עמוד הבית > מאמרים > PAGINATION (פג'יניישן = עימוד) באתרי איקומרס – הנחיות SEO

PAGINATION (פג'יניישן = עימוד) באתרי איקומרס – הנחיות SEO

פג'יניישן Pagination (חלוקה לעמודים / דפדוף / מספור) נחשב לאחד הנושאים שאין עליהם דעה אחת מוצקה בקרב מקדמי אתרים, עם השנים נתקלתי בדעות שונות לדרך הנכונה בה יש לעשות פגיניישן באתרים.   במאמר זה נסקור ונבין אחת ולתמיד מה זה בכלל פגיניישן, מתי נשתמש בזה ואיך תשלבו את זה באופן שתואם את הנחיות גוגל, תורם ל- SEO של האתר שלכם ולא יפגע בו.

אז איך עושים עימוד/דפדוף באתרים ומה אנחנו (וגוגל) ממליצים

אז מה זה בכלל עימוד (Pagination)?

אחד הנושאים החשובים בכל הקשור לבנייה וקידום אתרים הוא האופן בו אנחנו מארגנים את המידע באתר.  יש כאן משמעות גם ברמת חוויית המשתמש באתר וגם בדרך שבה אנו עוזרים לגוגל להבין את פריסת המידע באתר והשיוך של תכנים ומוצרים לקטגוריות רלוונטיות באתר.

אתרים גדולים שמכילים מידע רב ומוצרים רבים, ואף מכילים חלקים שונים כמו חנות/בלוג/קורס דיגיטלי/פורום ועוד, מחייבים אותנו לחשוב כיצד עלינו לבנות נכון ולסדר את התוכן באתר.

החלוקה וההפרדה יכולה להתבצע כבר בארכיטקטורה הראשית של האתר עם שימוש וחלוקה לתיקיות או לסאב דומיינים.  כאן תוכלו לקרוא על ההבדלים בין סאב דומיין לתיקיה.

בתוך האתר לרוב נעשה שימוש בעבודה עם דפי תגיות או קידום דפי קטגוריות.

Pagination או מיספור / עימוד בעברית, היא למעשה דרך לחלק תוכן ולפרוס אותו על פני מספר עמודים.  מדובר בשיטה מאוד נפוצה שניתן לראות באתרים רבים ברשת, בדגש על אתרי איקומרס, שם בחלק מהקטגוריות יש מאות מוצרים שלא יכולים להיכנס תחת עמוד אחד ואז פורסים אותם על פני מספר עמודים.

שיטות נפוצות לביצוע פג'יניישן (Pagination) וחלוקה של התוכן:

יש מגוון דרכים ועיצובים שאפשר לחלק את התוכן באתר.  בגדול, יש כיום 4 שיטות נפוצות בהן אתרים מרובי דפים ומוצרים נוהגים לחלק את התוכן:

  1. חלוקה לעמודים שונים, בכל עמוד יוצגו חלק מהמוצרים – כך זה נראה באתרי איקומרס למשל:

חלוקת מוצרים לעמודים שונים באתר איקומרס

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

היתרון בשימוש בשיטה זו היא שישנה חלוקה ברורה לעמודים שונים עם מוצרים שונים.

החיסרון הוא שזה פחות נוח מבחינת חוויית משתמש.  צפייה במוצרים נוספים דורשת הקלקה וטעינה של דף נוסף.

2. שימוש בגלילה אינסופית (Infinite scroll)

האופציה שנראית טוב יותר מבחינת חווית משתמש, באופציה זו הגולש לא נדרש להקליק על מעבר לעמוד הבא או ללחוץ על מספר הדף שהוא רוצה לעבור אליו, אלא בכל פעם שהוא גולל לתחתית הדף, הדף טוען מוצרים נוספים.   כדי להמחיש לכם את זה בצורה הטובה ביותר, תדמיינו את חווית הגלישה שלכם ברוב הרשתות החברתיות כיום (פייסבוק, אינסטגרם ואפילו בתצוגת החיפוש של גוגל תמונות), שם יש גלילה אינסופית ובכל הגעה לתחתית הדף – ייטענו פוסטים / מוצרים נוספים.

גלילה אינסופית באתר איקומרס - infinite scroll

 

 

 

 

 

 

 

 

 

היתרון בשיטה זו הוא כמובן חוויית המשתמש והנוחות במעבר בין המוצרים השונים ללא הקלקה וטעינה של דף נוסף (הכול נטען "באותו" הדף), חוויה שמאוד פופולארית כיום ומתרחשת גם ברשתות החברתיות.  החיסרון בשיטה זו היא בעיות פוטנציאליות באינדוקס חלק מהמוצרים שגוגל לא בהכרח יראה אם הגלילה ארוכה מדי.

