עמוד הבית > כתיבת תוכן > קופירייטר לאתר – טיפים חשובים לבחירת כותב תוכן

קופירייטר לאתר – טיפים חשובים לבחירת כותב תוכן

מאז שאני זוכר את עצמי אני כותב תוכן.  בהתחלה הייתי כותב מכתבים למערכת בעיתונים, אח"כ הפכתי לכתב בעיתוני ילדים ונוער ובהמשך באופן טבעי התגלגלתי להיות כותב ומנהל תוכן באתרי אינטרנט.

הביקוש לכותבי תוכן רק גדל עם השנים.   בתחילה זיהו בעלי האתרים שהעלאה רציפה של תוכן באתר משפיעה מאוד על הקידום שלו בגוגל וכך החלו בעלי אתרים להזמין עשרות ואף מאות מאמרים מדי חודש.

בתור קופירייטר שהתפתח בתעשייה באותם שנים, אני יכול להעיד שהיו לקוחות בתחומים תחרותיים שהזמינו מאות מאמרים מדי חודש!

כמוני, רבים אחרים זיהו את מקצוע הכתיבה כפוטנציאל מקצועי נהדר להשלמת הכנסה וכך, תוך מספר שנים נוצרה תעשייה עצומה של כותבי תוכן מכל הרמות ובכל התחומים.

מצד אחד זה הוביל להיצע גדול מאוד של קופירייטרים וכותבי תוכן, אך זה גם יצר כמה בעיות:

  1. אין סף כניסה לתחום – כל אחד יכול לקרוא לעצמו קופירייטר ולהציע את כישוריו, מה שגורם לאיכות ירודה של תכנים רבים.
  2. ההיצע הגדול הוביל להורדת מחירים – בשל הצורך להיות תחרותיים. הלקוחות מצדם, מעוניינים לחסוך כמה שיותר וכותבי התוכן נאלצים ליישר קו עם הקולגות.  התהליך מוביל לזילות מקצועי ופוגע ביכולת לייצר תכנים איכותיים.  מצד אחד הכותבים אינם מוכנים להשקיע זמן רב לאור התשלום הנמוך שהם מקבלים, מצד שני הלקוחות מתלוננים על תוכן ברמה ירודה ואינם מעוניינים לשלם תשלום גבוה עבורו.  זה מוביל למרמור רב שפוגע בכל הצדדים.   בזמנו בדקתי לעומק את הנושא והצגתי את הדעות השונות של הקופירייטרים וכותבי התוכן – תוכלו לקרוא על כך במאמר הבא

 

מה ההבדל בין קופירייטר לבין כותב תוכן?

כל קופירייטר הוא כותב תוכן אבל לא כל כותב תוכן הוא קופירייטר.   ההבדל העיקרי בין המונחים מתייחס לאופן הכתיבה ולסוג המאמרים.

בעוד כותב תוכן נתפס כמונח כללי לבעל מקצוע שמספק שירותי תוכן ללקוחות, קופירייטר נתפס כדמות שמגיעה מעולם הפרסום ובאחריותה לייצר תוכן שיווקי שמגדיל מכירות ופניות.

כדי שנבין טוב יותר מה עושה קופירייטר, נצלול לרגע ונבין מהי כתיבה שיווקית.

 

קופירייטינג – כתיבה שיווקית

ברגע שלתוכן שלכם יש מטרה מכירתית/שיווקית – הכתיבה חייבת להיות שיווקית.

כתיבה שיווקית, בשונה מכתיבת מאמר מקצועי רגיל, חייבת לגרום לגולש/לקורא לבצע פעולה כלשהי.

לרוב מדובר על פעולות כמו:

  • השארת פרטים באתר / בדף נחיתה (lead)
  • רכישת מוצר
  • הורדת תוכנה
  • צפייה בסרטון
  • הצטרפות לרשימת תפוצה
  • הורדת אפליקציה
  • הרשמה לאירוע וכד'

כדי שנוכל לגרום לגולש/ת לבצע פעולה כזו, אנחנו חייבים להבין את אסטרטגיית השיווק של הלקוח (או לבנות אחת כזו).

