קידום אתרים נחשב לשירות מאוד קשה להבנה למרבית הלקוחות.  אחרי הכל מדובר בתהליך שבו רב הנסתר על הגלוי ולא ממש ברור מה חברת ה-SEO עושה כל חודש ולמה זה לוקח כל כך הרבה זמן.

אז כדי ליישר קו וכדי שתוכלו לדעת מהם השלבים הנכונים לעבודת SEO תקנית ומקצועית , כתבנו עבורכם מדריך שיסדר לכם את רצף הפעולות הנכון בדרך למטרה.

 

תהליך קידום אתרים הוא התהליך שבסופו האתר שלכם אמור להתברג בראש תוצאות החיפוש עבור ביטויים רלוונטיים למוצר שאתם מוכרים. זו ההגדרה הפשוטה. אבל מה זה אומר בפועל?

קידום אתרים או SEO?

אז קודם כל נפריד בין שני המושגים שמשום מה בארץ הקודש הם נכללים תחת אותו מושג "קידום אתרים".

נכון שלכל התהליך כולו קוראים "קידום אתרים" אבל למעשה מדובר בפרויקט שכולל בתוכו 2 מהלכים:

מהלך ראשון: SEO

שימו לב: SEO – Search Engine Optimization או בעברית "אופטמיזציה למנועי חיפוש" הוא לא קידום אתרים. SEO זו התאמה של האתר לסריקה אופטימלית של מנועי חיפוש (להלן: גוגל, אבל יכול להיות גם בינג, יאהו, יאנדקס, ביידו וכו'). כלומר – המטרה של SEO זה לוודא שכשהזחלנים של גוגל יגיעו לאתר – הם לא יתקלו בבעיות וימצאו את כל האלמנטים שאמורים להימצא ולמעשה יסרקו את האתר בצורה המיטבית. עבודת הSEO  היא לרוב עבודה טכנית על קוד האתר, המבנה וכו'.

וההבהרה המתבקשת: ביצוע של דוח אופטימיזציה וגם התאמת אתר ב100% לSEO – לא מבטיח התקדמות בביטויים! כל הפעילות הזו נועדה לתת לאתר את התשתית לקידום האתר להתקדמות בביטויים.

מהלך שני: קידום האתר

פעולות קידום אתר, לעומת זאת, אלו פעולות שמטרתן לגרום לגוגל "לחבב" את האתר יותר ולתעדף אותו על פני אתרים המתחרים על ביטוי ספציפי. פעולות הקידום נשענות על הSEO במובן שאם תשתית הSEO נעשתה והוקמה כמו שצריך – פעולות הקידום יהיו הרבה יותר אפקטיביות. מטרת הקידום היא לגרום לגוגל לקטלג את האתר כרלוונטי, חדשני, ענייני ומתאים לגולש על פני המתחרים ובכך להציג אותו לפניהם בתוצאות החיפוש.

אם נקביל את המושגים הללו לדוגמאות מתחום בניית בניין:

SEO  – הנחת התשתית לבניין ודאגה לקומת הכניסה.

פעולות קידום האתר – בניית הבניין לגובה.

אז עכשיו אחרי שהבנו את ההבדל – נסביר מה באמת קורה בכל אחד מהשלבים:

תחילת פרויקט קידום אתרים:

חלק ראשון – דוח SEO  (או בשפת העם "דוח אופטימיזציה")

זה החלק הכי חשוב, הכי מרכזי והכי מעמיק בכל פרויקט קידום אתרים.

דוח SEO זה דוח שבו סורקים את האתר ובודקים את כל האלמנטים הרלוונטיים לסריקה אופטימלית של גוגל. הסריקה מתחלקת לכמה שלבים:

סריקה באמצעות כלי AUDIT

בשלב הזה נותנים למכונות לעשות את העבודה הקשה – בעיקר באתרים שבהם יש יותר מכמה מאות עמודים לא עוברים על כל העמודים באתר אלא נותנים לכלי סריקה לעשות את העבודה. יש מבחר כלי audit כמו Screaming Frog שיודעים לסרוק את כל עמודי האתר ולמצוא את הבעיות בהן.  מומלץ להיעזר גם ב- Search Console במסגרת הבדיקות.

