עמוד הבית > AI > SGEO -מה זה SGE ואיך מקדמים אתרים בעידן ה- AI?

SGEO -מה זה SGE ואיך מקדמים אתרים בעידן ה- AI?

אני מקדם אתרים למעלה מ- 15 שנה וכל שנה תמיד שמעתי ספקנים שגורסים ש- SEO מת וחבל על הזמן של כולנו.  תמיד זה גרם לי לגחך מכל בשורות האיוב חסרות הביסוס.  SEO אכן השתנה מאוד במרוצת השנים אך לעולם לא באמת היה בסכנת הכחדה.

בשנה האחרונה עם מהפכת ה- AI שתוקפת אותנו בכל התחומים, ניכר שלראשונה מזה שנים רבות, גוגל מחויבת לעשות שינוי קיצוני ומשמעותי באופן בו מוצגות תוצאות חיפוש.

אחד החששות הבולטים כתוצאה מהשינוי הצפוי, הוא מה תהיה ההשפעה על SEO ועל אתרים.

האם גוגל כבר לא רלוונטית?  

יש לא מעט אנשים שטוענים שגוגל כבר לא רלוונטי.   בעידן שבו דור המילניאלס מעדיף חיפוש ויזואלי ואף לגלות מידע באופן פסיבי ישירות מהרשתות החברתיות, יש שינוי אמיתי בדפוס בו גולשים מגלים מידע ברשת וחשש אמיתי שגולשים מזהים בגוגל כמקור מיושן ולא ידידותי למשתמש.

תבדקו איך צעירים רבים מחפשים כיום מסעדות או ספקי שירותים שונים ותגלו שחלקם עושים את זה ישירות מטיקטוק.

אל דאגה, זה לא אומר שאף אחד לא מחפש בגוגל יותר ובהחלט אנחנו עדיין רואים חיפושים רבים וכניסה לתוצאות GMB מתוצאות החיפוש.   תוצאות חיפוש אורגניות עדיין מקבלות את מרבית ההקלקות וגם מודעות ממומנות בגוגל מספקות המון לידים ומכירות לאתרים.   יתרה מזאת, גם אחרי שבינג הטמיעו אתChatGPT  בתוך מנוע החיפוש שלה וכולם היו בטוחים שהנה מתחיל המהפך של בינג על גוגל, גוגל עדיין שולטת באופן אבסולוטי בנתח השוק של מנועי החיפוש.

כזכור, זמן קצר אח"כ גוגל השיקו את גוגל בארד וצמחו חלופות מעולות נוספות כמו קלוד AI.

מבוא ל-Search Generative Experience (SGE)

ב-2024, גוגל צפויה להשיק את SGE, חוויית חיפוש גנרטיבית, המשתמשת ב-AI גנרטיבי כדי להעניק תשובות מעמיקות והקשר לחיפושים. הרעיון הוא שגוגל ישתמש במודלים של למידת מכונה כדי ליצור תוצאות חיפוש איכותיות ורלוונטיות יותר.

השינוי צפוי כחלק משינוי מקיף יותר שגוגל מתכננת כבר שנים רבות, שאמור לשפר את תוצאות החיפוש ולהתאים אותם לעידן החברתי החדש.   אף אחד לא ממש יודע איך זה ייראה בסוף התהליך, אבל אפשר להעריך שהנושא המרכזי שישפיע על תצוגת תוצאות החיפוש יהיה ה- Intent של הגולש.

כך למשל, אם שאילתת החיפוש תהיה בעלת כוונת רכישה (למשל: "שעון ריצה", ביטוי שהיום מחזיר תוצאות של גוגל שופינג ותמונות בעיקר) – ניתן להעריך שרוב תוצאות החיפוש במקרה כזה יהיו בפורמט של שופינג ממומן ואורגני – בעיקר תמונות ומוצרים, ופחות תוצאות גנריות עם כותרת ותיאור.

