אני מראש מתנצל, אני לא רוצה לבאס אתכם או לנפץ לכם חלומות – אבל אם גם אתם, כמו רבים אחרים, חולמים להקים לעצמכם אתר מכירות ולמכור עשרות או מאות מוצרים מדי חודש – חשוב שתדעו כמה דברים על התהליך שאתם עומדים לעבור.

קל מאוד לפתוח חנות – קשה מאוד להפוך אותה לעסק

בתור משווק שמקדם בכל שנה עשרות לקוחות במרחב הדיגיטלי, אני נתקל כמעט מדי שבוע בפניות של לקוחות פוטנציאליים שמגיעים אליי עם חלום.  חלקם עוד בשלב הבתולי של רעיון לבנות חנות שתמכור בגדים/מוצרי תינוקות/מוצרי אלקטרוניקה או כל מוצר אחר שהם חשים שיש לו ביקוש רב.    חלקם כבר נמצאים בשלב מתקדם של פיתוח חנות או שהחנות האלקטרונית שלהם כבר הוקמה וכעת הם מחכים למכירות שיגיעו.

לא חסרות פלטפורמות שמבינות את הצורך הזה ומציעות לכם לבנות חנויות במחירים נוחים וידידותיים לכל כיס.  למעשה יש פלטפורמות עם תבניות מוכנות שמאפשרות לכם תוך זמן קצר לצאת לדרך.

לצד תבניות וחנויות במחירים מוזלים, יש גם את היזמים שהבינו שהם רוצים להשקיע כמו שצריך ולבנות חנות טובה ואיכותית – והם מוכנים גם להשקיע עליה תקציב גדול כדי לוודא שהאתר נבנה בצורה ידידותית לקידום ולגולשים.  וזה מעולה.

הבעיה היא שהם לא תמיד חושבים ומתכננים תקציבית את הצעד הבא שיהיה יקר יותר – להביא גולשים ולקוחות לחנות ולגרום להם לקנות.

אתם לא היחידים שיש להם את החלום הזה

במציאות האכזרית בה אנו חיים, כמעט לכל אחד יש את החלום לצאת ממעגל השכירות ולפרוץ לדרך עם חנות מכירות, בה הוא יוכל לנהל את עסקיו בצורה נוחה מהבית.   תאמינו או לא, יש המון אנשים שרוצים להקים חנויות באינטרנט בשלל התחומים הפופולאריים שאתם חושבים עליהם.   אם תעשו חיפוש קצר בגוגל, כנראה שתגלו גם עשרות מותגים ואתרים בתהומי הנשייה של גוגל.

אז, נכון חלקם עושים עבודה נהדרת ואף מצליחים להפוך לאתר מכירות רווחי עם הזמן – אך זה מגיע לאחר עבודה קשה וכנראה לאחר השקעת תקציבים לא קטנה.

שיווק אתר מכירות – מה זה דורש מכם?

אחת הדרישות הראשונות של בעל אתר שמגיע אליי לרוב, היא…  מכירות!  אני רוצה שיגיעו גולשים ויקנו באתר.  יש לי אתר עם מוצרים מעולים. יש לי מחירים טובים, אני אעשה מבצעים וכולם יגיעו לאתר ויקנו.

ואז הם מתחילים להביא גולשים ו….   אין מכירות… אין קניות….  למה הם לא קונים ממני?  למה האתר הזה לא עובד?  בטח הקמפיין/האתר/המקדם הזה דפוק!

אתם יודעים מה הדבר הכי חשוב לאתר?

זה לא העיצוב שלו, זה גם לא המבצעים שלו, זה אפילו לא הותק שלו – זה נתון אחד קטן שמאוד קשה לרכוש אותו –  אמון.

אם יש דבר שקשה לרכוש היום זה את אמון הגולשים.

מכמה סיבות:

  • יש המון חאפרים וקשה לנו להאמין למי שרוצה למכור לנו (אנחנו אוטומטית מניחים שמישהו מנסה לדפוק אותנו).
  • יש היצע עצום – מה שנותן הרבה אפשרויות בחירה לכל לקוח
  • קשה מאוד לבחור בין המון ספקים שנראים ונשמעים בדיוק אותו הדבר
  • אנחנו מעדיפים לבדוק לעומק ולקנות ממותגים שאנחנו מכירים או ממותגים שחברים שלנו המליצו לנו עליהם.
  • אנחנו מחפשים מותגים

כדי לבנות אמון – צריך לבנות מותג!

קשה מאוד למכור בפעם הראשונה שלקוח הגיע לאתר שלכם.  הוא לא מכיר אתכם, הוא לא שמע עליכם מעולם ואין שום סיכוי בעולם שהוא יחליט לקנות דווקא מכם.

