מרבית המשווקים באינטרנט יכולים להסכים שהשיווק היום קשה יותר משמעותית ממה שהיה בעבר.  אמנם שיווק דיגיטלי הוא בגדר ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות – אך כשם שההיצע גדול – כך גם הבלבול גדול וכך גם היכולת לייצר שיווק אפקטיבי.

במציאות שבה המגמה היא מדידה ופרפורמנס, לצד רדיפה אחר האיכות ולא הכמות – המשווקים ובעלי האתרים מתחילים להתמקד בדברים החשובים:

  • לא משנה כמה לייקים עשו לי – אלא מי עשה לי לייק וכמה אינטראקציה נוצרה לי אתו בהמשך.
  • לא משנה איזה מקום אני בגוגל – משנה כמה גולשים רלוונטיים ולקוחות קיבלתי מזה
  • לא משנה הקישור שהוספתי באתר X – משנה כמה גולשים הגיעו מקישור זה לאתר.
  • לא משנה זמן שהייה בדף מסוים – משנה כמה אנשים פנו אליי בסופו?

כולנו מבינים שצריך לבנות אסטרטגיה ברורה ולבחור בערוצי הפרסום האפקטיביים ביותר.  כולנו גם מבינים שקידום אורגני לבדו אינו מספיק וחייבים לשלב בתכנית שלנו גם דחיפה ממומנת של התכנים שלנו.   אך כולנו מבינים שהיעד בסופו של דבר הוא גם לתת ערך לגולשים שלנו, להגדיל את החיבור בינינו לבינם ולהוביל למצב שאנו מרוויחים גולשים חדשים בעקבות הפעילות הטובה שלנו.  בחו"ל קוראים לזה Earned media.

שיווק מבוסס משפיעים / בלוגרים –  Influencers marketing

בהמשך למגמה לפיה השיווק צריך להיות איכותי וממוקד יותר, הולכת וגוברת המגמה של שימוש במובילי דעת קהל, בלוגרים ומשפיעים ברשת למטרות שיווק. גם גוגל הבינו את זה כשבשנים האחרונות הם מנסים למדוד ולהבין מיהם הכותבים המשפיעים בכל תחום ובהתאם לכך לדרג את התכנים השונים ברשת.  אמנם לאחרונה גוגל הסירו את התמונות של הכותבים מתוצאות החיפוש וכך כביכול הסירו את הנושא מסדר היום שלנו, אבל לדעת רבים וגם לדעתי – זה עדיין קיים ובועט (רק מאחורי הקלעים ולא גלוי למשווקים).

תכירו את Alex from Target

alex from target

אחד הסיפורים הבולטים שמעידים על התופעה בזמן האחרון הוא הסיפור של אלכס מטרגט.  אלכס, נער צעיר שעובד ברשת TARGET האמריקאית, הפך בין לילה לתופעה ויראלית עם אלפי עוקבים ועשרות אלפי ציוצים.

הכל התחיל מציוץ קטן שעלה לרשת והשאר היסטוריה.  מספר מובילי דעת קהל שיתפו וצייצו, ותוך מספר שעות אלכס הפך לאושיית רשת. לאחר שהסיפור פרץ, החלה להתבוסס ברשת השמועה שבכלל מדובר בטריק שיווקי שנעשה במכוון על ידי מספר מובילי דעת קהל ברשת.

מספיק שתחפשו בטוויטר #alexFromTarget ותגלו כמה זה ויראלי.

  בלוגרים ומובילי דעת קהל – הכוח העולה ברשת

זה כבר מזמן לא סוד שבלוגרים מובילים ואושיות רשת שמושכים אחריהם אלפי גולשים ועוקבים – נחשבים לכוח שיווקי עצום ובעל השפעה אדירה.  המחקרים האחרונים בנושא מתייחסים לבלוגרים כאחד המקורות הדיגיטליים האמינים ביותר בכל הקשור לשיווק והשפעה על דעת קהל לקבלת החלטות הנוגעות לרכישת מוצרים ושירותים שונים.  הסטטיסטיקות מדברות על כך שלמעלה מ- 90 אחוז מהגולשים מושפעים מהמלצות של חבריהם ואנשים שהם סומכים עליהם לעומת 14% בלבד שסומכים על פרסומות.

