עמוד הבית > מאמרים > מחקר מילות מפתח בגוגל - הדרכה + סרטון

מחקר מילות מפתח בגוגל – הדרכה + סרטון

רעידת אדמה פקדה את גוגל ואת תעשיית ה- SEO.   כלי מילות המפתח של גוגל, שתמיד היה זמין לכולם, באופן גורף לא מציג יותר כמות מדויקת של חיפושים לכל ביטוי.  אז לפני שכל המקטרגים יגיעו – לא , ה- SEO  לא מת, אבל כן יש כאן שינוי גדול שצריך להפנים אותו והוא בהחלט שינוי משמעותי למה שאנחנו קוראים קידום אתרים.

אז איך מתמודדים עם זה?  הכל במאמר הבא.

רוצים שנעזור לכם עם מחקר מילים לאתר?


היידה, תעשו לי מחקר מילים לאתר

איך מחקר מילות מפתח קשור ל- SEO?

לפני 8 שנים בערך, התחלתי להתעסק בקידום אתרים.  בתחילה הייתי כותב תכנים לאתרי אינטרנט ועם הזמן הקמתי אתר אינטרנט וניסיתי להופיע במקומות הראשונים בגוגל בביטויים כמו תוכן לאתרים, כתיבת תוכן וכו'..   באותו זמן התחלתי להתעניין ולחקור לעומק מה משפיע על קידום דף מסוים במילת מפתח מסוימת והתאהבתי בתחום מרתק ודינמי.

אחד הנושאים שהיכו אותי בתדהמה זה הגילוי שגוגל מספקת לגולשים כלי שמספק נתונים מספריים על כמות החיפושים לכל ביטוי ברשת.   כל מפרסם או בעל אתר שגילה ונחשף בפעם הראשונה למתכנן מילות המפתח של גוגל, הרגיש כאילו הוא קיבל גישה לאחד המקומות הסודיים והמרתקים ביותר במנוע העצום שנקרא גוגל.   פתאום נפתחה בפנינו אפשרות לגלות על מה שווה לשים את הכסף.

כמות חיפושים בגוגל

מילות מפתח הפכו עם השנים לנושא החשוב ביותר בקידום אתרים בגוגל.   כל תהליך של עבודת קידום אתרים מתחיל במחקר מילות מפתח ומחקר מתחרים, כשבסיום התהליך אנו נשארים עם רשימת ביטויים לקידום באתר.   בכל חודש בעלי האתרים מודדים את הצלחת הקידום על ידי בדיקת המיקום בגוגל בכל ביטוי.

כאמור, בשבועות האחרונים, גוגל הפסיקה להציג כמות חיפושים מדויקת לכל ביטוי ולמעשה מציגה כיום טווח חיפושים כללי – שלא אומר יותר מדי.

טווח חיפושים

חשוב לציין: חשבונות גוגל אדס פעילים (שמנהלים קמפיינים ומשקיעים תקציבי פרסום בגוגל) עדיין יקבלו גישה לראות את המספרים "המדויקים" של חיפושים לכל ביטוי בחודש.   אני רושם "מדויקים" כי חשוב לומר באותה נשימה, כלי מתכנן מילות המפתח הוא כלי נהדר שעוזר המון למקדמי אתרים ומנהלי קמפיינים בגוגל, אבל להגיד שהמספרים בו מדויקים זו נאיביות.   לא סתם כל המספרים שם מעוגלים, ולמעשה צריך להתייחס לכלי הזה מראש כאומדן והערכה כללית לחיפושים ולא להתייחס לזה במדויק שאם יש 200 חיפושים בחודש ואני מקום ראשון אז בהכרח אני צפוי ל60-70 הקלקות בחודש (בהנחה ותוצאה ראשונה זוכה לסדר גודל של 30% מהקלקות הגולשים).

 

אז איך עושים מחקר מילות מפתח בימינו?

