עמוד הבית > בניית אתרים > דפי תגיות – האם הם עדיין רלוונטיים ל- SEO?

דפי תגיות – האם הם עדיין רלוונטיים ל- SEO?

דפי תגיות מלווים אותנו כבר לא מעט שנים וניתן למצוא אותם בין היתר באתרי חדשות, מגזינים ובלוגים של תוכן וגם באתרי איקומרס. נשאלת השאלה האם עדיין יש להם קיום ומשמעות מבחינת SEO והגולשים גם ב- 2022?

 

ענן תגיות

ענן תגיות

זוכרים את ענני התגיות שהיו (ועדיין לפעמים) בכל הבלוגים ברשת.  רשימה של מילות מפתח שמופיעה בגאון בכל דפי האתר והגולש יכול להקליק על הביטויים השונים ולקבל גישה לכל המאמרים שקשורים לאותה תגית / מילת מפתח.   בהתחלה אפילו חשבנו שזה תורם לחוויית המשתמש ואפילו ל- SEO, אך עם הזמן הבנו שמדובר בגדול בסוג של ספאם שמייצר המון דפים ריקים מתוכן שחוזרים על עצמם.

 

מהם דפי תגיות?

תגית היא בעצם מילת מפתח או ביטוי, שבהקלקה עליה נוכל לקבל גישה לכל התכנים והמידע הקשור לאותה מילה/ביטוי באתר. דפי תגיות נכנסו לחיינו עם כניסת ה- web 2.0 והתפתחות הבלוגים ברשת, תקופה שבה נוצרו כל מני אתרי המלצות חברתיות (social bookmarks כמו del.icio.us למי שזוכר.   דוגמה טובה ופופולארית שפופולארית יותר כיום היא השימוש בהאשטגים # בעיקר ברשתות חברתיות כשרוצים לאגד מידע בנושא מסוים.  זה למעשה אותו שימוש כמו תגית.

למי רלוונטי השימוש בדפי תגיות?

הרשת משתנה.  גולשים כבר פחות נוהגים להקליק היום על תגיות באתרים.  למעשה רוב התגיות ברשת כלל לא מוקלקות וכלל לא מקבלות תנועה ובמקרים מסוימים בעלי אתרים בוחרים שלא לאנדקס אותם כלל בגוגל ויש מקרים שגוגל בוחרת בעצמה לנקות את האינדקס שלה מדפי תגיות לא פעילים וריקים.

בשורה התחתונה, דפי תגיות כיום כמעט לא מקבלים הקלקות וכניסות גולשים, לרוב מכילים תוכן דל וכפול שקיים בדפים באחרים באתר.    מכאן, שהפוטנציאל לנזק במקרים כאלו גדול יותר מהפוטנציאל והתועלת לקידום האתר.

דפי תגיות באתרי תוכן:

אתרי תוכן כמו מגזינים ובלוגים עשו שימוש נרחב בעבר בענני תגיות ובתגיות השונות.  עם השנים, למדנו לזהות שאין באמת קיום אמיתי לדפי התגיות הללו בבלוגים השונים.  ברגע שזה מנוהל באופן לא מסודר, כל יומיים ובכל פעם שנכתב מאמר חדש באתר, הכותב/ת יוסיפו כאוות נפשם תגיות נוספות וכך עם הזמן יהיו לנו המון תגיות שאין להם שום ייחוד ולמעשה עם פוסט אחד או שניים לכל היותר שמתוייגים על אותה תגית.  זו כפילות תוכן ודף שאין בו שום ערך לגולשים.

דפי תגיות בבלוגים ואתרי תוכן

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

דפי תגיות / דפי קטגוריות באתרי איקומרס:

באתרי איקומרס כדאי להכיר את המונח דפי קטגוריה.  בעלי אתרי איקומרס ומקדמי אתרים בעלי ניסיון בקידום אתרי איקומרס, כבר יודעים שבכל הקשור לאתרי איקומרס המיקוד של הקידום נעשה בדפי הקטגוריות – הדפים שמנקזים אליהם את מירב הכוח של הקישורים והתוכן ומכילים תחתיתם תתי קטגוריות ודפי מוצרים.   ממליץ בהקשר זה לקרוא את המדריך לקידום דפי קטגוריות באתרי איקומרס.

אז מה ההבדל בין דפי תגיות לדפי קטגוריות ובדגש על אתר איקומרס?

