הדעה הרווחת בעבר שכדי להצליח אנחנו צריכים להתמקד אך ורק בעצמנו פסה מן העולם, כשיש כל כך הרבה מתחרים בהמון תחומים ואפילו נישות ותתי נישות אין ברירה אחרת אלא לפזול גם למתחרים ולהבין מה הם עושים טוב או פחות טוב וליישם את זה אצלנו.

בעבר כתבתי מספר מאמרים על ניתוח מתחרים ועל איך אפשר להוציא מכלים שונים נתונים שיעניקו לנו מסקנות ממשיות ודרכי פעולה לקידום האתר, אז קצת לפני שאתם קוראים את המאמר הבא, אם בא לכם להרחיב קצת בענייני מתחרים, אתם מוזמנים לקרוא על איך עושים ניתוח מתחרים באמצעות SimilarWeb, או איך מבצעים מחקר מתחרים באמצעות SEMrush.

במאמר הזה אדגים איך אפשר לנתח מתחרים באמצעות Rank Ranger על ידי גרף שלוקח את כל המתחרים הישירים שלנו (אורגניים) ומראה את הביצועים ואת השינויים של כל אחד מהם.

RANK RANGER

הכלי Rank ranger למי שלא מכיר, מעניק אפשרות למעקב אחר מיקומי הביטויים שאתם מקדמים בגוגל, יש שם המון פיצ'רים ודשבורדים כמו מעקב אחר קישורים נכנסים ויוצאים שיעילים מאוד למקדמים ואפשרויות שונות, אבל במאמר הזה אני רוצה להדגים על שימושים ומסקנות שאפשר ללמוד מתוך גרף ביצועים של ביטויים מסוימים אל מול המתחרים הישירים שלכם.

הסבר הגעה לגרף (נקרא: SEO MONITOR)

אז גרף הביצועים קצת חבוי, אבל עדיין מאוד פשוט להגיע אליו. רק תעקבו אחר ההוראות:

נכנסים לדשבורד של לקוח ספציפי עם פירוט הביטויים ובצד ימין מופיע אייקון של גרף.

לאחר מכן, תפתח בפניכם הלשונית הבאה – שם תבחרו ב-SEO MONITOR וזה כבר יפתח לכם את הגרף הרצוי.

איך נראה הגרף ומה בדיוק אנחנו רואים?

כמובן שלכל ביטוי יש גרף שונה בהתאם למתחרים ובהתאם למיקומים השונים, כפי שאפשר לראות זה מראה את התזוזות באופן יום יומי ב-30 הימים האחרונים (מציג 20 תוצאות נבחרות).

אם תשימו את הלחצן על אחד מהקווים, יופיע לכם שם המתחרה שהקו שייך אליו, כמו למשל כאן שסימנתי את אתר "כללית" ששומר באופן יציב על המקום הראשון בביטוי "הפסקת עישון" – הלקוח שלכם הוא הסמן המודגש, במקרה הזה כפי שאתם רואים, הלקוח שלנו זז בין המקום החמישי למקום השלישי.

כדי לא לחזור אחורה כל פעם, יש בצמוד לשורת החיפוש את רשימת הביטויים המלאה כך שאתם יכולים לדפדף בין הביטויים השונים ולקבל גרף ספציפי עבור כל אחד מהם.

תוכלו גם לייצא את הגרף ואת הנתונים המלאים לקובץ PDF, דבר שיכול לעזור לכם בהמחשת או שמירת הנתונים לתיעוד עתידי.

חוץ מגרף – מה עוד אפשר לראות?

מעבר לגרף שמצביע על תנודות שונות של הביטויים, ישנה אפשרות גם לצפות בשינויים שהמתחרים שלכם עשו שגרמו להם אולי לקפוץ כמה מקומות או אפילו לרדת, וזה עוד משהו שאפשר ללמוד עליו וליישם את זה אצלנו.

זה נמצא ממש מתחת לגרף ונראה ככה: ( בדוגמא: אתר כללית – בביטוי "הפסקת עישון"):

 

השינויים מתעדכנים במערכת מידי יום ויש אפשרות לראות אילו שינויים נעשו אצל המתחרים השונים (change type), רק צריך לזכור שגוגל לעיתים עושה שינויים ותוספות במערכת, מה שמסומן כאן כ-"SERP INDICATOR" כמו למשל הוספת תמונה ליד הטקסט, מציג סייטלינקס (לינקים נוספים בתוך האתר), מציג פירורי לחם (Breadcrumbs) – כך שאלו שינויים בנראות של תוצאות החיפוש וגם הם משפיעים על המיקומים אבל לא נראים לעין ברנק ריינג'ר, אלא אם תחפשו באופן ישיר בגוגל.