 

ארגז הכלים של קופירייטר:

קופירייטר הוא למעשה כותב תוכן שמגיע מעולם השיווק והפרסום.  הוא מצד אחד נדרש להיות בעל סל יכולות מעולם הכתיבה ומצד שני צריך להיות לו בסיס חזק מאוד של הבנה שיווקית הכוללת בין היתר:

  • היכולת לנתח את קהלי היעד
  • היכולת לזהות חוזקות ותועלות של המוצר / השירות שהוא משווק
  • היכולת לבחור את מילות המפתח הנכונות שיעזרו למוצר להופיע בחיפושים הנכונים
  • היכולת לבחור את הסלוגנים והכותרות שימשכו את הקהל הנכון ויגדילו את החשיפה ברשת
  • במקרים בהם מדובר בתחום מקצועי / טכני – רצוי לחפש כותב/ת בעלי רקע בתחום.
  • בעידן החברתי ויזואלי בו אנחנו חיים – הכותבים המוכשרים ביותר הם אלו שיידעו לספר את הסיפור הנכון שימכור את המוצר.

אילו תכנים נכתבים ע"י קופירייטר?

ההמלצה שלי:  בכל פעם שאתם צריכים תוכן שיגרום לגולש לבצע פעולה מסוימת או שיפגוש את הגולש בשלבי המכירה – מומלץ לשכור את שירותיו של קופירייטר מקצועי.

אלו התכנים שכדאי לשכור עבורם קופירייטר:
  • תוכן שיווקי בדף נחיתה (למכירה / השארת לידים)
  • ניוזלטרים
  • מודעות פרסום בגוגל / פייסבוק
  • פוסטים בפייסבוק
  • דפי בית / אודות / פרופיל חברה
  • דפי נחיתה לשירותים ומוצרים באתרים / דפי מוצר

 

כמה עולה תוכן שנכתב ע"י קופירייטר?

השונות במחירים בין קופירייטרים וכותבי תוכן שונים היא עצומה.   רוב הכותבים מתמחרים את השירות שלהם לפי עלות למילה.

טווחי המחירים לכתיבת תוכן שיווקי נעים מכמה אג' למילה  (נתקלתי גם ב- 10 אג' למילה) ועד 2 שקלים למילה.

 

רגע של שיווק עצמי…

 

כתיבת מאמרים לקידום אתרים / כתיבת תוכן מקצועי

כבר בכותרת של הפסקה הזו טמונה הבעיה הגדולה ביותר של כתיבת תוכן בעידן הדיגיטלי.   הכל התחיל מגוגל – גוגל הרגילו אותנו לכתוב תוכן בשביל מנוע החיפוש.  זה גרם בין היתר לתכנים בעייתיים מאוד שכל מטרתם הייתה חזרתיות על מילות מפתח – כדי שגוגל יקדם את אותו מאמר בגוגל.

ברגע שבגוגל הבחינו באיכות התוכן הירודה שמתקדמת בתוצאות החיפוש, נכנסו שינויים רבים באלגוריתם (וביניהם עדכון גוגל פנדה שהתמקד בדיוק בנושא זה).

כתיבת מאמרים לקידום אתרים, הידועה גם בשמה, תוכן SEO, זכתה בצדק לכינויי גנאי ברשת.   עם השנים, נחשפתי לאלפי תכנים הזויים שלא ניתן לקרוא אותם.

הנה דוגמה לתוכן כזה:

צפיפות מילות מפתח הזויה

ככה לא כותבים תוכן!

 

זו הסיבה שכיום אני מתרחק מהמונח "כותב תוכן SEO" ומתרחק מכל החוקיות והחזרתיות הכפויה על מילות מפתח בטקסט.   מבחינתי האבולוציה של "תוכן SEO" היא כתיבת תוכן מקצועי.

