מחקר מתחרים באמצעות SEMRUSH
הדרך למקום הראשון בגוגל עוברת דרך מחקר מתחרים מוצלח. אין פתרונות קסם ולא סודות מקצועיים, בעיניי זה גם אחד החלקים המרתקים ביותר בעבודה שלנו קצת לפני שאנחנו מגיעים לעבודה הקשה והסיזיפית יותר של קידום מילות המפתח והביטויים שלנו.
מה זה אומר? בפועל זה אומר שנצטרך לערוך מחקר על מנת לגלות מי המתחרים האורגניים העיקרים שלנו, מה סדר הגודל שלהם בזירה האינטרנטית, לאסוף את המידע והנתונים ורק לאחר מכן גם לנתח את הפעילות שלהם, להבין מה הם עושים טוב ומה הם עושים פחות טוב כדי ללמוד וליישם את זה על הלקוח שלנו, הכלי של SEMRUSH נותן לכך מענה מצוין, אך זה גם המקום לציין שיש כלים נוספים שיכולים לעזור במחקר מתחרים כמו למשל הכלי של סימילארווב הישראלית, עליו כתבתי לא מזמן (שימוש ב-SimilarWeb לניתוח מתחרים) ועוד.
רגע לפני שנתחיל במאמר עצמו חשוב לציין שסמראש היא הרבה מעבר למחקר מתחרים, אפשר גם לבצע באמצעות הכלי הזה מחקר מילות מפתח ועוד פונקציות שימושיות מאוד לעולמות ה-SEO, התוכן והשיווק הדיגיטלי.
עלות השימוש:
כמו ברוב הכלים גם ב- SEMRUSHיש אפשרות להשתמש בחלק מהפונקציות ללא תשלום, אבל אם אתם רוצים לעשות מחקר מתחרים כמו שצריך ולקבל נתונים מפורטים ככל שאפשר אז מומלץ מאוד לשדרג לגרסת הפרו – העלות היא 99.95 דולר לחודש (צילומי המסך והנתונים שאותם אציג הם מתוך גרסת ה-PRO).
שלב א': זיהוי המתחרים האורגניים
עוד לפני שנתחיל לנתח אנחנו צריכים להבין מי המתחרים שלנו, במאמר הזה אעשה שימוש בלקוח גדול שלנו מתחום הריהוט (מדורג במיקומים ראשונים במרבית הביטויים התחרותיים).
בשורת הכתובות אנחנו מזינים את כתובת הדומיין שלנו ולוחצים בתפריט על Organic Research ולאחר מכן על Competitors, לשים לב שאנחנו מבצעים את החיפוש בישראל ולא בארה"ב או מדינה אחרת, אלא אם כן זאת המטרה שלכם.
לאחר שהכנסנו את כתובת הדומיין של הלקוח שלנו יופיע לנו המסך הבא:
זוהי בעצם רשימת המתחרים שלנו, כפי שאתם יכולים לראות לכל מתחרה יש מד המראה את רלוונטיות המתחרה לאתר הנבדק ((competition level – זה מתבסס על ניתוח של מספר מילות המפתח המשותפות, ובאופן הגיוני ככל שיש יותר מילות מפתח משותפות שמתחרות על אותם קהלים אז ככה רמת התחרותיות תהיה גבוהה יותר, אפשר גם לראות במסך הזה את כמות המילים המשותפות, כמות הטראפיק שיש לאתר ולביטויים הספציפיים וכמו כן יש אפשרות לראות את כמות המילים שמקודמות בצורה ממומנת ((Paid keywords.
בלחיצה על כל שם של אתר מתחרה אתם תוכלו להיכנס לתפריט המציג אודותיו פרטים רבים שיעזרו לכם בניתוח, כאן למשל המתחרים המובילים הם shw (שומרת הזורע) זה לא אומר שהם חברת הרהיטים המובילה אלא זה אומר שהם מתחרים אתנו על כמות גדולה יותר של ביטויים ומילות מפתח.
