עמוד הבית > כללי > קייסטאדי המתכנת שדפק אותי - ענישה אלגוריתמית בגוגל - איך יצאנו מזה?

קייסטאדי המתכנת שדפק אותי – ענישה אלגוריתמית בגוגל – איך יצאנו מזה?

זה פוסט לא שגרתי בו אני מכניס אתכם באופן חד-פעמי לעולמם של מקדמי אתרים וההתנהלות היומיומית מול לקוחות ומול מתכנתים שעושים שינויים שעשויים להרוס את כל עבודת הקידום שעשיתם במשך שנים.

לא כיף לגלות שאתר שאתה מקדם קיבל עונש מגוגל או ירידה משמעותית בדירוגי האתר. המקרה הנ"ל גרם לאתר שאנחנו מקדמים כבר כמה שנים להיזרק מהעמוד הראשון בביטויים רבים ביום אחד ולמצוא את עצמו 7-8 עמודים אחורה, כשחלק מהדפים שאנו מקדמים נעלמו בבת אחת מגוגל.   מציאת הפתרון ארכה למעלה מחודש – בסופו חזר האתר לדף הראשון בכל הביטויים.

תסלחו לי על ההצנעה של שם הלקוח מתוך צילומי המסך.

ומעשה שהיה כך היה…..

 קצת רקע

הלקוח בו עוסק הפוסט מקודם על ידנו בגוגל למעלה מ- 3 שנים.  תחילת העבודה עם הלקוח הייתה קשה מאוד, כשקיבלנו את הלקוח בעונש, בו כל האתר שלו לא היה מאונדקס בגוגל עקב כפילויות תוכן ושיטות קידום שחורות שבוצעו בעבר.  למעשה בכל חצי השנה הראשונה שעבדנו לא היו תוצאות עד שביום בהיר אחד גוגל שיחרר אותנו מהעונש.   הנה ההודעה המשמחת מאותו יום.  (האירוניה היא שגם אז זה קרה בפסח….)

penalty 2011

למעשה מאז אותו יום רק המשכנו להתחזק ולעלות בביטויים נוספים ומיצבנו את הלקוח כמוביל בתחומו עם כל הביטויים בדף התוצאות הראשון של גוגל.

השינוי הגדול – מעבר לאתר חדש

בחודש יולי 2013 לפני שנה, הוחלט על בניית אתר חדש על בסיס פלטפורמת ג'ומלה.  כחלק מתהליך ליווי האתר החדש כמובן שנתנו הנחיות לשימור הישגי הקידום ובתוכן כמובן גם הנחיות לביצוע הפניות 301 מכתובות ה- URL  הישנות (בהן היו כתובות דפים פנימיים בעברית) ומעבר לכתובות URL  חדשות (עם שם קובץ באנגלית).

מזמין אתכם לראות בגרף מקיף את צילומי המיקומים של הלקוח בשנה האחרונה:

last year results

כפי שתוכלו לראות בחודשים יוני יולי בוצע המעבר לאתר החדש, שאף לווה בירידות קלות במיקומים.

בחודש אוגוסט הבחנו בירידה מסיבית יותר במיקומי האתר.

מבדיקה שערכנו, גילינו להפתעתנו שכתובות דפי הנחיתה שונו ללא כל התרעה מוקדמת (ע"י המתכנת / ע"י המערכת – לעולם לא נדע כנראה…)

בכתובות הדפים החדשות, התווסף לכל כתובת URL שתי תיקיות – /home/root.  כמובן שמדובר בבעיה כי כל עבודת הקידום נעשתה על הכתובות הקודמות.

