לקצה, במאמר זה נעבור על העדכונים החשובים.

גוגל פנדה

עדכון זה הגיע אלינו בפברואר 2011, מטרתו הייתה לסנן אתרים עם איכות תוכן ירודה ולמנוע מהם להופיע בראש תוצאות החיפוש, העדכון הזה זכה לאורך השנים לעדכוני גרסה שונים אך המהות נשארת בעינה – התוכן שאנחנו מעלים לאתר חייב להיות ברמה גבוהה ויתרה מכך אם יש תכנים ישנים כדאי לעבור עליהם ולשדרג אותם / להסיר אותם מן האתר.

מומחי SEO הגיעו למסקנה עם השנים שגוגל פנדה הוא מכונת למידה עצמאית שאינה מערבת גורם אנושי, מצד שני החידה כיצד העדכון מזהה תכנים ירודים ותכנים איכותיים נותרה ללא מענה. אם כי בעבר "דלף" שאלון שיכול לעזור לנו להבין כיצד גוגל בוחנת את התוכן באתר שלנו.

עוד אלמנט חשוב שיש בעדכון זה הוא דחיסת מילים – בעבר טקסטים שהיו דחוסים במילות מפתח לקידום בצורה לא הגיונית תחבירית, היו מקודמים ומופיעים בראש תוצאות החיפוש.

מקדם אתרים ממוצע היה מסתפק בטקסטים כאלה בעבר:

"א.כ עורך דין פלילי בחיפה , בעל ניסיון רב, עורך דין פלילי יעזור לכם ברגע האמת, אם אתם חייבים עורך דין פלילי צרו איתנו קשר".

ההתמודדות עם העדכון הזה פשוטה – דאגו שבאתר שלכם יופיעו מאמרים ברמה גבוהה, הקפידו לתקן תכנים ישנים הלוקים בתחביר גרוע, אי אחידות, שהמסר יהיה מובן וכו'

גוגל פינגווין

באפריל 2012 גוגל הוציאה עדכון חשוב נוסף שמלווה אותנו עד היום.

אחד האלמנטים של קידום אתרים באופן אורגני הוא קישורים נכנסים ובעבר מה שעשה את העבודה היה בעיקר כמות הקישורים שהאתר מקבל, ז"א העבודה של מקדם אתרים היתה בעיקר קשורה להוספת קישורים בערמות מדי חודש ולא משנה מאיפה.  עדכון פינגווין מנקה את תוצאות החיפוש מאתרים שביצעו סוג כזה של קידום אורגני והרחקתם לתוצאות חיפוש בעמודים לא רלוונטיים – כל זאת מתבסס על מדידת איכות ורלוונטיות הקישורים הנכנסים לאתר.

אז אמנם זה נראה כמו עדכון ישן שאין לו רלוונטיות בימים אלה (כי לרוב אף אחד כבר לא בונה קישורים מפורומים וכדומה), למרות זאת אנו עדים במסגרת עבודה עם לקוחות בהווה שלניקוי קישורים יש אפקט לקידום האתר ולא לנסיגה שלו, דהיינו איכות על פני כמות.

גוגל hummingbird (יונק הדבש)

בחצי השני של שנת 2013 הוציאה גוגל לאוויר את עדכון ה   hummingbird .  המטרה – לספק למשתמשי הקצה צעד קטן נוסף לקראת דף תוצאות חיפוש אישי ואינטימי יותר.

לפני עדכון זה תוצאות החיפוש נתנו לנו בדיוק את מה שהכנסנו, שמצד אחד זה בסדר, מצד שני מי שהכניס שאלה לחיפוש לא בהכרח קיבל תשובה אלא קיבל תוצאות לפי מילת מפתח כזו או אחרת שהופיעה במשפט הקצר שרשמנו בחיפוש.

דוגמאות:

  1. חיפוש של המילה trust באופן כללי

  1. חיפוש של אותה המילה עם תוספת של מיקוד לכוונת החיפוש שלי

3. חיפוש סופר ממוקד של הביטוי עם מילה שתשייך ותסביר לגוגל מה כוונת המחפש

עדכון Hummingbird נחשב לאחד העדכונים החשובים ביותר כי מדובר קודם כל בעדכון בתשתית של גוגל. עדכון שמשפר את היכולת של גוגל להבין הקשרים בין מילים וביטויים.  עדכון שהפך את החיפוש לסמנטי.

