עמוד הבית > מאמרים > YMYL – איך SEO קשור לשמירה על הכסף והחיים שלכם?

YMYL – איך SEO קשור לשמירה על הכסף והחיים שלכם?

בימים אלו אנו עדים לחסימת נשיא ארצות הברית מפייסבוק וטווייטר. החסימה הזו היא חלק מצנזורה כללית בעקבות עליית החדשות המזויפות (Fake news) המפורסמות ברחבי האינטרנט.

כבר התרגלנו לכך שמידע לא מאומת מתפרסם ברשתות החברתיות שם הוא מושפע מהטיות תקשורתיות, תפס תאוצה, הופך לוויראלי ואז איכשהו מגיע גם אלינו. מבול החדשות המזויפות התפשט בכל העולם והגיע גם לישראל. הכאוס שנוצר הותיר תוצאה הרסנית של בלבול, פילוג וצמצום אמונה במדע ובחינוך. הסיבה למצב הנוכחי היא אי התייחסות של ענקיות הטכנולוגיה מבעוד מועד למקור המידע ולאמינות הכותב בפלטפורמות החברתיות. ככל שעובר זמן חברות הטכנולוגיה נאלצות לנקוט בעמדות אגרסיבית נגד תוכן לא אמין. גוגל הגידלה ראש ובשנים האחרונות עדכנה הנחיות כאמצעי לקביעת אמינות תוכן, דבר שמשפיע על דירוג אתרים.

היום נעבור על חלק מההנחיות האלו:

E-A-T  – מדד הסמכותיות והאמון של גוגל

לכל אתר אינטרנט צריכה להיות מטרה מועילה. על כל אתר להתמקד במשתמש ולהיות מועיל למשתמש. האתר אמור למלא את מטרתו המיועדת – למשל, אתר שמטרתו ללמד את המשתמש משהו, למשל לנגן בגיטרה, באמת יועיל למשתמש וילמד איך לנגן בגיטרה. מנגד, אתר שנוצר במטרה "לעשות כסף" במסווה של אתר שנועד ללמד, בלי לעזור למשתמש, ייענש בדירוג נמוך.

גוגל רוצה שאתרים שמייצרים תוכן איכותי יתוגמלו בדירוגים טובים יותר ובכדי לקבוע מהו תוכן איכותי גוגל משתמשת ב E-A-T  – Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness

E-A-T  (מומחיות-סמכותיות-אמינות) הוא רעיון ישן יחסית (2014) שתפס תאוצה בשנים האחרונות בעקבות עדכן אלגוריתם ב 2018. לפי העדכון התבקשו מעריכי האיכות (כן, גוגל מעסיקה אנשים שהעבודה שלהם היא לבצע בדיקות בצורה ידנית כדי לבדוק את יעילות האלגוריתם בדירוג איכות דפי אינטרנט) לסקור לא רק את ה- E-A-T של אתר, אלא גם את ה E-A-T של יוצרי התוכן. העדכון גרם לפגיעה בדרוג של מאות אתרים, רובם אתרים רפואיים וכך זכה העדכון לכינוי "העדכון הרפואי" בגוגל (Medic update).

חשוב לציין ש- E-A-T אינו מהווה ציון רשמי של גוגל, אלא משמש כקו מנחה עבור "דרגי האיכות" של גוגל ועבור מעריכי האיכות. פירוש הדבר הוא שלמרות  ש- E-A-T אינו ציון רשמי שהתוכן מקבל, גוגל עושה מניפולציה לאלגוריתם שלה, בכדי לתת ציון עדיף לתוכן העוקב אחרי ההנחיות הללו ולכן חשוב לפעול לפי ההנחיות.

YMYL – Your money Your life

השימוש בהנחיות E-A-T  חשוב לכל אתר, אך הוא מהותי כשמדובר באתר Y-M-Y-L. משמעות Y-M-Y-L היא Your Money Your Life משמע "הכסף שלך-החיים שלך". כל נכס דיגיטלי שכולל בתוכו תוכן שיכול להשפיע על בריאותו, אושרו, בטיחותו או יציבותו הפיננסית של אדם, מסווג על ידי גוגל כ- YMYL. כשמדובר בבריאות, סוגיות כלכליות ובטיחות, גוגל רוצה לוודא שהאתרים שהיא ממליצה עליהם מגלמים מומחיות, סמכותיות ואמינות (ממש כמו שמגולם במושג E-A-T!). גוגל רגישה לדפים מסוג זה מפני שמידע לא נכון, לא מדויק או מטעה עלול להשפיע ישירות על הגולש ולגרום לנזק בלתי הפיך.

דפים כאלה כוללים:

  • דפי קניות או עסקאות פיננסיות
  • דפי בהם המידע פיננסי
  • דפי מידע רפואי
  • דפי מידע משפטי
  • כתבות חדשותיות או דפי מידע ציבוריים / רשמיים.
  • אחר: ישנם נושאים רבים אחרים המסווגים כ – YMYL, כגון אימוץ ילדים, מידע על בטיחות רכב וכו '.

