עמוד הבית > מאמרים > מחקר מתחרים – כל מה שצריך לדעת על ניתוח תחרות בגוגל

מחקר מתחרים – כל מה שצריך לדעת על ניתוח תחרות בגוגל

כל משווק או מקדם אתרים שבונה אסטרטגיה ותכנית עבודה, חייב לבדוק היטב את המתחרים שלו.  מאמר זה מיועד למשווקים ומקדמים שרוצים לבחור את מילות המפתח הנכונות לקידום בגוגל.

מחקר מילים בגוגל

שלב ראשון בכל פרויקט קידום אתרים הוא ביצוע מחקר מילות מפתח.  במחקר המילים אנו מחפשים את כל הביטויים הרלוונטיים לקידום באתר שלנו:

  • הצעות שגוגל מספקת לנו
  • מידע שיש לנו מקמפיינים בגוגל אדס, Search console וגוגל אנליטיקס.
  • הצעות שמתקבלות מכלי מילות מפתח
  • אתרי שאלות ותשובות
  • הצעות שמתקבלות מהכלי העיקרי שגוגל מספקת לנו: מתכנן מילות מפתח.

השאיפה שלנו לבחור את הביטויים הרלוונטיים ביותר לקידום באתר, כשהשיקולים שיעמדו לנגד עינינו הם: כמות המחפשים אחר כל ביטוי, היכולת שלו למשוך גולשים רלוונטיים וגולשים בעלי כוונת קנייה.

למדריך מקיף בנושא: מחקר מילות מפתח בגוגל

 

מחקר מתחרים – מי מתחרה אתנו על המילים בגוגל?

בעלי אתרים רבים שוכחים שמחקר המילים לא מסתיים אף פעם ברשימת המילים שמצאנו בשלב הקודם.   על מנת לזקק את הרשימה ולבחור מתוכה את הביטויים שיש לנו בתכלס סיכוי לקדם – נצטרך לעשות מחקר מעמיק של ניתוח מתחרים ותחרות בגוגל.

כמה אתרים מתחרים אתי על מילת המפתח?

בשלב ראשון אני קודם כל רוצה להבין את התחום שלי והדרך הכי טובה לעשות את זה – היא פשוט להסתכל בגוגל.

קודם כל אני רוצה לראות מי מתחרה אתי באופן ישיר על הביטוי שבחרתי.  על מנת לראות זאת, מומלץ להיכנס להגדרות החיפוש המתקדם.

חיפוש מתקדם בגוגל לזיהוי מתחרים

 

שימו לב שכרגע יש 5,620,000 דפים שמתחרים אתנו על הביטוי. אתם וודאי מבינים שלא כולם מתחרים ישירים ולמעשה מדובר במספר המציג את כל הדפים ברשת שרלוונטיים לאותו ביטוי.

על מנת לזקק ולראות את המתחרים הישירים, אבדוק בחיפוש המתקדם מי מתוך אותם דפים החליט לשבץ את הביטוי בכותרת הדף שלו.

חיפוש מתקדם בגוגל - חיפוש מילת מפתח בכותרת הדף

 

כעת תוכלו לראות שמספר תוצאות המתחרים ירד באופן משמעותי:

מספר מתחרים בגוגל

 

אילו תוצאות עולות בדף הראשון בגוגל בחיפוש אחר מילת המפתח? מה משותף להן?

בשלב שני אני מנסה להבין האם יש לי סיכוי להגיע לדף הראשון בכל ביטוי שבחרתי בשלב הראשון.  לשם כך אני בוחן את כל התוצאות שמופיעות בדף הראשון בגוגל (האורגניות) ומנסה להבין מהן מה משותף לכל אותם דפים והאם יש לי סיכוי להתחרות בהם.

מומלץ בשלב זה לראות אם יש דפוס מסוים לתוצאות שגוגל בוחר להציג.

כלומר, האם בחיפוש אחר ביטוי מסוים גוגל בוחר להחזיר דווקא סרטונים, תמונות, אתרי חדשות, אינדקסים, פורטלים גדולים, אתרי לימודים?

כך למשל, בזמנו פנתה אליי מעצבת פנים, שביקשה שאקדם אותה בביטוי "אדריכלות ועיצוב פנים".

בבדיקה ראשונית, אכן ראיתי שלביטוי יש לא מעט חיפושים בחודש:

האם יש לי סיכוי להתקדם על הביטוי לדף הראשון בגוגל?