אז לפני שאני אציג את הגישה שלי למה שבאמת צריך לקרות פה, נתחיל מהבסיס ונגיד שיש עדיין כלים נוספים (אמנם בתשלום ברובם) שיכולים לעזור לנו לקבל נתונים על כמות חיפושים בגוגל ולגלות ביטויים ששווה לקדם:

  • Semrush – כלי מעולה, בעיקר למפרסמים בגוגל, שמציג כמות חיפושים לביטויים. עולה החל מ- 70$ בחודש, אך מספק בגרסתו החינמית לראות 5 ביטויים מובילים בכל אתר (בדקו את כל המתחרים שלכם) וכמה גולשים מחפשים את הביטוי בחודש.

SEMRUSH

יש עוד כלים רבים בתשלום כמו: keywordtool.io או wordtracker למשל.

גם הכלי הבא מציג נתונים מספריים ויכול לספק לכם תשובות לאור המצב החדש:  https://app.kwfinder.com/

וכמובן, הכלי הראשי שבו אנו משתמשים ללמידת כמות מחפשים אחר כל ביטוי בגוגל:

מתכנן מילות המפתח של גוגל – מדריך לשימוש בכלי לטובת מחקר מילים

  • קמפיין בגוגל אדס: תמיד טענתי שאי אפשר לדעת אילו מילות מפתח יניבו הכי הרבה המרות ופעילות לכל אתר. גם כשאנחנו עושים מחקר מילות מפתח לקידום אורגני של אתר לקוח, אנחנו יוצאים לדרך עם רשימת מילים שאנחנו מעריכים שעשויה להיות רלוונטית ולהביא גולשים לאתר. אנחנו בוחרים ביטויים שיש להם כמות חיפושים מספקת בעינינו וכמובן מנתחים את התחרות על כל מילה.    פעולה הרבה יותר חכמה לדעתי בכל עבודה של SEO  – היא דווקא להתחיל עם קמפיין PPC בגוגל חיפוש למשך חודש-חודשיים.  היתרון הגלום בפעילות זו (מלבד היכולת למשוך גולשים כבר מהיום הראשון) – זו היכולת לזהות את הביטויים ששווים לכם הכי הרבה כסף / המרות.  לאחר חודש חודשיים של פעילות (בהם גם תוכלו לראות כמה מחפשים כל ביטוי ומה זה נותן לכם בשורה התחתונה) תהיו הרבה יותר חכמים בבחירת הביטויים לקידום אורגני.
  • Search console: החבר הכי טוב של כל מקדם אתרים הוא ללא ספק ה- search console של גוגל, שם טמון מידע רב וחשוב כיצד גוגל רואה את האתר שלכם.   אחד האזורים החשובים ביותר בקונסולה של גוגל, זה הדו"ח ביצועים  – כלי זה יציג לכם גם במהלך עבודת הקידום עוד ועוד ביטויים שבהם האתר שלכם מופיע במיקומים נמוכים וכך תוכלו לשלוף משם ביטויים שכדאי לקדם.

console

קראו מאמר הסבר על ניתוח חיפושי גולשים דרך ה- console בדו"ח שאילתות החיפוש.

  • גוגל אנליטיקס: יש לכם אתר פעיל עם תנועת גולשים? במידה וכן, המון מידע רלוונטי למונחי חיפוש (על אף ה- not provided) מחכה לכם בגוגל אנליטיקס.  אחת הדרכים הטובות ללמוד לאן מגיעים הגולשים באתר שלכם הוא ניתוח דפי הנחיתה המובילים באתר שלכם.  נתחו את הדפים המובילים ובדקו אילו ביטויים מופיעים בהם (בטייטל, בכותרות וכו').

אנליטיקס

  • ניתוח מתחרים:  אחת הדרכים הטובות בעיני לבצע מחקר מילות מפתח היא דרך המתחרים שלכם. ולא סתם המתחרים – אלא המתחרים הגדולים ביותר שלכם – המותגים. בכל תחום יש את האתרים הבולטים שמקודמים ועולים בתוצאות הראשונות כמעט בכל ביטוי – אם תבינו מה הוביל אותם לדף הראשון ולנוכחות כזו מסיבית – יש לכם תכנית עבודה ל- SEO.   אפשר בניתוח מעמיק לעבור על כל דפי הנחיתה המובילים של המתחרים שלכם (על הטייטלים) או בצורה מהירה יותר לסרוק את המתחרה שלכם דרך כלי כמו סקרימינג פרוג ולעבור על כל הכותרות של הדפים שלהם.  זה ייתן לכם המון רעיונות באילו מילים להתמקד (אמנם ללא כמות חיפושים של כל ביטוי).