View all (שלרוב נהוג לעשות אותה היום כבר בגלילה אינסופית)

באופציה זו יש דף אחד ראשי שמציג את כלל המוצרים / פוסטים.  בבדיקות של גוגל, הבינו שלמעשה הגולשים מעדיפים את האופציה הזו.

במידה ואתם אכן משתמשים בדף אחד ראשי שמציג את כלל המוצרים, כמה נקודות שכדאי לקחת בחשבון:

  • רצוי שהדף ייטען מהר (על אף הגודל שלו)
  • רצוי שיהיה קל לנווט בדף (תפריטי משנה, תצוגה נוחה)

ישנה אופציה נוספת של יצירת דף view all לצד דפים מופרדים (לגולשים שיעדיפו לצפות ולעבור למוצרים בדפים שונים).

במקרה כזה ההמלצה תהיה להוסיף תגית קנוניקל מכל אחד מהדפים הללו לדף view all הראשי.

3.  אופציה שלישית: שימוש בכפתורים של "טען עוד / קרא עוד" וכדומה

כפתור קרא עוד

 

 

 

 

 

 

 

 

גם כאן החיסרון העיקרי הוא ביכולת לאנדקס את כלל המוצרים/דפים בהנחה וישנן מספר טעינות והמון מוצרים שצריכים להיטען.  במקרה הזה גם חוויית המשתמש פחות נוחה כי צריך להקליק כדי לראות עוד מוצרים. יש לוודא במקרה כזה שהקישור מהכפתור הוא קישור HTML (קוד <a href> ) ולא קישור JS שלא תמיד גוגל יוכל לקרוא.   היתרון הוא שהכול עדיין יופיע תחת אותו הדף בעיני הגולש.

פגיניישן

שיטות עימוד דפים באתר – קרדיט תמונה: גוגל

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

מתי נרצה להשתמש במספור / עימוד באתר?

  • קטגוריות איקומרס עם מוצרים רבים
  • קטגוריות תוכן בבלוג עם מאמרים רבים
  • דפי תגיות באתרי חדשות עם אייטמים חדשותיים רבים
  • פורומים עם אשכולות ועמודים רבים

מה העומק המרבי שגוגל סורקת בדפי Infinite scroll (גלילה אינסופית)?

גוגל טוענת שהיא יכולה לסרוק ולאנדקס דפים עם גלילה אינסופית ללא בעיה, אך למעשה יש מגבלה כלשהי.  כמה פעמים כבר גוגל יכולה להמשיך עם כל הטעינות אם יש אלפי מוצרים בדף?

תודות לנתי, מצאתי ציטוט של ג'ון מולר מגוגל, לפיו גוגל תגלול עד 9000px.

infinite scroll depth

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ג'ון מיולר ממליץ גם להשתמש בכלי ה- URL inspection tool בקונסול:

inspection tool to check rendering viewport

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

הנה ההתייחסות של ג'ון מיולר לנושא:

 

איך עושים עימוד בדפים עם גלילה אינסופית – ההמלצה של גוגל

הבעיה העיקרית בגלילה אינסופית היא שגוגל עלולה לא לאנדקס את כל המוצרים ומזה אנחנו רוצים להימנע.  גוגל בזמנו פרסמה מסמך עזרה בנושא.  המסמך מכיל הנחיות כיצד לבנות את הקוד באופן נכון שיאנדקס את כלל העמודים והמוצרים.   למעשה גוגל ממליצה שבמידה ואתם משתמשים בגלילה אינסופית, מומלץ לייצר הפרדה וחלוקה למספר עמודים שונים שיתחלפו במהלך הגלילה.  אם תבחנו היום את מרבית האתרים שעושים שימוש בגלילה אינסופית, תופתעו לגלות שהם לא בהכרח מקשיבים להמלצה הזו ולא מבצעים הפרדה לדפים שונים ככל שהעמוד נגלל.

לגוגל יש פתרון אחד מומלץ לזה. הפתרון של גוגל מציע לייצר מספר דפי תוכן שמציגים את כלל התוכן – במקביל לגרסת הדף עם הגלילה האינסופית עם שימוש ב- Pagination.

פגיניישן בדף עם גלילה אינסופית

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

תוכלו לראות דוגמה חיה בדמו של גוגל – שימו לב שכל גלילה אתם בעצם עוברים לדף שונה עם כתובת שונה ואין כאן הכפלה של תוכן.

בשלב ראשון: יש להחליט על חלוקת התוכן בדפים שונים. רצוי שלא תהיה חפיפה בצורה בה תוכן מסוים מופיע בשני דפים שונים.

