עמוד הבית > כללי > איך לצאת לחופשי מהעונשים של גוגל

איך לצאת לחופשי מהעונשים של גוגל

כל בעל אתר שואף להשיג טראפיק איכותי לאתר שלו על ידי דירוג גבוה בגוגל. הבעיה היא שישנה תחרות גבוהה מאוד על הביטויים הפופולריים והשגת דירוג גבוה בגוגל אינה קלה. לפעמים כדי לטפס בדירוגים אנשי SEO ומשווקים רבים דוחפים את תהליך הקידום לקצה גבול היכולת ומעבר לכך וכתוצאה מכך אתרים רבים נענשים על הפרת ההנחיות של גוגל.

מה נחשב עונש של גוגל לאתר ?

רגע לפני שנמשיך, כאן המקום להבהיר אחת ולתמיד מה נחשב עונש ומה לא נחשב עונש. באופן כללי ניתן לומר כי הורדת דירוג האתר בגוגל יכולה להיות כתוצאה משני גורמים:

אלגוריתם– עדכונים בעלי נוכחות ויישום גבוה כמו פינגווין ופנדה אינם למעשה עונשים הם אלגוריתמים. אלגוריתמים מסתמכים על מערכת כללים וחישובים כדי לספק באופן אוטומטי את התוצאה הרצויה. לדוגמא הרעיון מאחורי האלגוריתמים המפורסמים פינגווין ופנדה הוא הורדת דירוג בתוצאות החיפוש לאתרים שאינם עומדים בתקני האיכות שלהם, כפי שהוגדרו בהנחיות למנהלי אתרים שלהם.

עונש ידני– אתרים שעושים שימוש בטכניקות פסולות יענשו על ידי הסוקרים האנושיים של גוגל. גוגל מעסיקה צבא של סוקרים אנושיים כדי לסקור ולסמן באופן ידני אתרים.

על פי ההערכות מעל 400,000 נענשים כתוצאה מפעולות ידניות יזומות מדי חודש על ידי גוגל. ואתרים רבים אחרים נענשים על ידי עדכונים אלגוריתמיים כמו פינגווין ופנדה. מעניין שרק כ-20,000 מנהלי אתרים מגישים בקשה לבדיקה מחדש מדי חודש. מה שאומר שרק 5% מהאתרים שנענשו מנסים לשחזר את הדירוג שלהם וכל השאר פשוט נעלמים להם במרחבי האינטרנט למקומות נידחים יש לציין כי עדיין למרות מאמציהם, ישנם אתרים רבים שמצליחים להסתנן דרך  האלגוריתמים למרות שאינם עומדים בתקני האיכות של גוגל.

במקרה והאתר שלכם צלל בדירוג של גוגל חשוב להבין את ההבדל בין עונש ידני לעומת הפעלת אלגוריתם כיוון שהוא הקובע איך להמשיך לנהוג ואיזו אסטרטגיית התאוששות לנקוט.  ההבדל הבולט בהתמודדות עם עונש ידני לעומת אירוע אלגוריתמי הוא הצורך ליצור אינטראקציה ישירה עם גוגל. איך תדעו מה הסיבה להורדת הדירוג שלכם?

איך תדעו אם האתר שלכם נענש ידנית על ידי גוגל? 

כדי לברר אם האתר שלכם נענש על ידי פעולה ידנית, עברו אל Search Console ובדקו אם יש לכם התראות חדשות. במידה ונענשתם באופן ידני גוגל יעדכן אתכם ואף יציין את הסיבה לכך. במקרה שכזה תצטרכו לתקן את הבעיה או לערער על הורדת הדירוג ולהגיש לגוגל בקשה לבחינה מחדש. במידה ולא קיבלתם התראה מגוגל מסתבר כי הסיבה להורדה בדירוג היא עדכון אלגוריתם של גוגל. כדי לזהות איזה סוג של עונש אלגוריתמי פגע באתר שלכם, תצטרכו לתאם את פרק הזמן שבו איבדתם טראפיק עם התאריך שבו התרחש עדכון אלגוריתמי חדש. המידע על עדכוני גוגל קיים באתרים הגדולים העוסקים בקידום לאחר שזיהיתם את האלגוריתם שגרם להורדת הדירוג שלכם אין מה לפנות לגוגל אלא יש לתקן את שורש הבעיה.

