עמוד הבית > כללי > קידום אפליקציות בגוגל - האם קיים קשר בין SEO לבין ASO ?

קידום אפליקציות בגוגל – האם קיים קשר בין SEO לבין ASO ?

דורות של פילוסופים ניסו לענות את השאלה הזאת. רבים הקדישו את חייהם לפתרון החידה, אך נאלצו לוותר מבלי שהשיגו ראיות חותכות לכאן או לכאן. התשובה נראית לוטה בערפל סמיך של קישורים, טקסטי עוגן, ו-SERP Features.

במאמר זה נבחן את השאלה האם קיים קשר בין דירוג עמוד אפליקציה באפל App store, לבין תוצאות החיפוש של גוגל בביטויים דומים, ולהיפך. כמו כן, נבדוק האם פרקטיקות קידום אתרים (תוכן, מילות מפתח, בניית קישורים) יכולות לסייע לדפי אפליקציה להתברג בתוך תוצאות החיפוש בגוגל.

SEO ו ASO – למי, ומתי זה בכלל רלוונטי?

שאלה מצוינת. למי בכלל אכפת אם יש קשר בין הדברים?

אם אתם לא משווקים אפליקציה, ולא קשורים בשום צורה לעולם המובייל מרקטינג, כנראה שמעבר לערך הבידורי של אנקדוטה קצרה, לא תפיקו מהמאמר שלעיל תועלת מקצועית ממשית. אך אם בחברה שלכם יש אפליקציה, אפילו אם היא לא הממשק המרכזי בו אתם מגייסים לקוחות, או משרתים אותם, תגלו בהמשך כמה טריקים די פשוטים שיוכלו לסייע לכם להגדיל את התנועה האורגנית לעמוד האפליקציה ב-Apple App Store.

אם אתם מקדמי אתרים שעובדים עם לקוחות שיש להם אפליקציה בנוסף לאתר, תוכלו ליישם את הטיפים שנציג בהמשך ולהראות ללקוחות שלכם כיצד גוגל ו/או מנועי חיפוש אחרים יכולים להגדיל על התנועה לעמוד האפליקציה, אם מקפידים ליישם פרקטיקות SEO פשוטות יחסית גם לעולם ה-ASO (אופטימיזציה לחנות האפליקציות).

אם אתם עדיין לא בטוחים אם הנושא רלוונטי לכם, ויש לכם אפליקציה, ערכו את הבדיקה הקצרה הבאה:

ניתוח תנועה ממנועי חיפוש לעמוד האפליקציה

התחברו לחשבון ה-App Store Connect שלכם, וגשו לטאב ה-App Analytics. אגב, אם אתם לא לגמרי בקיאים ברזי ניתוח הנתונים בפלטפורמה זו, מוזמנים לעבור בזריזות על המדריך המלא לניתוח ביצועי אפליקציות באפסטור.

בחרו באחד משני הפילטרים הבאים, או בשניהם, ובדקו האם מגיעה לעמוד האפליקציה שלכם תנועה ממנועי חיפוש. דרך הפילטר Web Referrer (צילום משמאל), תוכלו לראות את התנועה המגיעה מחיפוש בדפדפנים בנייד (mobile web). דרך הפילטר App Referrer (צילום מימין), תוכלו לראות תנועה שמגיעה מחיפוש באפליקציות (למשל, אפליקציית החיפוש של גוגל).

תנועה אורגנית לעמוד אפליקציה

אם אתם רואים שמגיעה משם תנועה – מצוין! זה אומר שיש בזה פוטנציאל, ואולי בכמה צעדים פשוטים תוכלו להגדיל אותה. גיליתם שאין משם תנועה? הזדמנות מצויינת לבחון מדוע אין. יכול להיות שפשוט אין בקטגוריה שלכם חיפושים רלוונטיים שגוגל תפנה לעמודי אפליקציות. אך כאן הייתי בודק האם המצב דומה אצל המתחרים שלכם, או שאצלהם גוגל דווקא כן מפנה לעמוד האפליקציה. רוצים לדעת איך לבדוק מה קורה אצל המתחרים? המשיכו לקרוא.

כיצד גוגל מפנה גולשים מתוצאות החיפוש לעמודי אפליקציות?

עמוד תוצאות החיפוש (SERP) עבר שינויים רבים בשנים האחרונות וצפוי להשתנות באופן משמעותי יותר עם כניסת גוגל SGE, וכחלק מכך לתוצאות החיפוש נוספו כל מני פיצ'רים, כגון תוצאות גוגל שופינג, תקצירים (featured snippets), תוצאות לוקאליות ועוד. 

אחד מהתוספים הינו תוצאות של אפליקציות קשורות. למעשה מדובר בשני תוספי תוצאות חיפוש הנקראים Application Feature או Application-list Feature. בואו נראה כיצד תוספים אלו נראים:

תצוגת אפליקציות בתוצאות החיפוש

בצד ימין, אפשר לראות כיצד נראה תוסף ה-Application Feature כאשר מחפשים את הביטוי "fitness". תוסף זה מציג אפליקציה אחת שגוגל מזהה כקשורה לשאילתת החיפוש. לרוב, יהיו כאן תוצאות של חיפוש שם מותג, או חיפוש מאוד מדוייק של שם האפליקציה כמו שרואים מימין.

