אתרי חנויות (AKA E-Commerce) הם הלקוחות העיקריים לאופטימיזציה וקידום ברוב סוכנויות הקידום בארץ. לא מעט בעלי עסקים מבינים שחייבים לתת מענה לדרישת הלקוחות לקניות אונליין.

אבל אם בקניון או במרכז הקניות בה ממוקמת החנות הפיזית – הם היחידים באזור שנותנים מענה בתחום החנות שלהם – באינטרנט, איפה שאין משמעות למיקום גאוגרפי, כולם מתחרים בכולם. ישראלים בישראלים, ישראלים בבינלאומיים וכמובן – בינלאומיים בבינלאומיים.

ולכן אם רוצים לשרוד בתחרות המטורפת – חובה לעשות אופטימיזציה ברמה גבוהה ובצורה יעילה כמה שרק ניתן.

אופטימיזציה SEO לחנות מג'נטו

מערכת מג'נטו היא מערכת CMS בקוד פתוח המיועדת אך ורק לחנויות אונליין. בניגוד למערכות קוד פתוח פופולריות כמו וורדפרס שמיועדות לניהול תוכן או דרופל שמיועדת לניהול אתרים מורכבים עם אפליקציות שניתן להוסיף עליהן מערכת חנות E-commerce – מג'נטו היא מערכת שפותחה מראש לשימוש לאתרי חנויות והיא מעולה בכך – ולכן לא מעט אתרי קניות בארץ ובעולם מתבססים עליה לפתיחת חנות אונליין (למעשה, יש הטוענים ש1% מכלל אתרי האינטרנט ב2019 הם על מערכת מג'נטו).

בעיות האופטימיזציה של מג'נטו

מכיוון שמג'נטו יועדה מראש להיות אתר חנות – קידום אתר מג'נטו ובכלל ענייני הSEO לא היו (ועדיין אינם) בראש סדר העדיפויות של מפתחי המערכת – ולכן כמערכת "ישר מהקופסא" היא מעולה ויעילה ביצירת קטלוג מוצרים – אבל ממש גרועה בSEO. דברים כמו קנוניקלים, הכפלות תוכן בין קטגוריות, שליטה בתגיות META, ואפילו מבנה URL – לא ניתנים לשליטה במערכת מג'נטו.

המחיר של מערכת מג'נטו

אמנם מערכת המג'נטו עצמה היא חינמית בקוד פתוח (למרות שבזמן האחרון הם קצת מסתירים את החלק החינמי – אבל אפשר להוריד פה) – אך כמו בוורדפרס ודומיה – אם רוצים לשדרג את המערכת ולהתאים אותה לשימושים שלנו הן מבחינת עיצוב והן מבחינת פיצ'רים יש צורך ברכישת תוספים ותבניות עיצוב – ואלו, בניגוד לוורדפרס שרוב התוספים הבסיסיים הם חינמיים, עולים לא מעט כסף.

מה גם, ותאמינו לנו שבדקנו לא מעט תוספי SEO למג'נטו, אף אחד מהתוספים הללו לא פועל כמו שצריך עם ההתקנה – וכל תוסף דורש התעסקות עם ההגדרות ברמה שמשתמש מן המניין, שאינו בקיא בצרכי הSEO, לא ימצא את הידיים והרגליים שלו.

בשורה התחתונה – על מנת לקדם אתר מג'נטו ולהתאים אותו לגוגל בצורה אופטימלית – אין ברירה אלא לרכוש תוסף SEO טוב (אנחנו ממליצים על SEO Suit Ultimate שעולה 250-300$ תלוי בגרסת המג'נטו שלכם…)

צ'קליסט אופטימיזציה – קידום אתר MAGENTO

מעולה. התקדמנו. שמנו תוסף, הגדרנו אותו כמיטב יכולתנו – האם האתר שלנו כבר מוכן לקידום?  ממש לא. יש לא מעט סוגיות שתוספי הSEO לא יכולים לטפל בהן – כי זה דברים שאנחנו עושים ידנית. למעשה, ביצוע SEO למג'נטו או בכלל לאתרי חנויות אונליין הם, ובכן, כאב ראש שאין לתאר.

ואני לא מדבר על סידור תגיות מטא, H1 וכו' שזה מובן מאליו…

קיבצתי לכם את הצ'ק ליסט לאופטימיזציה של אתרי חנויות (והאמת שכאן זה לא משנה אם זה מג'נטו או WooCommerce או כל אתר חנות אחר – כולם צריכים לעמוד בצ'ק ליסט הבא)

להלן השלבים שצריכים לשים אליהם לב כשמבצעים אופטימיזציה:

הכפלות תוכן במג'נטו:

אחת הסוגיות הבעייתיות ביותר באתרי חנות. אתרי חנות נוטים לייצר מספר כתובת URL לכל מוצר. אם למשל אני מוכר אופניים והן משויכות ל2 קטגוריות – הרים, שטח. ייתכן והמערכת תייצר עבור המוצר הסופי 2 URL
www.domain.co.il/mountain/bicycle
www.domain.co.il/dirt/bicycle

וכך למוצר אחד נוצרות 2 כתובות (ולפעמים אפילו יותר) למוצר אחד – מבחינת גוגל מדובר בהכפלת תוכן והאתר עלול להיענש.

