Google My Business (גוגל ביזנס לעסק שלי) – מדריך ל- 2024
גוגל לעסק שלי מ-א' ועד ת'
גוגל לעסק שלי או בשם הרשמי גוגל מיי ביזנס נחשב לכרטיס הכניסה של עסקים קטנים לתוצאות החיפוש של גוגל.
רבים לא יודעים ומכירים, אבל למעשה מדובר בהזדמנות פז אדירה לעסקים קטנים שמאפשרת לכל בעל עסק להיכנס היישר לעמוד הראשון בגוגל.
א- אינדקס העסקים של גוגל
Google My Business – נקרא לו מעכשיו בקיצור GMB – הוא אינדקס העסקים הרשמי של חברת Google ומטרתו לחבר בין בעלי עסקים ולקוחות שמחפשים אותם בגוגל. המערכת מאפשרת לבעלי עסקים לעדכן את כל המידע החשוב על העסק ולתקשר באופן ישיר עם לקוחות פוטנציאליים. האינדקס בנוי על הרשת של Google Maps אך המידע משפיע ומופיע גם בתוצאות של חיפוש רגיל.
רוב הגולשים באינטרנט פונים אוטומטית לחיפוש גוגל כדי לקבל כמעט כל מידע שהם צריכים. המגמה של גוגל היא לעבוד פחות קשה בדירוג אתרים ולתת לגולשים מידע שהם אוספים מבעלי העסקים ומספקים לגולש בעצמם. זה לגמרי בחינם, קל מאוד לתפעול והטריק הוא פשוט: תנו לגוגל כמה שיותר מידע מדויק ועדכני על העסק שלכם, כדי שהם יעבירו אותו ללקוחות שלכם.
כדי להתחיל- פשוט נכנסים ללינק ולוחצים על הכפתור הירוק:
https://business.google.com
● ב- ביקורות
כל מבקר בעסק יכול להוסיף חוות דעת מילולית על החוויה שלו בבית העסק. ביקורות חיוביות ומפורטות ישפרו פלאים את הסיכוי של גולש לבחור בעסק שלכם. בעלי עסק יכולים לחשוש מכך שיפרסמו עליהם ביקורת שלילית באופן פומבי. אך שימו לב- גם אם לא דרשתם בעלות על עמוד העסק שלכם, סביר להניח שהעמוד כבר קיים באינדקס עם מידע לא מדויק ויכול לצבור פידבק שלילי. לכן עדיף לנהל באופן אקטיבי את העמוד, לקבל את הביקורות ולהגיב עליהן. הקפידו לענות על כל התגובות- גם החיוביות (: מעט ביקורות שליליות מתקבלות בהבנה אצל כל גולש. ואם יהיו יותר מקצת- כנראה שאתם צריכים להקשיב ולשפר את השירות בהתאם.
● ג- גלויה
כדי להירשם לGMB, תתבקשו לכתוב את שם העסק שלכם. אם הוא עדיין לא מופיע באינדקס, תוכלו לבחור "יצירת עסק בשם זה" ולהקים עסק חדש באינדקס. חשוב לבדוק את האיות המדויק של שם העסק שלכם שיתאים לשם העסק בכל הפרסומים ברשת ובעולם שבחוץ. כדי לאמת את זהותכם כבעלי העסק- גוגל שולחים גלויה אל כתובת העסק הרשומה. כך גוגל מוודאת שמי שדורש בעלות על העמוד- אכן נמצא בכתובת שהם מכירים ומסוגל להוכיח את זה באמצעות הקלדת הקוד שעל הגלויה. אם אין לעסק כתובת פיזית- ניתן בתנאים מסוימים לאמת בדרכים חלופיות כמו הודעה או טלפון לבית העסק.
אחרי שתסיימו למלא את כל הפרטים- תקבלו את ההודעה המשמחת הזו (:
ד- דירוג (1-5 כוכבים)
הדבר הראשון שתופס את העין של הגולש. כל מבקר נותן ציון מכוכב אחד עד חמישה כוכבים. דירוג גבוה מ- 4.5 כוכבים נחשב לטוב מאוד. דירוג נמוך מ-4 כוכבים יבריח גולשים רבים. הקפידו לתת שירות טוב ולבקש מלקוחות מרוצים לדרג אתכם! כך תשמרו על דירוג גבוה שיחזק את מעמדכם ברשת. הנה דוגמא לבית קפה ששומר על דירוג ממש גבוה עם למעלה מ- 400 ביקורות!
ה- הודעות
לאחרונה, נוסף פיצ'ר חדש שמאפשר ללקוח לשלוח לכם הודעה ישירות מתוך העמוד ולתקשר איתכם בזמן אמת. זו יכולה להיות דרך של הלקוח לוודא שאתם פתוחים ולבדוק האם יש לכם את מה שהוא צריך. כרגע, האפשרות להתכתב עם לקוחות זמינה רק באפליקציה ולכן- ובלי קשר לזה- מומלץ מאוד להוריד אותה לנייד.
