מי לא מכיר את וויקס? המערכת שבה ניתן לבנות אתרים יפייפיים ונוחים בדקות ספורות ובנוחות מירבית. וויקס, חברה ישראלית, הצליחה להנגיש את בניית האתרים למאות מליונים של משתמשים ברחבי העולם – עם מערכת נוחה, אינטואיטיבית וזולה.

ובאמת, בוויקס ניתן לבנות אתרי תדמית יפים מאוד במינימום זמן וידע תכנותי ולקבל אתר עם נראות מעולה – והמחיר (למי שעובד לפרימיום) הוא הוגן. ומכיוון שלא מעט עסקים בונים את אתר הבית שלהם בוויקס – לאחר שהוא בנוי – הם גם צריכים לשווק ולקדם אותו בגוגל.

וכאן כבר אנחנו נכנסים לשאלות הגדולות באמת:

האם ניתן לקדם אתר וויקס בגוגל?

אז בשאלה הזו דשים ומתווכחים ומתפלפלים בכל הפורומים והקבוצות העוסקות בקידום אתרים – והנה התשובה החד משמעית בנושא:

כן.

אבל…

וויקס שעברה מהפכה לא קטנה בנושא הSEO בשנה האחרונה והוסיפה פיצ'רים רבים להקל על האופטימיזציה של המערכת – עדיין רחוקה מלהיות מושלמת בכל תחום אפשרי באופטימיזציה – לעומת המתחרים שלה (וורדפרס בתחום התוכן ואתרי התדמית ומג'נטו בתחום הE-commerce).

לשם הבהרה: ניתן לקדם כל עמוד בגוגל למיקומים רלוונטיים. הכל תלוי בכמות ההשקעה והאנרגיה שניתן להשקיע.

הבעיה עם וויקס – זה לא שאי אפשר לקדם אותה. בוודאי שאפשר. אבל יחס ההשקעה-תוצאה אל מול הפלטפורמות המתחרות – מראות שיש לוויקס המון מה להתקדם בנושא.

קידום אתר וויקס – מה הבעיות העיקריות?

אופטימיזציית אתר

בכל פלטפורמת קוד פתוח ישנו תוסף ייעודי שמסייע לעבודת אופטימיזציה. לוורדפרס יש את Yoast, למג'נטו יש את Ultimate suit וגם לדרופל וג'מלה יש פתרונות כאלה ואחרים.

לוויקס אין. כלומר – יש לה אזור בכל עמוד שבו ניתן להגדיר תגיות META  – אבל אין אפשרות לעשות משהו באופן גורף. אם למשל אני רוצה לעשות שינוי טייטלים גורף בוורדפרס – באמצעות YOAST אני יכול לעשות שינויים גורפים בפחות מ20 שניות. בוויקס? כל עמוד בנפרד. ואם אני צריך לעשות אופטימיזציה ליותר מ5 עמודים – ואני צריך לעשות זאת עמוד אחר עמוד – בוודאי שאני אאלץ להעלות את המחיר ללקוח. כי זמן עבודה שווה כסף. ואם פעולה שאני יכול לעשות בפלטפורמה אחת ב20 שניות לאינסוף עמודי אתר – אני נאלץ לבזבז בוויקס 2 דקות לעמוד אחד (ותכף נגיד למה) – המחיר יעלה. ולא במעט. או שהאופטימיזציה תהיה חלקית בלבד ורק על עמודי הנחיתה.

בנוסף – נזכיר כמובן את הבעיה של וויקס בכך שלא ניתן להטמיע קישורי קנוניקל שהינם קריטיים לקידום אתרי E-commerce, או תגיות שפה שרלוונטיות לאתרים מרובי שפות ושאין אפשרות להטמיע כלים חיצוניים כמו HeatMap (כלי שמנטר פעילות גולשים באתר), ובאופן כללי – ישנה אפשרות מוגבלת מאוד להטמעת קודים וכלים חיצוניים שנועדו לשפר את האופטימיזציה.

ועוד לא דיברתי על תג מנג'ר

זמן טעינה בעולם הmobile first

לאתרי ויקס יש בעיה משמעותית מאוד בזמני טעינה במובייל. אם אתר דסקטופ בוויקס נטען בפחות מחצי שניה (נתון מדהים!) אותו אתר במובייל יטען בלמעלה מ35 שניות. זו בעיה שבוויקס מודעים אליה כבר מעל שנה(!) ועדיין לא נמצא מענה.

