עמוד הבית > כללי > היררכיית אתר – המדריך המלא

היררכיית אתר – המדריך המלא

כל מקדם אתרים יודע שאחד הגורמים החשובים ביותר בהשפעה על קידום האתר, הוא יצירת היררכיית אתר ברורה ונגישה לגוגל ולגולשים.   במילים אחרות, היררכיית אתר טובה פירושה שיפור הניווטיות באתר גם עבור גולשים וגם עבור מנועי חיפוש.

נשאלת השאלה איך עושים זאת נכון ועל מה חשוב להקפיד.  בדיוק בשביל זה כתבתי את המדריך הבא בשבילכם.

מה זה היררכיית אתר ולמה צריך את זה?

קודם כל נתחיל מהצורך – ככל שמבנה האתר שלכם יהיה טוב יותר, כך הסיכוי לדירוג גבוה יותר בגוגל של דפים רבים מהאתר – עולה. החשיבות של מבנה אתר היררכי עולה ככל שמדובר באתר מורכב וגדול יותר – אתרים מרובי דפים וקטגוריות.

בסופו של יום, אם נתעלם לרגע מכל העיצוב של האתר שכולל, רקעים, צבעים, פונטים, תמונות ועוד… מה שנשאר לנו זה המבנה וההיררכיה של הדפים באתר. גולשים באופן טבעי מחפשים לגשת למידע באופן אינטואיטיבי, הנחת המוצא הינה שמידע יהיה מחולק באתר לפי הקשר וכך אם למשל אני נכנס לאתר של חברת ביטוח ואני מחפש לבטח משאית, מן הסתם אמצא את הדף הרלוונטי תחת קטגוריית "ביטוח רכב".

בדומה לגולשים, כך גם מנועי החיפוש.  ככל שהאתר יותר ידידותי לגולשים – כך הוא גם יהיה ידידותי למנוע החיפוש וכך ישפיע על דירוגים גבוהים יותר וכמובן אינטראקציה טובה יותר עם הגולשים שתתבטא בזמן גלישה גבוה יותר וביותר עמודים נצפים לכל גולש.

כמה יתרונות שמבנה אתר תקין יתרום לכם:

  • SiteLinks: כולנו מכירים את הקישורים הפנימיים מתוך האתר שלנו שגוגל מציג בחיפוש אחר שם המותג שלנו או בחיפוש אחר ביטוי שהאתר שלנו נחשב לסמכותי בו. אתר שמקבל Sitelinks  בתוצאות החיפוש של גוגל, נהנה משטח נראות גדול יותר, יותר הקלקות על האתר שלו וקיצור תהליך ההמרה באתר.   גוגל נוהג לתת לאתרים סייטלינקס בהתאם להיררכיית האתר שלהם.

 

  • אינדוקס מהיר וטוב יותר של דפי האתר: אתר שבנוי בצורה היררכית נכונה, יתאנדקס טוב יותר בגוגל. המטרה של כל בעל אתר היא לאנדקס כמה שיותר דפים מהאתר שיופיעו בתוצאות החיפוש של גוגל.   גוגל הודתה שיש מקרים בהם דפים מסוימים מהאתר שלנו לא יאונדקסו בגלל שגוגל לא תצליח "להגיע" לאותו דף באתר. לגוגל יש זמן קצר מאוד שהיא מקדישה לסריקה ואינדוקס של כל אתר.  אתרים ידידותיים יותר, ייסרקו ויתאנדקסו בקלות לעומת אתרים אחרים, בהם גוגל עשויה "לוותר" ולהמשיך הלאה…
  • אתר ידידותי לגולשים: היררכיית אתר אמנם עוזרת מאוד לגוגל אך היא נועדה בראש ובראשונה להקל על הגולשים במציאת הדפים אותם הם מחפשים באתר. גולש שימצא את הדף אותו חיפש בקלות, סיכוי גבוה יותר שגם ייהפך ללקוח או ייצור אינטראקציה כלשהי באתר בסופו של תהליך.