פתרונות אפשריים:

  • לצמצם ככל האפשר את ריבוי הקטגוריות למוצרים. שמוצר ישויך לכמה שפחות קטגוריות.
  • להפעיל קנוניקל שיצביע על עמוד המוצר בקטגוריה הראשית שלו.
  • לדאוג שהURL של המוצר לא יכיל משתנים – ויישב ישירות על הדומיין הראשי. (למשל: domain.co.il/bicycle)

תוכן מועתק

על הנושא הזה כבר דנו בהמון המון פורומים שונים. אחת הבעיות עם אתרי חנות זה שאת התוכן של המוצרים – בעלי החנויות מעתיקים ישירות מהקומוניקט שמגיע מהיצרן\היבואן. ואת זה עושים רוב האתרים. ואם נניח שיש 10 חנויות שמוכרים את אותו זוג אופניים – יצא מצב שיש 10 אתרים שמציגים את אות והתוכן בדיוק עבור האופניים הללו.

ומה הבעיה?

אמנם גוגל לא מעניש אתרים על הכפלת תוכן – אבל הוא עושה משהו גרוע לא פחות. גוגל פשוט מעלים תוצאות כפולות ממנועי החיפוש.

מכירים את זה שאתם מגיעים לסוף התוצאות וכתוב שם "גוגל הסירה X כפולות"? אז זו בדיוק הסיבה. מתוך כל 10 התוצאות הכפולות גוגל יבחר את האתר החזק ביותר ויציג רק אותו. השאר? לא מעניינים אותו.

גוגל מפלטר תכנים מועתקים החוצה

פתרונות אפשריים:

אין מנוס מלשכתב את כל עמודי המוצרים. ואני אומר את זה מניסיון. אתר לקוח שלנו שהועלם מתוצאות החיפוש – שכתבנו לו מאות מוצרים – היום הוא בראש תוצאות החיפוש ולא רואה אף מתחרה. אז מראש תתקצבו לעצמכם תקציב לתכנים למוצרים (לפחות 80-100 מילה).

אגב – אותה בעיה יש גם בתמונות. לא מעט גולשים מחפשים את המוצרים שלכם במנוע התמונות. וגם שם גוגל מעיף תמונות זהות החוצה. וגם כאן הפתרון הוא פשוט לצלם את המוצרים מחדש. כלומר – לייצר למוצרים שלכם (לפחות לאלו שאתם רוצים לקדם) תמונות מקוריות משלכם. וכך למשוך את הגולשים דרך חיפוש התמונות.

טקסטים בקטגוריות

אין ספק שאחד הדברים החשובים ביותר באתר זו הנראות. ונוסיף את זה שהעמודים שבד"כ מקדמים באתרי חנות הם עמודי הקטגוריות – ונגיע למסקנה שעמוד קטגוריה טוב חייב להיות נקי ומושך. מצד שני – כדי לקדם אתר כמו שצריך חייבים לשים טקסט עם ביטויי מפתח וכו'. וברירת המחדל של רוב אתרי החנויות זה אזור טקסט מעל אזור המוצרים.
ואחד הדברים שהכי מפריעים לתצוגת מוצרים בעמודי קטגוריה זה בלוק טקסט של 400 מילה שהמקדם חייב לדחוף לעמוד (ובצדק כי בלי טקסט יהיה קשה לקדם).

ומה קורה? גולש נכנס לעמוד – רואה מלא טקסט אבל לא רואה את המוצרים ויוצא…

הפתרון

להוסיף אזור טקסט נוסף מתחת לתצוגת המוצרים – שם הטקסט לא מפריע לאף אחד. וכך לשלב טקסט שיווקי קצר בתחילת העמוד – ואת הטקסט שמיועד לSEO – שמים למטה.

כמויות מוצרים

מה כיף בחנות אונליין? זו לא חנות פיזית. לא צריך להחזיק מלאי. אפשר לשים עשרות אלפי מוצרים. תענוג.

אז לא. נכון שאין הגבלה על כמות פריטים שאפשר לשים באתר – אבל יש מגבלה אחרת חשובה יותר – המגבלה של גוגל.

גוגל מקצה לכל אתר כמות משאבים מוגבלת לסריקה. (מה שמכונה בברנז'ה  Crawl Budget – תקציב זחילה) וככל שיש יותר מוצרים – גוגל עלולה לסיים את תקציב הזחילה לפני שתסרוק את כל מוצרי האתר. מעבר לכך – רוב בעלי האתרים שוכחים פרט מאוד חשוב: בכל פעם שמעלים מוצרים חדשים לאתר או לקטגוריה – המוצרים הקיימים נדחקים פנימה. כך שאם יש מוצר שמקבל הרבה תנועה ומוכר הרבה – הכוח שלו עלול לרדת כי הוא נדחק למטה בהיררכיית האתר.

