בפוסט הזה אני רוצה להתריע בפניכם בעלי החברות, מנהלי השיווק בחברות השונות ולכל מי שבעל עניין, על תופעה מדאיגה מאוד בתחום השיווק באינטרנט. מדובר בשרלטנים המציעים לחברות ועסקים לעשות עבורם קמפיין אדוורדס באופן שלא ניתן להגדיר אותו אחרת אלא כרמאות. אני רוצה בפוסט הזה להרחיב כיצד השיטה שלהם עובדת, כיצד לזהות אותם כבר מהמשפטים הראשונים שלהם אליכם בטלפון ועוד. כמו כן, לקראת סוף המסמך אני מצרף קישור לפורום קידום אתרים שם דיברו על אחת החברות מסוג זה, אבל מטעמי הגנה משפטית, אציין כי ייתכן שהם טועים ואולי אני טועה והכל לכאורה.

למעשה התחקיר שאני הולך להראות לכם מתבסס על שיחות שעשיתי עבור לקוחות שלי. אותן חברות שרלטניות התקשרו אליהם, הציעו להם מה שהציעו והלקוחות האלו סמכו עלי שאבדוק את ההצעות המפתות האלו עבורם. אני חזרתי לאותן חברות במסווה של מנהל שיווק תמים שרוצה לדעת עוד על השירות שלהם ואיך הוא עובד. הנה התוצאות לפניכם.

כיצד לזהות אותם כבר מהרגע הראשון?

למעשה נתקלתי בכמה נוסחים שהועברו אלי דרך לקוחות שלי שאותן חברות פנו אליהם. צפו למשפטי פתיחה בסגנון הזה:

  • "שלום אנחנו חברת… ואנחנו שלוחה של חברה אמריקאית שקיימת כבר 10 שנים."
  • "שלום, אנחנו חברת ….. ויש היום מבצע על מילת המפתח "ספא זוגי"" (או כל מילת מפתח אחרת שהיא רלוונטית לתחום שלכם).
  • החצופים מבינהם פותחים כך: "שלום, אנחנו חברת… ואנחנו משווקים מורשים של גוגל…"
  • הכי חצופים מתחילים כך: "שלום, אנחנו מטעם גוגל…"

האמת האמיתית:

כל אחד יכול לשווק ולפתוח קמפיין פרסום בגוגל אדוורדס. אף אחד לא צריך זיכיון מגוגל, רשות מגוגל או כל דבר אחר.

בנוסף, כשבדקתי את האתר של החברה האמריקאית, ראיתי שגיל הדומיין הוא רק בן שנה. אמנם זו ראייה נסיבתית בלבד שכן ייתכן שהם עברו לדומיין עם שם אחר רק לפני שנה. אם זה כך אז ייתכן שהם עשו זאת על מנת להחליף את שם החברה שצבר מוניטין שלילי רב. אבל כאמור זו ראייה נסיבתית ולכן נעבור לראיות החותכות באמת.

כיצד השיטה של השרלטנים עובדת?

השיטה שלהם עובדת כך:

  • הם מציעים לכם לבנות קמפיין סביב מילת מפתח אחת.
  • הם מבטיחים לכם שתמורת הסכום שאתם משלמים להם עבור המילה הזו, המודעה שלכם תהיה כל הזמן במקום הראשון בין שאר הפרסומות.
  • ועכשיו שימו לב לזה: הם מבטיחים לכם, שלא משנה כמה גולשים ילחצו לכם על המודעה – אתם אף לא תשלמו יותר ממה ששילמתם והמודעה לעולם לא תמצה את התקציב שלכם. הניסוח המדוייק שלהם הוא: "המודעה שלכם תהיה במקום הראשון ללא תלות במספר הקליקים שלוחצים עליה."

למעשה אני רוצה להסביר לכם כרגע איך המערכת של אדוורדס פועלת ואיך השרלטנים מנצלים אותה לטובתם.

