עמוד הבית > כללי > מפת אתר XML

מפת אתר XML

מטבע הדברים ישנו מגוון אינסופי של פעולות שבאפשרותנו לבצע לטובת קידום האתר במעלה רשימת תוצאות החיפוש בגוגל. למרבה הצער, כל אותן פעולות, יכולות גם להזיק לנו מאוד, כשהן מבוצעות באופן שגוי. אחד הדברים הכה חשובים האלה, קשור למפת האתר ובמאמר זה נסביר בקצרה מה זה בדיוק מפת אתר ומה החשיבות שלה בתחום של קידום אתרים.

מה זה מפת אתר XML על קצה המזלג?

כשאלגוריתם החיפוש של גוגל מזהה עמודים חדשים, הוא נכנס לעמוד הבית שלהם ומתחיל במלאכת הזחילה תוך שימוש בקישורים הפנימיים, בתפריט הראשי וכיו"ב, כשלכל אתר מוגדר תקציב זחילה או crawl budget, המשתנה בהתאם לגודל וחשיבות האתר. כדי לסייע לאלגוריתם של גוגל להבין מה חשוב שיסרוק ומה חשוב פחות, ניתן לספק לו מפה מפורטת או sitemap. מדובר לרוב בקובץ מסוג XML שבו עלינו לכתוב את התגים והכתובות וכך "להסביר" לאלגוריתם מה המשמעות של הכתובות השונות ומה עומד מאחוריהן.

מדובר למעשה בדרך שלנו לחשוף בפני האלגוריתם של גוגל את ההיררכיות של האתר ולכוון אותו בהתאם לעמודים שמבחינתנו עליו לתת להם עדיפות כיוון שהם חשובים יותר.

אילו פורמטים של מפות אתר חשוב להכיר?

הפורמטים הנפוצים ביותר של מפות אתר הם קבצי טקסט, קבצי RSS וקבצי XML. קבצי RSS הם לא מפת אתר הלכה למעשה כי אם קבצים שבמקור נועדו לעדכונים על פוסטים חדשים באתרי חדשות ובבלוגים. עם זאת, הם בהחלט יכולים לעזור בסריקה של תכנים חדשים על ידי האלגוריתם של גוגל. הבעיה במקרה הזה היא שהקבצים לא כוללים את ההיסטוריה השלמה של כל עמודי האתר אלא רק את הדפים האחרונים שנוספו לו. יש רק לציין כי לא מדובר בחסרון משמעותי יתר על המידה אם מדובר באתר שהדפים הישנים שלו כבר עברו סריקה.

כמו כן כפי שציינו, ניתן בהחלט לייצר רשימת כתובות בקבצי טקסט. אך ניתן לעשות זאת בתנאי שכל URL כתוב בשורה משלו. בנוסף לכך לא ניתן לספק יותר מ-50 אלף כתובות וכן יש לוודא שהקובץ מקודד בקידוד UTF-8.  במקרה כזה ניתן ליצור מפה של מפות אתר.

מפת אתר XML היא קובץ עם קוד המזכיר HTML אך התגים שלו שונים. בניגוד למפת HTML, שהיא למעשה בסך הכול עוד עמוד באתר עם רשימה של העמודים העיקריים (או כל העמודים), מפת XML ממוקמת בתיקיה המרכזית של הדומיין.

עד כמה זה קריטי ליצור מפת אתר?

על פניו מפת אתר היא כלי עזר מצוין אך חשוב להבין כי הן האיכות והן התדירות של הסריקה תלויות בעיקר בסמכות או חוזק הדומיין, בתדירות של פרסום התוכן ובהיררכיה ובמבנה של האתר. המשמעות היא שהשקעה בקישורים חיצוניים המפנים לאתר שלכם, בנייה חכמה של אתר עם מבנה מצוין של קישורים פנימיים ועדכון תדיר של תכנים, חשובים יותר מהשקעה במפת אתר.

ובכל זאת, כמעט כל חברה לקידום אתרים בוחרת להשקיע משאבים ביצירה של מפת אתר איכותית. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שמפת אתר היא כלי בעל חשיבות עצומה כשמדובר באתר חדש שחשוב לנו "להכיר" לאלגוריתם או במקרים שבהם ביצענו לא מעט שינויים באתר (שינויים בעמודים קיימים ו/או העלאת עמודים חדשים רבים). מעבר לכל זה, ישנה חשיבות גבוהה לייצר מפת אתר כשמדובר באתרים גדולים ומרובי תמונות, קבצי וידאו, שפות ותיקיות. במקרים האלו, מפת אתר איכותית שמתעדכנת באופן קבוע ובנויה היטב, תסייע רבות לסריקה טובה יותר של האתר.

החשיבות כאן בעיקר מתייחסת למפת אתר XML.

יצירת מפת אתר XML

כיום במרבית הפלטפורמות המוכרות לבניית אתרים (כגון וורדפרס או WIX למשל) ישנה אפשרות מובנית בתוך המערכת לייצר מפת אתר דינמית ומתעדכנת בין אם כחלק אינטגרלי בתוך אפשרויות המערכת ובין באמצעות תוספים חיצוניים דוגמת תוסף יוסט בוורדפרס

במידה ומדובר בפלטפורמה בה לא ניתן לייצר מפת אתר XML, תוכלו להשתמש בכלים ייעודיים חיצוניים שניתן למצוא ברשת בחיפוש מהיר, כמו למשל הכלי של xml-sitemaps

את מפת האתר יש להטמיע בתיקייה הראשית של האתר על גבי השרת (בוורדפרס תיקיית public html)

העלאת מפת אתר XML לשרת

 

ולהגיש אותה גם באמצעות ה- Search console

הגשת מפת אתר XML בקונסול

מפת אתר HTMLמפת אתר HTML

בעבר הייתה בשימוש נפוץ יותר.  מדובר בדף אינטרנטי (דף אתר) רגיל שפשוט מציג "עץ אתר" – קישורים לכל דפי האתר בצורה נגישה ופשוטה לגולש (וגם לגוגל על הדרך).

בעבר מקדמים גרסו שהיא עוזרת ל- SEO, היום נחשבת לפחות אפקטיבית אך עדיין יכולה לעזור בגישה ומיפוי הדפים החשובים באתר, בדגש על אתרים מרובי דפים.

כאמור, מפת אתר HTML פחות רלוונטית כיום בהשפעה על קידום ולכן אינה מוגדרת כחובה בהמלצות SEO לאתרים.

דוגמה למפת אתר HTML:

מפת אתר HTML

 

בעלים ומנכ"ל של היידה דיגיטל בע"מ. אנידור, איש תוכן ופעיל בתקשורת מילדות, מראשוני המקדמים בישראל ואחד ממובילי תעשיית ה- SEO בארץ. מרצה לשיווק דיגיטלי במרכז הבינתחומי, הקריה האקדמית אונו, מכללת הדסה, האקריו, המכללה לניו מדיה, מט"י דיגיטל ועוד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יש לנו עוד מאמרים מעולים

כלים לניתוח מתחרים: שימוש ב- SimilarWeb (סימילאר ווב)

כמה פעמים קרה לכם שנכנסתם לאתר מתחרה שלכם וניסיתם להבין ...

אילון סבג
05.06.2018
לקריאה

שיווק מבוסס דיוור אלקטרוני – כך עושים גיוס ושימור לקוחות!

גיוס ושימור לקוחות נחשב לפעולה החשובה ביותר בכל עסק, הפעילות ...

אנידור חקק
08.05.2012
לקריאה