 26.8

כפי שניתן לראות מצילום המיקומים שהצגתי קודם, זה תוקן ולקראת אוקטובר התחלנו לחזור למיקומים הטבעיים שלנו – אך לא לגמרי.  הבעיות המשיכו לחזור לפרקים בביטויים שונים ולא תמיד הבנו למה.   כל התופעה הייתה רק רמז לבאות…

בחודש מרץ האחרון זה חזר במלוא עוצמתו.   מצרף צילום מסך מחודש שעבר:

13.3.14

אני אסביר.  באתר הלקוח הנ"ל יש דף קטגוריה ראשי, שעד היום הכיל גם את תוכן אודות הקטגוריה.  מסיבה לא ידועה (מממ… מתכנת אולי?)  נוסף קישור נוסף בתפריט הראשי של האתר לדף אודות הקטגוריה שמציג בדיוק את אותו תוכן כמו הדף הראשי של הקטגוריה ובכך יצר כפילות תוכן חמורה באתר.

במהלך השבועיים הבאים התקלות המשיכו וחלק מדפי הקטגוריות הראשיים החלו להיעלם לאט לאט מתוצאות החיפוש ללא סיבה מובנת.   במהלך השבועיים תיקנו את התפריטים כך שהם יובילו לאותו עמוד וימנעו תוכן משוכפל ואף עדכנו את הטקסט בדפי הנחיתה השונים.

בדקנו מספר פרמטרים שבד"כ גורמים לירידות במיקומים:

  • קידום שחור של מתחרים – נפסל מכיוון שלא נמצאו לכך סימנים (אלו סימנים ברורים למדי)
  • כפילות תוכן – היתה תקלה נקודתית בתפריט (ניגע בה בהמשך) והיא נפתרה.
  • שינויי קישורים – ופה מצאנו את התקלה.

אתר הלקוח שנחשב אתר חזק ברשת, מקודם על ידינו 3 שנים. שנתיים במערכת הישנה ושנה במערכת ג'ומלה. מטבע הדברים – במשך שנתיים ניתנו קישורים לאתר בכתובות הישנות של המערכת הישנה וכך קידום העוגן של האתר התבסס על הקישורים הישנים.

על מנת שלא לאבד את כוח הקישורים לאתר בעת המעבר לאתר החדש – ביצענו הפניות מכתובות האתר הישנות לכתובות החדשות שמערכת ג'ומלה יצרה לדפי הנחיתה. זהו פרוטוקול עבודה ידוע ותקין. ובאמת לא היתה בעיה בהתחלה.

ב- 30.3.14 הלקוח שוב שלח לי מייל עצבני וטען שהירידות במיקומים ממשיכות ובמקום מסוים היינו חסרי אונים וחיפשנו בכוח את הבעיה.

30.3

31.1

האסימון נפל – מצאנו את התקלה

בשביל הרגעים האלה אני במקצוע הזה.  הרגע שבו מאתרים את התקלה שמביאה את הפתרון לכל הסחבת והבעיות שלא נפתרות והכל קורה ברגע אחד.

לאחר בדיקה מקיפה שערכנו על דפי האתר השונים, גילינו כי כל ההפניות (מלפני שנה) בוטלו ונסיון גלישה לדף נחיתה ישן (עם הכתובת בעברית) שאמור להוביל לדף המקביל לו עם כתובת URL ושם קובץ באנגלית –  מפנה כעת לדף הבית.

למעשה כל הכתובות הישנות בעברית מפנות כעת לדף הבית וכל נסיון כניסה לאתר מעמודים ישנים אשר היתה אמורה להיות עליהם הפניה – לא פועלים בצורה תקינה. ולכן – גוגל ניתק את הקשר בין הקישורים הישנים לבין האתר החדש. כי למעשה כל הקישורים הישנים הפכו מבחינת גוגל לקישורים לדף הבית.

בנוסף – כשהאתר עלה לאוויר הבחנו בכתובות משונות בתפריטים  (עם ה- home/root).

התרענו על כך למתכנת וביקשנו כי יסדר את הקישורים בצורה תקינה ללא ROOT  וללא HOME. המתכנת אמר בזמנו שזה ככל הנראה וירוס ותיקן את זה.

הבדיקה העלתה שהתקלה חזרה – ורוב הקישורים בתפריט לא יושבים על כתובת האתר הראשית אלא על home/root. וכמובן – ללא הפניות מהכתובת התקינה ללא תיקייה או להיפך. ומכיוון שאת רוב הקישורים לאתר ביצענו על הכתובת התקינה שכעת מובילה לדף הבית – שוב כל הקישורים שנתנו הם חסרי משמעות.

