ההבדלים בין SEO ל- PPC בגוגל
כמעט 90% מהחוויות באינטרנט מתחילות במנוע חיפוש, כאשר מנוע החיפוש של גוגל אחראי למעל 80% מהחיפושים האלו! כל שאילתת חיפוש בגוגל כוללת מאחוריה תהליך טכנולוגי עצום ומורכב שבסופו התוצאות המוצגות למשתמש, כאשר בפועל מדובר על שני מקורות טראפיק שונים אך קשורים וחשובים המגיעים למשווקים דיגיטליים דרך חיפושי גוגל – קידום אורגני וקידום ממומן. שתי השיטות קשורות וחשובות ושתיהן מהוות את עמודי התווך של קידום ושיווק בגוגל, נסביר מה ההבדלים בין שתי שיטות הקידום.
במקרים רבים, ניתן לראות שימוש מתחלף בין המונח קידום אתרים אורגני לבין SEO – ראשי תיבות באנגלית של Search Engine Optimization. באופן דומה, תוכלו לראות אזכורים מתחלפים של קידום ממומן בגוגל למונח באנגלית SEM, קיצור של Search Engine Marketing. אלו אכן המונחים המקובלים בתעשייה, לכן יתכן ונשתמש בכל אחד מהם לאורך הטקסט שלנו כאן.
ההסבר הכללי להבדלים בין קידום אורגני לקידום ממומן בגוגל הוא שקידום אורגני (SEO) משמעותו מהלכים שונים המיועדים לבצע אופטימיזציה של האתר שלכם כך שיקבל דירוגים גבוהים יותר בגוגל למונחי חיפוש חשובים ורלוונטיים, בתוצאות החיפוש האורגניות. לעומת זאת, קידום ממומן בגוגל (SEM), הוא הצגת מודעה של האתר שלכם בחלק התוצאות הממומנות – פרסומות – בעמוד תוצאות החיפוש של גוגל, דרך ממשק הפרסום בחיפוש של גוגל.
קידום אורגני בגוגל ומרכיביו העיקריים
חשוב ראשית להתחיל בהבנת התחום של קידום אורגני בגוגל. מדובר על מכלול תהליכים המבוצעים בהקשר לאתר המקודם, כדי שעבור מונחי חיפוש רלוונטיים, גוגל יציג את האתר במיקום גבוה ואיכותי וכך האתר יקבל תנועת גולשים איכותית, רלוונטית ו"בחינם" – קרי, ללא עלות לכל הקלקה (PPC), בשונה ממודל התמחור של קידום ממומן.
תהליך SEO חכם ומותאם אישית לאתר הינו חשוב ויעיל במיוחד, מכיוון שאתר שעבר אופטימיזציה לצרכי קידום אורגני בגוגל הוא אתר שגם נוח ויעיל יותר עבור הגולשים עצמם וגם אתר שקל יותר לגוגל להבין – כך דירוג האתר עולה בעמוד תוצאות החיפוש. המרכיבים העיקריים מהם בנוי התהליך הכללי של קידום אורגני בגוגל הם:
- SEO טכני: אופטימיזציה של האתר לשלב ה"זחילה" והאנדוקס (INDEX) ע"י הכלים של גוגל. מרכיב זה מבטיח כי גוגל יכול לסרוק את האתר שלכם בצורה אופטימאלית.
- SEO באתר עצמו (On-Site): חוקים ומהלכים הנוגעים לאופטימיזציה של האתר מבחינת מילות מפתח מסוימות בעמודים רלוונטיים, ממשק וחוויית משתמש, מבנה התוכן באתר, מבנה כותרות, קישורים פנימיים ועוד מכלול רחב של אלמנטים.
- SEO מחוץ לאתר (Off-Site): היבטי קידום אורגני הנוגעים לפעילות מחוץ לאתר עצמו, בעיקר השגת קישורים המפנים לאתר ממקורות ואתרים אחרים, פעילות במדיה חברתית וכיוצא באלו.
כל אלו מיועדים להשיג מטרה בה כאשר גולש מחפש ביטוי הרלוונטי לפעילות האתר שלכם, הוא יראה את האתר באחת התוצאות האורגניות הגבוהות, יקליק לאתר שלכם ושם ישלים את התהליך שאתם צריכים (הרשמה, השארת פרטים, רכישה וכו').
קידום אורגני בגוגל מצריך סבלנות והשקעת משאבי זמן, תוכן, ניהול וכמובן גם כסף, אך התוצאה מספקת תנועת גולשים חינמית, איכותית וברת קיימא לאורך זמן. לכן זוהי הדרך הטובה, היעילה וגם המשתלמת יותר כלכלית לקדם את האתר שלכם באינטרנט.
קידום ממומן בגוגל
בפשטות, קידום ממומן בגוגל משמעותו כתיבת מודעות טקסט איכותיות ורלוונטיות, הצמדה של המודעות למונחי חיפוש רלוונטיים, קביעת עלות שאתם מוכנים לשלם לקליק ואז הרצת קמפיין פרסומי. כאשר גולש מבצע חיפוש למונח חיפוש רלוונטי ומוגדר, המודעה שלכם עשויה להיות מוצגת מעל / מתחת או לצד תוצאות החיפוש האורגניות (עם תווית מודגשת כי מדובר על מודעה ממומנת). אם הגולש מקליק על המודעה שלכם, הוא מועבר לאתר או לדף נחיתה ספציפי ואתם משלמים עלות מוגדרת לכל קליק כזה.
קידום ממומן מצריך אופטימיזציה מסוימת, אך משמעותית פחות לעומת קידום אורגני, כך שזוהי דרך טובה לקבל טראפיק מהיר יחסית מגוגל ולהיות ממוקם במיקום גבוה למונחי חיפוש תחרותיים ורלוונטיים שבהם יש כבר אתרים קיימים המקודמים אורגנית טוב מהאתר שלכם. אבל המחיר לקליק בהחלט עשוי להיות גבוה והמחיר הכללי גבוה יותר לעומת תהליך אפקטיבי וחכם של קידום אורגני.
סיכום…
קידום אורגני בגוגל מצריך יותר זמן עד שרואים תוצאות, לעומת קידום ממומן שמאפשר להתחיל לקבל תנועה כמעט מיידית. אבל בקידום אורגני העלות הכוללת צריכה בסוף להיות נמוכה יותר בהשוואה לממומן, כאשר בנוסף התנועה האורגנית נחשבת איכותית ורלוונטית יותר – לקוחות שמגיעים אליכם בעקבות צורך ולא שאתם מגיעים אליהם דרך מודעה.
דרך פעולה אופטימאלית תהיה לשלב בין קמפיין קידום אורגני מושכל ומתמשך לבין קמפיין קידום ממומן ממוקד במונחי החיפוש הכי חשובים ותחרותיים עבורכם. אך ההמלצה הגורפת היא לתת דגש על קידום אורגני כי הוא יעיל ומשתלם יותר כלכלית.