 

דגשים חשובים ביצירת מבנה אתר נכון:

  1. תכנון מקדים: הזמן האידיאלי לתכנן את מבנה האתר שלכם הוא לפני שאתם בונים אותו.  זה השלב לשבת עם עצמכם ולתכנן בצורה מפורטת וברורה מה יהיה מיקומו של כל דף באתר.  המטרה שלכם צריכה להיות ברורה – יצירת מבנה ברור ונגיש, בו כל דף נמצא ומשויך לקטגוריה המתאימה. חייבת להיות כאן לוגיקה ברורה ויצירת תרשים זרימה ברור בו יעבור הגולש.  חפשו את הפשטות ולא את המורכבות.  כל קטגוריה צריכה להיות ייחודית ולהכיל מספר תתי קטגוריות תחתיה.  כל תת קטגוריה חייבת להיות בקשר נושאי לקטגוריה שמעליה.    במרבית האתרים לא צריכות להיות יותר מדי קטגוריות, לרוב יספיקו עד 10 קטגוריות ראשיות לכל היותר (אלא אם כן אתם אתר e-commerce ענק כמו אמאזון למשל).  השתדלו ליצור קטגוריות מאוזנות עם מספר יחסית מאוזן של תתי קטגוריות.

 

  1. מבנה אתר שטוח: המטרה שלכם צריכה להיות אתר שטוח ככל האפשר – כלומר שכל דף באתר יהיה במרחק של עד 3 קישורים מדף הבית.  זה אתגר לא פשוט אך זה אפשרי.  יש לזה כמה משמעויות – קודם כל דרך קצרה יותר לגולש ופחות אפשרויות לברוח בדרך.  נקודה חשובה נוספת – מרחק קישורים קטן מדף הבית גם אומר שפחות כוח SEO זולג בדרך.   ככל שדף מסוים יהיה במרחק גדול יותר מדף הבית – כך יהיה קשה יותר לקדם אותו בגוגל.  ההיגיון אומר שדף הבית הוא הדף החזק ביותר בכל אתר ויהיה גם זה שיקבל את מרב הקישורים. לכן הדפים החשובים שלנו חייבים להיות במרחק קישורים קרוב ככל האפשר לדף הבית.    מרבית המקדמים והאתרים המובילים גורסים שמכל דף ניתן ומומלץ להוציא עד 100 קישורים לכל היותר (אם אתם שואלים אותי – גם זה יותר מדי כיום).  בכל מקרה, במקרה כזה אם תעשו חישוב פשוט זה מאפשר לכם ליצור אתר של מיליוני דפים במרחק של עד 3 קישורים מדף הבית.

 

    3. מילות המפתח החשובות ביותר לקידום יהיו התפריט הראשי של האתר:

היררכיית אתר היא למעשה גם היררכיה של התכנים באתר. ככל שדף מסוים מקבל יותר קישורים פנימיים, כך חשיבותו בעיני גוגל גבוהה יותר. לכן, את מילות המפתח התחרותיות והחשובות לכם ביותר – רצוי למקם כחלק
מתפריט הקישורים הראשי של האתר (תפריט קישורים עליון) – כך נוודא שאותם ביטויים נמצאים במקום הגבוה ביותר מבחינה היררכית.

 

המטרה שלנו: לבנות ולחלק את מילות המפתח באתר שלנו בצורה היררכית –

 

 

נקודה חשובה נוספת,  רצוי ליצור גם תוכן מותאם בהתאם לכוונת הגולש בהיררכיית האתר.  כך למשל ניתן לראות דוגמה באתר סאן קאר –  אם גולש מחפש ליסינג פיאט הוא יקבל דף ששואל אותו באיזו פיאט הוא מעוניין.   אם הוא בחר בליסינג פיאט 500 למשל – הוא יקבל דף נחיתה מתאים שמבקש ממנו להשאיר פרטים ומציג לו הצעת מכירה.

1.  תפריט קישורים נגיש לגוגל: חשוב שתפריט הקישורים הראשי יהיה על בסיס קישורים טקסטואליים שנגישים לגוגל ולא קישור שיוצא מתוך תמונה או תפריט מותאם אישית שעיצבתם ומתבסס על JS , Ajax, Flash או css          כלשהו שיוצר בעיה ולמעשה מסתיר את קישורי התפריט מגוגל.  התפריט צריך להיות ב- Html פשוט עם קישורים טקסטואליים עם טקסט עוגן רלוונטי למילת המפתח המקודמת.

  1. היררכיית אתר במבנה הקישורים – כתובות URL ידידותיות לגוגל

כחלק מעבודת הקידום, נשאף שכתובת ה- URL  של כל דף תכיל את מילת המפתח המקודמת באותו דף.   כאן קיים ויכוח ותיק בין מקדמים בישראל שמתלבטים האם להציג כתובות URL  בעברית או באנגלית.  אין כל כך הבדל – החשיבות של הצגת ההיררכיה עם מילות המפתח בעברית במבנה הקישורים משנית, לעומת החשיבות של מרחק הקישורים של כל דף מדף הבית והשיוך שלו לקטגוריה הנכונה. בכל הקשור למבנה נכון של כתובות URL  באתר – כל כתובת צריכה להתאים באופן מלא להיררכיה של הדפים באתר.  מומלץ להפריד בין מילים באמצעות סימן – ולא באמצעות קו תחתון (כך לעתים 2 מילים עשויות להתפרש כמילה אחת).