יש להשתמש בשיקול הדעת בכדי לדעת אם אתר נחשב YMYL.

את הרשימה המלאה ניתן לראות ב  Search Quality Evaluator Guidelines

גוגל מתייחסת לתוכן מסוג זה מאוד ברצינות ודורשת ממומחים בעלי מומחיות רלוונטית לעמוד מאחורי התוכן המפורסם.

בכדי ליצור תוכן באיכות גבוהה שגוגל תדרג טוב, יש לבחון את שלושת הדברים הבאים: מטרה מועילה, EAT ו YMYL.

בכדי לעשות זאת יש לענות את השאלות הבאות:

  • האם לאתר יש מטרה ברורה, האם הוא מועיל למשתמש והאם המטרה הושגה.
  • מהו נושא האתר, והאם הוא נופל תחת הגדרת ה YMYL .
  • מהי המומחיות הנדרשת.

דפי אינטרנט מסוימים דורשים רמות גבוהות יותר של E-A-T מאשר אחרים בשל נושאם. למשל, בלוג חוות דעת על מסעדות לא נחשב YMYL ולכן יזדקק לרמה נמוכה יחסית של EAT .

זה שכותבת הבלוג היא חובבת קולינריה מושבעת שאוכלת הרבה במסעדות יהיה מספיק בעיני גוגל בכדי שתיחשב לבעלת מומחיות (לפי גוגל היא תחשב לבעלת "מומחיות יומיומית"). מנגד, בעל בלוג שנותן יעוץ רפואי יחשב כ YMYL ולכן יצטרך רמת E-A-T גבוהה. גוגל והגולשים יצפו שהתוכן בתוך בלוג כזה ייכתב על ידי מומחה לרפואה.

טיפים להעלאת E-A-T :

מומחיות:

  • מי כתב את המאמר? בסוף המאמר רשמו את שם הכותב, הוסיפו ביבליוגרפיה קצרה. אם קיימת ביבליוגרפיה מורחבת באתר חיצוני קשרו אותה.
  • האם כותב המאמר הוא מומחה בתחום? כותבי התוכן באתרי YMYL חייבים להיות בעלי ניסיון רלוונטי ו/או הכשרה בתחום.  בעבר אגב, היה ניתן לעקוב ולהשפיע על ה- Author rank באמצעות גוגל פלוס.  רצוי מאוד שבאתרי רפואה למשל, הכותבים יהיו אנשי רפואה / דוקטור וכד'
  • האם הפרופילים החברתיים של כותב התוכן עדכניים ? אם לא, רצוי לעדכן אותם.
  • האם המאמר מדויק? אם למשל מדובר במאמר רפואי, מומלץ שכותב המאמר יעבור על המאמר מספר פעמים ויוודא שהתוכן מדויק ונכון מבחינה מדעית ורפואית.
  • במידה וישנם קישורים חיצוניים יש לוודא שהקישורים יובילו את הגולש לאתרים אמינים וסמכותיים.

סמכותיות:

  • קשרו למאמרים אקדמאים שהמומחה כתב שהתפרסמו באתרים נחשבים.
  • בנו קישורים רלוונטיים מאתרים איכותיים.
  • תהיו פעילים ברשתות חברתיות ושתפו תוכן איכותי שאנשים ירצו לשתף.

מוזמנים לקרוא על ההבדלים בין אמינות לסמכותיות בגוגל

אמינות:

  • אמינות: יש אתרים שאף אחד לא עומד מאחוריהם. אפשר לראות את זה ישר כשנכנסים לאתר מפני שחסרים פרטי התקשרות. אתרים כאלה לא אמינים. על מנת לשדר אמינות, הוסיפו טלפון, אימייל, כתובת פיסית, קישורים לאתרי סושיאל וודאו שהאתר מאובטח.

לסיכום, לגוגל, כמו לשאר ענקיות הטכנולוגיה יש אחריות מוסרית כלפי גולשיה. היא חייבת לוודא בשיטתיות שהמידע שהיא מפרסת אמין ונכון. זה לא משהו שהולך להשתנות בזמן הקרוב. להפך, אנו רואים עלייה של הודעות אזהרה על פוסטים שמכילים תוכן מטעה בפייסבוק וטוויטר. אם סנקציות כאלה מוטלות על אדם מן המניין, סביר להניח שגוגל תפעיל סנקציות עוד יותר חמורות על חברות, אתרים ובעיקר על אתרי ה YMYL וזה משהו שאנחנו, מקדמי האתרים חייבים לקחת בחשבון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יש לנו עוד מאמרים מעולים

האם ניתן לקדם אתרי וויקס בגוגל?

מי לא מכיר את וויקס? המערכת שבה ניתן לבנות אתרים ...

אסף כהן
07.12.2017
לקריאה

כותרות H1..H6 – איך הן משפיעות על קידום בגוגל

הידעתם כי 80% מתוצאות החיפוש בעמוד הראשון של גוגל משתמשות ...

צוות היידה
07.10.2019
לקריאה