בשלב שני: לקבוע כתובת URL פרטנית ומותאמת אישית לכל דף.

בשלב שלישי: שימוש בתגיות rel=prev/next ב- Head של כל דף (Pagination).  תגיות אלה יגרמו לגוגל לאנדקס את כל הדפים וגם יבהירו שמדובר בדפים שיש קשר רציף ביניהם.   אגב, התגיות הנ"ל משמשות גם לאתרי איקומרס עם דפי מוצרים רבים שמציגים מוצרים דומים.

היתרון בשיטה הזו: היכולת להפריד דף אחד למספר דפים שונים, עם כותרות שונות, כתובות שונות, תגי מטא שונים והיכולת לקדם אותם בנפרד.

הערה: בבדיקה מדגמית שערכתי, על אף ההמלצה של גוגל, באתרים רבים שמשתמשים בגלילה אינסופית נוכחתי שאין שימוש בשיטה זו ואין שינוי ומעבר לכתובת URL שונה כשגוללים את העמוד. גוגל במרבית המקרים כנראה תסתדר עם זה, אך ההמלצה שלי היא שבמידה ומדובר בקטגוריה עם מאות מוצרים, ישנו סיכוי שחלק מהמוצרים לא ייסרקו ע"י גוגל  (בטח אם מדובר על עומק גלישה של למעלה מ- 9000PX).

 איך עושים עימוד באמצעות חלוקה לעמודים ומספור?

בסעיף זה קיימת מחלוקת בין מקדמי אתרים רבים.  האינטרס שלנו הוא לגרום לגוגל לאנדקס כמה שיותר דפים (כל עוד יש הבדל מהותי ביניהם).   החשש שעולה למקדמים רבים הוא בכל סוגיית תקציב הזחילה, שבאתרים מרובי דפים ומוצרים עשויה למנוע מגוגל להתמקד בדפים החשובים שלנו ולהתעסק רוב הזמן בדפים שאונדקסו על אף שלא היו צריכים להתאנדקס או במקרים של Index bloating.

ההמלצה שלנו – פג'יניישן באתרי איקומרס ותוכן:

אנחנו ממליצים לאנדקס את כל הדפים ברצף העימוד. כן, כן, כדי שגוגל תוכל לראות את כל המוצרים בדפים האלה.   בכל דף כזה אנחנו ממליצים להוסיף תגית קנוניקל עצמית (כל עמוד מצביע על עצמו).  מעבר לזה, כדי שגוגל תוכל להבין את הקשר והרצף בין הדפים, אנחנו ממליצים לעשות שימוש בתגיות rel=prev/next.

שימו לב זו נקודה חשובה שהרבה טועים לגביה – הוספת תגית קנוניקל מכל עמוד לעמוד הראשי היא לא הדרך הנכונה.  קנוניקל מיועד להכפלות תוכן לא לדפים שמציגים מוצרים שונים שנרצה שיתאנדקסו בגוגל.

 

rel prev next

 

 

 

 

 

תגיות rel prev/next – עדיין רלוונטי בימינו?

האמת שהשאלה במקום.  גוגל הצהירה בזמנו שתגיות אלו כבר לא נחשבות לסיגנל SEO.

שימוש בתגיות rel prev next

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

עם זאת אני ורבים מחבריי המקדמים עדיין ממליצים להשתמש בתגית זו כדי לעזור לגוגל להבין את הקשר והרצף בין הדפים (במיוחד אם כולם מאונדקסים ויש ביניהם דמיון… ).

במקרה כזה אכן כל הדפים יאונדקסו ובדר"כ הדף שיהיה מדורג ויופיע בתוצאות החיפוש יהיה הדף הראשון בסדרה.  הנה המדריך של גוגל לשימוש נכון ב- rel prev/next

והנה סרטון שכדאי לראות:

בעלים ומנכ"ל של היידה דיגיטל בע"מ. אנידור, איש תוכן ופעיל בתקשורת מילדות, מראשוני המקדמים בישראל ואחד ממובילי תעשיית ה- SEO בארץ. מרצה לשיווק דיגיטלי במרכז הבינתחומי, הקריה האקדמית אונו, מכללת הדסה, האקריו, המכללה לניו מדיה, מט"י דיגיטל ועוד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יש לנו עוד מאמרים מעולים

קידום רופאי שיניים בגוגל

בין אם אתם מרפאה דנטלית ותיקה, מוכרת ועם מוניטין מוערך ...

צוות היידה
21.06.2020
לקריאה

אסטרטגיית מיקוד – לתת לאדם הנכון, את המסר הנכון, בזמן הנכון!

  יום שלישי בערב: כל החברים מול הטלוויזיה, רבע גמר ...

אילון סבג
18.08.2017
לקריאה