בסריקה הזו אנחנו נבדוק:

  • אינדוקס עמודים – נוודא שאין בעיות אינדוקס וסריקה, שאין חסימה על האתר לסריקה, אין הגדרות בעייתיות שעלולות להשאיר את גוגל בחוץ.
  • קישורים פנימיים שבורים (404)
  • קישורים יוצאים שבורים
  • הפניות (301\302) בעייתיות
  • בעיות קנוניקל (האם הקנוניקלים מוגדרים נכון למניעת הכפלות תוכן, ולא גורמות לכך שעמודים חשובים לא יתאנדקסו – או שיש כפילויות בתגיות וכו)
  • בדיקה האם עמודי ארכיון מוגדרים נכון עם תגיות rel=prev/next.
  • נוודא שיש ALTים על התמונות, ושהתמונות בכלליות לא שוקלות יותר מדי – כי זה עלול לפגוע בביצועים
  • נבחן את מהירות טעינת האתר
  • נבדוק את תגיות המטא
    • לוודא שלכל העמודים יש טייטל שמוגדר נכון – קריאייטיבי בשילוב מילות מפתח ובאורך הנכון, מה הטייטל והאם יש כפילויות.
    • לוודא שלעמודים החשובים יש דיסקריפשן (תאור דף) מניע לפעולה ובאורך הנכון ולשאר העמודים יש דיסקריפשן רלוונטי.
  • נוודא שלכל העמודים יש כותרת המוגדרת H1 ושאין כפילויות בין עמודים או 2 כותרות H1 באותו עמוד.

ועוד אלמנטים נוספים שרלוונטיים לaudit לאתר שמטרתם לוודא שבאתר שלנו יש מינימום תקלות (עדיף שלא יהיו בכלל…)

לאחר שאנחנו מקבלים את פלט הסריקה – אנחנו עוברים עליה ידנית על מנת לבדוק בדיוק באילו עמודים יש בעיות, כיצד ניתן לפתור אותן, מה המקור שלהן ועוד.

סריקה ידנית

לאחר שעברנו על הסריקה האוטומטית – אנחנו תמיד נעבור באופן ידני על האתר על מנת לחוות את הגלישה ולוודא שהכול עובד כמו שצריך. יש המון דברים שנוכל למצוא רק בסריקה ובדיקה ידנית של האתר.

בסריקה זו נוכל למצוא דברים כמו:

  • כפילויות עמודים ותכנים – רוב הכלים לא ימצאו כפילויות באופן אוטומטי. יש כאלה שכן אבל הכלים הרגילים לא. ולכן נוכל למצוא אותם בבדיקה ידנית. נוכל לראות אם יש קטגוריות ותגיות שהתוכן בהן זהה וכדומה.
  • תוכן משוכפל ממקור חיצוני – את זה כמעט אף כלי לא יכול למצוא באופן אוטומטי. יש כלים כמו copyscape שיוכלו לתת מענה לפי עמוד – אבל ממש לא ברמת האתר. ולכן רק בדיקה ידנית של עמודים עם פוטנציאל בעייתי (את זה מקדם בעל ניסיון יוכל לאתר בקלות) תיתן מענה. הדבר קריטי בעיקר באתרי אי-קומרס שבהן פוטנציאל התוכן המשוכפל הוא גדול.
  • בעיות נראות – האם כל התוכן גלוי למשתמש ולגוגל? האם העיצוב מפריע לתכנים? האם יש בעיות באתר הרספונסיבי?
  • בדיקת טפסים – האם הטפסים ניתנים למילוי בקלות? האם הם עובדים? האם הלקוח מקבל את הלידים? האם יש להם גיבוי במערכת?
  • מהירות טעינת דפים – אחד המדדים החשובים כיום בהשפעה על קידום אתרים הוא מהירות אתר, בדגש על זמני הטעינה במובייל (וכמובן התאמת האתר למובייל).
  • UI בסיסי – אמנם לא נכנסים עמוק פנימה – אבל בדיקה שטחית האם היררכיית האתר בנויה נכון, העמודים העיקריים מקושרים במקומות הנכונים וברמה הגבוהה בתפריט, האם האתר מניע לפעולה וכדומה.

ועוד אלמנטים נוספים שניתן לבדוק רק בעין ולא בבדיקה רוחבית על ידי מכונה.

