Google Search Console – סרץ' קונסול – מדריך מתעדכן 2022
המאמר עודכן בשנת 2022:
כל מקדם אתרים יודע, שיש לרשותו ברשת המון כלים מדהימים לאיסוף וניתוח מידע על כל מה שזז ברשת; תנועות חיפוש, מתחרים, מילות מפתח, קישורים ועוד. מבין כולם, כדאי לזכור ולהחזיק במועדפים את המקור הקרוב והטוב ביותר למידע על ביצועי האתר שלנו- GOOGLE SEARCH CONSOLE.
מקדמי אתרים ותיקים עדיין מכירים אותו בשם הישן- GOOGLE WEBMASTER TOOL.
מאז ימי ה- WEBMASTER זרמו מיליארדי שורות קוד במחשבי גוגל, הגרסאות השתדרגו והיום הכלי נקרא גוגל סרץ' קונסול.
מכאן והלאה נקרא ל Google Search Console בקיצור – GSC.
כדי לקבל את המידע העדכני ביותר, כדאי להיכנס ולקרוא באנגלית את המדריך הרשמי של גוגל ל- GSC
כדי לקבל גישת קונסול לדומיין, עלינו לאמת בעלות / גישה לדומיין.
בעת כניסה לקונסול, עליכם להקליק על "הוספת נכס חדש" (Add property)
משם תצטרכו לבחור אחת מבין 4 שיטות אימות:
- העלאת קובץ HTML לשרת
- הטמעת קוד HTML ב- HEAD של האתר (ניתן לאמת בקלות בעזרת תוסף יוסט באתרי וורדפרס)
- אימות באמצעות זיהוי אוטומטי של חיבור לחשבון אנליטיקס לדומיין באותו חשבון גוגל
- אימות דרך תג מנג'ר.
כמו כן, גוגל עדכנה עם הזמן גם את האפשרות לבצע אימות גורף ברמת הדומיין (לפני כן היה אפשר לעשות אימות לכל כתובת URL בנפרד – כך למשל היינו צריכים לאמת גם על גרסת האתר של http ובעת מעבר ל- https לאמת בנפרד גם לגרסה זו וכנ"ל לגרסאות נוספות של סאב דומיינים / שפות ועוד…
סרטון הדרכה על הקונסול:
איך מאמתים בעלות על אתר ב- Search console ומה הפיצ'רים החשובים שכדאי להכיר:
אז מה עושה ה- SEARCH CONSOLE?
בקצרה, GSC הוא הכלי הרשמי של גוגל שמטרתו לחבר בין מנהלי אתרים לבין אינדקס החיפוש של גוגל.
התפריט מחולק באופן הבא:
1) ביצועים
כאן ניתן לחקור את ביצועי האתר במנוע החיפוש של גוגל. התוצאות מוצגות לפי דפים, ביטויי מפתח, מדינות ועוד. מאפשר ניטור אמין וקבוע על החיפושים והתנועה האורגנית לאתרים. כמו כן, בחלק זה נוכל גם לבדוק האם האתר מקבל נוכחות בגוגל DISCOVER וגוגל NEWS.
2) אינדקס
כאן ניתן לראות, היישר מהאינדקס של גוגל, את רשימת כל דפי האתר המוכרים לאינדקס. בכל עמוד ניתן לראות האם הוא נסרק, האם מופיע באינדקס ואם יש תקלות בתיוג שלו. בנוסף, כאן מעלים את קובץ ה- Sitemap שמטרתו להגדיר את מבנה האתר והעמודים החשובים בו. כלי הסרת URL מגוגל ( 'הסרות') מאפשר להסיר תוכן בצורה דחופה מהאינדקס של Google. הכלי הזה נותן לכם יכולת להגיב במקרה של עמוד שעלה בזדון לאתר שלכם או כל מקרה אחר בו אתם מעוניינים להסיר את עמודים מגוגל. כמובן, שעדיין ניתן למצוא דפים שנמחקו בארכיונים כמו WayBack machine.
3) חוויית משתמש
כאן ניתן למצוא ולנהל מידע רב שמשפיע על התנהגות הגולשים באתר. בנושא מהירות אתר תוכלו לקרוא קייסטאדי שכתבנו בזמנו. שאר הפיצ'רים בשיפורים מתעדכנים כל הזמן, חשוב לעקוב אחרי השיפורים לנייד והמוצרים אם מדובר באתר סחר.
בכל נושא מהירות האתר, כעת הכול נכנס תחת המדד החדש של גוגל: Core web vitals
4) שיפורים
בחלק זה יהיו סעיפים שונים בהתאם לכל אתר. באתרי איקומרס תוכלו לראות כאן המלצות לדפי המוצרים באתר וכד'.