כך זה נראה כבר היום בתוצאות החיפוש האורגניות בארה"ב – שופינג אורגני:

תוצאות גוגל שופינג אורגני

בנוסף, תוצאות החיפוש יהיו יותר אישיות ומותאמות למשתמש הספציפי על בסיס ההיסטוריה שלו. התשובות יהיו יותר מפורטות ו"גנרטיביות" –

אם היום החיפוש "מסעדות בתל אביב" מראה בעיקר רשימה של אתרי עסקים וביקורות, בעתיד ייתכן שנראה מענה מותאם אישית יותר:

"מצאתי 7 מסעדות מעולות בתל אביב בהתאמה להעדפות שלך לאוכל ים-תיכוני ומחיר בינוני. מסעדת X ממוקמת קרוב למיקום הנוכחי שלך וזכתה ל-4.8 כוכבים ב-300 ביקורות ב-Google Maps. התפריט כולל דגים, פירות ים"…

ואז יופיעו קטעי תוכן גנרטיביים על כל מסעדה עם תמונות/תפריטים/ביקורות וכו'.  כלומר גוגל למעשה "מייצרים" עבור המשתמש תוכן חדש ושימושי בהתבסס על שאילתת החיפוש שלו והעדפותיו.

 

כיצד עובד SGE?

החיפוש בחוויית החיפוש הגנרטיבית (SGE) של גוגל צפוי לעבוד בצורה שונה ממה שאנחנו רגילים היום:

  • השאילתה תוזן כמו בחיפוש רגיל של גוגל (בטקסט או בע"פ לאסיסטנטים קוליים).
  • גוגל יעבדו את השאילתה בעזרת מודלים של בינה מלאכותית גנרטיבית ויבינו את הכוונה והצרכים מאחוריה.
  • המידע הרלוונטי ביותר לשאילתה יוצג ישירות בדף תוצאות החיפוש ולא רק קישורים לאתרים חיצוניים.
  • התשובה תהיה בפורמט "כרטיס" עם הסברים, תמונות, נתונים – תוכן גנרטיבי מקיף שנוצר על ידי הבינה המלאכותית.
  • התוכן יותאם אישית על פי ההיסטוריה של המשתמש, המיקום שלו, העדפות ועוד פרמטרים.
  • אם המשתמש יבקש, גוגל יכולים "להרחיב" וליצור עוד פרטים והסברים על בסיס השאילתה.

בעתיד, זו תהיה חוויית חיפוש אינטראקטיבית ודינאמית הרבה יותר.

SGE מאפשר לחפש שאלות מורכבות ולקבל תשובות מקיפות, מבוססות על מגוון מקורות. המערכת מספקת תשובה גנרטיבית, מסכמת מידע ממקורות שונים ומציעה ממשק שיחה לשאלות נוספות. כך יכול כל גולש להמשיך לחקור ולשאול שאלות המשך על התשובה האחרונה שקיבל. SGE צפוי גם לשפר את תהליך הקנייה וגילוי מוצרים ברשת.  SGE צפוי להציג תמונה של המוצרים כולל ביקורות, דירוגים ומחירים.  המידע צפוי להתעדכן בזמן אמת ולהתבסס על גרף הקניות של גוגל, המכיל למעלה מ-35 מיליארד רישומי מוצרים.

search generative experience

איך זה ישפיע על תוצאות החיפוש?

עמוד תוצאות החיפוש של גוגל (SERP) בעתיד: גוגל מכנה את זה "חוויית חיפוש גנרטיבית" (SGE). היא משלבת נתונים אמינים ממספר תוצאות חיפוש אורגניות ומשתמשת ב-LMM של גוגל כדי להפוך אותם לתשובה נרטיבית לשאלת המשתמש, ללא צורך ללחוץ על קישורים.

מחקר שנערך על ידי Authoritas חוקר את השפעת החוויה הגנרטיבית בחיפוש של גוגל על דירוגים אורגניים. הממצאים העיקריים:

  • השפעת תוצאות החיפוש הגנרטיביות של גוגל (SGE) על SEO: המחקר בדק 1,000 מונחים מסחריים ומצא כי שילוב תוצאות SGE עלול לגרום לירידה בתנועה ובערך של דירוגים אורגניים בראש הדף.
  • תדירות הופעת תוצאות SGE: נמצא כי 8% מהשאילתות כללו אלמנט SGE. ב-65.9% מהמקרים הופיע כפתור "צור" (ליצירת תשובה ב- AI) וב-34.1% מהמקרים הופיע אלמנט SGE מוכן מראש עם קישור "הצג עוד".
  • השפעה על התוצאה האורגנית הראשונה: לאחר לחיצה על כפתור SGE או על "הצג עוד", התוצאה האורגנית הראשונה נדחקת למטה בממוצע של כ-1,500 פיקסלים, כלומר כ-5 פעמים גובה המסך, מה שעלול להשפיע על שיעורי הלחיצה ועל התנועה האורגנית.
  • מספר האתרים והקישורים הייחודיים בתוצאות SGE: בממוצע, כל תוצאת SGE כוללת כ-10 קישורים מ-4 דומיינים ייחודיים.
  • שימוש בדירוגים אורגניים בקישורים גנרטיביים: רוב הקישורים הגנרטיביים (כ-8%) לא בהכרח מגיעים מאתרים שמדורגים בדף התוצאות האורגניות הראשון.
  • השפעה על קטעי "מידע נוסף" (Featured Snippets): קטעי ה"מידע נוסף" נדחקים משמעותית למטה בעמוד, כך שהם נמצאים מתחת לגובה המסך (Under the fold).
  • יותר דגש על תשובות בעל פה (VOICE) – גוגל כבר השיקו פונקציונליות זו בעבר לשאילתות מסוימות.