ו- וויז (Waze)
רישום הכתובת ושם העסק שלכם באפליקציית ווייז, הוא פעולה הכרחית ומשלימה לרישום ב GMB.
הרישום הראשוני הוא בחינם ותמיד טוב להיות נוכחים בעוד מקום עם תנועה רלוונטית. הכללים בוויז הם שונים, אבל הממשק פשוט ושווה גם שם לתת מידע מקסימלי כדי לתרום לקידום הלוקאלי (ע"ע).
תזכרו ש Waze שייכת לגוגל משנת 2013 והמידע מוויז משפיע ומשולב כבר במפות גוגל.
ז- זמן ממוצע
בגוגל מודדים תנועה לבתי עסק ע"י משתמשים המאפשרים גישה למיקום או לרשתות WiFi. באתרים וחנויות עם תנועה משמעותית, האלגוריתם מחשב ומציג בתוצאת החיפוש את הזמן הממוצע שמבקר נמצא אצלכם ואת רמת העומס לפי שעות היום. אם תהיה מספיק תנועה לעסק שלכם, הגולש יראה גרף של עומס התנועה במשך היום ומשך הזמן הממוצע שאנשים נמצאים בעסק. לגולש שמחפש אתכם, זו אינדיקציה חיה להבין האם ועד כמה העסק שלכם פעיל.
ח- חנות פיזית
האינדקס מבוסס על Google Maps ושואף לתת מענה רלוונטי ללקוחות מהסביבה שמחפשים מענה לצורך מיידי (אוכל, תיקונים, טיפולים) ולכן יש עדיפות לעסק עם מיקום פיזי שניתן להגיע אליו. במידה ואתם נותני שירותים שאין להם חנות פיזית, ניתן בכל זאת להקים דף עסק ללא מיקום. ההמלצה היא בכל זאת לבחור כתובת מוגדרת שבה תוכלו לקדם את העסק- בין אם זה כתובת המגורים שלכם, או מקום שיאפשר לכם להציע בו את השירות שלכם (למשל- בתוך מוסד לימודים, אם אתם עוסקים במתן שיעורים פרטיים). שימו לב שיש לכם אפשרות לקבל ולאסוף דואר מהכתובת הזאת, כי גוגל ישלחו את הגלויה (ע"ע) לאימות אל הכתובת שתציינו.
ט- טלפון
כפתור החיוג מוצג באופן בולט בחיפושי מובייל ואם העמוד שלכם המליח למשוך תשומת לב של גולש, יש סיכוי גבוה שהוא יחייג לוודא שאתם פתוחים או לשאול על מידע נוסף. אין ליד יותר חם מזה ולכן מספר טלפון פעיל הוא פריט המידע הכי חשוב. עליכם לוודא שמספר הטלפון מעודכן ומתאים לרשום באינדקסים אחרים (כמו B144). דאגו שיש מענה לשיחות בכל שעות הפתיחה שכתבתם ושיש לכם תא קולי להשארת הודעה אם אין מענה.
י- יצירת מודעה
לחיצה על הכפתור התמים הזה תפתח בפניכם עולם חדש ונגיש של פרסום ממומן בגוגל.
מדובר במערכת הפרסום החדשה AdWords Express שפותחה במיוחד כדי לסייע לבעלי עסקים קטנים להריץ קמפיין פרסום בעלויות נמוכות ובאפקטיביות גבוהה בזכות היתרונות של מיקום העסק. במצב Smart המערכת האוטומטית תריץ את הקמפיין במקביל ברשת החיפוש, במפות Google, ובאתרי שותפים כדי להגיע אל הלקוחות הכי רלוונטיים וקרובים לעסק. ברירת המחדל של הקמפיין הוא להיות פעיל רק בשעות הפתיחה של העסק, כך שתשלמו על קליקים רק בזמן שהעסק פתוח ומוכן לקבל לקוחות.
למידע נוסף: מה זה AdWords Express
כ- כתובת העסק
גם כאן, חשוב לא להתקמצן על מידע ולפרט כמה שיותר! מספר בית, מספר כניסה, איזה קומה ולאן ללכת. בקיצור- כל מה שצריך לדעת כדי לצעוד היישר אל העסק שלכם. כפתור ה"מסלול" במובייל יוביל את הלקוחות אליכם באמצעות הניווט של גוגל מפות. (ע"ע ניווט לחנות)
ל- לינק לאתר
אחד הפרטים החשובים ביותר שמכניסים לאינדקס. בדרך כלל תשימו שם את דף הבית שלכם, אבל אפשר לבחור דף נחיתה אחר אם הוא יותר רלוונטי לגולש. אם אין לכם אתר- אל תשאירו את המשבצת ריקה! הכניסו קישור לדף פייסבוק או כל דף אחר שמייצג את בית העסק שלכם. כמה שהאתר שלכם יותר חזק ומקודם- זה ישפיע על קידום עמוד העסק מול המתחרים. וכמובן שזה עובד גם הפוך: דף מקודם בGBM יביא תנועה אורגנית ורלוונטית שתחזק את האתר שלכם.