בדיקת Offpage

קיבלנו אתר חדש – אנחנו לא יודעים איך מגיעים אליו ולאן. בשלב הזה אנחנו נגשים לכלים שנותנים לנו את המידע ההיסטורי של האתר (במידה ויש מידע היסטורי ולא מדובר באתר שעלה רק עכשיו לאוויר) ושולפים מהם מידע על עמודי הגישה לאתר.

בגוגל אנליטיקס – אנחנו נייצא את עמודי הנחיתה – landing page ונוודא (באמצעות כלים כמו Screaming frog) שכולם מגיעים לעמודים תקינים. במידה וחלק מהקישורים מחזירים שגיאות – נייצר להם הפניה.

בגוגל סרצ' קונסול – אנחנו נבדוק אם יש עמודים באינדקס של גוגל שמחזיקים 404, או שיש אתם בעיות. וניצור הפניות לפי הצורך – או שנחזיר סטטוס 410 (סטטוס שמיידע את גוגל שהעמוד לא עתיד לחזור ושיסיר אותו מהאינדקס).

נבדוק קישורים נכנסים – באמצעות כלים כמו ahrefs או מג'סטיק, וגם באזור הקישורים בסרץ' קונסול – נייצא את כל הקישורים הנכנסים לאתר – ונוודא שהם מגיעים לעמודים תקינים. אם לא – נבצע הפניה לעמוד רלוונטי.

לאחר שסיכמנו את כלל הבעיות לדוח אחד – אנחנו מפיקים אותו ושולחים אותו ללקוח על מנת שיטפל בדוח בעזרת המתכנתים שבנו את האתר (או אלו שנותנים לו שירות) בליווי ותמיכה שלנו.

במקביל (ולפעמים גם תוך כדי הפקת דוח האופטימיזציה) אנחנו עוברים לשלב הבא:

חלק שני – אופטימיזציית תוכן

בחלק זה אנחנו מבצעים מחקר מילים, עוברים על התכנים באתר, המיקרו-קופי והעמודים הראשיים באתר על מנת להתאים את התוכן לקידום.

מחקר מילות מפתח

בשלב הזה – שלא בלא מעט פרויקטים הוא השלב המקדים לפרוייקט – אנחנו בודקים ומזהים מה מילות המפתח הרלוונטיות ללקוח. יש לא מעט כלים שבעזרתם ניתן לאתר ביטויים רלוונטים כמו SemRush, מתכנן המילים של גוגל, ועוד ועוד.

זהו שלב קריטי בתהליך האופטימיזציה – כי כל האתר והתכנים בו יסובו סביב הביטויים שיבחרו.

חשוב מאוד שלא ליפול בפח הפופוליסטי וללכת על מילים גנריות או "מגניבות". לדוגמא: אם יש לי חנות אופניים פיזית שלא מוכרת ברשת – לא רלוונטי לי לקדם את הביטוי "חנות אופניים" כי גם אם אהיה מקום ראשון בביטוי הזה – הלקוחות יגיעו לאתר מכל רחבי הארץ ואני בכלל בראש פינה… לכן ביטוי רלוונטי הוא "חנות אופניים בראש פינה" או "חנות אופניים בצפון". כמובן שחשוב לוודא שכמות החיפושים על הביטוי מצדיקה השקעה על "זנבות ארוכים".  צריך גם לקחת בחשבון, שבביטויים רבים יופיעו תוצאות לוקאליות שיותר רלוונטיות לגולש.

בסופו של דבר – הלקוח אמור לקבל רשימה של ביטויים עם כמויות החיפושים והרלוונטיות – ולבחור יחד עם המקדמים את הביטויים העיקריים לקידום.

לאחר שאושרו הביטויים – מומלץ להכניס אותם לכלי מעקב כמו RankRanger או כלים אובייקטיביים נוספים שסורקים את גוגל כל הזמן על מנת לתת מעקב למיקומים ומציגים את תהליך ההתקדמות.

שימו לב (וזה קריטי להבין): למרות שבסופו של דבר המקדם נמדד על פי מיקומי הביטויים (כי ככה הלקוחות אוהבים) – מטרת הקידום בסופו של דבר היא להגדיל תנועה אורגנית רלוונטית לאתר. לכן מקדם רציני תמיד יצרף דוח כניסות אורגניות (לרוב מגוגל אנליטיקס) על מנת לוודא שאכן יש גדילה בתנועה לאתר.

