עמוד הבית > כללי > מהי סכמה? מהם נתונים מובנים? כל מה שרציתם לדעת על Structured data ולא העזתם לשאול

מהי סכמה? מהם נתונים מובנים? כל מה שרציתם לדעת על Structured data ולא העזתם לשאול

בוודאי יצא לכם להיתקל במונח "נתונים מובנים" לאחרונה באינטרנט או "סכמה". נושא הנתונים המובנים אמנם נמצא בנקודת התפר שבין מקדמי אתרים שלא בהכרח בקיאים בכתיבת קוד למפתחי האתרים. יחד עם זאת הוא צריך לקבל חשיבות רבה בכל אתר אינטרנט כיום.

אם אתם רוצים להבין איך הנתונים המובנים, הסכמה, או מיקרו-דאטה עובדים הגעתם למאמר הנכון. אנחנו נסקור מהם נתונים מובנים, למה זה טוב לנו ואיך נכון להשתמש בהם כדי לשפר את הביצועים של האתרים שלנו. אז יאללה לדרך…

מהם נתונים מובנים?

נתונים מובנים הם קוד נוסף באתר שלכם אשר מאפשר למנועי חיפוש להבין טוב יותר את מה שקורה בתוך דף אינטרנט ובעצם בתוך האתר שלכם. ישנן דרכים שונות להטמיע "נתונים מובנים" באתר שלנו, אך השם מתייחס אל כלל הדרכים שכן המטרה בכולן היא זהה.

גוגל (ומנועי חיפוש אחרים) משתמשים ב"נתונים מובנים" על מנת להבין יותר טוב מה קורה בתוך האתרים שלנו. כתוצאה מכך הם מסוגלים לשפר את תצוגת החיפוש שלהם ולהגיש לגולשים תוצאות "עשירות" יותר.

לפני שאני מותח את קו המחשבה הנוירוטי-מודרני שלכם עוד קצת במילים אני אעצור לרגע ואראה לכם למה אני מתכוון באמצעות דוגמה

דוגמה ויזואלית לנתונים מובנים:

נגיד שיש לנו דף מוצר. אנחנו כגולשים מזהים באופן מיידי יחסית את המבנה של דף מוצר (כל עוד הוא מעוצב כמו שצריך) גם בגלל המבנה שלו וגם בכלל התוכן שבו.

אינטואיטיבי מאוד נכון? אז זהו שלנו כגולשים כן, אבל למנועי חיפוש, גם אחד מתקדם כמו גוגל, זה לא כזה קל. גוגל לא יודע מהו ההבדל בין תוכן רנדומלי שאנו מוסיפים לעמוד ולבין אותם אלמנטים של אותו המוצר. אז מה נוכל לעשות על מנת שאותו מידע שבדף האינטרנט (האתר שלנו) יהיה ברור לגוגל?

אתם צודקים לגמריי, אנחנו נוכל להשתמש בנתונים המובנים. הנתונים המובנים מאפשרים לנו להוסיף קוד מסויים לעמוד אשר מיועד למנועי החיפוש ועוזר להם לזהות ולהבחין בין אלמנטים מסוגים שונים בדף.

אילו סוגי נתונים מובנים יש?

המילון האינטרנטי לנתונים מובנים נקרא Schema.org ובו יש מידע לגבי מוסכמויות לאופן הכתיבה, המסבירות באילו תגיות או קודים נוכל להשתמש כדי לגרום לגוגל להבין באיזה איזור מדובר. ישנה כמו גדולה מאוד של סוגי קודים לנתונים מובנים המתאימים לאלמנטים שונים כגון מוצרים, ספרים, סרטים, ביקורות ועוד..

איך זה נראה בפועל

דוגמה לתוצאות המכילות נתונים מובנים בגוגל: חיפשתי מתכון לפנקייק ושימו לב שלתוצאת החיפוש נוספו אלמנטים מתוך האתר (הדף): דירוג בצורת כוכבים ומספר, וארבעה לינקים לאיזורים אחרים באתר בנוסף ללינק עצמו. התוצאות האורגניות הרגילות בגוגל מכילות בד"כ רק כותרת וטקסט. באמצעות השימוש בנתונים מובנים אנחנו מסוגלים להציג בתוצאות שלנו את האלמנטים הנוספים.

למה כולם מרוויחים מזה?

בעולם קידום האתרים ניתן לשמוע את הביטוי "התוכן הוא המלך" כמעט מאז ומתמיד. בשנים האחרונות יחד עם כל עדכון שמגיע מצד גוגל אנחנו מתחילים ליישם את זה יותר ויותר. גוגל אוסרים על פעילות אשר נראית מניפולטיבית למנועי החיפוש ומתגמלת אתרים אשר משקיעים בגולשים שלהם. כולל נגישות שלהם לסריקה על ידי "הרובוטים" של גוגל. ככל שהם מתאמצים פחות, זה עולה לגול פחות "כוח חישוב" (שעולה כסף).

על ידי הטמעת נתונים מובנים באתר שלנו נוכל לעזור לגוגל להבין במה מדובר ולהציג את זה לגולשים אשר בתורם יוכלו גם ליהנות ממידע רלוונטי יותר לפני שהם נכנסים לתוצאת חיפוש מסויימת. יהיה להם קל יותר להבין במה מדובר.

אנחנו כבעלי אתרים או אנשי שיווק דיגיטלי מרוויחים מזה חשיפה. על ידי כך שהתצוגה של תוצאת החיפוש שלנו בגוגל תהיה רחבה יותר ועשירה יותר נוכל לספק לגולשים יותר סיבות למה להיכנס דווקא אל התוצאה שלנו. מעבר לכך, אתר המוצג בתוצאות החיפוש בתוספת למידע מתוך הנתונים מובנים מקבל בידול בתצוגה שלו לעומת שאר האתרים באותו דף תוצאות חיפוש בכך שהתוצאה עצמה תוספת יותר מקום. בדף ובעין של הגולשים.