בהשוואה לעולם האמיתי ניתן להשוות את שני המצבים לרכב שחדל לנוע בדרכים כאשר יכולות להיות לכך שתי סיבות. הסיבה הראשונה היא תקלה מכנית או טכנית אחרת והדרך היחידה להחזיר אותו לתפקוד תהיה תיקון התקלה. במקרה השני, הרכב הורד מהכביש על ידי שוטר תנועה כיוון שהיו חסרים בו אביזרים הנחוצים על פי חוק או נוספו לו תוספות בלתי חוקיות. במקרה זה הנהג יכול לערער על ההחלטה ולהציג נתונים שמוכיחים את טעותו של השוטר או לחילופין הוא יכול לעשות את השינויים הנדרשים על מנת להתאים את הרכב לתקנות התעבורה, לעדכן את רשויות החוק שהעניין בוצע ולהגיש בקשה להחזרת הרכב לפעילות.

מה הסיבות לענישת אתרים על ידי גוגל ?

ישנן סיבות רבות שיכולות להביא להענשה ידנית והורדת דירוג האתר ונתמקד כאן בכמה מן הנפוצים ביותר.

הסוואה ו/או הפניות ערמומיות

הסוואה היא הפעולה של הצגת דפים שונים למשתמשים ממה שמוצגים לגוגל. הפניות ערמומיות שולחות את המשתמשים לדף שונה ממה שמוצג לגוגל כאשר שתי הפעולות מפרות את הנחיות גוגל למנהלי אתרים.

התיקון:  נווטו אל Google Search Console > סריקה > אחזר כ-Google ולאחר מכן אחזרו דפים מהחלקים המושפעים באתר שלכם. השוו את התוכן בדף האינטרנט שלכם לתוכן שנלקח על ידי Google. פתרו כל וריאציות בין השניים כך שהם בסופו של דבר יהיו זהים. בדקו את כל ההפניות מחדש; הסירו הפניות מחדש ששלח משתמשים ליעד בלתי צפוי, הפנייה מותנית (לדוגמה: רק הפניית משתמשים המגיעים ממקור מסוים) או הפניות בהתנהגות דומה ושלחו בקשה לבדיקה מחדש לאחר תיקון הבעיות הללו.

טיפ: סוגים אלה של הפניות מחדש נוצרות לעתים קרובות על ידי תוספים של CMS, עשויים להיות ממוקמים בקובץ ה-.htaccess שלך, או שהם יכולים להיכתב ב-JavaScript.

הסוואת תמונות

כפי שהוזכר קודם לכן, הסוואה היא הפעולה של הצגת תוכן שונה למשתמשים ממה שמוצג לגוגל . לדוגמה, הצגת תמונות שמוסתרות על ידי תמונה אחרת, שונים מהתמונה המוגשת לגוגל או מפנות משתמשים לכתובת אחרת.

התיקון: הציגו לגוגל את אותה תמונה בדיוק כפי שהמשתמשים רואים אותה באתר שלכם. לאחר מכן שלחו בקשה לבדיקה מחדש לאחר תיקון הבעיה.

טיפ: בדקו את כל התוספים שהתקנתם כדי לוודא שהם לא יוצרים בעיית הסוואה של תמונה.

 

טקסט מוסתר ו/או מילוי מילות מפתח

שתי טכניקות שנועדו "לדחוף" מילים למנוע החיפוש בנסיון לקדם את הדף בגוגל בביטויים הרצויים. טכניקת הטקסט המוסתר הייתה נפוצה אי שם בשנות ה90 כאמצעי קידום נכלולי ולא אמין לקידום.  לדוגמא,דף בעל רקע לבן שבו ישנן מילים הכתובות גם הן בלבן שהגולש אינו מבחין בהם אבל מנוע החיפוש "רואה" אותן ובכך מקווה בעל האתר לקדם אותן . טכניקה נוספת היא מילוי מילות מפתח בדף ללא הקשר וזרימה טבעית ולעיתים כקבוצה או רשימה של מילים. בשני המקרים גוגל מעניש את הדף שגורם לחוויית משתמש שלילית.

התיקון:   נווטו אל Google Search Console > סריקה > אחזר כ-Google ולאחר מכן אחזרו דפים מהחלקים המושפעים באתר שלך.