לאחר שהלקוח מאשר את הביטויים – עוברים לשלב הבא:

תוכן בעמודי הנחיתה

אחרי שבחרנו ביטויים – בשלב הזה אנחנו מתאימים לכל קבוצת ביטויים את העמוד הרלוונטי שאותו אנחנו נקדם עבורם.

אם יש כבר עמוד רלוונטי לקבוצת ביטויים באתר – אנחנו נבדוק את התוכן שלו. נוודא שהביטויים מופיעים בכמות המספיקה, בהקשרים הנכונים והתוכן בו שיווקי ומניע לפעולה.

אם אין עמוד כזה – נבנה עמוד חדש עם תוכן שיווקי, תדמיתי ומניע לפעולה.

נוודא שהתמונות בעמוד עם תגיות ALT רלוונטיות.

נתקן מיקרו-קופי

החלק הזה הוא תחום שהרבה מזניחים – אבל הוא חשוב מאין כמוהו.

מיקרו-קופי זה בדיוק מה שזה נשמע – טיפול באלמנטים הטקסטואליים הקטנים שמניעים לפעולה. למשל במקום "צרו קשר" לרשום משפט יותר מזמין כמו "אנחנו מחכים לשמוע ממך" וכו'. העיקר – לצאת מהשבלונה ולצוד את העין עם קופי מעניין על כל כפתור או הנעה לפעולה באתר.

כי זה שאנחנו מביאים גולשים לאתר זה לא מספיק. אנחנו צריכים גם לגרום להם להפוך ללקוחות.

חלק שלישי – מחקר מתחרים

אז יופי יש לנו אחלה אתר. אבל האם האתר שלנו רלוונטי למה שגוגל מצפה? איך אנחנו בכלל יודעים מה גוגל מכוון לכל ביטוי חיפוש?

בשביל זה עושים מחקר מתחרים.

מחקר מתחרים הוא תחום מאוד מאוד מאוד מעמיק וסבוך – אז נגע בו על קצה המזלג. עיקר הרעיון פה הוא להבין שאף אחד לא המציא את הגלגל. ולכן נלך לכל ביטוי שאנחנו רוצים לקדם ונראה את התוצאות שגוגל מציג בראש תוצאות החיפוש.

נחקור את התוצאות האלו וננסה להסיק מסקנות על פי מכנים משותפים, מבנה העמודים, תגיות המטא, כמות טקסט וכל מידע שאנחנו יכולים להוציא (כמובן שיש כלים שיכולים לקצר את העבודה כמו RankRanger, Cora ועוד)

וכך נוכל להתאים את עמודי הנחיתה שלנו על פי המכנים המשותפים שגוגל מצפה עבור תוצאת החיפוש.

אז עשינו אופטימיזציה, סידרנו את התוכן, חקרנו את המתחרים – מה עכשיו?

עכשיו מסדרים את האתר:

חלק שלישי – היררכיה

חלק זה הוא קצר למדי. המטרה היא לוודא שהמרחק מעמוד הבית לעמוד הנחיתה שלנו – יהיה במרחק של קליק. בגדול אנחנו פשוט מוודאים שלכל העמודים יש קישור מהתפריט הראשי – או מהפוטר של האתר.

חלק רביעי – מקדמים תכלס

אז זהו – אחרי שביצענו את עבודה שבה:

  • ווידאנו שהאתר תקין לסריקה מול מנועי חיפוש.
  • התכנים בו מכוונים לביטויים שאנחנו רוצים לקדם.
  • אנחנו לא מפגרים אחרי המתחרים באלמנטים הרלוונטים.
  • הכניסה לאתר היא לעמודים טובים ולא ל404.

אפשר להתחיל בעבודת הקידום שמתחלקת ל2 חלקים עיקריים:

תכנים

גוגל מצפה לראות שהאתר נותן ערך לגולש עם מידע טוב ואמין. והכי חשוב – עדכני. ולכן עבודת קידום תכיל בתוכה העלאה רציפה ומתמדת של תכנים רלוונטיים.

המאמרים יהיו מעין בלוג או מגזין באתר עם תכנים רלוונטיים לגולשים וכמובן גם לקידום בגוגל. באמצעות המאמרים מייצרים קישורים פנימיים לאתר במגוון ביטויים שיבהירו לגוגל במה האתר עוסק ומה העמודים המרכזיים בו.

