אי אפשר להתעלם מהשינויים התכופים בתוצאות החיפוש בגוגל. אנחנו פחות מרגישים את זה כמו שהשכנים ב- GOOGLE.COM  מרגישים את זה, אבל חייבים להתחיל לחשוב כמו גוגל כדי להבין לאן כל השוק הזה הולך.

בעולם שבו כולנו מחוברים בכל רגע נתון דרך סמרטפונים, טאבלטים, מחשבים ולאחרונה גם אמצעים לבישים כשבדור הבא הטכנולוגיה תשתלב בכל מכשיר ביתי באמצעות IOT , חווית החיפוש משתנה באופן תמידי.

ממצב שבו היינו מחפשים רק ממחשב נייח, אנחנו מחפשים מכל מקום בכל רגע נתון ומצפים שגוגל ימשיך לספק תוצאות טובות יותר שיתאימו לנו.   אחד השינויים המשמעותיים בשנים האחרונות הוא הגדילה בכמות החיפושים הקוליים (Voice search), מה שמגדיל משמעותית את ביטויי החיפוש ומשנה את אופן החיפוש למשהו יותר אינטימי, אישי ומיידי.

גוגל נמצאת סביבנו בכל רגע

גוגל עושה את ההתאמות ומבינה שאנחנו מחפשים מידע גם כשאנחנו לא ממש במנוע החיפוש הרגיל של גוגל.  היא מטמיעה את המנוע שלה בצורה יותר טבעית בכלל הפלטפורמות ויוצרת נוכחות במגוון מצבים שאנו מחפשים אחר מידע.

אם גוגל הייתה נשארת עם מנוע בסיסי בלבד היא כבר מזמן לא הייתה רלוונטית כי יש כיום עוד המון דרכים לגלות מידע ברשת.   כך, באמצעות שירותים ממוקדים יותר  והתאמה טובה יותר של התוצאות בהתאמה אישית לכל משתמש – גוגל נשארת רלוונטית.

גוגל ממשיכה להיות סביבנו ולספק לנו מידע בשלל פלטפורמות ואפשרויות:

  • חיפוש לוקאלי ממוקד באמצעות גוגל מפות
  • חיפוש באמצעות מכשירי אנדרואיד
  • הבנה טובה יותר של כל משתמש, הדברים אותם הוא מחפש, מה מעניין אותו, למה הוא באמת מתכוון בכל חיפוש ועוד.. לא חסרים לגוגל מוצרים ושירותים בהם אנו משתמשים ומהם היא לומדת טוב יותר על כל אחד ואחת מאתנו.  בין היתר: גוגל כרום, דרייב, ג'ימייל, יומן, יוטיוב ועוד…

 

מנוע חיפוש סמנטי

אחד השינויים המשמעותיים ביותר נובע מהחיבורים שגוגל יודעת לבצע בין נושאים שונים.  גוגל מבינה שבסופו של יום היא לא רוצה לספק קישורים לתשובות – היא רוצה לספק מידע עובדתי ומהימן.  היא רוצה להבין טוב יותר איך ישויות שונות קשורות אחת לשנייה ולהסיק מכל שאילתה שאנחנו שואלים מה אנחנו מצפים לקבל.  זו הסיבה שאפשר לשאול את גוגל שאלות כמו:

serp dude

כולנו שמענו במהלך 2015 שלצד קישורים ותוכן, האלמנט המשפיע ביותר על אלגוריתם החיפוש כיום הוא ה- Rank brain, שהוא למעשה אלגוריתם שמלמד את עצמו (BI) כדי לספק תוצאות מדויקות יותר לכל משתמש.

כל השינוי הזה נשען על איסוף מידע רב שגוגל עושה על כולנו (בין היתר לאחר שהבינה טוב יותר מיהו כל פרופיל גוגל באמצעות חיבור כלל הפלטפורמות בזמנו בגוגל פלוס).  כך גוגל מייצרת לעצמה מידע עובדתי לגבי אנשים, מקומות ומידע שכל אחד מאיתנו מחפש – כך שהיא יכולה ללמוד מה אנחנו רוצים לקבל גם אם לא חיפשנו אותו מפורשות.

 

תוצאות מותאמות אישית

ימי החיפוש האובייקטיביים חלפו להם.  בחיפושים רבים נראה תוצאות שיתאימו במיוחד עבורנו.  כך למשל אם אני מחפש בגוגל "אסף כהן" אני אקבל את אסף שעובד אתי בהיידה, תסכימו אתי שלא חסרים אנשים שנקראים אסף כהן בארץ…  עדיין אני אראה את התוצאות הבאות:

אסף כהן

 

אם אני אחפש אחר חנות GAP  ולאחרונה רכשתי משם פריטים, אראה בתוך גוגל את המידע הבא:

Gap

 

מנוע שמספק תשובות ולא קישורים לתשובות

ככל שהזמן חולף גוגל מספקת יותר ויותר תשובות ופחות קישורים לתשובות.  זה אולי נובע מהרצון להשאיר אותנו יותר זמן בגוגל (כתגובה לפייסבוק) ואולי מהרצון לתת חוויה טובה יותר לגולש.