גוגל Pigeon (יונה)

העדכון יצא ביולי 2014 והוא אחד מעדכוני האלגוריתם המשמעותיים ביותר של Google ואחד מהעדכונים החשובים לקידום אתרים לוקאליים.

השינוי הופיע בתוצאות החיפוש המקומי ועסקים מקומיים ראו את השפעות העדכון בניתוחי הביצועים של האתר שלהם.

גם מחפשים מן השורה ראו את ההשפעה בצורת חוויית חיפוש אחרת  ובסופו של דבר טובה יותר.

מטרת העדכון להציע תוצאות חיפוש מקומיות טובות יותר על ידי תמורה לעסקים מקומיים בעלי נוכחות אורגנית חזקה עם נראות טובה יותר בחיפוש מסורתי, בדומה לנראות שהעסק ראה בעבר במפות Google.

בבסיס העדכון עומדת המחשבת שגם עסקים קטנים ומקומיים ראויים להופיע בחיפוש בדיוק כמו עסקים אחרים באזור, ללא קשר לגודל או פופולריות המותג, בהנחה שהדירוג העסקי גבוה והביקורות שלהם טובות.

גוגל מפות הושפעה מאוד מן העדכון והשינוי שחל בה קשור ישירות לעדכון זה, בעבר תוצאות החיפוש של ביטוי בגוגל חיפוש הציגו תוצאות שונות מן המוצג בגוגל מפות, אך כיום ישנה אחידות בין הפלטפורמות והתוצאות אחידות.

לפני השינוי כשהיינו מחפשים למשל מסעדה בירושלים היינו מקבלים רשימת תוצאות של 7-10 תוצאות והיום יש לנו 3 תוצאות ולחצן של more places ,העדכון גרם ל3 התוצאות הללו להיות המדויקות ביותר עבור המחפש במקום 10 תוצאות מבלבלות.

המטרה בשורה התחתונה היא לדייק ולתת לנו המשתמשים חווית גלישה שדומה לגוגל חיפוש בשאילתה רגילה.  בהמשך גוגל שחררה עדכון לוקאלי נוסף בשם "גוגל אופוסום" ששיפר עוד יותר את דיוק תוצאות החיפוש הלוקאליות.  חשוב להדגיש שרמת הדיוק בארה"ב למשל טובה הרבה יותר מרמת הדיוק בישראל.

גוגל מדיק

העדכון הטרי מן החודשים האחרונים (סוף 2018 ותחילת 2019) הוא גוגל מדיק, העדכון קיבל את שמו מבארי שוורץ ומכיוון שאתרים בנושאי רפואה הושפעו בראש ובראשונה מן המהלך.

אך גם אתרים שעוסקים בבריאות, כושר, אורח חיים ודומיהם הושפעו והנושא של העדכון הזה בקרב קהילת מקדמי אתרים עדיין לא ברור.

מכיוון שהעדכון די חדש אין הודעה רשמית של גוגל על השינויים, אך בגדול מטרת העדכון הינה לפלטר מידע שגוי או לא מוסמך בתחומים רפואיים מן התוצאות העליונות, גוגל רוצה להציג תוצאות מתוך אתרים מטעם גופים מוסמכים כגון קופות חולים וכנראה שמטרתה היא קודם לתת לנו גישה למקור מידע מהימן ולא תוצאות שיובילו את הגולשים לאתרים שמקור הכנסתם הוא האתר ופחות הפרקטיקה הרפואית.

לסיכום:

יש עוד כמה עדכונים מן העבר, כאן התרכזנו בעדכונים חשובים שהשפיעו רבות על עבודת קידום אתרים. הקפידו על תוכן איכותי, אל תכניסו קישורים מכל אתר שמציע לכם קישורים, אם אתם מקודמים על ידי חברה לקידום אתרים בדקו את הקישורים שמכניסים לכם לאתר, אם אתם עסק לוקאלי קראו את המאמר שכתבנו בנושא קידום אתרים לוקאלי