על מנת להתאים את התכנים לקידום – מומלץ לתכנן אסטרטגיית תוכן שתמצא את השאלות אותן שואלים הלקוחות הפוטנציאלים (למשל: מה חשוב לבדוק כשקונים אופניים? וכו') ישנם לא מעט אתרים בשלל שפות שמרכזים שאלות שגולשים שואלים במנועי חיפוש ובפורומים שונים – וכך ניתן לתת להן מענה ועל הדרך להביא גולשים בדרכים נוספות.

קישורים

זה החלק שגוגל פחות אוהבת – אבל זה החלק הכי חשוב.

על מנת שגוגל תוכל להכיר באתר כסמכותי בתחום שלו – ולקדם אותו בתחום על פני המתחרים – היא מצפה לאזכור לאתר ברחבי הרשת AKA קישורים. קישורים בביטויים רלוונטיים מאתרים  סמכותיים ורלוונטיים לאתר – זו הדרך הטובה ביותר לגרום לגוגל להבין שאתם רלוונטים בתחום שלכם.

אבל – גוגל מבינה שהתחום הזה נתון למניפולציות ולכן כל הזמן מתייעלת בבדיקות שלה. לכן יש חשיבות למינון ולכמויות הקישורים על מנת לתת להם גוון כמה שיותר "טבעי". מקדם אתרים מנוסה ידע להתאים את כמויות הקישורים הנכנסים שהוא בונה לתחום האתר (יש תחומים שגוגל מצפה ליותר קישורים ויש כאלו שפחות) וידע גם למצוא את האתרים הנכונים להביא מהם קישורים איכותיים ורלוונטים.

ומעבר לכך – יש קישורים שגוגל מגדיר כקישורים רעים. למשל קישורים מחוות קישורים, פורומים, אתרים חלשים ועוד. מקדם מנוסה – לא רק שידע להימנע מאתרים כאלו – הוא גם ידע לסרוק את הקישורים שנעשו לאתר בעבר – ולהסיר אותם.

את המהלכים הללו של קישורים ומאמרים עושים באופן שוטף מרגע שאופטימיזציית האתר הושלמה – ובגדול זו עיקר הפעילות לקידום האתר מעכשיו והלאה… חוץ ממה שקורה בחלק הבא.

חלק חמישי – מעקב אופטימיזציה

זה חלק לא פחות חשוב מהאופטימיזציה הראשונית, הקישורים והמאמרים. בחלק הזה שעושים אותו בשוטף באופן קבוע (על פי תקינות האתר – יש כאלה שעושים להם פעם בחודש – חודשיים ויש כאלה שכל שבוע) בודקים שאופטימיזציית האתר תקינה ולא נדפקה.

אתרי אינטרנט הם יצור פגיע שכל דבר הכי קטן יכול להשבית אותם. החל משרתים גרועים דרך מתכנתים רעים וכלה בלקוחות שעושים דברים בלי לעדכן אתכם.

בקיצור – פעם בכמה זמן סורקים את האתר וחוזרים על שלב ראשון – לוודא שאופטימיזציית האתר נותרה בעינה. שום דבר לא נשבר, אף מתכנת לא העלה גרסה בלי לעדכן וכו'. וכך אנחנו מוודאים שהכול תקין ואפשר להמשיך לקדם.

בנוסף – אנחנו תמיד פוקחים עין ורואים האם האתר תקוע, זמני הטעינה גדלו או שפתאום יש ירידה בטראפיק או במיקומים – ואז סורקים שוב את האתר, בוחנים את הקישורים הנכנסים, התכנים וכו' כדי למצוא הסבר לירידות ומתקנים באופן שוטף.

 

זהו! אלה פחות או יותר השלבים – מכאן ואילך הקידום (קישורים + מאמרים) תופס את הפיקוד והSEO רק משלים את העבודה השוטפת. ומחכים בסבלנות שגוגל יתחיל להאדיר את האתר, יעלה לו את הסמכותיות ויעלה אותו בתוצאות החיפוש.

כמו שאומרים גוגל עצמם – תוצאות אורגניות יגיעו בתקופה של 4-12 חודשים מתחילת עבודת הSEO.

אז סבלנות – ותכף מגיעים לפסגה!