השינוי העיקרי: מעתה אמרו מחקר נושאים ולא מחקר מילות מפתח

כבר הרבה זמן שגוגל מנסים להוציא את העוקץ מהעבודה של מקדמי אתרים.  זה התחיל עם not provided באנליטיקס, המשיך עם הפסקת העדכונים של ה- page rank ואפילו ה author rank.   גוגל לא רוצים שנתעסק להם באלגוריתם.  המטרה שלהם זה תוצאות טבעיות ונטולות מניפולציות ככל האפשר.   אז הם לוקחים משנה לשנה את הכוח מידיהם של מקדמי האתרים.

אבל השינוי החשוב והיותר משמעותי כאן הוא השינוי בצורה בה אנו מקדמים אתרים וכיצד אנחנו מודדים את זה.

גוגל כבר מזמן הולכת בצעדי ענק לכיוון של מנוע סמנטי, מנוע שמבין טוב יותר את הגולש, את הצרכים האמיתיים שלו ומה הוא היה רוצה לקבל בכל שאילתת חיפוש.  לא סתם אתם שומעים בשנה האחרונה על אלגוריתמים כמו rank brain שפועל בעזרת בינה מלאכותית כדי לספק תוצאות מותאמות יותר לגולשים (בהמשך ישיר לתוצאות המותאמות אישית שכולנו רואים בשנים האחרונות).

כעת גוגל רוצה שגם בעלי האתרים ימדדו את הפעילות שלהם בצורה סמנטית נושאית ולא בצורה של מילת מפתח X כלשהי.   מקדם האתר ובעל האתר צריכים להפסיק לחשוב ממקום של קידום מילה ספציפית ולהתחיל לחשוב ממקום של קידום האתר לפי תחום העניין והעיסוק שלו.

המטרה להבין את עולם התוכן הסמנטי בו עוסק האתר שלכם:

  • אפשר להיעזר בין היתר בהצעות של google suggest

suggest

  • בהצעות של חיפושים קשורים

כלי מחקר מילות מפתח בגוגל:

בזמנו כתבתי פוסט מקיף בנושא של קידום נושאים בגוגל באמצעות תוכן סמנטי – ממליץ לקרוא בהרחבה בנושא.

קידום אתרים בגוגל – העידן החדש!

תתחילו לשנות את ה- KPI  והצורה בה אתם מודדים קידום אתרים בגוגל.

מדידת אתר לפי קידום במילת מפתח מסוימת או בדיקת דו"ח מיקומים חודשי – דינה להיעלם לאט לאט.  כבר היום בארה"ב פרויקטים רבים של SEO  כלל לא נמדדים במיקומים (לפחות לא רק).   גם ללקוחות שלכם בסופו של יום בשורה התחתונה יותר אכפת מכמות הגולשים שהפעילות שלכם הביאה, אכפת להם מיצירת אתר אטרקטיבי שמושך אליו המוני גולשים מדי חודש לצרוך מידע, תכנים, מוצרים ושירותים.

כשגם כאן אנחנו יכולים להצביע על העובדה שגם כמות גולשים היא לא מדד להצלחה. לא מעט מקדמים יציעו שירות של הזרמת טראפיק בתקווה שזה יעלה את אחוזי ההמרה. ההיפך הוא הנכון. אנחנו נעדיף לצמצם את קהל הגולשים ונעדיף קהל ממוקד שמתעניין במוצר – גם במחיר של ירידה בטראפיק.   בסופו של יום אם תמשכו טראפיק איכותי לאתר שלכם זה גם ישפר את ההמרות וגם ישפר את ה- SEO  לאור פעילות הגולשים שתהיה באתר.