איך AI ו- SGE ישפיעו על התנהגות הגולשים ועל עסקים בשיווק דיגיטלי?

כשכל כך קל לייצר תוכן ומידע, קשה מאוד לברור את התוכן האיכותי והנכון מתוך הרשת.  כך עולה חשש שבשנים הקרובות תהיה מגמה של כלים ייעודיים לצד התמקדות של ענקיות האינטרנט ובראשן גוגל ביכולת לפענח ולהבין מהם תכנים נכונים, עובדתיים מבוססים.

התמודדות עם הונאה בעידן ה-AI: עד שנת 2026, 60% ממנהלי השיווק יאמצו טכנולוגיות לאימות תוכן, ניטור מתקדם ותוכן שנוצר על ידי המשתמשים כדי להגן על מותגיהם מפני הונאה שנוצרת על ידי AI.

  • שימוש ב-AI והשפעתו על המותגים: עד שנת 2027, 20% מהמותגים יתמקדו בהבדלה על בסיס היעדר שימוש ב-AI בעסקים ובמוצרים שלהם, כתגובה לחוסר אמון וביטחון ביכולות ה-AI.
  • שינויים בתפקידים היצירתיים בשיווק: עד שנת 2026, 80% מהתפקידים היצירתיים המתקדמים ישתמשו ב-AI ליצירת התוכן, חומרי השיווק ומחקר.
  • השפעת ה-AI הגנרטיבי על חוויית החיפוש: ה-AI הגנרטיבי צפוי לשנות את חוויית החיפוש של המשתמשים, ולהשפיע על תנועת הגולשים לאתרי חברות. ניסויים של Google Labs מראים כי גוגל מתקדמת לעבר חיפושים ללא לחיצה.
  • מהו חיפוש ללא לחיצה? (0 CLICKS): חיפוש ללא לחיצה הוא כאשר משתמשים מקבלים תשובות בעמוד תוצאות החיפוש ללא צורך ללחוץ על קישורים. נתונים מ-2022 מראים כי כחצי מחיפושי גוגל היו ללא לחיצה.
  • שינויים בחיפוש הממומן: עמודי תוצאות החיפוש של SGE מציגים פחות מודעות מאשר עמודי תוצאות החיפוש המסורתיים. יתכן שיהיה לחץ על מלאי המודעות, מה שיגביר את התחרות במכרזים ואף עשוי להוביל לעלייה במחיר ממוצע של עלות לקליק.

איך SGE ישפיע על SEO ויצירת תוכן באתרים?

ירידה בתנועה האורגנית בחיפוש: עד שנת 2028, ההערכה היא שתנועת החיפוש האורגנית של אתרים צפויה לרדת ב-50% או יותר, כתוצאה מהטמעת AI במנועי חיפוש.   ככל הנראה זה יקרה בעיקר בשאילתות של תוכן ופחות בתחומים של איקומרס, שם עדיין יש צורך בכניסה לאתרים/חנויות ובדיקת המוצרים השונים.  ניתוח של Insight Partners מעריך ירידה של 15-25% בתנועה בחודשים הראשונים לאחר כניסת ה- SGE. חלק מהתנועה שתיפול עשויה להיות תנועה באיכות נמוכה, אך לא כולה.  באופן כללי, נראה שטראפיק אורגני לאתרים עלול לרדת מעט מכיוון שגוגל ייצרו יותר תוכן בעצמם בתוך תוצאות החיפוש.

שינויים באסטרטגיית תוכן: צוותי תוכן יצטרכו להתאים את עצמם ולהתחיל לחשוב על יצירת תוכן שידורג גבוה ב-SGE ויקבל לחיצות. זה עשוי לכלול דגש על סוגי מדיה חדשים או סינדיקציה רחבה יותר של תוכן.