להלן דוגמה למבנה קישורים המבוסס על היררכיית האתר:  (שימו לב שגם הקטגוריה משולבת במסגרת כתובת ה- URL).

 

 

שימו לב שמבנה הקישור ב- URL  תואם גם לתפריט פירורי הלחם שמציג את הדרך לדף הרצוי.   המבנה הנ"ל תורם רבות למבנה ה- UI של האתר ועוזר גם בקידום בגוגל וגם באתר ידידותי יותר לגולש.

עוד על UI  והחשיבות שלו בקידום אתרים בגוגל

 

איך זה בא לידי ביטוי באתרי וורדפרס?

ניתן לשלוט על מבנה הקישורים דרך תפריט הגדרות – "מבנה קישורים" או באנגלית:  "Permalinks".  שם, יש לבחור מבנה קישור שכולל גם את שם הפוסט וגם את שם הקטגוריה.

חשוב לשייך כל פוסט לקטגוריה אחת בלבד. ברגע שמוגדרת קטגוריה אחת ותחתיה ממוקם הפוסט, כך זה גם יופיע בהתאם בכתובת ה- URL. אם משייכים את המאמר למספר קטגוריות, וורדפרס אוטומטית יוצר היררכיה לפי קטגוריה שהוא מצא לנכון ואוטומטית מונע הכפלות תוכן ויצירת כפילות דפים עם URL  שונה. (או פשוט שם את הפוסט ב2 כתובות שונות על פי הקטגוריות ויוצר תוכן משוכפל – אלא אם יש תוסף טוב כמו Yoast SEO שיוצר קנוניקלים)

 

כך זה נראה בהגדרות בוורדפרס:

 

 

 

 

 

6. אסטרטגיית קישורים פנימיים:

קישורים פנימיים הם אמצעי הניווט דרכו הגולשים מוצאים דפים רלוונטיים נוספים באתר.  יש להם גם חשיבות והשפעה גדולה על הקידום של הדפים השונים באתר – בדגש על חיזוק כוח ה- SEO  של הדפים הפנימיים באתר.

השיקול המרכזי שעומד לנגד עיניהם של מקדמי אתרים בכל הקשור לבניית קישורים הוא לבנות כמה שיותר קישורים לדפי הנחיתה החשובים לקידום.   עד היום כמעט ולא הייתה התייחסות לאיכות הקישורים או במילים אחרות האם גולשים באמת מקליקים על הקישורים שאנו בונים לאתר שלנו?

אסטרטגיית בניית קישורים פנימיים צריכה להיות מנקודת מבטו של הגולש.  כלומר, יש לקשר לתכנים רלוונטיים שהגולש ירצה לקבל גישה אליהם מאותו מאמר.   למשל ממאמר שמסביר על מחקר מילות מפתח, קישור למאמר המשך בנושא מחקר מתחרים יהיה רלוונטי ויגדיל סיכוי שהלינק יהיה קליקבילי יותר.

 

למשל בדף של אחד משירותי החברה, כדאי יהיה לשים קישורים ל:

  • שירותים משלימים נוספים של החברה
  • Case studies של הצלחות רלוונטיות לאותו שירות / לקוחות בולטים
  • הצוות האחראי על השירות במשרד
  • פוסטים ומאמרים רלוונטיים

 

תכנית טובה לבניית קישורים פנימיים באתר תהיה:

  • דף הבית: מקשר לכל דפי הקטגוריות הראשיות באתר (למטה),

קישורים לדפי נחיתה שונים בעלי חשיבות,  קישורים למאמרים אחרונים (תוכן מתחדש)

  • דפי הקטגוריות הראשיות: קישור לדף בית (למעלה)

קישור לדפי הקטגוריות האחרות (רוחבי), קישור לתתי קטגוריות שלו (למטה)

  • תתי קטגוריות: קישור לדף בית (למעלה), קישור לקטגוריה (למעלה),

קישור לתתי קטגוריות באותה קטגוריה (רוחבי), קישור למוצרים בתת קטגוריה (למטה)