 4.4.14 

ובעברית: כל הכוח והעבודה שעשינו על העמודים הפנימיים – הועברו במלואם לדף הבית כשכל הדפים הפנימיים נותרו מיותמים לגמרי מכוח הקישורים וכך למעשה נעלמו מתוצאות החיפוש.

המתכנת קיבל הערות וביצע תיקונים נוספים על מנת להחזיר את האתר לכתובות המקוריות ויום אח"כ התקבלה ההודעות המשמחות הבאות ב- 7.4 וב- 9.4:

 7.4

9.4

כרגע אנחנו מקווים שזה נפתר ולא יחזור על עצמו.  אבל כפי שיכולתם לראות, תפקיד אנשי ה- SEO   קריטי והיכולת שלנו לאתר תקלות יזומות ואקראיות – היא זאת שיכולה להציל אתרים בזמן.

לסיכום מצרף לכם את דו"ח המיקומים של כל החודש האחרון – שתראו מה עבר עלינו:

התאריכים הבעייתיים בהם זיהינו את הבעיות מסומנים וכן מסומנים גם התאריכים בהם תוקנה התקלה והשינוי המהיר חזרה מעלה במיקומים.

 last month

 

ממליצים תמיד להישאר מעודכנים בכל מה שקשור להנחיות ה- SEO של גוגל

נשמח לשמוע את דעתכם על ה- case study.

אהבתם?  נשמח אם תשתפו את המאמר ותפרגנו

12 Replies to “קייסטאדי המתכנת שדפק אותי – ענישה אלגוריתמית בגוגל – איך יצאנו מזה?”

  1. שי הגיב:

    היי אנידור,

    בעיה ידועה שקשורה לאיכות המתכנתים בישראל, העצמאות של החלטותיהם והכפיה של שינויים כאלו או אחרים.
    יש לנו מספר לקוחות במיוחד אילו שתלויים במערכות סגורות שתקועים במצבים כאלו של שינויים לפי מצבי רוח של המתכנת – מילחמה יומיומית של נו המקדמים.

    בעיה נוספת שאנו רואים זה חוסר יכולת של מקדמים להכיר ולהבין רמות תכנות בסיסיות עד עמוקות ואז מתחילות הפניות שננתח את הצדדים הטכניים.

    מבלי לפגוע באף אחד תחומי הלימודים בישראל בתחום הקידום נגמו הימים שאפשר לקדם אתר ללא יכולות הבנה מסוימות בתכנות.

    חג שמח ידידי!
    שי

    1. אנידור הגיב:

      תודה רבה אחי.
      מעניין שכל התגובות כאן מדגישות שמדובר רק במתכנתים ישראליים…

  2. אליאבוס הגיב:

    מתכנתים ללא ידע בקידום אתרים זו בעיה רצינית שגם אני נתקל איתה בבעיות. צריך להגדיר למתכנת שלפני כל שינוי הוא חייב להתייעץ עם הצוות המקצועי שמטפל בכל התהליך של קידום אתר. במיוחד אם אתר נמצא בסכנהחזר מסטירה.

    חג שמח,
    אליאבוס.

    1. אנידור הגיב:

      הבעיה שמציאות לחוד ומעשים לחוד. מרבית המתכנתים פשוט לא סופרים את המקדמים ואנחנו נאלצים לגלות זאת רק בדיעבד…. יתרה מזאת, חלקם הגדול גם חושב שהם מבינים יותר טוב מאיתנו

      1. אליאבוס הגיב:

        אל תתן להם לקבל ממך בראש.
        תלחיץ את בעל העסק ותסביר לו שכל שינוי שלא עובר אישור שלך יכול לגרום לבאלגן גדול.

        *תאמין לי שזה יעבוד!