מבחינת גוגל, מדובר ב- 2 דפים שונים שיש באתר ומציגים תוכן ואין באמת הבדל אמיתי ביניהם.   הכל שאלה מה יש בדף וכמה זה רלוונטי לשאילתה שחיפש הגולש.    בסופו של יום מדובר ב- 2 אפשרויות שעוזרות לנו לסדר/לקבץ ולארגן את התוכן/המוצרים באתר / בלוג שלנו.  הן גם עוזרות לגולשים למצוא את המוצרים והתכנים שהם מחפשים בצורה קלה יותר.

אם למשל ניקח אתרי וורדפרס, קטגוריות משמשות אותנו לארגן את התכנים השונים באתר.  אך יכולה להיות בעייתיות ברגע שאנחנו משייכים כל פוסט לכמה קטגוריות דומות ואז אין באמת קיום ממשי לכל קטגוריה.  בטח כשמדובר באתרי תוכן.  מומלץ שלא יהיו יותר מדי קטגוריות באתרי תוכן, אין לזה באמת היגיון.  אם אתם מוצאים לנכון לייצר קטגוריות שונות לפוסטים באתר, מומלץ להתמקד ב- 4-5 תחומים עיקריים, אחרת אתם תמצאו את עצמכם עם המון קטגוריות שיש בהן פוסט או שניים וזו לא המטרה.

בחירת הקטגוריות באתר תהיה בהתאם למוצרים והנושאים שנרצה לקדם ולמכור באתר. כך למשל בחנות בגדים יהיו קטגוריות ראשיות כמו: מכנסיים, חולצות, מעילים, שמלות וכד'.    תחת הקטגוריה של מכנסיים יכולות להיות תתי קטגוריות כמו: מכנסי ג'ינס,  מכנסי טרנינג, מכנסי עור וכד'.  ותחת כל תת קטגוריה יופיעו המוצרים הרלוונטיים.

ברגע שיש לכם המון קטגוריות ואתם מתחילים לשנות ולמחוק, כנראה שיצוצו לכם דפי 404 ולכן כדאי לעשות תכנון וחשיבה לפני שינויים משמעותיים במבנה הקטגוריות באתר.

קטגוריות לרוב מוצגות באופן היררכי באתר.  יכולה להיות קטגוריית אב ותחתית מספר תתי קטגוריות.  כך נוכל גם להגדיר URL שמכיל את מבנה היררכיית הקטגוריה, למשל:  example.com/category/product בעוד שבדפי תגיות זה לא מתאפשר.

חובה לשייך כל פוסט לפחות לקטגוריה אחת.  לא חובה לשייך תגיות לפוסטים.

דפי תגיות

תגיות לעומת זאת, הן ישות יותר עצמאית ולא מסודרת.  משהו ספציפי ומצומצם שאני רוצה לתייג את הפוסט לגביו.   למשל אם יש לי אתר מתכונים וחלק מהמתכונים ללא גלוטן, אני יכול להגדיר תגית "ללא גלוטן" ולשייך אליה מתכונים רלוונטיים.   אם חלק מרכזי מהאתר יהיה מתכונים נטולי גלוטן, כנראה שנעדיף להגדיר את זה כקטגוריה.

בדפי קטגוריות יותר הגיוני שתמצאו תכנים שמדברים על הקטגוריה ועל המוצרים שתמצאו בה, בעוד שבדפי תגיות לרוב תמצאו רק קישורים למאמרים רלוונטיים / מוצרים רלוונטיים.

זו הסיבה שדפי קטגוריות באתרי איקומרס הרבה יותר קל והגיוני לקדם מאשר דפי תגיות.

 

אז בואו נסכם את זה – מה ההבדל בין דפי קטגוריות לדפי תגיות?

קטגוריות יהיו לרוב משהו כללי ונרחב יותר, תגיות יהיו לרוב משהו ממוקד, ספציפי יותר.  אם למשל אני מקים אתר שמציג ביקורות על תכניות / ספרים וכד',  כנראה שהקטגוריות הראשיות שלי יהיו: ספרים, תכניות טלוויזיה, סרטי קולנוע וכד'

בעוד שהתגיות יהיו לפי ז'אנרים ספציפיים למשל: מדע בדיוני, קומדיה, ספרות רומנטית וכד'

האתגר האמיתי הוא היכולת לנהל את זה באופן מסודר. בעוד שקטגוריות אפשר לקבוע בקלות לפי התחומים והביטויים שחשוב לנו לקדם ולרוב יהיו לנו קטגוריות קבועות,  בכל מה שקשור לתגיות יש יותר "שכונה" וכל כותב מגדיר תגיות שונות לפוסטים שונים, מה שעלול לייצר בהמשך הכפלות תוכן והמון דפי זבל באתר.