בואו נשים דברים על השולחן:  תוכן טוב הוא תוכן שנותן ערך לגולשים ותוכן שגולשים אוהבים לקרוא.

בהחלט חשוב להבין מהי מילת המפתח לקידום במאמר ואף לשלב אותה באופן טבעי ושוטף במאמר – אך בטח לא באופן כפוי שמייצר טקסט לא קריא.

בשלב ראשון עליכם לבחור את מילת המפתח לקידום במאמר.  תוכלו להיעזר בכלי מילות מפתח שונים – כפי שהצגתי במדריך זה

לאחר מכן תוכלו לכתוב את המאמר.  זה דורש מחקר ראשוני ולמידת התחום עליו אתם כותבים. רק לאחר שתכתבו את המאמר, ממליץ לבצע בדיקה שאכן מילות המפתח הרצויות מופיעות במאמר.

ההמלצה שלי לשיבוץ מילות מפתח:

  • בכותרת המאמר (Title, כותרת H1)
  • בכותרת משנה במאמר (כותרות h2,h3,h4,h5,h6)
  • על גבי תמונות (תגית ALT)
  • על גבי טקסט עוגן בקישורים שמצביעים על אותו מאמר. כך למשל אם אני רוצה לקדם מאמר בביטוי כתיבת תוכן שיווקי – אני אדאג לקשר מטקסט זה לדף רלוונטי.
  • מעבר לזה: באופן שוטף ולא כפוי בטקסט. רצוי שמילת המפתח תופיע בפסקה הראשונה / שורות ראשונות של המאמר ותופיע שוב בסוף המאמר – בחלק המסכם של המאמר.

אלו ההנחיות שלי לכותבי תוכן שאני עובד אתם

ארגז הכלים של כותב תוכן:

  • מידענות. היכולת לחקור ולאתר את המידע הרלוונטי והמהימן להסתמך עליו בכתיבת המאמר.
  • הכרות והבנה של אלגוריתם החיפוש של גוגל
  • אוצר מילים עשיר, הגהה וכתיבה ללא שגיאות כתיב
  • יתרון: ניסיון מקצועי בתחום עליו הוא כותב (בדגש על תכנים בתחומים טכניים ומקצועיים כמו: תוכן רפואי, תוכן משפטי, נדל"ן, פיננסי ועוד…)

 

אילו סוגי תכנים נכתבים ע"י כותב תוכן מקצועי?

כותב תוכן מקצועי בעיקר ישמש אתכם לכתיבה השוטפת של מאמרים לאתר ולבלוג שלכם.

  • מאמרים מקצועיים באתר / בלוג
  • מאמרים מקצועיים שמיועדים לקידום ברשת – בפלטפורמות קידום תוכן כמו אאוטבריין וטבולה למשל
  • כתיבת תוכן מקצועי לקהלי B2B
  • כתיבת מאמרים אקדמיים
  • תוכן טכני על מוצרים

התכנים החדשים שגונבים את ההצגה:

עם כל האהבה שלי למילה הכתובה, אי אפשר להתעלם מהעובדה שחל שינוי בשנים האחרונות.  לציבור הרחב נמאס לקרוא מגילות ורובו מעדיף להתמקד בתוכן שקל יותר לעכל אותו.

זו הסיבה שבשנים האחרונות כולנו חייבים לבנות אסטרטגיית תוכן חדשה שתתן מענה הולם למציאות המשתנה.

האם התוכן שלכם מעודד אינטראקציה עם הקורא?

אני מדבר בין היתר על סוגי התכנים הבאים:

לעוד מידע על תוכן ויזואלי

 

כמה עולה תוכן שנכתב ע"י כותב תוכן מקצועי?

גם כאן, כמו מקודם, השונות גדולה מאוד.

המלצה שלי, אל תפחדו לשלם על תוכן אם הוא נותן מענה מקצועי טוב.  יש כותבי תוכן שיגבו מכם 10 אג' למילה ויש כותבי תוכן שיגבו גם שקל למילה ואף יותר מכך.