השיטה, המודל העיקרי שגוגל אדוורדס מציע היא מודל ה-CPC. כלומר, Cost Per Click. ובעברית: ברגע שהמודעה/מודעות שלכם באוויר אתם משלמים רק על כל קליק שגולש לחץ לכם על המודעה ולמעשה הגיע למקום שאתם רוצים, אם זה לאתר שלכם, לדף הנחיתה שלכם וכו'. אם מישהו ראה את המודעה שלכם אבל לא לחץ עליה – אתם לא משלמים.

אז אתם שואלים את השאלה הנכונה: אז איך הם מבטיחים שלא משנה כמה לוחצים על המודעה אתם לא תשלמו יותר? האם גם המודל הזה קיים אצל גוגל אדוורדס? התשובה היא שהמודל הזה אינו קיים בגוגל אדוורדס. אז איך הם עושים את זה? הנה השיטה במלואה:

הם מוודאים את כמות החיפושים לאותה מילת מפתח ולפי זה הם דופקים לכם מחיר

תוך כדי שיחה איתכם הם מחליטים יחד איתכם על מילת מפתח (אחת, כן?) שרלוונטית אליכם. הם בודקים מיד כמה אנשים מחפשים את המילה הזו או הביטוי הזה בחודש. כל אחד יכול לעשות זאת בכלי מילות המפתח של גוגל. נניח שהם מחליטים איתכם על הביטוי "סגווי ירושלים" או כל ביטוי אחר שמתאים לכם ונניח שהם רואים שיש כ-300 חיפושים לביטוי הזה בממוצע בחודש.  ואז לרוב הם אומרים לכם שמילה זו תעלה לכם 600 ₪ בחודש. עם זאת, הם מזכירים לכם: "יש לכם 300 קונים פוטנציאליים שמחפשים את השירות שלכם ושיראו את המודעה שלכם, וגם כמו שציינו, זה לא משנה כמה יקליקו לכם על המודעה, היא תמיד תישאר למעלה."

הלקוח התמים חושב לעצמו: "וואו, זה בהחלט שווה לי. 300 קונים פוטנציאליים שמחפשים את השירות שלי יחשפו למודעה שלי –  אני בטח אסגור 25 עסקאות לפחות."

שימו לב איך אתם נדפקים: מה קורה בפועל

אז אנחנו בהיידה מצטערים לנפץ לכם את החלום של 25 עסקאות סגורות ב-600 ₪. מהנסיון שלנו ושל חברות מקצועיות נוספות בתחום האמת תהיה מאוד עצובה אם תבצעו עיסקה כזו. מדוע? הנה הנתונים לפניכם.

מילת מפתח שיש עליה 300 חיפושים בחודש – בסופו של דבר כמות האנשים שבאמת תלחץ לכם על המודעה היא בסביבות ה-1%-2% מסך כמות החיפושים. 1% מ-300 זה 3(!) ו-2% זה 6.

אז קודם כל אתם כבר מבינים מדוע הם אומרים לכם שלא משנה להם כמה ילחצו לכם על המודעה. למעשה אתם משלמים מחיר שערורייתי לקליק. במקום לשלם נניח בין 2-4 ₪ לקליק, אתם משלמים… שימו לב: 50 ₪ לקליק במקרה הטוב של 2% הקלקות, או 100 ₪ לקליק במקרה הרע של 1% הקלקות. זה המודל של השרלטנים. כך זה עובד. אבל זה לא סוף הסיפור. שימו לב.

מתוך אותם 3-6 קליקים – כמה יסגרו איתכם עסקה?

כולם יודעים שלהביא גולשים לאתר זה לא סוף הסיפור. חלק מהגולשים לוחצים על מודעה מגיעים לאתר ויוצאים אחרי 2 שניות חזרה לגוגל. חלק מהגולשים קוראים את הדף הבית  ויוצאים חזרה. חלק מהם, ממשיכים לקרוא דברים ובסוף לא שולחים שום דבר בטופס צור קשר ולא מרימים טלפון.

אני רוצה לפתוח פה סוגריים: (אם אי פעם תבצעו את החישוב כמה גולשים יש לכם באתר בחודש וכמה פניות טלפוניות מהאתר וטפסי צור קשר התקבלו אצלכם בחודש – תוכלו לדעת מה אחוז ההמרה של האתר, כלומר איך הוא מצליח להמיר גולשים ללקוחות פוטנציאליים. )

בקיצור, נניח שאחוז ההמרה של האתר שלכם הוא 10% – אז מאותם 3-6 גולשים יצרו איתכם קשר בערך 0.3-0.6 אנשים. זה בטח לא פשוט לדבר עם 0.3 איש.