בקיצור – יותר מדי מוצרים יכולים לעשות בלגאן לקידום.

הפתרון:

סידור נכון של המוצרים באתר – והסרת מוצרים שלא מוכרים.

ממש ככה.

לפחות אחת לרבעון מומלץ להיכנס לאנליטיקס של האתר, לבדוק איזה מוצרים לא מקבלים תנועה ולא נמכרים – ואז לחשוב. אם זה מוצר ששווה למכור אבל הוא לא נמכר – לבצע עליו אופטימיזציה מחודשת. אם זה מוצר שלא שווה למכור – פשוט להסיר אותו מהאתר ומהמלאי. וככה להישאר רק עם מוצרים מוכרים או עם פוטנציאל מכירה גבוה – ולא לבזבז את תקציב הזחילה ומשאבי האתר על מוצרים מיותרים.

מהירות טעינה

באינטרנט – מהירות היא שם המשחק. וזה מעבר לדירוג בגוגל שמושפע באופן מובהק ממהירות טעינת האתר (והוכחתי את זה בלא מעט מקרים ששיפור מהירות טעינת אתר הקפיצה אתר בתוצאות בצורה מדהימה) גם לגולשים עצמם אין סבלנות. ובעולם שבו כל החנויות מוכרים את אותם מוצרים – למה שיקנו אצלך אם האתר הבא נטען להם יותר מהר?

הבעיה היא שבעלי אתרים לא מעלים תמונה מקורית לאתר (כבר דיברנו על זה בחלק של התוכן המועתק) ולא רק זה – הם מעלים את הקובץ בתצורתו הגולמית – כלומר לפעמים תמונת המוצר שוקלת 3-4 מגה ויחד עם תמונות אווירה נוספות – קיבלנו עמוד מוצר ששוקל 15 מגה… הפגיעה בביצועים ניכרת כמובן.

הפתרון:

צמצום התמונות לגודל סביר (בסביבות 80-100k) לתמונה. שימוש נכון בCache לאתר. בחירת שרת חזק או שימוש בCDN במקרים קיצוניים.

הטמעת סכמה

בימנו לא מספיק להיות בעמוד הראשון – אנחנו גם רוצים שיכנסו לאתר שלנו. ולמה שיכנסו דווקא לאתר שלנו אם אנחנו נראים כמו כולם?

אז זהו – גוגל היום מאפשרת להדגיש תוצאות חיפוש ולהוסיף להן אלמנטים באמצעות תגיות שנקראות סכמה. באמצעות הסכמות אנחנו מסמנים אלמנטים בעמוד המוצר – וכך יכולים להציג בתוצאות החיפוש אלמנטים שמושכים את העין. כמו למשל:  דירוג המוצר, מחיר, משקל, מפרט ועוד. וכך אנחנו דואגים לבלוט בתוצאות החיפוש.

נכון ששימוש בסכמה לבדה לא מקדם בתוצאות החיפוש. אבל אם אנחנו מדורגים במקום 3-4 והתוצאות שמעלינו משעממות ובנאליות – אנחנו נקבל את הקליק, וה- CTR (אחוז ההקלקה עלינו) יגדל.

תצוגת תוצאה עם סכמה

תצוגת תוצאה עם סכמה

בלוג

באתרי מג'נטו הבסיסיים, גם לאחר התקנת תוסף SEO, חסר עוד אלמנט חשוב שהוא חובה לקידום – אזור מאמרים \ בלוג. בניגוד לוורדפרס או מערכות ניהול תוכן אחרות שמראש מיועדות ל.. ובכן.. תוכן. במג'נטו אין בלוג מובנה ויש צורך להוסיף אזור מאמרים באמצעות תוספים חיצוניים.

לא מעט פעמים – במקום להשתמש בתוספי הבלוג \ מאמרים שמיועדים למג'נטו – הקמנו לצד האתר הראשי – אתר וורדפרס על תת-תיקייה. וביצענו סוג של סינרגיה בעיצוב האתרים כך שיראו פחות או יותר אותו דבר – אבל קיבלנו מערכת מאמרים נוחה ויעילה במקום להתעסק בתוספי מג'נטו.

סיכום

זה הצ'ק ליסט על קצה המזלג לאופטימיזצייה לאתרי חנות ובעיקרם – אתרי חנות מבוססי מג'נטו. אין ספק כי קידום אתר מג'נטו הוא לא טריוויאלי ברגע הראשון – אבל כשעובדים כמו שצריך עם הרשימה הנכונה והצוות הנכון – יכולים להגיע לתוצאות מעולות בזמן קצר שיביאו במהרה גם למכירות נאות ולהצלחת החנות.