בסופו של יום המדד שלכם , האם המאמר מקצועי, פונה לקהל הרחב ומסביר בצורה ברורה את הנושא לשמו שכרתם את שירותי הכותב.

אצלנו אגב, תוכלו בקלות לראות את המחירון

איך בוחרים קופירייטר / כותב תוכן?

  • ניסיון: תבקשו לראות תכנים שיווקיים קודמים שהוא כתב
  • ניסיון ספציפי בתחום שלכם – אם הוא כתב בעבר תוכן שיווקי ומקצועי בתחום שלכם, יהיה לכם יותר קל לשפוט ולראות את הידע המקצועי שלו באותו תחום. אם אתם רוצים לכתוב ניוזלטר – בקשו דוגמאות לניוזלטרים קודמים.
  • מקוריות – זה בסדר לקבל השראה מקמפיינים ותכנים שהצליחו בעבר. אך זה לא אומר שמותר להעתיק.   כל תוכן חייב להיות מקורי – בטח אם מדובר בתוכן שיווקי מכירתי.

למי שלא מכיר, בתוכנת Copyscape אפשר לבדוק האם טקסט מסוים מקורי או קיים כבר ברשת.

  • עלות – בסופו של יום יש לכם תקציב לעמוד בו. רק תיזהרו שהרצון לחסוך לא פוגע באיכות העבודה.
  • המדד התוצאתי – מה המטרה של התוכן? אם מטרת התוכן לייצר לידים / מכירות / הרשמה לניוזלטר – תבדקו את התוצאות שלו לאחר קידום של התוכן.  אם התוכן נותן את התוצאה הרצויה ומושך את הלקוחות הנכונים – הוא שווה את הכסף.    כשאני בודק קופירייטר, אני בדר"כ אוהב להתחיל עם 2-3 תכנים בשלב ראשון ורק לאחר שאני בודק אותם ואת הפעילות שנוצרה לי כתוצאה מהפרסום/קידום שלהם – אני מחליט אם להמשיך עם אותו קופירייטר / קופירייטרית. 

טיפים לעבודה מול כותבי תוכן:

  • אסטרטגיה ותכנית עבודה: הכל מתחיל מת"ע מסודרת לאורך זמן – אילו תכנים ייכתבו בכל שלב, מה מטרת התכנים, לאן כל תוכן מיועד? ככל שהכתב יקבל הנחיות ברורות יותר – כך הסבירות לתקלות קטנה יותר..
  • במידת האפשר – רצוי כותב תוכן עם רקע בתחום עליו הוא כותב
  • החתימו את הכותב על הצהרה שהתוכן שהוא מספק מקורי
  • וודאו מול הכותב זמני עבודה – מומלץ לעבוד בתכנית עבודה חודשית
  • בדקו את התכנים שאתם מקבלים בתוכנת Copyscape
  • הקדישו זמן ומענה לשאלות השוטפות של הכותב ותהיו זמינים אליו
  • במידת האפשר, אף זמנו אותו לקחת חלק בפגישות חשובות עם הלקוח
  • ככל שתעבדו יותר זמן עם אותם ספקים, השקיעו במערכת היחסים מולם ותוכלו לדרוש מהם יותר. (אם הם יידעו שהם מקבלים עבודה קבועה מכם, יהיה שווה להם להשקיע ואף לתת מחיר טוב יותר)
  • ערכו את התוכן לפני העלאתו לאתר:
    • תקנו שגיאות כתיב
    • בדקו לוגיקה במאמר
    • שבצו מילות מפתח והוסיפו קישורים
    • הוסיפו הנעה לפעולה נדרשת
  • עוד כמה נקודות ששווה לבדוק ויעזרו לקבל החלטה:
    • יכולת עבודה משותפת
    • עמידה בזמנים
    • מוסר עבודה
    • יכולת כתיבה, יצירתיות, היכולת לספר סיפור (סטוריטלינג)
    • יכולת עבודה עצמאית ובמידת הצורך ישירות מול הלקוח,
    • כמה זמן אתם נדרשים להשקיע בעריכת התוכן שנכתב?