אז נכון ש- SEO  זה תחום פחות מדיד מPPC, אבל זה בגלל שהמטרות של SEO  לא מוגדרות נכון.   תשאלו כל לקוח מה המטרה שלו ב- SEO ואיך הוא מודד את הספק שלו?   הרוב יענו מיקומים בגוגל.   וכשזו הצורה שבה הלקוח שלך מודד אותך – לא פלא שכך גם נראית העבודה.

השינוי יתחיל כבר בהצעות המחיר הקרובות שלקוחות יקבלו לפרויקטים של SEO, לא נוכל וגם לא נרצה להציע להם ביטויים ספציפיים לקידום לפי כמות חיפושים.   גם בעלי האתרים וגם מקדמי האתרים צריכים לעשות חשיבה מחדש ולהגדיר את המטרות החדשות שלהם.

איך נמדוד עבודת קידום אתרים?

  • הגדלת הנראות של האתר בתוצאות החיפוש של גוגל בשלל ביטויים ומילות מפתח הרלוונטיות לתחום העיסוק של האתר – עם דגש על ביטויי זנב ארוך, ביטויים לוקאליים (אם רלוונטי).
  • שיפור חוויית הגלישה באתר, הגדלת כמות ההמרות באתר, שיפור השימושיות של הגולש באתר.
  • משיכת גולשים לקרוא תכנים ומידע באתר
  • משיכת גולשים דרך קישורים מאתרים רלוונטיים ברשת ובכלל הגדלת הצבעות מאתרים אחרים ברשת (קישורים ואזכורים).
  • למשוך גולשים ולפתות אותם דרך תוכן מעניין שיופץ ברשתות חברתיות.
  • הגדלת הטרפיק האורגני מביטויים שאינם מכילים את שם המותג
  • מיקומים, על הדרך, גם ככה יש היום המון תוצאות מותאמות אישית וגם ככה אנחנו כבר לא יודעים בבירור מה כל מילה נותנת לנו במדויק מבחינת ROI.

המדידה שלכם תישען המון על ה- search console ועל גוגל אנליטיקס, בניסיון לשפר CTR של דפי נחיתה מובילים, לשפר זמני שהייה באתר וכמות דפים נצפים, להגדיל כמות המרות ושימושיות באתר ובניסיון לשפר ולטפל בבעיות טעינה וסריקה בגוגל וכדומה.

תיאום ציפיות מחודש עם לקוחות SEO:

המוצר שנקרא SEO  שונה בתכלית מהמוצר שנקרא PPC.  נכון, בכל מקרה הלקוח רוצה יותר לידים ויותר לקוחות.  אך הגישה שונה.  ב- PPC מדובר במוצר שמטרתו הישירה היא לידים ומכירות.  ב- SEO הלידים והמכירות בהחלט יגיעו ויתגברו עם הזמן, אך מדובר במטרה משנית.  אם בעבר המטרה של  SEO היתה להציב את האתר במקום ראשון בביטויים ספציפיים בגוגל – כיום המטרה הראשונית והחשובה יותר של SEO  היא בניית נוכחות אינטרנטית ומיצוב האתר כמותג בתחומו.  זה תהליך רחב יותר ועם חשיבות הרבה יותר גדולה מהסטוץ שנקרא "ליד".  זהו תהליך שיביא לכם את הלידים האיכותיים ביותר ויבנה רשת קשרים חזקה לאתר שלכם, יגדיל את האמינות שלכם בעיני גוגל – ויקדם את מכלול הביטויים (בסופו של דבר אנחנו מחפשים להופיע בתוצאות החיפוש) שקשורים לאתר שלכם – ושיביאו לכם את הגולשים הממוקדים והאיכותיים ביותר

חשוב להבין שהיום, יותר מתמיד, לא ניתן להפריד את הSEO  מהPPC. המוצרים הללו משלימים אחד את השני לסינרגיה שעוטפת את הגולש מכל הכיוונים. גולש שיגיע לאתר שלכם ממנוע החיפוש – קרא את המידע שהוא צריך ויצא – נשתמש ברימרקטינג בגוגל וריטרגטינג בפייסבוק בשביל למכור לו את המוצר – שאנחנו יודעים שהתעניין בו!