שינויים שבהחלט תוכלו לראות ולעקוב אחריהם אלו שינויים בדיסקריפשן או בטייטלים – שהם אומנם פחות נפוצים, אבל גם להם יש משמעות בקידום הביטויים ויוכלו לעזור לכם להבין איך מתחרה שלכם עלה או ירד במיקומים.

דוגמאות לגרף ביצועים של ביטויים שונים מתחומים שונים:

"ברזים לאמבטיה"

"סלונים" (יציבים במקום הראשון)

"ספארי באפריקה"

מה אפשר ללמוד מגרף הביצועים?

אם יש מסקנה אחת די ברורה שאפשר ללמוד מהנתונים על ביטויי מפתח וגרף הביצועים שלהם הוא שהתנודות במיקומים הם בעיקר במקומות הנמוכים, זאת אומרת שברף העליון, במיקומים הגבוהים (1-8) שזה בעצם דף הראשון, אנחנו בקושי רואים תזוזות, עלייה של מקום אחד, ירידה של 2 מקומות, תזוזות מינוריות שיכולות להיות משמעותיות בביטויים שונים וללקוחות מסוימים, אבל בהחלט לא מדובר על נסיקה כלפי מעלה או ירידה חדה מטה.

אתם יכולים לבדוק את המסקנה הזאת גם אצלכם ולראות שבאמת יש איזושהי יציבות במיקומים הראשונים כך שקשה מאוד להשתחל לשם (בביטויים תחרותיים כמובן), אך עדיין זה אפשרי ביחד עם עבודה קשה ואינטנסיבית.

לעומת זאת, במיקומים הנמוכים יותר 9-20 (דף 2 והילך) אנחנו רואים בלאגן שלם, תזוזות רבות וקפיצות של אפילו 10 מקומות ביום – אין ספק ששם השינויים הם הרבה יותר גדולים וקורים מידי יום.

וחוץ מהמסקנה הכללית, יש את המסקנות שלכם. שרלוונטיות אליכם. אם אתם רואים שיש מתחרה שנמצא בירידות מתמידות אז אפשר להבין שהוא נחלש, אולי הפסיק לקדם? אם יש מתחרה חדש בשטח שעושה קפיצות יפות ומאיים לכם על המיקומים כנראה שיש לכם שחקן חדש בתחום, לרוב השינויים הם לא כל כך גדולים ולא כל יום מגיחים מתחרים חדשים, אבל חשוב תמיד להיות ערניים ולהבין מה קורה מסביבכם.

איך להסביר את הגרף ללקוח?

הרבה פעמים אתם נתקלים בחוסר הבנה של הלקוח את עבודתכם. הוא לא מבין על מה הוא משלם, אתם לא מצליחים להעביר לו את ההצלחה שלכם על ידי דו"חות מסורבלים וכולם מתוסכלים.

אני חושב שגרף הביצועים זה גרף מעולה כדי ליצור ממנו דו"ח או אפילו לשבת מול הלקוח ולהסביר לו מה אנחנו בעצם רואים, צריך להבין שעצם כך שאנחנו רואים את רף ההתקדמות על ידי גרף ולא סתם מספרים שנזרקים או מופיעים על המסך הופך את זה להרבה יותר מוחשי.

בנוסף, כאשר מראים ללקוח שאנחנו נמצאים למשל במקום 4 בביטוי מסוים, ומראים לו גם את המתחרים שנמצאים ב-1-3 אותם אנחנו רוצים לעקוף, או המתחרים שנמצאים ב-5-10 ורוצים לעקוף אותנו, מה שהלקוח יראה זה שמות. שמות שהוא מכיר ומכיר טוב מאוד כי אלו המתחרים שלו. הלקוח יקבל את ההבנה למה בעצם עבודת SEO היא מלחמה יום-יומית ואפשר אפילו לומר קיומית, כי עצם זה שיש תזוזות שונות שקורות מידי יום יגרמו לו להבין שבכדי להתקדם, או אפילו להישאר במקום באופן יציב צריך להשקיע ולהשקיע הרבה – העבודה הזאת מתורגמת עבורו כמובן גם לכסף כך שכולם אמורים להרוויח.

מה צופה העתיד ל-Rank ranger?

כיום יש מספר כלים שבהם ניתן לעשות שימוש על מנת לבצע מחקרי מתחרים מקיפים ובכלל השוואות בין אתרים שונים כפי שהצגתי בתחילת המאמר, גם רנק ריינג'ר מתכוונת להצטרף למגרש הזה והשיקה לא מזמן את הפיצ'ר site explorer Rank ranger שיתן לכם אפשרות לבצע השוואות ולקבל נתונים על מתחרים, כמו למשל: השוואות בין מילות מפתח, מתחרים אורגניים, מתחרים על מודעות ועוד. כרגע הנתונים לא מספיק מקיפים, אבל זה אמור להשתפר בעתיד ולתת למשתמשי רנק ריינג'ר עוד אפשרויות כך ששווה לעקוב ולהתעדכן.