שלב ב': הניתוח
התפריט אותו צילמתי הוא מצומצם מאוד ביחס לנתונים הנוספים שתקבלו אם תגללו מטה בעת המחקר שלכם, אבל הנה מספר נתונים עיקריים שתוכלו לשאוב: כמות טראפיק לאתר (ORGANIC SEARCH) – המספרים לא בהכרח מדויקים אך בהחלט יכולים לתת כיוון, כמות מילות מפתח (KEYWORDS), נתונים על ביטויי המפתח שמקודמים בצורה ממומנת, קישורים חיצוניים (אתייחס לזה בהמשך בהרחבה) ונתונים על הנוכחות של אותו מתחרה באינטרנט (דפי נחיתה, מודעות וכו').
טראפיק למילות מפתח:
זה נתון ששווה התייחסות משל עצמו, כי כאן למעשה נוכל להבין בצורה הטובה ביותר מה הביטויים שמביאים את כמות הטראפיק הגדולה ביותר למתחרה העיקרי שלנו, בהנחה ואנחנו פונים לאותו קהל יעד ומציעים שירות דומה או מוצר דומה אנחנו גם מבינים שהמילים האלו רלוונטיות גם אלינו ואם טרם הוספתם אותם למחקר מילות המפתח שלכם אז זה הזמן.
בלחיצה על הלשונית keyword gapתגיעו למסך המאפשר לכם לערוך השוואה במיקומים של מילות מפתח שונות ביניכם לבין עד 4 מתחרים נוספים, זה יעניק לכם את המידע הדרוש לגבי המיקומים שלכם ביחס למתחרים בולטים בצורה גרפית יותר.
אל מסך ההשוואה תוכלו להגיע בדרך נוספת – אם תלחצו על מספר מילות המפתח המשותפות ((Common Keywords אצל רשימת המתחרים, ככה למשל נראה מסך השוואתי בין הלקוח שלנו לשומרת הזורע (מזכיר שאפשר להשוות עד 5 מתחרים אם רוצים).
כפי שאפשר לראות במסך הבא מוצגים נתוני השוואה לגבי המיקומים של כל אחת ממילות המפתח הבולטות, כמות חיפושים של כל אחת מהן, רמת תחרותיות, מחיר להקלקה (פרסום ממומן), טרנדיות של מילת המפתח ועוד.
קישורים חיצוניים:
אין ספק שקישורים חיצוניים מהווים אתגר גדול עבור כל מקדם האתרים, איך להשיג אותם, מה האיכות של הקישורים וכו' – אבל עוד לפני שאנחנו מתחילים לתכנן מאיפה נשיג קישורים אנחנו צריכים להבין מה קורה אצל המתחרים שלנו בתחום.
באמצעות הלשונית Backlinks Gapאנחנו יכולים לראות את כמות הקישורים החיצוניים, את המקור של הקישורים והאיכות של האתרים מהם יצא הקישור (Authority Score).
מה שאני עשיתי כאן הוא לקחת את 5 האתרים שהם כביכול המתחרים הבולטים ביותר, לפחות על פי כמות מילות המפתח המשותפות וערכתי השוואה ביניהם, יש אפשרות גם להציב באחד מהם את הלקוח שלכם וככה לראות אתכם בהשוואה למתחרים.
מה אנחנו יכולים ללמוד מזה? המסך הזה נותן לנו אמות מידה לגבי הסיכויים שלנו לעקוף את המתחרים וכמובן שאלו נתונים שנצטרך לשקף אל מול הלקוח שלנו, למשל אם אנחנו רואים שיש מתחרה שמקבל המון קישורים מאתרים איכותיים אז העבודה שלנו תהיה יותר קשה מולו, נצטרך להשיג המון קישורים איכותיים זאת כמובן בשילוב של אופטימיזציה איכותית ותוכן שוטף באתר.
מעבר לכך אנחנו יכולים גם לקבל איזושהי נקודת מבט על סוגי האתרים שמוציאים קישורים למתחרים שלנו ובכלל לתחום הכללי שלנו (כאן מדובר על ריהוט ביתי).
חשוב לציין שלצורך ניתוח קישורים של מתחרים, אני ממליץ לעבוד עם כלים נוספים ייעודיים לטובת פעילות זו כגון: majestic seo, ahrefs, Moz וכלים ייעודיים אחרים.