חפשו טקסט זהה או דומה בצבע לגוף דף האינטרנט. חפש טקסט מוסתר באמצעות סגנון CSS או מיקום. הסירו או התאימו מחדש כל טקסט מוסתר כך שיהיה ברור למשתמש האנושי. תקנו או הסירו פסקאות של מילים חוזרות ונשנות ללא הקשר. תקנו תגיות <title> וטקסט חלופי המכילים מחרוזות של מילים חוזרות. הסירו כל מופע אחר של מילוי מילות מפתח.  לאחר מכן שילחו בקשה לבדיקה מחדש לאחר תיקון הבעיה.

 

ספאם טהור

כן, יש גם כאלה. בניגוד לרבים מהעונשים האחרים שיכולים לנבוע מחוסר ידיעה כאן אף אחד לא יכול לטעון לחפות.  העונש הזה הוא שמור לאתרי אינטרנט העוסקים בכוונה תחילה ובאגרסיביות בשילוב טכניקות ספאם כגון שימוש במחוללים אוטומטיים היוצרים משפטים ללא הקשר ומכילים מילות מפתח או טקסטים שתורגמו באופן אוטומטי ללא בקרה אנושית . בנוסף ישנם אתרים המשתמשים בתוכן שנלקח מאתרים אחרים או טכניקות של הסוואה הכוללות בין יתר הפרות חמורות של הנחיות למנהלי אתרים.

התיקון: אם זו העבירה הראשונה, פעלו בהתאם להנחיות של גוגל למנהלי אתרים ושלח בקשה לבדיקה מחדש לאחר תיקון הבעיה. אם זו עבירה שנייה, מיחקו את האתר והתחילו מחדש. מאוד לא סביר שגוגל תיתן לכם הזדמנות נוספת לאחר שמעלתם באמון שלהם.

 

קישורים לא טבעיים המפנים לאתר שלכם

בנוגע למעקב הקישורים גוגל מסתמכת יותר על האלגוריתם ופחות על פעולות ידניות וכאשר גוגל נוקט בפעולת הענשה ידנית, הסיבה העיקרית היא תמיד זהה: קניית קישורים ו/או השתתפות בתוכניות קישורים כדי להעלות את דירוג האתר שלכם בתוצאות האורגניות.  זוהי הפרה ברורה של הנחיות גוגל למנהלי אתרים.

התיקון: הורידו רשימה של הקישורים לאתר שלכם מ-Google Search Console, בדקו את הקישורים האלה כדי לזהות כל מה שעלול להפר את הנחיות הקישור. הסירו או הוסיפו תכונה rel=”nofollow” לקישורים שאינם תואמים. בצעו Disavow לקישורים שאתם לא יכולים להסיר. שילחו בקשה לבדיקה מחדש לאחר שניקיתם את פרופיל הקישור שלכם. בעתיד השקיעו זמן ומשאבים על מנת שפרופיל הקישורים של אתרכם יהיה כמה שיותר רלוונטי וטבעי.

קישורים לא טבעיים מהאתר שלכם

קישורים היוצאים מהאתר שלכם בצורה לא טבעית כגון על ידי מכירת קישורים וכדומה או בשפת גוגל "קישורים יוצאים מלאכותיים, מטעים או מניפולטיביים לא טבעיים".

התיקון: הסירו או שנו את הקישורים האלה על ידי הוספת מאפיין rel=”nofollow” כדי שהם לא יעברו את דירוג הדף ושלחו בקשת בדיקה מחדש לאחר הסרת קישורים שאינם תואמים. שימו לב לבצע ניקוי יסודי של קישורים שכאלו. גוגל טיפלה במאות אלפי עונשים כאלו ולא כדאי לכם להיות אחד מהם.

לסיכום

סוף מעשה במחשבה תחילה, מומלץ מאוד ללמוד ולדעת היטב מה הדברים שיכולים להביא להענשה על ידי מנוע החיפוש של גוגל ולהימנע מהם מראש. במידה ומצאתם את עצמכם בסיטואציה שבה נענשתם, התנהגו בזהירות ובמהירות. וודאו שאתם מבינים מה הבעיה ונסו לפתור אותה בהקדם וביסודיות בכדי לחזור ולהופיע בדירוג רלוונטי במנוע החיפוש של גוגל.

 

 

 

 

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יש לנו עוד מאמרים מעולים

מפת אתר XML

מטבע הדברים ישנו מגוון אינסופי של פעולות שבאפשרותנו לבצע לטובת ...

אנידור חקק
15.09.2019
לקריאה

טיפים לכתיבה שיווקית

בעולם השיווק הדיגיטלי, כתיבת קופי וכתיבה שיווקית הם בין האלמנטים ...

צוות היידה
16.06.2021
לקריאה