 

  • שאלוני אפיון עבור כל לקוח

ספקו לכותב התוכן כמה שיותר מידע על הלקוח:

  • מיהו קהל היעד של התוכן? איפה הוא נמצא?
  • מהי מטרת התוכן? שיווקי / תדמיתי / SEO
  • האם התוכן פונה לרגש של הלקוח / מתן השראה / לימוד ומתן ערך?
  • איפה התוכן עתיד להתפרסם?
  • מהם השירותים והמוצרים שהלקוח מספק?
  • אילו יתרונות / חסרונות יש ללקוח מול מתחריו?
  • אילו תועלות מקבל הלקוח משימוש במוצר / שירות?
  • איזה סוג של מידע אסור לכתוב?
  • דגשים ונושאים שחובה לציין במסגרת המאמר. באילו מונחים מקצועיים חשוב להשתמש?
  • מהי שפת המותג? סלוגן קיים?
  • איך הגולשים מחפשים אותך? באילו ביטויים?

יש לנו מגוון שאלוני אפיון מוכנים וזמינים לשימושכם בלינק הבא

עתידות:  כותבי תוכן מקצועיים לפי תחומים

אם אתם שואלים אותי, חלק גדול מהמשווקים כבר התחיל להפנים את חשיבות הכתיבה המקצועית.   שלא תבינו אותי לא נכון, אני באמת ובתמים מאמין שכותב תוכן מקצועי ובעל ניסיון יכול לכתוב כמעט על כל דבר  (כל המידע קיים ברשת ומכאן זה רק יכולות כתיבה).

אך עדיין, אני אסייג ואומר, יש הבדל עצום בין כותב תוכן שמגיע מהתחום עליו הוא כותב לבין כותב תוכן פרילנסר שכותב על תחומים רבים ומגוונים.

ההבדל נעוץ בעובדה שהכותב שמגיע מהתחום כותב מדם ליבו ומניסיונו, מה שהופך את הכתיבה שלו ליותר אותנטית – ומכאן לבעלת ערך רב יותר.

זו הסיבה שכשאני כותב מאמרים על שיווק דיגיטלי, האיכות שלהם גבוהה יותר ממאמרים דומים שאני משלם לכותבים אחרים שלא מגיעים מהתחום. בכתיבה שלי אני נוטה לשלב מקרים אמיתיים שנתקלתי בהם וקייס סטאדיס שבסופו של דבר עושים את ההבדל מול הקורא.

הכיוון שלי בשנים האחרונות הוא לחפש ולזהות את כותבי התוכן המקצועיים בתחומים ובתעשיות השונות.  זאת אומרת למצוא את המשפטן שיהיה מוכן לכתוב תוכן משפטי או את הכלכלן (או לפחות זה שמבין בכלכלה והשקעות) שיכתוב תוכן פיננסי וכן הלאה.

נכון, כותבי תוכן כאלו יעלו בסופו של דבר הרבה יותר כסף – אך התוצר גם יהיה איכותי יותר וימשוך לקוחות טובים יותר.

בעידן שבו כולם מייצרים תוכן – רק התוכן הטוב ביותר ינצח.

השאלה, כמה שווה לכם להשקיע בזה?

 

למאמר נוסף בנושא: איך בוחרים כותב/ת תוכן?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יש לנו עוד מאמרים מעולים

קידום ופרסום תוכן – איך תקדמו את הבלוג שלכם ברשת?

איך אתם מקדמים את הבלוג והתכנים שלכם? בשנים האחרונות שיווק ...

אנידור חקק
07.05.2019
לקריאה

שיווק משפיענים – שיווק מבוסס בלוגרים ומובילי דעת קהל

מרבית המשווקים באינטרנט יכולים להסכים שהשיווק היום קשה יותר משמעותית ...

אנידור חקק
25.11.2014
לקריאה