באזור זה גוגל מציגה לכם שיפורים שתוכלו לעשות בדפים ובחלקים השונים באתר, החל מתוצאות FAQ שהוספתם לדפי האתר, תפריטי פירורי לחם, שימוש ב- AMP ועוד.
5) אבטחה ופעולות ידניות
זה האזור שכולנו נעדיף שיישאר נקי וללא עדכונים מגוגל. אם תקבלו באזור זה עדכונים, כנראה שפרצו לכם לאתר או שיש לכם בעיות אבטחה או שחלילה גוגל החליטה להטיל עונש כלשהו על האתר שלכם בשל שימוש בשיטות קידום לא כשרות.
6) קישורים לאתר
כאן גוגל תציג לכם את כל הדומיינים המקשרים לאתר – תוכלו לראות אילו דפים הכי מקושרים, מאיפה הקישורים, ביטויים המקשרים (Anchor text) ועוד כולל ניתוח של קישורים פנימיים באתר.
השלמת התמונה עם GOOGLE ANALYTICS
מקדמי אתרים בתחילת הדרך עלולים להתבלבל בין 2 הכלים האלו של גוגל. סביר להניח שבעתיד יחליטו בגוגל לאחד בין האפליקציות האלו כדי ליצור מרכז מידע מאוחד על כל נתוני התנועה לאתר. כיום, החלוקה היא כזאת: GA אוסף ומנתח מידע על תנועת והתנהגות גולשים בתוך האתר ו-GSC אוספת ומנתחת מידע על תנועת חיפושים וקישורים אל האתר מרחבי הרשת. אם תרצו, GA מתייחס למה שקורה אצלכם On-site לעומת GSC שמשקף את מצב האתר שלכם באינדקס וכל מה שמשפיע עליו ב- Off-Site. גוגל סרץ' קונסול נותן לנו חיווי איך גוגל רואה את האתר בעוד שגוגל אנליטיקס נותן לנו חיווי איך הגולשים מגיבים לאתר.
מדיבורים למעשים- מה לעשות תכל'ס עם הקונסול?
-
תפריט ראשי
דף הבית של GSC מציג סקירה כללית של ביצועי האתר וסיכום של כיסוי דפי האתר באינדקס.
בדיקת דף (בסרגל העליון או מתוך התפריט) מאפשרת להכניס URL ספציפי ולראות בפירוט מתי הוא נסרק לראשונה לאינדקס, מתי נסרק לאחרונה ומה הסטטוס שלו.
-
ביצועים
פירוט התנועה האורגנית ושיעור ה- CTR של האתר.
CTR= Click Through Rate . אחוז הפעמים שגולש הקליק על האתר מתוך סך כל ההופעות בתוצאות החיפוש.
צילום המסך מציג השוואה שערכתי בין שלושת החודשים האחרונים, לשלושת החודשים שקדמו להם.
התוצאות לא הכי מחמיאות ומראות כי מספר ההופעות נותר ללא שינוי, אולם מספר ההקלקות ירד בכ- 15% ולכן ה- CTR ירד באותו שיעור. המיקום הידרדר ביותר מ-3 מקומות ובהרבה ביטויים זה אומר להילחם על כניסה לעמוד הראשון (מקומות 9-13) אז ברור שירידה כזו במיקומים הורידה את הCTR.
מתחת לגרף התוצאות, אפשר להוסיף רמות ניתוח נוספות. למשל שאילתות- מה אנשים הקלידו בחיפוש? מכשירים- האם יש הבדל בנתוני הCTR בין דסקטופ למובייל? מה המיקום הממוצע בכל מכשיר?
כמובן שכדי להסיק מזה מסקנות, צריך להכיר את מה שקרה באתר בתקופות האלה. אפשר לבצע השוואה חדשה עם טווח לטווח של חודש או חצי שנה ולראות מתי יש שינוי מגמה והאם זה מסיבות הגיוניות.
-
דפים
סיכום כל הדפים באתר שלכם שמוכרים באינדקס גוגל (סטטוס אינדוקס דפים מהאתר):
אם יש לכם מקדם אתרים שעושה עבודה מצוינת- כך ייראה הדוח:
0 שגיאות, 0 אזהרות, 3,850 דפים תקנים ו 5,370 עמודים שלא מופיעים באינדקס בגלל קנוניקל או כל הגדרה אחרת של האתר.
