חברות קידום אתרים עושות מאמצים רבים במטרה לקדם את האתרים שעליהן הן אמונות במעלה רשימת תוצאות החיפוש של גוגל. במקרים רבים הן משיגות תוצאות מרשימות אך כל ההשקעה יכולה לרדת לטמיון ביום בהיר אחד כתוצאה מגורמים שונים. כך לדוגמה לא אחת האתר עובר שדרוג וכך יכול להיווצר מקרה שבו נעביר את האתר לדומיין אחר.

על מנת שנוכל לשמור על ההישגים הקשורים לקידום האתר, עלינו לבצע הפניות מהדפים של האתר הקודם לאתר החדש. הפניות אלה נקראות הפניות 301: חברה לקידום אתרים משתמשת בהפניה 301 כשהיא צריכה ליידע את הדפדפן ומנועי החיפוש שעמודי האתר "עברו דירה" לכתובת אחרת.

מה ההבדל בין הפניה 301 להפניה 302?

הפניה 301 היא הפניה קבועה. המשמעות היא שהדף עבר באופן קבוע (או עד להודעה חדשה) לכתובת אחרת. בנוסף להפניות 301, כדאי גם להכיר הפניות נוספות הנקראות הפניות 302. הפניות 302 מיועדות למקרים שבהם עמודי האתר או אפילו עמוד אחד בלבד, עבר לכתובת חדשה באופן זמני. לאור זאת, אם מנוע החיפוש ייתקל בהפניה 301, הוא יאנדקס את הכתובת החדשה. אך אם מנוע החיפוש ייתקל בהפניה 302, הוא ימשיך לאנדקס את הכתובת הקיימת. זאת כמובן למעט מקרים שבהם נסביר שמדובר בהפניה שגויה (כלומר שהתכוונו להפניה 301 ובטעות השתמשנו בהפניה 302 – וזה אגב קורה לא מעט).

באילו מצבים נשתמש בהפניה 301?

ישנה שורה ארוכה של מצבים שבהם ישנו צורך לעשות שימוש בהפניות 301. להלן החשובים שבהם:

  • החלפת דומיין – זהו המקרה הקלאסי ביותר שבו יש להכניס הפניות 301 לכל עמודי האתר.
  • שדרוג האתר – בדרך כלל את שדרוג האתר נלווה בשדרוג של מערכת הניהול או החלפת מערכת הניהול. לא אחת נגלה במקרים אלו, כי אין אפשרות לשמור את כתובות ה-URL מהאתר הישן ולכן נאלץ להשתמש בהפניות 301. במצב זה מדובר בפעולה חשובה מאין כמוה, בדגש על מקרים שבהם מדובר באתר מקודם עם נוכחות בגוגל. זאת כיוון שרק כך נוכל למזער את "נזקי המעבר" ולשמר את תוצאות ה-SEO.
  • החלפת כתובת לעמוד ספציפי – כפי שציינו, יתכן גם מצב שבו רק עמוד אחד או עמודים בודדים החליפו כתובת ולא האתר כולו.
  • חוסר רלבנטיות של עמוד ספציפי – אם אחד העמודים באתר כבר לא רלבנטי, ניתן כמובן למחוק אותו ולהסתפק בשגיאת 404. אך עדיף בהרבה לבחור בהפניה 301 לעמוד אחר באתר. רצוי מן הסתם רק לוודא כי ההפניה תוביל את הגולש לעמוד שיהיה קרוב מבחינת הנושא לעמוד שירד מגדולתו.

ועוד נקודה קטנה אך חשובה לסיום…

חשוב לוודא שלא נפנה את כל עמודי האתר לדף הראשי של האתר החדש. עלינו להשקיע זמן וליצור הפניה עבור כל עמוד בנפרד לכתובת החדשה שלו. רק כך נוודא שאלגוריתם החיפוש יבין אילו עמודים החלפנו בדיוק ויוכל להשיב לאתר שלנו את הדירוגים שהרווחנו בעמל רב.