ובעולם שבו מעל 80% מהגלישה נעשית בסלולר, וזמן הסבלנות הממוצע של הגולש הוא עד 3 שניות – זמן טעינה של 30 שניות משמעותו איבוד של אחוז גבוה מאוד מהגולשים.

מהירות טעינת אתר, שגוגל הצהירה באופן רשמי שמדובר בנתון קריטי מאוד בדירוג האתר, הוא לבדו היה צריך לגרום לוויקס לשבת חזרה על שולחן השרטוטים לשיפור הנתון הביזיוני הזה – שבפירוש מעכב עליה בתוצאות בגוגל – בוודאי במובייל.

זמן עבודה על האתר

וכאן בעצם טמונה הבעיה האמיתית של וויקס בעולם הקידום. זמן, כאמור, שווה כסף. וכשמתמחרים קידום אתר – אחד השיקולים הוא כמות ההשקעה באתר על מנת שיגיע לאופטימיזציה ראויה בזמן הקצר ביותר ובצורה הראויה ביותר.

היום – על מנת לטעון עמוד וויקס לעריכה – אנחנו נאלצים להמתין כ2 דקות שלמות לטעינת העמוד. סתם בשביל לשנות תוכן. וכשמדובר על עשרות עמודים – הזמן ה"מת" שמתבזבז לנו רק על המתנה לאתר שיטען – הוא עצום וחייב להיות מתומחר ללקוח.

מה וויקס צריכה לעשות על מנת להקל על קידום ואופטימיזציה לאתרים שלה

לוויקס יש עוד דרך ארוכה להיות שחקן רציני ולאפשר לאתרים להתחרות בזירה תחרותית – ובינתיים לא נראה שהם משקיעים את המרץ שלהם בנושא.

אני במקום וויקס – הייתי מפסיק לתרץ תרוצים ומתחיל לחפש פתרונות.

  • הייתי בודק כלי קידום של הפלטפורמות המתחרות ומטמיע אותם במערכת.
  • הייתי משקיע בפיתוח כלי שיתן אופציה לאופטימיזציה רוחבית לאתר ולא לעמוד בודד.
  • נותן אופציות רחבות יותר להטמעות קודים – או אפילו מאפשר התממשקות לתאג מנג'ר.
  • משקיע את כל המשאבים שלי בפתרון למהירות טעינת אתרי המובייל ואזורי העריכה.

ובעיקר – הייתי יורד ממגדל השן שהם נמצאים בו – ומתחיל לעבוד צמוד עם קהל היעד – כלומר מקדמים. מאפשר להם להעלות בקשות ולקבל מענה הולם.

וויקס צריכים לזכור – יש להם 120 מליון לקוחות.  זה אומר 120 מליון לקוחות פוטנציאלים לקידום. למקדמי אתרים אין שום סיבה לברוח מוויקס אלא לעשות הכל בשביל לקבל אותם כלקוחות. אבל במצב הנוכחי – לא ניתן לעשות זאת בשל כל המגבלות שוויקס עצמה לא מוכנה לפתור.

בשורה התחתונה – על קידום אתר וויקס

כפי שכתבתי בהתחלה ולאורך כל המאמר – בהחלט ניתן לקדם אתר וויקס. אבל זה לחלוטין לא שווה את ההשקעה שיש להשקיע על מנת לקדם אתר וויקס באזורים תחרותיים.

אם אתר וויקס צריך להתמודד בזירה תחרותית מול אתרים מקודמים אחרים – זה יהיה כמעט בלתי אפשרי לקדם אותו באופן משמעותי, ובוודאי יידרוש תקציב גבוה יותר שיאפשרו הקצאת שעות עבודה סבירות לקידום אתר בפלטפורמת וויקס – בוודאי מול אתר דומה בוורדפרס או מג'נטו.

כולי תקווה שוויקס יקחו את הנושא בידיים – וב2018 נראה שינוי מקצה לקצה בכל הנוגע לSEO של אתרי וויקס – ואז נוכל לקבל, בשמחה רבה, את קהל לקוחות וויקס לקידום הוגן ויעיל בגוגל.