אבל כמו שאתם בטח יודעים, לא כל מי שהרים אליכם טלפון בסוף יסגור איתכם. אז כמה לדעתכם לקוחות חדשים יצטרפו אליכם בעקבות השירות המהולל של חברת א.ב. שרלטנים בע"מ?

איך הם מוודאים שלא תוכלו לעלות עליהם?

למעשה יש להם שתי טכניקות להסוות את צעדיהם:

  1. דוחות ערוכים – אם תבקשו מהם את הדוח שהסטנדרטי שמערכת האדוורדס יכולה להוציא הם יגידו לכם שהם מביאים לכם דו"חות שהם עורכים בעצמם ולא כאלו שהמערכת מוציאה. הסיבה לכך היא ברורה: מי שיראה את הדו"ח הזה יבין מייד שהוא משלם הרבה עבור כל כך מעט.
  2. הם רוצים לשים את הטלפון שלכם במודעה – הרבה פעמים הם מעוניינים שתשימו את מספר הטלפון שלכם במודעה. מדוע? הם אומרים שגם מי שלא מקליק על המודעה יכול להרים טלפון מבלי ללחוץ על המודעה וכך אתם מקבלים עוד פניות באותו המחיר שאתם משלמים. שוב פעם: נשמע כמו הצעה מנצחת. מה עומד מאחורי זה? ברגע שאתם שמים את הטלפון של המשרד שלכם במודעה אתם חותכים את היכולת שלכם לעקוב אחרי ההשפעה של הקמפיין. אתם מקבלים פניות בטלפון – איך תדעו האם הם לחצו על המודעות ושהכסף שאתם משלמים מוצדק? אם תשאלו את השרלטנים האם המודעות שלכם מתפקדות כמו שצריך הם יאמרו לכם שהפניות הטלפוניות שאתם מקבלים הם גם בזכות המודעות. עכשיו לכו תוכיחו איפה הלקוחות החדשים האלה ראו את הפרסום שלכם לפני שהרימו טלפון, האם הם הכירו אתכם ורשמו את שם החברה שלכם בגוגל? נכנסו לאתר והרימו טלפון? אולי הם מצאו אתכם באיזה אינדקס? אולי קיבלו המלצה מחברים?

איך לנעוץ את המסמר ולוודא סופית שהם שרלטנים

  1. חפשו את שם החברה שלהם בגוגל. לרוב תמצאו שרוב התוצאות מתחת לשם החברה שלהם אלו אנשים ששואלים האם החברה הזו נוכלת או רמאית. אמנם יש הרבה חברות שאם תרשמו את השם שלהם תקבלו גם תוצאות שליליות עליהן. אבל כאן יהיה מדובר ברוב התוצאות השליליות.
  2. בקשו שמות של לקוחות שלהם. אני ביקשתי מהם וחקרתי את שלושת הלקוחות שהם נתנו לי. ביקשתי מהם לדעת על השירות שהם מקבלים כי יש לי לקוח שקיבל הצעה מאותה חברה. התוצאה הייתה שאחד היה מרוצה אבל הוא אמר לי שהאתר שלו מפורסם בעוד מקומות. שאלתי אותו ואיך אתה יודע שמי שמתקשר אליך הוא מהמודעות. כאן הוא היה מובך. הטלפון שלו היה הרי מפורסם במקומות רבים באינטרנט. שני הלקוחות האחרים היו בלתי מרוצים בעליל. הם אמרו שהם מקבלים אפס פניות מהפרסום הזה.
  3. בקשו מהחברה דו"ח בלתי ערוך. אתם רוצים לדעת תכל"ס כמה לחצו והאם זה שווה. ברור לכם שהם יסרבו. אגב, גם אם הם יסכימו לשלוח לכם דו"ח כזה – למה לכם להיכנס מראש להפסד ברור? הם עובדים בשיטת מצליח. לדעתי רוב הלקוחות התמימים שהם מצליחים לתפוס לא מחזיקים איתם יותר מחודש. אבל כך הם עושים את מירב הכסף שלהם.

נו, אז תפרסם את רשימת החברות שפועלות בשיטה הזו

את זה אני לא יכול. הרי אנו יכולים להיות חשופים לתביעה. אבל הנה דיון מעניין בנושא. http://www.seoforums.co.il/threads/23771-intersky+%D7%A2%D7%95%D7%93+-%D7%9E%D7%95%D7%A6%D7%A8+%D7%90%D7%99%D7%9B%D7%95%D7%AA-+%D7%9E%D7%91%D7%99%D7%AA+YBAY?s=8b32104b842cfe2213f816fdf6b818ba

איך תזהו חברה מקצועית אמיתית בתחום האדוורדס?

למעשה, חלק זה נועד לזהות את החברות שמבצעות אדוורדס בצורה רצינית, טובה ויעילה לעסק שלכם. בנוסף, ישנן חברות שאינן שרלטניות אך תחום האדוורדס אינו תחום הדגל שלהן. הן מציעות אותו על הדרך כשירות נוסף, מעין "חלטורה". אז הנה מה שאתם אמורים לקבל באמת:

  1.  מס' מילות המפתח שאתם אמורים לקבל הוא גדול, ולכלול בתוכו, גם ביטויים פתוחים כך שהמודעה שלכם תעלה גם על מילות מפתח רלוונטיות שלא חשבו עליהן בעת מחקר מילות המפתח אך הן עדיין רלוונטיות. בעגה המקצועית, מדובר במילות מפתח בהתאמה רחבה, ובהתאמה לביטוי.
  2. חברה מקצועית תייעל לכם את הקמפיין מתוך מטרה להוזיל את העלות לקליק עם הזמן עד לרמה אופטמילית הזולה ביותר מבלי לפגוע בכמות הקליקים שלכם.
  3. חברה מקצועית, תייצר מדי פעם מודעות חדשות על מנת לבדוק אופציות ניסוח חדשות שתייעלנה את הקמפיין.
  4. חברה מקצועית תוסיף לקמפיין מילים שליליות, כלומר מילים שאם הן מופיעות כשגולש מקליד אזי המודעות שלכם לא תופענה. למשל מילה כמו 'חינם' ברוב המקרים לא תהיה נכונה לקמפיין שלכם.
  5. חברה מקצועית תגיד לכם באופן חד-משמעי:  אין דבר כזה קמפיין עם כמות קליקים בלתי מוגבלת. כל קליק עולה כסף וזה הכסף שהולך לגוגל. החברה לוקחת דמי הקמת קמפיין ודמי ניהול קמפיין.

כלל הזהב

חברה בעלת נסיון רב עם פרסום בגוגל ושיווק באינטרנט ובכלל כל חברה בכל תחום האינטרס שלה הוא האינטרס של הלקוח. המטרה אינה לנצל את הלקוח אלא להגדיל לו רווחים, לספק לו שירות נפלא כדי שהוא ימשיך להיות איתה לטווח ארוך.

 אני רוצה לנצל את הבמה הזו וקורא לכל מי שעוסק בשיווק באינטרנט בכלל ובשירות פרסום ממומן בגוגל בפרט גם להפיץ מאמר זה כך שיגיע לכמה שיותר אנשים. לקוחות קיימים ולקוחות פוטנציאליים צריכים לדעת איך יכולים לרמות אותם.

כמו כן, אם נתקלתם בחברות כאלו ויש לכם מה להוסיף על מה שנאמר כאן למעלה, אתם מוזמנים. האם יש לשרלטנים שיטות נוספות בתחום של האדוורדס? כיצד שיטות אלו פועלות?

האם יש לכם מסר נוסף לקהל הלקוחות באשר הוא? הכוונה שלנו היא לשלוח את המאמר הזה לכל לקוחותינו ולכמה שיותר מנהלי שיווק וגם אתם מוזמנים לעשות כך. אין ספק, השרלטנים עושים לעצמם כסף קל, והורסים את המוניטין של המשווקים המקצועיים.