גם תוספת של תמונה רלוונטית, כוכבים (דירוג) ושאר הירקות לא מזיקים בכלל (בעצם מועילים, במידה ומשתמשים בזה נכון) מבחינת ה Trust (אמון) של הגולשים באתר שלנו. לכן הגיוני שנקבל עלייה ב Ctr (אחוז ההקלה על האתר שלנו) פר אותו ביטוי שבו מוצגים הנתונים המובנים.

איך כתוב את הנתונים המובנים כמו שצריך? יש איזה מילון לזה?

ניחשתם נכון. ישנן 4 דרכים מרכזיות להוסיף נתונים מובנים באתר שלנו (במאמר זה נמליץ לכם על הטובה ביותר) ולכל אחת מהן ישנו סינטקס (מבנה תחבירי) אותו תמצאו במילון המונחים – ב Schema.org. הסכמה היא מוסכמה המקובלת על ידי מיקרוסופט, גוגל ו Yandex ומכילה בתוכה הסברים על איך להטמיע את הקוד בהתאם לדרך בה תבחרו לעשות זאת.

אז זהו? אנחנו רק צריכים להוסיף נתונים מובנים וככה נקבל יותר קליקים מגוגל?

אז זהו, שלא ממש. גם אם אנחנו מוסיפים נתונים מובנים לאתר שלנו אין זה אומר שגוגל בהכרח יציג אותם. גוגל יציג אותם במידה והוא רואה את האתר שלנו כסמכותי ואיכותי מספיק. החדשות הטובות הן שזה עולה בקנה אחד עם כל שאר הנחיות גוגל ומתודות הקידום בהן אנו נוקטים היום.

במילים אחרות – אפשר רק להרוויח מזה וכדאי להיות שם.

איך מוסיפים נתונים מובנים לאתר שלנו?

הטמעה של הנתונים המובנים מתבצעת על ידי קוד. בעוד שישנן דרכים רבות להוסיף נתונים מובנים לאתר שלנו,השניים הפופולריות ביותר הן: Micro-Data ו Jason-LD.

מיקרו דטא היא דרך בה אנחנו מוסיפים אלמנטים לתגיות ה html באתר שלנו והיא מעט מסובכת יותר להטמעה ביחס ל Jason-LD. בנוסף, כאשר גוגל נשאלו בוובינר שהעביר ג'ון מולר איזו דרך הם מעדיפים, ג'ון מולר אמר שהדרך הטובה ביותר בעיניו היא Jason-LD. ולכן זו הדרך שבה נתמקד.

הוספת נתונים מובנים לאתר באמצעות Jason-LD

Jason-LD היא מעין שפת קוד המאפשרת לנו להטמיע נתונים מובנים באתר שלנו, אך במקום בתוך תגיות הקוד של האלמנטים עצמם (כמו <div>), אנחנו יכולים פשוט להוסיף את הקוד לתגית ה <head> באתר שלנו וכך מתאפשר ניהול (עריכה, הוספה או הסרה) נוח של התגיות הללו.

וככה זה נראה:

 

שני דרכים קלות להוסיף נתונים מובנים לאתר שלנו באמצעות Jason-LD

  1. על ידי תוסף וורדפרס: אני אמליץ על תוסף חינמי הנקרא  Schema – All In One Schema Rich Snippets לינק
  2. 3.על ידי הכלי של גוגל https://www.google.com/webmasters/markup-helper/u/0/

כמובן שניתן להטמיע את הקוד גם באופן ידני אך אם אין לכם ידע וניסיון בכתיבת קוד או במילים אחרות אם אתם לא יודעים ממש מה אתם עושים – אל תגעו בזה. לחילופין תוכלו לקחת איש מקצוע או יועץ קידום אתרים שיעזור לכם בכך.

איך בודקים שהטמענו את הנתונים המובנים כמו שצריך?

לשם כך יש לנו את הכלי של גוגל לבדיקת הנתונים המובנים. פשוט זרקו את ה url (כתובת הדף שלכם) אליו, לחצו "הרץ בדיקה" והקסם יתחיל. ככה זה נראה בסיום הבדיקה, מלבד למסך נוסף בצד שמאל שמראה את הקוד של האתר שלכם. ריחמתי עליכם במאמר הזה והשמטתי אותו. קישור לכלי

לסיכום:

אם אתם מקדמי אתרים או בעלים של אתר לרבות בעלים של חנות וירטואלית אני אמליץ לכם לאמץ את הנתונים המובנים. לא רק עקב שלל היתרונות שציינתי לאורך המאמר, אלא גם מכיוון שזה העתיד. אתם רוצים להראות לגוגל ולגולשים שאתם מתאמצים עבורם. אם כל האינטרנט הולך לשם – כנראה שישנה סיבה טובה. בהצלחה!!

המאמר נכתב על ידי: נאור שובל יועץ שיווק דיגיטלי ובעלים בחברת Betterlabs לבניית אתרים וחנויות וירטואליות.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יש לנו עוד מאמרים מעולים

גוגל אנליטיקס / אנליטיקס 4 – המדריך למתחילים

מה זה גוגל אנליטיקס? הכלי הנהדר הזה של גוגל מאפשר ...

צוות היידה
25.12.2017
לקריאה

מה הדיבור על המותג שלך? ניטור והאזנה ברשתות חברתיות – רעיונות האזנה והגברת מעורבות מצד הלקוח

"אנחנו עוקבים אחר המתחרים שלנו, לומדים מהם, צופים בדברים שהם ...

צוות היידה
03.10.2013
לקריאה