החיים לא תמיד פשוטים כל כך והנה דוגמא לאתר קצת יותר מאתגר…
הדוגמה כאן מציגה אתר e-commerce עם למעלה מ-18 אלף דפים. כמות הדפים הזו (שברור שהיא הרבה מעל העמודים ה"אמיתיים" באתר) היא בגלל האפשרויות הרבות לכל מוצר שיוצרות עוד ועוד דפים. בשביל לקדם את האתר כמו שצריך, היינו צריכים לעבוד קשה ולתייג עמודים ב- no index או קנוניקל כדי שרק הדפים החשובים לנו יקודמו באינדקס.
ביחס ל- 1,340 דפים מאונדקסים, 7 דפים עם בעיה או אזהרה זה ממש מינורי. ניתן לפתוח את העמוד הספציפי ולראות מה הבעיה. כמובן, תמיד צריך לעקוב ולראות אם כמות הדפים המאונדקסים תואמת את הכוונות שלכם או שזה יוצא מכלל שליטה. אם יש עלייה במספר הדפים עם שגיאה, בדרך כלל תקבלו מייל מהמערכת של ה GSC עם פירוט הבעיה והמלצות לתיקון.
דברים שכדאי לשים לב אליהם ולתקן במידת הצורך:
- הדף נשלח ונוסף לאינדקס – תקין הכל טוב (:
- נוסף לאינדקס ולא נשלח בsitemap – גם מצב תקין, הדפים מופיעים באינדקס. אם יש שם דפים חשובים כדאי לעדכן אותם בsitemap.
- דף חלופי עם תג קנוניקל תקין – במקרה הזה, מדובר ברוב העמודים באתר כמו שהסברנו – כלומר עמודים שמערכת האתר יוצרת באופן דינמי כחלק מהליך גלישה תקין (למשל – משתמש שמפלטר עמוד מוצרים ורוצה לראות רק מוצרים בטווח מחירים מסוים. וכדומה)
- בעיה בסריקה – בדוגמא כאן יש 1044 דפים וצריך לבדוק מה מקור הבעיה בדפים האלו ולמה הם לא נסרקו כמו שצריך. בעיות סריקה יכולות לנבוע מעמודים עם זמן טעינה גבוה מאוד או שהשרת קרס בזמן הסריקה, או שיש חסימה לסריקת העמוד.
- הדף לא נמצא – 404– דפים שהיו באינדקס וכבר לא קיימים. מומלץ לבדוק כל עמוד ולראות למה הוא כבר לא מופיע. אם מדובר בעמוד שכבר לא רלוונטי- כדאי להפנות אותו בעזרת 301 לעמוד מתאים או לתת סטטוס 410 לעמוד שאין לו קישורים נכנסים או הפניות מהאתר.
- עותק משוכפל- Google בחרה דף קנוני שונה מהמשתמש – עלול להוות סימפטום לבעיות באתר. גוגל זיהה גם הכפלת תוכן באתר – וגם החליט שהכתובת הקנונית של האתר לא מספיק טובה לו. מומלץ לבדוק את העמוד ולבדוק את הנחיצות שלו והאם אפשר לשנות לו את התוכן שיהיה מקורי – ובמקרה הרע פשוט להסיר אותו מהאתר.
-
קישורים
תמיד מומלץ לעקוב אחרי האתרים המובילים המקשרים לאתר ולאיזה עמוד הם מקשרים. הכלי מאפשר חקירה של כל הקישורים המוכרים לגוגל. ניתן לרדת לרזולוציה של כל אתר ולראות בדיוק לאן ומאיפה הוא מקשר ובאיזה אנקור טקסט. כמובן אפשר להסיק מפה מידע סופר חשוב ל-SEO כדי להבין – האם אתם מקושרים בתעשיות שאתם רוצים להיות רלוונטים בהם? האם הדפים שאת רוצה לקדם הם באמת אלו שיש להם את רוב הקישורים הנכנסים? האם קישורים שיצרת לאתר שלך מוכרים על ידי גוגל?
וכמובן – האם האתר מקבל קישורים ממקורות רעים שכדאי להסיר?
לסיכום:
ה- Google Search Console צריך להיות תמיד פתוח אצלכם בדסקטופ אם אתם רוצים לדעת מה מביא תנועת גולשים לאתר שלכם. תוכלו לזהות דפוסי תנועה אל האתר, לראות בדיוק איך האתר מאונדקס בגוגל ואילו אתרים מקשרים לאתר שלכם. נשאר לכם רק לתחזק את האתר בהתאם לתובנות האלה, לשתף פעולה עם גוגל ולמשוך אל האתר שלכם את הגולשים הכי רלוונטיים.