מ- מידע ותובנות
כמו בכל כלי של גוגל, מי שמחפש לחקור תנועה ימצא פה תובנות ותיעוד ברמת פירוט מדהימה. בכל עת אפשר להיכנס למערכת ולנתח את תנועת הגולשים אל העמוד. בתובנות תוכלו לראות: באילו ביטויי חיפוש הופעתם (שם המותג, חיפוש שירות וכו). תובנות נוספות מתייחסות למכשירים מהם הגולשים מגיעים (דסקטופ, מובייל) ובאיזה פלטפורמה העסק נצפה יותר: חיפוש גוגל או מפות גוגל.
לא בכל חודש, אבל מידי פעם תקבלו הודעת אי מייל מהמערכת של GMB עם דוח סיכום על ביצועי העמוד שלכם בחודש האחרון. הדוח מציג כמה אנשים נכנסו לאתר, כמה התקשרו לטלפון, כמה ביקשו מסלולים להגעה ועוד תובנות על התקדמות ונוכחות העמוד.
נ- ניווט לחנות
החלום של כל בעל עסק. לא ליד ולא טלפון, אלא לקוח שצריך משהו מסוים ומבקש מסלול אליכם לקבל מענה. יותר מזה, אם לקוח מגיע בעזרת Google Maps ונשאר אצלכם בעסק- קיבלתם סיגנל מעולה שאתם עסק פעיל.
ס- סרטונים
אנשים מחפשים לראות הכל ולדעת הכל. אין כמו סרטון אותנטי מתוך המקום שלכם כדי לתאר ללקוח פוטנציאלי את החוויה שאתם מציעים לו. יש אפשרות להביא צלמים מוסמכים לצילום סרטון של העסק ב360 מעלות. ניתן ליצור איתנו קשר ונמליץ לכם על צלמים מוסמכים ע"י Google לצילום סרטוני 360. כיום הסרטונים האלה עדיין נדירים ולכן אם תשיגו כזה- יהיה לכם יתרון וכלי לבלוט מעל כל המתחרים בסביבה. מעבר לזה כמובן, הלקוח יוכל ממש לחוות איך נראה המקום שלכם מבפנים.
ע- עדכון יונה
שינוי שנעשה באלגוריתם של גוגל בשנת 2014. בקצרה, העדכון מחבר את המידע שנאסף מ-Google Maps ומציג אותו במקום בולט בעמוד הראשון בחיפוש האורגני. ההשפעה של העדכון הייתה עצומה, כי הכרטיסייה הזו תופסת כשליש מהעמוד (!!) מה שאומר שגם אתרים שמגיעים בחיפוש הרגיל למקומות 5 או אפילו פחות מכך- יכולים להידחק מעבר לעמוד הראשון.
הנה תוצאת חיפוש ממחשב נייח שנמצא בירושלים לביטוי "גני אירועים" (אחרי 4 פרסומות כמובן)
עדכון אופוסום הוא שדרוג נוסף של עדכון יונה שהגביר את הדיוק והרלוונטיות של התוצאות המוצגות בסרגל. כך למשל, אם בעבר הדירוג של מיקום החנות נקבע לפי העיר בה המחפש נמצא, כיום התוצאות מדורגות לפי מיקום הגולש וקירבתו לבתי העסק המתחרים עליו. בנוסף, שעות הפתיחה מוצגות בתוצאות וניתנת עדיפות לבית עסק שמעדכן בעקביות את שעות הפתיחה וניתן לסמוך עליו שהוא פתוח בזמן אמת ולשלוח אליו מבקרים.
פ- פוסטים
כמו בכל מקום אחר, פוסטים יוצרים נוכחות ומעורבות של בעלי העסק עם העוקבים שלהם. יש אפשרויות מובנות ל4 סוגי פוסטים: מה חדש- עדכון או טיפ כללי. אירוע- בתאריך ושעות מוגדרות ואפשרות להזמין כרטיס. מבצע- יכול להיות על מוצר או שירות וניתן לקדם את המבצע באמצעות פרסום הפוסט (ע"ע יצירת מודעה) מוצר- יכול להיות מוצר חדש שבא לכם לפרסם, או כל מוצר אחר שייכנס לאינדקס ויעלה בתוצאות החיפוש. כמובן לכל פוסט כדאי לצרף תמונה רלוונטית.