  3. גיא הגיב:

    אחלה קייס אנידור,

    אין ספק שהמלחמה הזאת בין מתכנתים למקדמים היא אחת מן הרעות החולות של התחום. אני כנראה קטונתי מלהבין את חוסר הרצון של מתכנתים לסייע ללקוח שלהם ולתת לו פתרונות טובים כדי שהאתר שהם בנו באמת יוכל להתקדם.

    אגב, זו בעיה שנתקלתי בה רק עם מתכנתים בארץ, במיוחד המערכות סגורות, כי כנראה שהם אומרים ללקוחות שהמערכות שלהם בנויות עם כל האפשרויות לקידום האתר, עד שכולם מגלים שזה לא נכון….

    שיהיה חג שמח…

    1. אנידור הגיב:

      חג שמח גיא
      בכל אתר רציני ומסיבי (בעיקר באתרים קמעונאיים) זה עשוי לקרות ובהחלט חייבים לפקוח עין על דפי הנחיתה השונים, על מניעת הכפלות תוכן, שימוש בקנוניקלים וכו'..

  4. שוקי מן הגיב:

    האמת שציפיתי לסוף יותר דרמטי (אולי כזה שבו המתכנת נופל על ברכיו ומתחנן שאנידור יסלח לו (; ) אבל בהחלט קייס מעניין.

    אני חושב שתכנות צריך להיות בתכנית הלימודים של כל מי שעוסק בתחום שקשור איכשהוא לשיווק באינטרנט. גם אני בעבודה עם לקוחות בתחום הפרסום באדוורדס הרסת פעמים מוצא את עצמי נותן למתכנתים הוראות מה לעשות ומתקן אותם…

    מצד שני – אין ספק שאיש seo/ppc/social או כל תחום אחר, שגם יודע תכנות זו מעלה שיכולה לחסוך לו הרבה כאב ראש והרבה מאוד זמן

    1. אנידור הגיב:

      לא הוא לא התחנן. יתרה מזאת, הייתי צריך להבהיר ללקוח שהבעיה כלל לא נגרמה על ידי הקידום ואנחנו אלה שהצלנו את המצב…

  5. רן בר-זיק הגיב:

    זה לא עניין של מתכנת VS מקדם אלא עניין של תכנות גרוע.
    כשעוברים ממערכת למערכת ה-א'-ב' הבסיסי הוא לשמר את הפונקציונליות הקיימת וה-URLים הקיימים זה האמ-אמא של הפונקציונליות הקיימת.
    למרבה הצער יש אנשים שמעדיפים לחסוך על מתכנתים ורואים את זה מייד במקרה הזה. "זה וירוס". אוי אלוהים.

    1. אנידור הגיב:

      רן אתה מהצד של המתכנתים שמבין את זה שישנם מקדמי אתרים ויש צרכים שיש להתחשב בהם ושהעבודה נעשית יחד.
      במרבית הפעמים המתכנתים פשוט לא שואלים והמקדם צריך לגלות את זה בדיעבד אחרי שהוא מבחין בהתרסקות בתוצאות החיפוש.

  6. עמית הגיב:

    חשיבות עצומה לבחירתכם במערכת קוד פתוח, מערכות סגורות מקשות על קידום, ג'ומלה זו מערכת איכותית שמאפשרת קידום ברמה הגבוהה ביותר.
    יש למדר את המתכנת מכל הנושא של קידום אתרים, הם לא מבינים דבר בנושא למרות שהם מתיימרים כביכול להבין, אין להם הבנה בקידום, קידום זו תורה שלמה שנהיית מורכבת מיום ליום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יש לנו עוד מאמרים מעולים

קידום אפליקציות בגוגל – האם קיים קשר בין SEO לבין ASO ?

דורות של פילוסופים ניסו לענות את השאלה הזאת. רבים הקדישו ...

צוות היידה
26.02.2024
לקריאה

כמה דגשים לחתימת חוזה עם חברה לקידום אתרים

כיום, קידום אתרים נחשבת לאחת מהשיטות המוצלחות ביותר העומדות לרשות ...

צוות היידה
12.10.2021
לקריאה