  • דפי מוצרים / שירותים / מאמרים: למעלה: לדף בית, לדף קטגוריה, לדף תת קטגוריה רלוונטית, קישור למוצרים רלוונטיים אחרים באותה תת קטגוריה (רוחבי), מאמרים רלוונטיים (רוחבי)

 

דוגמה לקישורים פנימיים באתר מכירות למשל:

  • מוצרים פופולאריים ורווחיים מהאתר / מותגים מובילים
  • מוצרים פופולאריים מהקטגוריה
  • מוצרים קשורים (related products) – קישורים רוחביים
  • מוצרים שנצפו לאחרונה

 

סוגיות חשובות נוספות בבניית קישורים פנימיים:

  • הדפים החשובים ביותר צריכים לקבל הכי הרבה קישורים פנימיים ויש למקם אותם בתפריט הקטגוריות הראשי.
  • יש להוסיף קישורים לדפים חדשים שעולים באתר (מוצרים / מאמרים) – רצוי מדף הבית או מדפי הקטגוריות הראשיות – על מנת שיתאנדקסו במהרה.
  • כל דף חייב להיות במרחק של עד 3 קישורים מדף הבית.
  • לדפים לא חשובים לקידום (למשל דף sign-in וכד') – יש להוסיף על גבי הקישור Nofollow
  • יש להקפיד שכל הקישורים הנם אבסולוטיים – כלומר עם כתובת URL מלאה (עם https://).
  • רצוי להשתמש בתפריט פירורי לחם.
  • מומלץ לגוון בטקסט העוגן בקישורים הפנימיים השונים – על מנת ליצור מצג טבעי יותר בקידום הדפים השונים.
  • קישורים פנימיים יכולים לעזור לכם גם ביצירת משפך המרה טוב יותר באתר – בהפניה של הגולש בין הדפים עד לרכישת המוצר / שירות.
  • אם אתם מעוניינים לחזק את כוחו של דף מסוים שנמצא במקום נמוך בהיררכיה – פשוט הוסיפו לו קישור מדף הבית.

למשל, אם מדובר באתר תיירות, ניתן להוסיף קטגוריה: יעדים פופולאריים ולהוסיף שם קישורים לדפים שאנו רוצים לחזק בקידום.   דרך נוספת היא להוסיף את הקישורים ישירות בתפריט הפוטר (בתחתית האתר). למשל כאן באתר היידה, תוכלו לראות בפוטר ביטויים שחשוב לנו לקדם:

 

 

 7. ממה להיזהר – הכפלות תוכן באתר:

אחת הסוגיות החשובות בתכנון היררכייה לאתר, הוא הצורך להימנע מהכפלה של תכנים באתר.  כך למשל אם יש מוצר מסוים שחוזר במספר קטגוריות שונות עם כתובות URL  שונות – מדובר בהכפלה של תוכן – שעלולה לגרום לפגיעה בדירוג האתר.

לשם כך יש כמה פתרונות שיש להטמיע במסגרת היררכיית אתר:

  • קנוניקל: שימוש בקנוניקל למניעת אינדוקס כפול של מוצרים בקטגוריות שונות.   יש לבחור את דף המוצר הראשי (כתובת URL אחת) ומכל יתר המוצרים הדומים יש להפנות קנוניקל.
  • עימוד ( pagination) – הכוונה לדפי המוצרים הרבים שנוצרים באתר מרובה דפים ומוצרים. היות ורוב הדפים חוזרים על עצמם בצורה כזו או אחרת (על אף שמציגים מוצרים שונים), חשוב לגרום לגוגל להבין שמדובר בסדרת דפים ברצף מסוים ושעליה לקדם ולהפנות את הכוח של כלל הדפים לדף הראשון.

קיימות 2 גישות לטיפול בנושא זה: 

אופציה ראשונה: ליצור דף ראשי שמציג את כל המוצרים (view page) ומיתר הדפים להפנות קנוניקל לדף זה.  צריך להיזהר מזמן טעינה גבוה של הדף באופציה זו.

אופציה שנייה (מומלצת): להוסיף תגיות עימוד rel=next, rel=prev בדפים השונים.    תגיות אלו יבהירו לגוגל שמדובר בסדרת דפים ויחזקו את קידום הדף הראשון בסדרת הדפים.