אך כשחיפשתי בגוגל את הביטוי (מומלץ לחפש במצב נסתר – Incognito), שמתי לב למשהו משותף לכל התוצאות בדף הראשון בגוגל:

כל התוצאות מגיעות מאתרי לימודים.  כלומר, גוגל אומר לנו בפירוש שהביטוי הנ"ל רלוונטי רק לאתרי לימודים ואם אני מעצבת פנים – כנראה שכדאי לי לחפש ביטויים אחרים לקדם וכך יהיה לי סיכוי להיכנס לדף הראשון.

אילו תוצאות עולות בדף הראשון בגוגל כשמחפשים את מילת המפתח?

 

נקודה נוספת שאני בודק:

האם תוצאות המתחרים בדף הראשון הן תוצאות של דפי בית, דפים פנימיים או בכלל דפים שמגיעים מפורומים/אינדקסים וכדומה?

דפי בית כידוע לכם הם הדפים החזקים ביותר בכל אתר.  זה אומר שאם כל התוצאות במילה מסוימת מגיעות מדפי בית של דומיינים – זה יכול לרמוז לי שהתחרות על הביטוי תהיה גבוהה.

זאת לעומת מקרה שבו בדף הראשון יעלו תוצאות מאינדקסים או דפים כלליים שיעידו לי על תחרות נמוכה יותר.

 

מחקר מתחרים – איך מזהים את המתחרים?

המתחרים שלכם הם לא בהכרח מי שאתם חושבים שמתחרה בכם.  המתחרים שלכם הם האתרים שעולים בתוצאות החיפוש הראשונות בגוגל בביטויים והמילים שאתם רוצים לקדם באתר שלכם.

מחקר מתחרים הנו תהליך סיזיפי וארוך אם רוצים לעשות אותו באופן מעמיק.

בשלב ראשון – זיהוי המתחרים.

 

הדרך הקצרה והלא מעמיקה:  שימוש בכלים מתקדמים כמו Semrush, Ahrefs ועוד.

כלים מתקדמים כמו semrush יכולים בתוך מספר שניות להציג לכם את המתחרים העיקריים שלכם בתוצאות חיפוש – שימו לב למידת הרלוונטיות שלהם אליכם באחוזים ובכמות מילות המפתח המשותפות.

מציאת מתחרים באמצעות SEMRUSH

 

מוזמנים לקרוא כיצד עושים מחקר מילים ב- SEMRUSH

 

הדרך הארוכה והסיזיפית למציאת מתחרים בגוגל:

במקרים בהם מדובר בביטויים רבים ובתחומים תחרותיים, אעדיף לעשות מחקר מתחרים מעמיק יותר.

בשלב ראשון על מנת לזהות את המתחרים המובילים – אחפש במצב נסתר בגוגל אתר כל הביטויים שמצאתי בשלב הראשון של מחקר המילים.

חיפוש במצב נסתר בגוגל

 

המטרה שלי תהיה: לזהות את הדומיינים שמופיעים בעמוד הראשון בכמה שיותר ביטויים שאני רוצה להופיע.

ברגע שאזהה דפוס בו 3-4 דומיינים מופיעים במרבית הביטויים שאני רוצה להופיע בהם – אדע שהם המתחרים העיקריים שלי.

סימון מתחרים מובילים בגוגל

שימו לב שאת אתר המקצוענים (PRO) לא סימנתי בתור מתחרה – כי לא מדובר בחברת ניקיון כמו הלקוח שאני מעוניין לבדוק, אלא באינדקס בעלי מקצוע שכנראה גוגל משריין לו מקום בדף הראשון. כך גם במקרים בהם יופיעו אתרים כמו: זאפ, מתחתנים, דפי זהב, טוב-תודה, מדרג ועוד.

המטרה שלי היא לבדוק אילו מהמתחרים הישירים שלי (חברות ניקיון כמוני) אני יכול לעבור ולהגיע לדף הראשון.

לאחר שזיהינו את הדומיינים המתחרים המובילים, מגיע שלב הניתוח.

 

מחקר מתחרים בגוגל – בעיניים של איש SEO

ניתוח המתחרים בגוגל נעשה בשני אופנים: גם ברמת הדומיין וגם ברמת העמוד הספציפי שמדורג בדף הראשון בגוגל.

במסגרת תהליך ניתוח המתחרים הנבחרים, אבדוק באופן מעמיק פרמטרים בולטים של SEO ברמת הדומיין וברמת הדף.