בין המובילים והמשפיעים:

  • בלוגרים מובילים הממוקדים בנישה מסוימת
  • מובילי דעת קהל במדיה החברתית – בעיקר בפייסבוק וטוויטר
  • אתרים עם רשימות תפוצה נרחבות וממוקדות, אתרים ששולחים ניוזלטר עם אחוזי פתיחה גבוהים
  • סלבס
  • עיתונאים
  • אתרי E-commece מובילים המשלבים המלצות ודירוג גולשים.

במחקר שנערך בשנה שעברה נמצא שלבלוגים ואתרים מובילים יש השפעה אדירה על רכישות ברשת – כפי שתוכלו לראות בתרשים הבא:

 

Influencers1

 

זו הסיבה שבשנים האחרונות, חברות ועסקים רבים הבינו שאם הם באמת רוצים להגיע ללקוחות הקצה שלהם בדרך משכנעת ולא פרסומית – הם צריכים לעשות זאת באמצעות בלוגרים.

אגב, זה לא נושא חדש, אלו מכם שעוקבים אחרי בלוגרים מובילים ו/או מובילי דעת קהל בפייסבוק למשל – כבר הבחינו שאותן אושיות רשת מקבלים לא אחת הצעות לפרסם דרכם מידע לציבור רחב בנישה מסוימת.    כך למשל בלוג האוכל שלנו, שזוכה לחשיפות של גולשים רבים ומושך אלינו הצעות רבות של מפרסמים שמעוניינים להגיע לקהל היעד שקורא את התכנים באתר.

למה שיווק המבוסס על מובילי דעת קהל כל כך אפקטיבי?

  • יש להם תחום עניין נישתי עם קהל יעד רלוונטי לעסקים מסוימים
  • לרוב תהיה להם נוכחות חברתית מאוד חזקה עם עוקבים רבים בפייסבוק, טוויטר, לינקדאין וגוגל פלוס.
  • הם משתפים המון תכנים ומידע ברשת – גם תכנים שלא שלהם.
  • הם זוכים לאינטראקציה מאוד גבוהה מהעוקבים אחריהם עם כמות גדולה של שיתופים ותגובות ברשתות החברתיות ובבלוגים השונים.
  • הם נתפסים כאמינים והם יודעים שהשם שלהם זה הכוח הגדול ביותר שלהם – אז הם גם מנסים לשמור על זה.

סוגי משפיעים ברשת

קודם כל ניתן לחלק את המשפיעים ברשת בחלוקה גסה לפי משפיעים ברמת המאקרו ומשפיעים ברמת המיקרו.

משפיעים ברמת המאקרו: הם בלוגרים ומובילי דעת קהל בעלי טווח השפעה וחשיפה גדול יותר, שלרוב לא יהיה ממוקד בנישה ספציפית אלא יתפרס על מגוון רחב של עוקבים רבים ומגוונים.  עוקבים אלה יהיו בעלי יכולת השפעה וגם הנעה לקבלת החלטות ולא רק השפעה ברמת הגדלת החשיפה והמודעות.  בין המשפיעים בקטגוריה זו ניתן למצוא עיתונאים, בלוגרים בתחום הפוליטי כלכלי דוגמת ערן הילדסהיים ואף מובילי דעת קהל ואושיות רשת מובילות בפייסבוק דוגמת יותם זמרי.

משפיעים ברמת המיקרו: אלו לרוב יהיו מובילי דעה בתחום או נישה ספציפיים – למשל בלוגר מוביל בתחום האוכל, בלוגרית מובילה בתחום האופנה וכו'..    לרוב הבלוגרים הנישתיים יהיה קהל גולשים ממוקד ומצומצם – אך קהל עוקב ונאמן מאוד שנעזר ונשען על אותו מוביל דעת קהל בקבלת החלטות.

לרוב ניתן לחלק את הבלוגרים השונים לפי סוגים:

  • המומחה: בלוגרים ומובילי דעת קהל שמתמחים ומתמקצעים בתחום ספציפי דוגמת בלוג הכלכלה האמיתית או הבלוג של בועת נדל"ן.
  • הסמכותי: בלוגרים ואתרים בעלי סמכות מובילה בנישה מסוימת – דוגמת Techcrunch בחו"ל שהפך לאחד היעדים הבולטים לכל מפתח אפליקציה או Geektime  בארץ.
  • העיתונאי: לרוב מאפיין בלוגרים שאוהבים לחקור ולחשוף מידע לציבור הרחב. לא רק בתחומים חדשותיים רציניים אגב,  קחו לדוגמה את עמרי חיון שבאופן עקבי מנסה לחשוף סיפורים מעניינים מתעשיית הבידור בבלוג שלו והפך לאחד הבלוגים הנצפים ביותר בישראל.

 

אז איך מוצאים את הבלוגרים?  Bloggers outreach

ראשית אציין שתחום השיווק הנ"ל אינו כה נפוץ עדיין בארץ.  אחד המקרים הבולטים שאני מכיר הוא קמפיין השיווק של דן מנו למוצר שלו בשם Glossybox.  לאחר קמפיין מסיבי ששיתף עשרות בלוגריות – זכה המוצר לחשיפה אדירה ברשת והוביל לרכישות רבות למוצר.

מרבית המשווקים עדיין אינם עושים שימוש בשיטת השיווק הנ"ל.  נכון להיום אנו עושים זאת לאחד מלקוחותינו.  עד כה התוצאות מדהימות ואנו מזהים פעילות הולכת וגדלה סביב המותג של הלקוח לצד הגדלת כמות הגולשים המגיעה לאתר, לצד קישורים איכותיים ותנועה ממוקדת.  אשמח לעדכן בהמשך איך זה הולך…

תתפלאו לשמוע – בלוגרים רוצים שתצרו אתם קשר

זה נכון שמרבית הבלוגרים מתחילים לכתוב את הבלוג שלהם מתוך צורך אמיתי לשנות, להשפיע ולהיחשף לקהל יעד רלוונטי.  עם הזמן, עולה לחלקם גם הרצון להפוך את הבלוג לעסק רווחי.   או אז הם מתחילים להצטרף לרשימות תפוצה של משרדי יח"צ ולהיחשף למוצרים שונים עליהם יוכלו לכתוב בבלוג שלהם.  אגב, מרבית הבלוגרים שרואים בבלוג שלהם פוטנציאל עסקי הם דווקא בלוגרים צעירים.       כפי שתוכלו לראות בתמונה שנלקחה מהפוסט הבא:

influencers 2

הכל מתחיל בבניית תכנית ברורה:  מיהם המשפיעים שאתם מחפשים ומה אתם רוצים לעשות אתם.   בשלב ראשון יש לאתר את המשפיעים הנכונים.

איך מאתרים את המשפיעים הנכונים?

יש כמה דרכי מדידה:

  • חפשו בגוגל: אפשר לחפש בלוגרים בתחומים שונים.  אפשר לחפש גם רשימות למשל בלוגים על אוכל

שיווק משפיעים 3

 

  • Google alerts: הוסיפו התראות על מילים ונושאים רלוונטיים לתחום שלכם כדי לקבל מידע בזמן אמת על הפוסטים שעולים ברשת.

alerts

  • אם יש לכם מוצר ויזואלי – חפשו בלוגרים מובילים באתרים ויזואליים – פינטרסט, אינסטגרם, יוטיוב.
  • בדקו באילו #האשטגים הם משתמשים: כך ניתן לזהות את הבלוגרים ומובילי הדעה בכל נישה, שלרוב ערים מאוד לפעילות בדיגיטל ונוהגים גם לתייג את הפוסטים שלהם.  (אציין שבארץ זה פחות נפוץ מאשר בחו"ל).

 

בחו"ל – מומלץ לעבוד עם אתרים למציאת מובילי דעת קהל:

הסתכלו על האתר באופן כללי: האם האתר הזה נראה לכם סמכותי ומוביל דעת קהל, האם הוא מטרגט את קהל היעד שלכם? האם הוא מתעדכן באופן שוטף?  האם אתרים אחרים מקשרים אליו? (אתרים מובילים?) , האם משתפים תכנים רבים ממנו ברשתות החברתיות?

 

  • תבדקו אינטראקציה של גולשים עם הבלוגים: כמה תגובות יש להם בבלוג, כמה אנשים משתפים את התכנים שלהם.   האם יש להם דף בפייסבוק?  כמה אוהדים ועוקבים יש להם ברשתות החברתיות? כמה אינטראקציה יש אתם בפייסבוק וביתר הרשתות החברתיות?  אם אתם בודקים בחו"ל – שווה לבחון גם את טוויטר, פינטרסט ויוטיוב.
  • בדקו האם משתלם לכם לקבל קישור מאותו בלוג: לא חסרים כלים למדידת כוחם של בלוגים או כמות הטראפיק שלהם דוגמת Similarweb, כלים למדידת קישורים כמו Majestic seo  או MOZ

 

  • השלב הבא: איך יוצרים קשר עם הבלוגרים והמשפיעים?

    קיימות כאן כמה אסטרטגיות.  יש את הגישה הישירה – לפנות לאותו בלוגר רלוונטי, להציע לו/לה תשלום כלשהו או דבר ערך כלשהו אחר בתמורה לסיקור חיובי.

    אך עלינו לזכור, לא כל בלוגר ישמח עם הגישה הנ"ל, קל וחומר אם מדובר בבלוגר מוערך שהרבה מפרסמים חושקים בבלוג שלו.  במידה ומדובר בבלוגר מוביל ומוערך שהשם שלו והמוניטין של הבלוג שלו חשוב לו – כנראה שנצטרך לעבוד בדרך חכמה יותר.

    במקרים כאלה יש לנסות למשוך את תשומת לבו של הבלוגר.  רצוי לחפש קבוצות שונות במדיה החברתית בהן הוא פעיל ולנסות ליצור עמו אינטראקציה בהן.

    איך להתחבר למובילי דעת קהל?

    • תכירו אותם טוב, תלמדו אותם, תקראו את המאמרים שלהם
    • עקבו אחר התגובות של העוקבים ועל השיח שנוצר בין מוביל הדעה לעוקבים אחריו
    • הבינו מה מניע אותם? מה דעתם ויחסם למותגים ועסקים בתעשייה? מה מעצבן אותם?
    • התחילו להגיב ולהראות נוכחות – תגובות, שיתופים, תיוג הכותב וכו'..
    • כתבו פוסט בבלוג שלכם שסוקר את הבלוג שלהם
    • צרו אתם קשר ברשתות החברתיות והתחברו אליהם
    • היו מקצועיים, כבדו אותם, שמרו על שיח חיובי ומפרגן
    • הזמינו אותם לאירועים והשקות שלכם, שלחו להם מוצרים שלכם
    • לאחר שנוצר חיבור חיובי, פנו אליהם בבקשה לפעילות שיווקית משותפת. תוכלו לפנות באמצעות מייל אישי שמסביר את סיבת פנייתכם, מהות השיתוף הפעולה הרצוי והערך המוצע לבלוגר ולקהל הגולשים שלו.   אל תשכחו לרשום את הפרטים האישיים שלכם כדי שיוכלו לחזור אליכם וכמובן לעשות Follow up אחרי מספר ימים.
    • צריך להבין – זה לוקח זמן!
    • חשוב מאוד להישאר אתם בקשר ולוודא שהתוכן שעולה על המותג שלכם מציג אתכם בצורה חיובית. וודאו שיוצא קישור מהמאמר לאתר שלכם.

     

    אפשרויות פרסום ושיתופי פעולה עם משפיעים ברשת:

    • קישור / באנר במסגרת ניוזלטר לקהל מסוים (Solo ads)
    • שיכתבו פוסט בנושא – תנו להם תמריץ
    • שישתפו סטטוס / ציוץ בנושא
    • לא כל מוביל דעה מסכים "לסכן" את הקשר האמין שרכש מול העוקבים שלו –

    עלינו להבין מה מניע אותו ומה קהל העוקבים שלו מחפש ומוצא בו

     

     

    לסיכום,

    שיווק מבוסס משפיעים הוא אחת משיטות השיווק הבולטות ביותר כיום – שיטת שיווק שתדרוש מכם עבודה רבה אך יכולה להוביל בסופו של תהליך לשיווק האפקטיבי ביותר.  אין צורך לספר לכם מה ציוץ קטן בטוויטר של דמות מפורסמת ומוערכת עשוי לגרום לכמות ההורדות של האפליקציה שלכם.

     

    בשנה האחרונה התחלנו לנהל קמפיינים ופעילויות שיווק משותפות עם בלוגרים ומובילי דעת קהל – ועד כה מדובר בפעילות מוצלחת ואפקטיבית מאוד.

    נשמח לעזור גם לכם!   תוכלו לפנות אלינו בטופס הפנייה באתר ונשמח לבנות עבורכם קמפיין משפיעים ולחבר אתכם לרשת הבלוגרים הגדולה שאספנו.

     

    מה דעתכם?

    מכירים עוד שיטות ואתרים שיעזרו לאתר משפיעים?

    יש לכם המלצות נוספות בנושא?