 

סרטון בנושא –

 

הכפלות תוכן בדפי מוצרים: תקלה נפוצה נוספת באתרי מכירות – רוב בעלי האתרים לא טורחים לשנות את טקסט היצרן על כל מוצר וכך קורה שלמוצר שקיים באתר שלנו מופיע טקסט שקיים בעשרות אם לא במאות אתרים אחרים – מה שיוביל לכך שכנראה לא תדורגו במקום גבוה במוצר זה.   ההמלצה כאן היא ברורה (על אף העבודה המרובה שתידרש מכם) – השקיעו בתוכן ייחודי לכל מוצר.

 

לסיום,

למבנה היררכי נכון של אתר חשיבות גדולה קודם כל עבור הגולשים אך גם עבור קידום האתר בגוגל.  מומלץ להשקיע ולתכנן מבנה נכון עוד בשלב הקמת האתר ולמנוע הכפלות של תכנים שנוצרות מתכנון לקוי.

אשמח לשמוע אם יש לכם המלצות נוספות בנושא ששכחנו להכניס במאמר מקיף זה.

בעלים ומנכ"ל של היידה דיגיטל בע"מ. אנידור, איש תוכן ופעיל בתקשורת מילדות, מראשוני המקדמים בישראל ואחד ממובילי תעשיית ה- SEO בארץ. מרצה לשיווק דיגיטלי במרכז הבינתחומי, הקריה האקדמית אונו, מכללת הדסה, האקריו, המכללה לניו מדיה, מט"י דיגיטל ועוד.

6 Replies to “היררכיית אתר – המדריך המלא”

  1. עמית אדלר הגיב:

    בסעיף 7 שווה להוסיף שהתוסף שכבר הוזכר מקודם – yoast seo – מטפל בשתי הבעיות: הוא גם מייצר קנוניקל אוטומטי לכל עמוד, וגם מייצר תגיות prev, next כאשר מדובר בעימוד.

    רק חבל שכלי מנהל האתרים של גוגל ממשיך להתייחס לעמודי prev, next כאילו היו דפים כפולים, ומתעלם מהתגיות שגוגל עצמה ממליצה להשתמש בהן.

  2. Leon הגיב:

    עוד תוספת בקשר ל-7, הבעיה העיקרית של וורדפרס זה התגיות השונות שגורמות לתוכן משוכפל (בגלל איך שוורדפרס בנוי). כל תגית ב-URL עלולה לגרום לכפילות. הדרך הכי טובה לטפל בזה זה להוסיף את התגיות כפרמטרים ב-WMT וכך לחסום אותם, או על ידי חסימה ב-
    ROBOTS.TXT

    מאמר מעולה ומענין!

  3. עדי הגיב:

    אחלה מאמר. תודה!!

  4. ירדן הגיב:

    היי אנידור, תודה. כרגיל כייף לקרוא, מאד מסודר וברור.

    שאלה: האם יש איזושהי המלצה למספר מסויים של עמודי קטגוריה ראשיים (דרגה 2) שאותה לא היית ממליץ לעבור?
    מדובר באתר מאד גדול, שמכסה על כמה וכמה תחומי תוכן מאד גדולים, (אפשר אף לומר אתר שכולל כמה וורטיקלים כשכל אחד כזה יכול להיות גם אתר בפני עצמו) – בהנחה ששומרים על המבניות הנכונה, האם בכל זאת זה יהיה בעייתי אם יהיו באתר 20 ואולי אף 30 עמודי קטגוריה?

    תודה,
    ירדן

    1. אנידור חקק הגיב:

      הי ירדן
      בגדול אין הגבלה, אבל כן צריך שיהיה קיום והיגיון לכל קטגוריה שאת פותחת. כלומר אם יש קטגוריה ואין תחתיה מספר תתי קטגוריות, שווה לשקול אם באמת צריך אותה או שאולי כדאי לנסות שינוי במבנה ההיררכי (הרבה פעמים שווה גם לראות איך המתחרים שלך בחרו לקדם את הנושא – אם באמצעות קטגוריה ייעודית או תחת תת קטגוריה וכד').
      באתרי מכירות שמתעסקים עם המון קטגוריות מוצרים בהחלט הגיוני שיהיו עשרות קטגוריות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יש לנו עוד מאמרים מעולים

איך הצלחנו להביא אתר איקומרס לדף ראשון בגוגל בזירה תחרותית?

SEO כבר מזמן הפך מרצף פעולות טכני וקבוע לעבודה סיזיפית ...

אנידור חקק
09.12.2015
לקריאה

מה זה בלוג עסקי, איך לפתוח בלוג ולמה זה ממש חשוב?

חברות וחברים, השנה היא  2022 ואם עדיין לא פתחתם בלוג ...

צבי גולדווג
16.08.2022
לקריאה