 

 

דפי תגיות באתרי חדשות

אתרי חדשות הם אתרים שעדיין משתמשים בדפי תגיות באופן משמעותי באתר שלהם.  לזכותם ייאמר שאצלם יש לזה משמעות אמיתית ושרבים מדפי התגיות באתרי חדשות (פבלישרים) גם מקבלים דירוגים לא רעים בגוגל.

במרבית אתרי החדשות יהיו מאות ואף אלפי דפי תגיות שונים.  האם צריך את כולם?  כנראה שלא וכנראה שגם כאן מוטב שיהיה ניקיון ומיקוד בביטויים שאכן יכולים להניב טרפיק לאתר.   הנה דוגמה למשל לכל דפי התגיות באתר כיפה

 

הנה רק חלק מהתגיות שנמצאות תחת האות ה:

דפי תגיות באתר כיפה

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

בקיצור, כמויות אדירות של דפים שלא בהכרח צריך את כולם.

רוב דפי התגיות באתרי החדשות מיושנים ולא באמת נותנים חוויה טובה.  רובם פשוט מרכזים קישורים לכל המאמרים שקשורים לאותה תגית.

הנה למשל חלק מדף התגית של הרב עובדיה יוסף באתר כיפה:

דף תגית הרב עובדיה יוסף באתר כיפה

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

דפי תגיות – הגיע הזמן לשדרוג:

למי שעוקב אחרי מגמות בתחום, אולי כבר שמתם לב שדפי תגיות של פעם (אלו שרק מציגים קישורים למאמרים רלוונטיים) כבר פחות מקבלים דירוגים בעמוד הראשון בגוגל. נדרש שינוי!

ההחלטה הראשונה היא האם להציג את כל האייטמים על פני מספר עמודים (Pagination) או שמא להשתמש ב- infinite scroll (גלילה אינסופית) כמו שתוכלו למצוא היום במגוון אתרי חדשות כמו באתר של ערוץ 13, סרוגים, מאקו ועוד.  במקרה הזה, גלילה אינסופית כנראה תייצר חוויית משתמש טובה ונוחה יותר.  גם מבחינת SEO אפשר לעשות את ההתאמות.  מומלץ להיעזר במדריך של גוגל לטובת הנושא.

אתרי חדשות רבים (בעיקר בעולם) וגם אתרים בתחום התיירות החלו להציע חוויה עשירה יותר בדפי התגיות, חלקם אף שינו והגדירו את הדפים האלו תחת topics  או specials.

 

כמה דוגמאות מעניינות:

הדפים הללו מכילים מידע רב על מושא התגית – מידע אישי, קישורים לפרופילים חברתיים, תמונות, אייטמים מחולקים לפי תחומים ונושאים שונים.

הדף על אובמה הוא דוגמה מעולה, זה לא עוד דף תגית משעמם עם קישורים לאייטמים על אובמה. זה ממש דף שמציג את ברק אובמה, מחולק לחלקים שונים (מעין תתי תגית) כמו אייטמים על המשפחה שלו, תקציר אישי על אובמה וכמובן שלל המאמרים שקשורים אליו.

דפים אלה נותנים חוויה טובה יותר גם למשתמש וגם גוגל מעדיף אותם על פני דפי התגיות המיושנים.

 

אז מה ההמלצה – לאנדקס דפי תגיות או לא?

קודם כל אציין שצריך לבחון כל מקרה לגופו – האם יש עניין בדף התגית, האם יש לנו אינטרס להיות מדורגים בביטוי הנ"ל, האם מדובר בנושא מצומצם שאני רוצה לשייך אליו מאמרים או שמא מדובר בנושא רחב שאף יכול להיות קטגוריה באתר?

בכל מקרה באופן כללי ההמלצה שלי היא כזו:

  1. בלוגים ומגזינים קטנים: מומלץ לא לאנדקס דפי תגיות
  2. אתרי איקומרס: מומלץ לאנדקס נקודתית דפי תגיות במידה שבאמת יש צורך כזה ורצון / יכולת לקדם את הדף הזה בגוגל. במידה שזה אכן יכול לתרום לגולש.
  3. אתרי חדשות: לגמרי כן, אבל לעשות את זה נכון ואיכותי יותר כפי שהצגנו בדוגמאות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יש לנו עוד מאמרים מעולים

קידום אתרים לוקאלי – טיפים חשובים:

היום חשוב יותר מתמיד לבעל עסק להתמקד בקידום אורגני של ...

צוות היידה
25.06.2019
לקריאה

צ'קליסט: איך בוחרים חברה לקידום אתרים / מקדם אתרים?

"הSEO מת" אם היה לכל מקדם אתרים שקל על כל ...

אבי פולק
24.03.2019
לקריאה