לגבי ההשפעה על SEO ופרסום ממומן – נראה שיהיה פחות דגש על קישורים ומיקום אתרים בתוצאות, ויותר על יצירת תוכן איכותי וערך למשתמש. כנראה שגם פרסום יצטרך להיות יותר רלוונטי ופחות גנרי.

SGEO – קידום אתרים בגרסה החדשה של גוגל

אין ספק שהולך להיות כאן שינוי משמעותי שישפיע על כמות הטרפיק האורגני שיקבלו אתרים מגוגל.  אחד האתגרים החדשים שנצטרך ללמוד יהיה כיצד משתלבים בקישורים המומלצים בתיבת ה- AI בראש תוצאות החיפוש.    לאור המחקרים האחרונים, לא חובה להיות מדורג בעמוד הראשון כדי להיכנס להמלצות ה- AI.  מה שאומר, שהחשיבות העיקרית תהיה ברלוונטיות ובאיכות של התוכן למונח המחופש.

איך להיערך לכניסת ה- SGE?

  • חוויית משתמש: אחד המדדים שימשיכו לתפוס תאוצה (בהמשך למגמה של השנים האחרונות) הוא חוויית המשתמש והתנהגות הגולשים באתר.  מומלץ לאפשר למבקרים להשאיר ביקורות על המוצרים/שירותים, כולל דירוג כוכבים.
  • כדי להעשיר את תוצאות החיפוש מהאתר שלנו ולעזור לגוגל להבין אותן טוב יותר, תעלה חשיבות השימוש בסכמות ונתונים מובנים – structured data, schema markup ו-rich results. פעולות מומלצות – למשל: להוסיף תגיות JSON-LD לסמן ביקורות, שאלות נפוצות, אירועים ועוד. כך גוגל יודעת להציג את המידע בעיצוב ויזואלי מובנה.
  • אופטימיזציה לקול וממשקים שאינם מסך (VOICE SEO), למשל הוספת תגיות ספציפיות בקוד כדי שגוגל תדע כיצד לקרוא בקול את התוכן מהאתר.
  • יצירת תוכן איכותי וייחודי – להתאים את אסטרטגיות ה-SEO לעידן החדש של תוצאות חיפוש גנרטיביות, תוך דגש על יצירת תוכן איכותי וייחודי שיכול להתבלט בסביבה זו. יצירת תוכן שידורג גבוה ב-SGE ויגרום ללחיצות יהיה קריטי.  כתיבת מדריכי רכישה מקיפים, השוואת מוצרים, ניתוח מידע בתחום מסוים עבור הקוראים.  לצד זה תוכן Ever Green ותוכן אינטראקטיבי כמו: כלי חישוב והשוואה, אפשרות לסנן ולמיין תוכן על פי פרמטרים שונים.

לסיכום

SGE מייצגת שלב חדש ומרגש בעולם החיפוש. כדי להצליח בעידן החדש, חשוב להיות מעורבים, פרואקטיביים ומודעים לשינויים המתרחשים. התאמת האסטרטגיות שלכם ל-SGE תהיה מפתח להצלחה בעולם הדיגיטלי המתפתח.

לצד SEO קלאסי, מומלץ להתמקד באסטרטגיות חדשות לרכישת לקוחות ושמירה על נאמנותם, תוך התמודדות עם השינויים המתמשכים בעולם הדיגיטלי ובמיוחד בשימוש ב-AI.  בנוסף, לשלב ערוצים ממומנים חדשים.

ובנימה אישית,

אני בהחלט חושב שאתרים שמתבססים על תוכן בלבד יקבלו "נגיסה" משמעותית בטרפיק האורגני שלהם.

עם זאת אני בהחלט חושב שאתרי איקומרס ואתרים שמציעים אינטראקציה וחוויה (מלבד מידע פשוט שקל לספק כתשובה ישירה ומהירה) עדיין יהיו רלוונטיים גם בעידן החדש.

בכל מקרה, אין ספק שהולך להיות מעניין פה 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יש לנו עוד מאמרים מעולים

איך מנהלים שיחת מכירות מוצלחת ללידים קרים?

רוב היום אנחנו מתעסקים בסוגיה איך להגדיל את כמות הלידים ...

אבי פולק
21.11.2017
לקריאה

בניית דפי נחיתה

אחד החלקים החשובים ביותר בנושא בניית אתרים הוא עיצוב ובנייה ...

צוות היידה
08.08.2011
לקריאה