ב- SEO  חלק גדול מהפעילות יתמקד בעבודת אופטימיזציה on-page לשיפור נראות האתר בגוגל לצד יצירת תכנים עשירים ומקיפים בכל נושא (המטרה היא שתוכן לא יתמקד במילת מפתח אחת אלא בעולם תוכן שלם הקשור לאותו ביטוי ולביטויים הדומים לו בחיפוש). ולמעשה המטרה המרכזית היא להפוך את האתר שלכם לאבן שואבת לאנשים שמחפשים – לא רק את המוצר אלא גם מידע על עולם התוכן שקשור למוצר ונגזרותיו. ובצורה כזו תוכלו לסמן את הגולשים שלכם בכלים המתאימים ולהשלים את ההמרה עם פרסומות רימרקטינג…

לכן, כשאתם עושים מחקר מילות מפתח, מומלץ לחשוב מראש באילו ביטויים להתמקד בקידום אורגני ובאילו ביטויים להתמקד במסגרת הקידום הממומן.

אצלנו בהיידה, אנחנו כבר עמוק בתהליך של השינוי המתבקש בחודשים האחרונים.

מה דעתכם?

האם עבודת ה- SEO שלכם צפויה להשתנות בעקבות השינוי הנוכחי והתהליכים האחרונים שקורים בגוגל?

בעלים ומנכ"ל של היידה דיגיטל בע"מ. אנידור, איש תוכן ופעיל בתקשורת מילדות, מראשוני המקדמים בישראל ואחד ממובילי תעשיית ה- SEO בארץ. מרצה לשיווק דיגיטלי במרכז הבינתחומי, הקריה האקדמית אונו, מכללת הדסה, האקריו, המכללה לניו מדיה, מט"י דיגיטל ועוד.

16 Replies to “מחקר מילות מפתח בגוגל – הדרכה + סרטון”

  1. דורון הגיב:

    שמע, באת לי בדיוק בזמן עם הכתבה הזו. בדיוק השקנו אתר וורדפרס חדש (היום למעשה) והתחלתי להתעסק עם ה-SEO שלו. תחום מאוד תחרותי – מוצרי תינוקות עם טראפיק ותחרות קשה על מיקומים בגוגל.

    עניין הבינה המלאכותית נראה ונשמע כל כך הגיוני.

    תודה רבה!

  2. סוד הכסף הגיב:

    המספרים נשארו בכללי אותו דבר', רק שבמקום להגיד לך 800 או 500 או 300 או 900,
    הם אומרים לך בין 100-1000,
    ובמקום להגיד לך 2400 או 4800 או 8300 – הם אומרים לך שזה בין 1 אלף ל-10 אלף.

    השינוי כאן לא כזה גדול כמו שאתה מציג אותו, כי הניואנסים האלה באמת שלא רלוונטיים.
    אם במקום מספרים הם היו כותבים לך הרבה או קצת, הייתי מבין על מה הרעש והמהומה,
    אבל כרגע – זה בעיקר רעש על מאומה.
    אפשר להגדיר איזו סיבה שרוצים,
    אבל בתכל'ס – גוגל הרבה זמן לא מסתירה את זה – המספרים בכלים האלה לא מדוייקים,
    והסיבה היא,
    שמדי יום, כ-60% מהשאילתות שנשאלו בגוגל – לא נשאלו מעולם,
    מה שאומר שבפועל – המספרים שאתה רואה נכונים להיום, וייתכן שמחר כבר יהיו שונים.
    זה הכל

    1. anidor hakak הגיב:

      תיקון קטן: ממה שאני זוכר, אחוז השאילתות החדשות שנשאלות בגוגל מדי יום עומד על 20%
      בהחלט מסכים אתך שלא צריך לקחת את זה כמשהו גדול מדי אבל כן צריך להתנתק מהמחשבה והמרדף אחרי מיקום במילה ספציפית בגוגל

  3. אדר חי הגיב:

    אחלה מאמר אנידור! האמת שאני מאמין שזו היתה תמיד הדרך הנכונה לחשוב לא במונחי מילות מפתח אלא במונחי תחום.