מי שמפסיד מכך באופן ישיר הם בעלי האתרים שבעבר הרוויחו גולשים שחיפשו מידע על "גמר ליגת האלופות" למשל והיום לא צריכים לצאת מגוגל.

גמר ליגת האלופות

 

כבר ב- 2012 כשחיפשתי בגוגל Olympic games (האולימפיאדה התקיימה באותו זמן) – במקום לקבל קישורים החוצה, קיבלתי את כל המידע ישירות בתוצאות החיפוש:

olympic

 

בחיפוש אחר מונחים מקצועיים תקבלו את כל המידע הנדרש – ישירות בגוגל:

SAAS

 

גוגל אפילו תספק מידע רלוונטי נוסף באותו תחום:

 

saas 2

 

התוצאות הלוקאליות הופכות בהדרגה להיות התוצאות הרלוונטיות ביותר

גוגל ממשיכה להשקיע בתוצאות מותאמות כשהחיפוש הלוקאלי הולך ומשתפר משנה לשנה (אפילו בישראל).  לאט לאט גוגל משלבת פילטרים נוספים כמו מחיר, דירוגים, תאריכים וכו' שעוזרים לגולש לפנות קודם כל לחיפושים הלוקאליים.

למשל בחיפוש אחר מלון בחיפה:

מלון בחיפה

 

גוגל רוצה יותר כסף

כשגוגל רוצה יותר כסף היא מתחילה לעשות כסף מהצד בתור אפילייט.  למה שבעלי האתרים ירוויחו כשגוגל יכולה להרוויח?

לכן אם תחפשו בגוגל com מלונות או טיסות – כנראה שתיחשפו למנוע חיפוש טיסות או מלונות פנימי של גוגל.  אם תזמינו טיסה דרך המנוע – גוגל תקבל עמלת תיווך.

google flights

 

בחיפוש אחר בעלי עסק, במקום למצוא את דפי זהב, תמצאו שוב את גוגל:

google-hsa

 

אפילו תוכלו לשלוח בקשה להצעות מחיר ישירות מגוגל:

google hsa

 

אז מה כל זה אומר?  ה- SEO  מת?

לא , הוא לא מת כמו כל כותרת צומי שצצה לה מדי פעם אבל הוא בהחלט ממשיך להתעדכן ולהשתנות.  אי אפשר להסתכל על SEO בתור תוכן וקישורים.   צריך להסתכל על SEO כבניית מותג וליצור נוכחות אינטרנטית רחבה ככל האפשר.  עסק פיזי שקיים באמצעות Google my business, קישורים מאתרים סמכותיים ופעילות חברתית רבה שתגרום לכמה שיותר אנשים לעקוב אחר העסק שלכם בפלטפורמות חברתיות וכו'..  גם גולש שהתכתב אתכם בג'ימייל עשוי לראות אתכם יותר בגוגל.  המטרה שלכם לבנות עסק פעיל וחי עם כמה שיותר קשרים ואנשים שמחוברים אליו.  כשתצליחו לעשות את זה, כנראה שתהנו מנוכחות רחבה בשלל ביטויים.

SEO  עדיין מתחיל קודם כל באופטימיזציה טכנית בה תגרמו לאתר שלכם להתאנדקס טוב יותר בגוגל ולספק מידע טוב יותר ונגיש יותר לגולשים בשלל הפלטפורמות בהן הם מחפשים אתכם.

הגולש במרכז וזו המגמה המרכזית בשנים הקרובות.  ככל שגוגל תעריך שאתם או העסק שלכם זה בדיוק הפיתרון שמתאים לגולש – אם בחיפוש לוקאלי, אם בחיפוש המבוסס על מידע סמכותי שיופיע באתר שלכם ואם זה באמצעות תוצאות מותאמות אישית באמצעות אינטראקציה שהגולש יצר בעבר עם העסק שלכם.

העבודה הולכת והופכת לקשה יותר.  אמנם בישראל זה קורה לאט יותר, אבל גם אצלנו השינויים מתחילים להגיע בקצב מהיר יותר.

ואפילו לא הזכרתי במילה אחת את השינויים בתוצאות הממומנות וההשפעה שלהם על התוצאות האורגניות.  אבל זה כבר נושא לפוסט אחר…

 

מה דעתכם?