מה שאתם באמת צריכים להבין, זה שצריך לבנות תהליך של רכישת לקוח.  זה לא לוקח יום וזה לא לוקח שבוע.  זה תהליך של רכישת אמון.  והדרך הכי טובה לרכוש אמון היום – היא בעזרת תוכן!

תוכן בונה אמון, הוא ממצב אתכם כגורם סמכותי, הוא מושך קהל יעד רלוונטי וגורם לו להכיר אתכם בתור ספק שמוכר את המוצרים והשירותים שהם מתעניינים בהם.

כדי לבנות תהליך של אמון, אתם כנראה תצטרכו להשקיע לא מעט כסף ביצירת תכנים וקידום האתר שלכם.

חלק מהותי וחשוב מאוד בעבודה שלכם יהיה להתחיל לייצר מאמרים ומדריכים בוני אמון.  מלבד ההוצאה הכלכלית על כתיבת התכנים, תצטרכו להשקיע גם לא מעט כסף כדי להפיץ את התכנים ברשתות החברתיות ובעזרת פלטפורמות גילוי תוכן כמו טבולה/אאוטבריין.

בנוסף, תצטרכו לבצע שיתופי פעולה ולפרסם תכנים באתרים רלוונטיים אחרים כמו בלוגרים בתחום שלכם או מגזינים נחשבים.    תצטרכו לקחת בחשבון גם כאן עלויות הפצה / תשלום לאתרים.

לטווח הארוך אתם תרצו לקדם את האתר שלכם בגוגל בביטויים הרלוונטיים – במרבית התחומים תגלו שיש לא מעט מתחרים וייקח לכם לא מעט זמן כדי להגיע לעמוד הראשון.  אז כנראה שתרצו גם בטווח הקצר למשוך לקוחות דרך קמפיין ממומן בגוגל (אדוורדס) שיביא מכירות בשלב מוקדם יותר.

אחד הדברים שתגלו בימים הראשונים, הוא שגם אם לקוח מחפש את המוצר שאתם מוכרים בגוגל ומקליק על מודעה שלכם – הוא לא תמיד יבחר לקנות מכם.  ואם אני כנה, כנראה שבמרבית המקרים הוא לא יקנה מכם, מהסיבה הפשוטה שיש עוד הרבה כמוכם – רק שהם יותר מוכרים מכם.

כל הנתונים האלה מובילים אותנו להבנה – שכדי לגרום לגולשים לקנות באתר שלנו, צריך לגרום להם להכיר אותנו ולהיחשף אלינו לפני כן בעיקר דרך תכנים (כולל סרטונים, מדריכים ומידע שנפיץ להם).

השיווק חייב להיות ארוך יותר ולהבין שאת הגולש שאני אמשוך היום לאתר דרך מאמר, אוכל "לצבוע" ולשווק לו הצעה מעניינת בהמשך.

ומה עם למדוד?

דיברתי כאן לא מעט על הצורך במשיכת טראפיק לאתר.  משיכת גולשים שלרוב תיעשה בצורה ממומנת בשלב ראשון דרך קמפיינים בפייסבוק, בגוגל ובערוצי הפצת תוכן.

אך לצד הצורך במשיכת גולשים, בעל אתר מכירות חייב להיערך מראש ולוודא שהוא גם יודע למדוד את מה שקורה לו באתר.  יש לא מעט כלים ושירותים היום שמאפשרים למדוד את פעילות הגולשים באתר ואף להקליט את ביקורי הגולשים.

הפעילויות הללו כרוכות בתשלום ואף דורשות בעלי מקצוע ספציפיים שיבצעו את ה- set up הראשוני למדידת התהליכים השונים באתר.

חשוב מאוד שכבר בשלב אפיון ובניית האתר, שתתייחסו לנושא ותוודאו שאתם מכניסים מדידות ומשפכי מכירה באתר.  וודאו שהמערכת ידידותית ומאפשרת לכם להטמיע קודים באופן חופשי ובכל זמן שתרצו.

 

שורה תחתונה:

יש לא מעט כסף שתצטרכו להוציא על שיווק ובעיקר על בניית אמון לפני שתתחילו לייצר מכירות מהאתר.  אל תצפו שהאתר שלכם יתחיל למכור מהיום הראשון.  אתם תצטרכו לבנות פה תהליכי שיווק, למדוד אותם כמו שצריך ולהשקיע לא מעט כספים כדי לראות תוצאות.   כנראה שבחודשים הראשונים אתם גם תוציאו הרבה יותר כסף מאשר תכניסו – במרבית המקרים זה תהליך הגדילה של עסק וצריך לבוא מוכנים לכך.

אל תצפו לשבור את הרשת ולהתחיל לייצר המון מכירות עם תקציב שיווק של 2000-3000 ₪ בחודש שאמור גם לעזור לכם לבנות מותג ואמון וגם לייצר מכירות מהיום הראשון!