לחקור את הפעילות במדיות החברתיות:
למיטיבי לכת שרוצים לשדרג את הניתוח שלהם על המתחרים יש אפשרות מומלצת להוציא נתונים על המעורבות החברתית של המתחרים ברשתות החברתיות (פייסבוק, יוטיוב, אינסטגרם, טוויטר וכו').
כדי לעשות זאת תצטרכו לחזור למסך הראשי ולפתוח פרויקט חדש, שם תצטרכו לבחור באופציה social media tracker ולהזין את כתובת הדומיין של הלקוח שלכם.
לאחר מכן יפתח המסך הבא ובו תצטרכו ללחוץ על set up תחת האפשרות של social media tracker – המסך הבא שיפתח לכם הוא חלונית שבו תצטרכו להזין את כתובות הרשתות החברתיות.
הנתונים אותם תקבלו הם אודות גודל הקהל וקצב הגדילה שלו, כמות חשיפה, המעורבות בכל אחד מהערוצים, מידע על הערוצים שהם משקיעים בהם את מירב המאמצים, כלומר איפה הם מפרסמים הכי הרבה, מאיזה רשת חברתית הם מקבלים את האינטראקציה הגבוהה ביותר, איזה פוסטים זוכים לפופולאריות רבה יותר, באיזה תאריכים (מועדים או חגים מסוימים) ועוד.
המידע הזה יעניק לכם פרספקטיבה טובה יותר על סוגי התכנים שקורצים לקהל היעד שלכם, מתי הזמנים הכי טובים לפרסום, אבל בעיקר גם איפה כדאי לכם להשקיע, כי המתחרים שלכם פונים לאותו קהל יעד ואם הם מצאו את קהל היעד שלכם בעיקר בפייסבוק למשל אז כנראה שישתלם לכם להשקיע שם על חשבון פלטפורמות אחרות, אך מצד שני זה בוודאי לא אומר שאתם צריכים לוותר על פלטפורמות אחרות, אם תצליחו לחדש במהרה אתם תהיו אלה שמכתיבים למתחרים איפה ואיך כדאי להשקיע.
שלב ג': הוצאת נתוני פלט
כדי להשלים את העבודה והמאמץ שלנו אני ממליץ להוציא דו"ח מפורט עם כל הנתונים החשובים והרלוונטיים בעיניכם (יש אפשרות לייצא לקבצי אקסל ו-PDF) וליצור מין מסמך השוואתי בין הלקוח שלכם למתחרים הבולטים – את הדו"ח רצוי מאוד להציג ללקוח כי זה מראה על עבודה יסודית ורצינית וכמובן להשתמש בו כ-"אורים ותומים" להמשך העבודה, זה יכול אפילו להיות לכם לעזר במידה והכנתם אסטרטגיית תוכן ללקוח שלכם.
סיכום:
יש לרבים נטייה לחשוב שהם טובים מכל המתחרים שלהם ולהתעסק אך ורק בעצמם, יש כאלו שאפילו נרתעים מפני הסתכלות על אחרים כדי שזה לא יראה כאילו הם מעתיקים את הפעילות שלהם, פה זה המקום שלכם להסביר את החשיבות שיש במחקר מתחרים, מה גם שלא כל הלקוחות יודעים להצביע בדיוק מי המתחרים שלהם, כי זה לאו דווקא המתחרים הפיזיים שנמצאים בחנות ממול או שזה שמפרסם הכי הרבה, ל-SEO יש חוקים משלו ויכול מאוד להיות שהמתחרה הבולט שלך קיים רק ברשת אבל עדיין מוביל במיקומים על ביטויים שתרצו לקדם.
בסופו של דבר אני מאמין שללמוד את המתחרים שלך זה לתת לעצמך יתרון ענק, זה להעשיר את הידע שלך בתחום הספציפי הזה ובעיקר לעשות את העבודה שלך בצורה המקצועית והטובה ביותר.
מאמר מדהים, באמת הכלי הזה נראה חזק, אני מתלבט בין 2 כלים מג'סטיק והכלי הזה, אחרי שקראתי את המאמר שלך, החלטתי לרכוש את הכלי הזה. תודה רבה!