    1. anidor hakak הגיב:

      היום כבר אין ברירה אחרת..

  4. עם כל הכבוד לנישות, עדיין גוגל יציג דפים רלוונטיים בגוגל לפי ביטויי המפתח ולא לפי כלל הנישה. לא הייתי ממהר להיפרד מ"כללי" הSEO הקיימים רק בגלל שהמידע על נפח החיפושים הולך ונעלם. מה שעובד היום ימשיך לעבוד עוד תקופה ארוכה. מה גם שציינתם בעצמכם שהמידע נשאר נגיש למי שמשלם להם, נשמע שהם יותר מנסים לעשות כסף מאשר לעצור את מקדמי האתרים.

    1. anidor hakak הגיב:

      אף אחד לא אמר שעקרונות הקידום הבסיסיים השתנו. עדיין יש חשיבות גדולה לבניית אסטרטגיית תוכן המשלבת מגוון מילות מפתח מהתחום בו עוסק האתר, להגדיל קישורים לאתר ואזכורים ברשת וכן הלאה לגבי יתר הפעילויות.
      כל הפוקוס והמדידה צריכים להשתנות

  5. עמית אדלר הגיב:

    מאמר מדויק וחד. עיקר העבודה צריך להיעשות מול הלקוחות, כבר בשלב תיאום הציפיות. למרות זאת, גם טווח החיפושים החדש יעיל לצורכי קידום אורגני, כפי שכבר כתבו כאן לפניי. אין שום מניעה לבחור ביטויים לפי טווח חיפוש, בשילוב מידע מדויק יותר מקמפיין אדוורדס ו/או פאנל החיפוש.

    נקודה נוספת שהזכרת נכונה גם היא – אורגני בלבד לא יכול להיות מזור לכל מכאוביו השיווקיים של עסק. צריך (וחובה) לכלול גם אפיקים נוספים. בצורה כזו מקטינים את התלות (עד כמה שאפשר) בגורם אחד בלבד.

    1. anidor hakak הגיב:

      זה לדעתי האתגר הכי גדול כרגע. כי כל עוד הלקוחות יתעקשו למדוד אותנו לפי מיקומים, נמשיך לעבוד באותה צורה שגויה.
      אין ספק שאורגני לבדו היום הוא אופציה לא שלמה עבור לקוח שרוצה נוכחות קבועה וגם אספקת לידים קבועה…

  6. עדי אלון חנין הגיב:

    תודה אנידור, פוסט חשוב ומעניין!

  7. קורנגה הגיב:

    בהחלט מאמר מעניין מאד אשר נותן המון חומר למחשבה במיוחד בנושא – תיאום ציפיות מחודש עם לקוחות SEO בהמשך הדרך.
    מאמר מאד מושקע, תודה רבה בשם צוות קורנגה קידום אתרים בגוגל.

  8. אביחי הגיב:

    מאמר מעולה ומקיף שנותן המון נקודות למחשבה במיוחד בצד ההסבר ללקוח

  9. שחר גלעד הגיב:

    תודה רבה על מאמר משוקע

  10. ברוך הגיב:

    תודה רבה, מאמר מאוד מעניין…

  11. אורי הגיב:

    כתבה מעולה, בדיוק רציתי לעשות ריענון למילות המפתח שאני מקדם. מודה לך על מאמא עשיר ומעמיק שנתן לי מענה למה שרציתי. תודה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יש לנו עוד מאמרים מעולים

מה זה דף נחיתה ולמה בכלל צריך את זה?

אז מה זה דף נחיתה? דף נחיתה כשמו כן הוא, ...

אנידור חקק
31.05.2018
לקריאה

איך להגדיל את הויראליות שלכם בפייסבוק ובמדיה חברתית או איך לגרום ליותר גולשים לעקוב אחריכם?

מהפכת המדיה החברתית כבר אותתה לכולנו שעלינו לקחת אותה ברצינות ...

אנידור חקק
14.01.2012
לקריאה