צ- ציטוטי NAP
שם – כתובת – טלפון Name – Address – Phone
קריטריון חשוב מאוד לדירוג עסקים בקידום לוקאלי. האלגוריתם של גוגל סורק אינדקסים מובילים, מדריכים ומקומונים ובודק היכן וכמה פעמים העסק שלכם מוזכר ומוכר באותו שם. הצעד הראשון שצריך לעשות, הוא לגשת לאינדקס B144 כדי לוודא שפרטי הNAP שם תואמים לפרטים הרשומים בעמוד ה- GMB. היכנסו לאתר וחפשו שם העסק ב"חיפוש עסקים" כדי למצוא את כרטיס העסק. גם אם הפרטים מדויקים, כדאי לדרוש בעלות על הכרטיס שלכם באינדקס בזק לפני שמישהו אחר יעשה זאת. אחרי גלילה קצרה תראו למטה בצד שמאל את הכפתור הזה ועקבו אחרי ההוראות שלו.
ק- קידום לוקאלי
ההשקעה בפרופיל GMB היא חלק ממגמה הולכת וגוברת של קידום לוקאלי. קידום לוקאלי מיועד לבתי עסק שמבוססים על תנועה הולכי רגל ומבקרים כמו: חנויות, מסעדות, אטרקציות וכו'. לעסקים כאלה עדיף להתחרות בזירה המקומית ולא להשקיע בקידום האתר במילות מפתח כלליות שלא באמת מביאות לקוחות. כן חשוב להדגיש שאחד הקריטריונים לקידום עמודי GMB הוא רמת ואיכות האתר של העסק המקושר מהעמוד. לכן כמובן אסור להזניח את האתר ולקדם גם אותו בביטויים רלוונטיים לחיפוש מקומי כמו: מספרה בתל אביב, מסעדות פתוחות בשבת וכו'
ר – רשת עם מספר מיקומים
עם כל חשבון GMAIL ניתן לנהל מספר בתי עסק במקביל. אפשר לנהל עסקים שונים (ניהול לקוחות של סוכנות למשל) ולעבור ביניהם דרך לשונית ניהול מיקומים. אם בבעלותכם עסק עם למעלה מ-10 סניפים, ניתן למלא בקשה מרוכזת לרישום של כולם ולחסוך ככה זמן ועבודה. קבצו את העמודים לפי קבוצות מיקומים כדי לנהל כל רשת בקבוצה נפרדת.
ש – שעות פתיחה
אין דבר יותר נורא מללכת חצי שעה למסעדה המדהימה שהחברים המליצו עליה ולהיתקל בדלת סגורה. בתפריט המידע תתבקשו לעדכן את שעות הפתיחה של העסק לפי ימי השבוע. כמובן שכדאי לעמוד מאחורי שעות הפתיחה שמפרסמים בעמוד. במועדים מיוחדים כמו לפני חגים או חופשות, ישלחו לכם שאלה האם שעות פתיחה ישתנו ואם כן- ניתן לעדכן שינוי זמני של השעות. כך תעדכנו את הלקוחות שלכם מתי אתם פועלים והאם העסק נותן שירות במתכונת מורחבת או להפך. שעות הפתיחה בזמן אמת מוצגות באופן בולט בעמוד ומסייעות לגולש לדעת בזמן אמת אם לבוא או לא.
ת – תמונות
תמונה אחת שווה אלף מילים. ובאינטרנט זה נכון פי אלף. הקפידו להעלות תמונות מעודכנות ומגוונות כמה שיותר. תתבקשו להגדיר תמונת רקע ותמונת פרופיל שיופיעו באופן בולט בעמוד. ניתן להגדיר גם תמונות חלל פנימי, תמונות חוץ ואפילו תמונות של הצוות. לקוחות שנמצאים בבית העסק יכולים גם להוסיף תמונות לביקורת שלהם, מה שבהחלט יתרום לאמינות של העסק. הקפידו להעלות תמונות אותנטיות ומעניינות ותראו כמה שזה משפיע!
אז למי שקרא עד לכאן, תודה רבה על הזמן וההקשבה וקבלו תמונה של צוות היידה מחוץ למשרד עם אסף בתנועה אופיינית.
יהודה.
אין כמוך, מסביר בפירוט רב ובשפה מובנת את התהליכים הרצויים לבעל עסק, כדי שיימצה את הפוטנציאל שלו באינטרנט בכלל ובגוגל בפרט.
אחד הפורמטים המקוריים שראיתי בישראל 🙂
נהניתי לקרוא
בתור מישהי שרק עכשיו מתחילה לבנות את האתר שלה ולהבין מה קורה בעולם הזה, חייבת לציין שהמאמר היה סופר מועיל וכתוב בשפה מובנת גם למתחילים כמוני(: תודה!!