כידוע יש למעלה מ- 200 פרמטרים שמשפיעים על קידום בגוגל.

 

 

בבדיקה זו אנתח את המתחרים העיקריים שמצאתי לפי מספר פרמטרים עיקריים:

  1. בדיקת כמות דפים מאונדקסים בכל אתר
  2. ניתוח פרופיל הקישורים של המתחרים – כמות ואיכות – ברמת הדומיין והדף. חשוב לבדוק את כמות הדומיינים המקשרים לכל דומיין ולכל דף שמתחרה אתי (בניגוד לבדיקה סתמית של כמות הקישורים הכוללת לכל דומיין).  בנוסף, בשלב זה מומלץ להעמיק ולנתח את איכות הקישורים לאתרי המתחרים.
  3. ניתוח איכות התוכן באתר המתחרים – ברמת הדומיין וברמת הדף
  4. ניתוח אופטימיזציית אתר המתחרים
  5. האם אתרי המתחרים מותאמים למובייל?
  6. מהירות אתר – כמה זמן לוקח לכל דף להיטען?
  7. האם האתר מאובטח (https)?
  8. ותק – ברמת הדומיין וברמת הדף
  9. ניתוח שביעות רצון הגולשים מהאתר (ברמת האפשר) – שיתופים חברתיים, תגובות, זמן שהייה ועוד.

 

כלים לניתוח מתחרים שאני ממליץ להשתמש בהם:

  1. בדיקת כמות דפים מאונדקסים: פקודת site
  2. ניתוח ותק אתרים: https://www.webconfs.com/web-tools/domain-age-tool/
  3. ניתוח קישורים: majestic, ahrefs, Link explorer moz
  4. התאמה למובייל: https://search.google.com/test/mobile-friendly
  5. מהירות אתר – Pingdom, Google page speed, Gtmetrix
  6. ניתוח תנועת גולשים לאתרים ופעילות באתרים: Similarweb
  7. ניתוח אופטימיזציה: Screaming frog
  8. ניתוח פעילות תוכן באתר, אבטחת אתר ושביעות רצון גולשים – באמצעות גלישה באתרי המתחרים.

מחקר מתחרים – מדריכים שכתבנו על כלים נוספים:

ניתוח מתחרים בסימילאר ווב

ניתוח מתחרים בראנק ריינג'ר

כלים נוספים למחקר מתחרים – פוסט שכתבנו בעבר

 

מחקר מתחרים – שלב הניתוח: ריכוז הנתונים והשוואה לאתר שלי

בשלב זה אני מייצר טבלה ובה אני רושם את הדומיין שלי לעומת הדומיינים המתחרים שניתחתי.

בטבלה אני מציג את כל הפרמטרים ודרכם אני מנסה להעריך את מידת הקושי והתחרותיות שיש על מילות המפתח שאני רוצה לקדם.

ניתוח מתחרים בגוגל

 

במידה ואני מזהה שהמתחרים שלי חזקים מאוד ויהיה לי קשה לעבור אותם במילים מסוימות, אעדיף בשלב ראשון לחפש להתמקד בביטויים פחות תחרותיים שבהם מופיעים מתחרים פחות חזקים.

במקרים מסוימים אעשה ניתוח פרטני על מילת מפתח ספציפית כדי לראות מיהם המתחרים שמתמודדים אתי על אותו ביטוי ומופיעים בעמוד הראשון.

 

מחקר מתחרים זו פעולה מתמשכת

זה אף פעם לא נגמר.  אחת לכמה חודשים אני ממליץ לבדוק שוב מי המתחרים שעולים בדף הראשון ולראות אם יש שינויים ומה ניתן ללמוד מהם.

רק לאחר שתבצעו את בדיקת המתחרים – תוכלו לבחור באופן אחראי את הביטויים שתרצו לקדם באתר שלכם.

 

לסיכום, סרטון שמסכם את כל הנכתב במאמר:

 

 

בעלים ומנכ"ל של היידה דיגיטל בע"מ. אנידור, איש תוכן ופעיל בתקשורת מילדות, מראשוני המקדמים בישראל ואחד ממובילי תעשיית ה- SEO בארץ. מרצה לשיווק דיגיטלי במרכז הבינתחומי, הקריה האקדמית אונו, מכללת הדסה, המכללה לניו מדיה, מט"י דיגיטל ועוד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *