עמוד הבית > בלוג > BOUNCE RATE – איך להוריד את אחוזי הנטישה באתר?

BOUNCE RATE – איך להוריד את אחוזי הנטישה באתר?

זה בהחלט לא נעים לדעת, אבל יש מצב שמגיעים לאתר שלכם גולשים ועוזבים אותו מבלי לבצע פעולה אחת, אותם גולשים נכללים תחת ההגדרה BOUNCE RATE, או שיעור יציאה/נטישה – למה זה קורה? מה מוגדר כ-BOUNCE RATE והכי חשוב, איך מורידים את האחוזים? במאמר הבא:

מה מוגדר כ-BOUNCE RATE?

מקובל מאוד לחשוב ש-BOUNCE RATE מעיד על כך שגולש עזב את האתר שלנו לאחר מספר שניות, אבל למעשה לא מדובר בכלל על נתון שמושפע מזמן, אלא מהפעולות שאותו גולש עשה באתר שלנו וליתר דיוק לא עשה. אם גולש נכנס לאתר/עמוד מסוים ולא מבצע שום פעולה כמו הקלקה על דף אחר, השארת פרטים או פעולה כלשהי אחרת (גם אם הוא שהה חצי שעה באתר), אז זה נחשב כ-BOUNCE RATE.

מה הקשר של BOUNCE RATE ל-SEO?

העדכונים האחרונים של גוגל בשנים האחרונות מעידים על מגמה שתלך ותתעצם עם השנים, האלגוריתם של גוגל מושפע יותר ויותר מבינה מלאכותית, מה שאומר שהוא לומד ומתחקה יותר אחר ההתנהגות של הגולשים באתרים שלנו. וזה אומר שאם יש לכם אחוז BOUNCE RATE גבוה גוגל יזהה זאת ויבין שיש בעיה באתר או בדף הספציפי שאתם מקדמים, וכפועל יוצא מכך תיפגעו משמעותית במיקומים ובציוני האיכות, גוגל תעדיף לשלוח את המחפשים והגולשים לדפים שרלוונטיים יותר עבורם ואין ספק שאחוז גבוה של נטישה באתר מעיד על כך שהאתר או העמוד פחות רלוונטיים.

 

איך רואים את אחוזי הנטישה באתר?

הנתון מופיע במסך הבית של גוגל אנליטיקס תחת הכיתוב "שיעור יציאה" בעברית. אך כדי לקבל מספרים מפורטים יותר ואם תרצו גם להסתכל בנתונים של כל דף באתר בנפרד ולא רק על האתר בשלמותו, תלחצו על "התנהגות" או behavior באנגלית ואז סקירה כללית שם תמצאו את הנתון המבוקש.

צפייה בנתון באונס רייט בתוך גוגל אנליטיקס

מה גורם לגולש לנטוש את האתר מבלי לבצע פעולה אחת?

  • נראות ויזואלית – אם האתר/עמוד נראים רע מבחינה עיצובית-וויזואלית זה יצור רושם אצל הגולש שהאתר חובבני ולכן סיכוי סביר שיעזוב כבר לאחר הסתכלות ראשונית, את הרושם הזה לא ניתן לתקן ולכן מאוד מומלץ להקפיד על הנראות של האתר, גם מבחינת העיצוב, גם מבחינת סדר, גדלים של אלמנטים באתר, היררכיה נכונה וכו'.
  • חוסר רלוונטיות – לעיתים קרובות קורה מצב שגולשים מגיעים לאתר מסוים ממנועי החיפוש כי הוא מקודם על ביטוי שלא קשור אליו בכלל, או שאפילו מדובר על ביטוי זנב ארוך. הגולש נכנס ומבין ישר שלא מדובר על אתר שעונה על הצרכים שלו ויוצא ישר.
  • כשל טכני – יכול להיות שדף מסוים באתר שלכם שהפניתם אליו את הגולשים תקול, שגיאת 404, 301 וכו'. זה באופן ברור וגורף יגרום לגולש לצאת, לכן אם אתם רואים אחוזים גבוהים מאוד של אחוזי נטישה ייתכן מאוד וזאת הסיבה.
  • מהירות אתר – גולשים שנכנסים לאתר מסוים שלוקח לו יותר מידי זמן להיטען מאבדים מהר מאוד סבלנות, ואם לא מדובר על משהו שמאוד חשוב להם או שהם ממש רוצים להיכנס לאתר שלכם, הם פשוט יוותרו ויעברו לאתר מתחרה.

איך מורידים את אחוזי הנטישה?

  • רלוונטיות – נגעתי בזה בסיבות לנטישת גולשים, חוסר רלוונטיות הוא אחד מהדברים שהכי משפיעים על הגולש לעזוב מהר. אז המטרה שלנו היא לשאוף לכך שמילים וביטוים שאנחנו מקדמים בגוגל ובמנועי החיפוש יהיו מותאמים לאתר או לדפים שאליהם אנחנו מפנים את הגולשים, מילות המפתח צריכות להיות ממוקדות, מותאמות לקהל שלכם ולדרך שבה הם מחפשים אתכם ברשת – את הרלוונטיות הזאת אפשר להשיג דרך מחקר מילות מפתח.
  • שיפור חווית משתמש – חווית משתמש וגלישה באתר שלכם משפיעים בצורה דרמטית על אחוזי הנטישה, לכן מומלץ להשקיע בזאת מחשבה רבה ובמידת הצורך להתייעץ עם אנשי UI-UX על מנת לשדרג את חווית המשתמש.
  • שיפור מתמיד של כפתורי הנעה לפעולה – CALL TO ACTION – מדובר על הכפתור או הטופס שאמור להניע גולשים לפעולה, כמו השארת פרטים, הרשמה לניוזלטר, רכישת באמצעות אשראי וכו'. זה נתון שיותר רלוונטי לדפי נחיתה וצריך שהכפתור יהיה במקום בולט, כתוב בצורה ברורה ומניעה לפעולה, רצוי גם לחשוב על משפטים קרייאטיביים וכמובן שהטופס יהיה תקין (כן, גם זה קורה). אם אתם רואים שאחוז האינטראקציה של הגולשים עם הדף נמוך מאוד, כנראה שנדרש שם שיפור.
  • שיפור מהירות אתר – 4 שניות. זה הזמן בממוצע שלוקח לגולשים לאבד סבלנות ולנטוש אתר שלא נטען. שיפור המהירות באתר יכול להיעשות בדרכים שונות, אם מדובר על בעיות קטנות כמו תמונות כבדות בשרת או תקלות שאתם יכולים לשפר במהירות האתר אז תוכלו לעשות זאת לבד, אך אם הבעיה גדולה יותר תוכלו לשפר את מהירות האתר בעזרת חברת קידום אתרים.
  • התאמה למובייל – זה מרגיש קצת מיותר לציין בימינו, אבל תתפלאו ויש עדיין המון אתרים שלא מותאמים למובייל וכאשר יש כל כך הרבה אנשים שמגיעים אליכם מהנייד זה פשוט הכרח להתאים את האתר למובייל, אחרת שוב תאבדו גולשים שינטשו מהר מאוד.
  • להשקיע בטייטלים ומטא דיסקריפשן – התיאור של העמוד/האתר שלכם בטייטל וב-Meta Description הוא חשוב מאוד, כי הוא בעצם מסביר לגולש מה הוא עומד לקבל בדף אליו הוא הולך להיכנס, כך שאם תשקיעו במידע שכתוב והוא יהיה מתאים לתיאור, הסיכוי שהוא ינטוש נמוך יותר.
  • קישורים פנימיים בתוך דפים באתר – אפשרות מעולה בעיניי להשאיר את הגולשים שלכם באתר לזמן ממושך היא באמצעות קישורים פנימיים (עוגנים) בהם אתם מפנים למאמרים אחרים, מוצרים שונים, דפים באתר שיכולים לעניין והם באותו הקשר, כך בעצם הגולשים מבצעים פעולות נוספות בתוך האתר.

ממוצע BOUNCE RATE באתרים שונים

אחת השאלות הכי נפוצות בהקשר של אחוז נטישה באתר הוא מה אחוז ה-BOUNCE RATE הממוצע? או "איך אדע ששיעור היציאה מהאתר שלי תקין?" אז כפי שבטח הבנתם זה מאוד תלוי במה עוסק האתר, מה המטרה שלו, יש הבדל בין אתר איקומרס שמוכר אלפי מוצרים ושם אחוזי הנטישה הם קריטיים לבין דף נחיתה בודד שנועד למטרה מסוימת ואין אפשרות לשוטט ולבצע שם פעולות.

אז למשל אם יש לנו דף נחיתה בודד, ברור שאין לגולש מה לעשות בדף מעבר להחלטה שלו האם להשאיר פרטים/להירשם או פשוט לצאת כי לא קיבל את מבוקשו או כי הוא לא מעוניין, אז מן הסתם כשיש רק 2 אפשרויות, אחוז הנטישה יהיה גדול בהרבה מאתר הביטוח הלאומי לצורך העניין שבו גולש יודע למה הוא נכנס וב-99% אחוז ישוטט באתר בשביל הצרכים שלו.

נתוני bounce rate ממוצעים

אבל כדי שלא תצאו בידיים ריקות, הנה כמה נתונים: אפשר לראות שהממוצע של דפי נחיתה הוא 70-90%, באתרי שירותים (סטייל הביטוח הלאומי וכו') האחוז נמוך מאוד, בבלוגים שאליהם בדרך כלל גולשים מגיעים כדי לקרוא מאמר בודד שהופנו אליו מאיזה רשת חברתית גם האחוז נמוך.

דבר חשוב מאוד בעיניי באתרי תוכן הוא לקבוע GOAL באנליטיקס שיציין כי גלילה בדף לא תיחשב כ-BOUNCE RATE, הסיבה היא שבאתרים כאלו יש המון גולשים שמגיעים לקרוא את הכתבה והגיעו ממקורות שונים כמו רשתות חברתיות ויוצאים לאחר מכן (זה גם מצביע על כך שbounce rate- גבוה הוא לאו דווקא משהו רע) אז עדיף שלא יהיו חלק מאחוז ה-BOUNCE RATE. כמו כן, זמן השהייה באתר או בעמוד מסוים יכול להעיד עבורכם האם הגולשים עזבו את התוכן מהר מאוד או שנשארו לקרוא.

פתרונות למתקדמים – ביצוע A/B טסטינג לדפים באתר או כלים לניתוח תנועת גולשים

דרך מצוינת להפחית את אחוזי הנטישה היא לייצר דפים ב-2 סגנונות שונים, או צורת פנייה שונה וכו'. ואז לתת למספרים להחליט בשבילכם מה עדיף, ככל שאחוזי הנטישה נמוכים יותר תבינו שאותו דף מתאים יותר לגולשים שלכם ומשאיר אותם יותר זמן אצלכם.

כמו כן, דרך נוספת שיכולה לעזור לכם לנתח בעיות באתר ולהוריד את אחוזי הנטישה זה להשתמש בכלים לניתוח תנועות גולשים, כמו למשל הוטג'אר (HOTJAR) שמאפשר לכם "להקליט" גולשים ומספק עבורכם אינדיקציות מפורטות מאוד אודות הפעולות שהגולשים ביצעו באתר. כך למשל תוכלו לדעת באיזה חלקים באתר הגולשים ביקרו ע"י מפות חום שיסמנו את האזורים החמים היותר, מפות תנועות עכבר של הגולשים, כמות הקלקות, תנועות גלילה באתר וכו', כל האפשרויות הללו ועוד יתנו לכם מבט מעמיק יותר ואת היכולת לנתח את סיבות הנטישה.

אילון סבג, מנהל התוכן בחברת היידה ו-AD-media. הנדסאי אלקטרוניקה ומחשבים עם התמחות בשפות תכנות שונות, ובנוסף הוא בוגר תואר ראשון בפוליטיקה ותקשורת. בצבא שירת ביחידה מודיעינית של חיל האוויר ואף המשיך לשירות קבע במשך שנה וחצי, השירות כלל הדרכה ועבודה מול צוותי אוויר עם מערכות מחשוב מתקדמות, אילון חובב ספורט ובעיקר כדורגל וטניס.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יש לנו עוד מאמרים מעולים

ניווט באתר באמצעות פירורי לחם (breadcrumbs)

פירורי לחם או בשמו הלועזי breadcrumbs זהו מושג הנועד להגדיר ...

אילון סבג
13.10.2020
לקריאה

קמפיין ממומן בגוגל

ההתפתחות המהירה של האינטרנט הפכה אותו לאחד הכלים הפופולאריים בעולם. ...

אנידור חקק
13.11.2011
לקריאה