בצד שמאל, אתם רואים את התוסף Application-list Feature, שמציג מספר תוצאות חיפוש, ובדר"כ יציג שתיים או שלוש אפליקציות.

בתוצאות החיפוש עם רשימת אפליקציות כמו שרואים בתמונה משמאל, ניתן להקליק להרחבת התוצאות על "More Apps". בואו נראה מה קורה כשתפתח לנו רשימה מלאה של אפליקציות, וננסה לראות האם קיים קשר בין התוצאות שרואים שם, לבין התוצאות בחנות האפליקציות של אפל ה-Apple App Store כאשר מחפשים את אותו הביטוי – "Workout App".

השוואת תוצאות חיפוש SEO מול ASO

לצורך השוואה חיפשתי את אותו הביטוי (workouts app), פעם אחת באתר גוגל ישראל (מהנייד), ופעם אחת מחנות האפליקציות הישראלית של אפל. 

תוצאות SEO מול תוצאות ASO

כמו שניתן לראות, כל קשר הוא מקרי בהחלט. כלומר, אפילו שלאפל יש מנגנון דירוג דיי מפותח משל עצמה. ידוע שאפל משקיעה במנגנון זה, כי הרי היא בעצמה מרוויחה עד כ-30% עמלה מהכנסות של אפליקציות בחנות שלה, לכן תעדיף לדרג גבוה אפליקציות שנותנת ערך למשתמשים. עם זאת, אפל כאילו מתעלמת מהדירוג שטוב לאפל, ומדרגת בעמוד תוצאות החיפוש את האפליקציות בסדר שונה כמעט לחלוטין.

כמו כן, ניתן לומר שזה גם פועל בצורה ההפוכה. אפל אינה מתחשבת בתוצאות הדירוג של גוגל כאשר היא מדרגת את עמוד תוצאות החיפוש בתוך חנות האפליקציות שלה ה-Apple App Store.

אז אמנם זה לא מאוד מדעי, בדקנו רק דוגמה אחת, אך עדיין קיבלנו תוצאה שהיא דומה לקונצנזוס של  קידום אפליקציות והוא שאין קשר בין האופן בו גוגל ואפל מדרגות את האפליקציות בעמודי תוצאות החיפוש.

עם זאת, ואולי חדי העין מבינכם שמו לב, במקום הראשון נמצאת אותה האפליקציה. מה שאני באופן אישי מסיק מכך, הוא שקיים קשר ברמה מסויימת והיא רמת הפופולריות של האפליקציה. כאשר האפליקציה היא מאוד פופולרית, גוגל תתחשב בכמות ההורדות והרייטינג שלה ותתן לה עדיפות. גם אפל תעשה זאת, אך בעוד שאפל מתייחסת לפופלריות ולרייטינג בכל מדינה בנפרד, גוגל ככל הנראה מסתכלת על הרייטינג וכמות ההורדות באופן גלובאלי. בהמשך אציג סימוכין לטענה זו, דרך ה-סכמה (schema) שאפל מטמיע בעמודי האפליקציות.

אך לפני שניגש לסכמה, זוכרים שאמרתי שאפשר לבדוק האם אפליקציה מתחרה מדורגת גבוה בתוצאות החיפוש של גוגל? בואו נראה איך עושים זאת.

מחקר אפליקציות מתחרות – האם הן מקבלות תנועה מגוגל?

עבור קוראים בבלוג זה, מחקר מתחרים בגוגל הוא מושג מוכר. רוב הסיכויים שתוכלו בקלות ליישם את הידע שלכם בנושא למה שאציג כאן בהמשך. אך גם אם אתה חדשים בתחום, המחקר הנ"ל הוא דיי פשוט, והוספתי פירוט נרחב.

לצורך המחקר נדרש כלי מחקר SEO שמאפשר ניתוח של עמוד תוצאות החיפוש כולל פיצ'רים (SERP Features). אני משתמש בכלי שנקרא SEMrush, אך יש כלים רבים אחרים וטובים ואתם מוזמנים לעשות את המחקר בכל כלי שתבחרו כל עוד הוא מציג את המידע הרלוונטי שיפורט כאן.

שלב ראשון – העתקת קישור עמוד האפליקציה

את הדוגמה הזאת אני עושה על אפליקציית Flo (אפליקציית מעקב פוריות ומחזור) שנחשבת מובילה בקטגוריה שלה. אך אתם יכולים להעתיק את התהליך על כל אפליקציה מתחרה שרלוונטית לכן.

עושים חיפוש בגוגל של שם האפליקציה בצירוף הרצף apple app store, ומגיעים בדרך כלל לעמוד האפליקציה בארה"ב. אם זה השוק הרלוונטי, משאירים את הלינק, ואם לא, מחליפים את US בקוד המדינה הרלוונטי (למשל "IL).

חיפוש אפליקציה

שלב שני – הפקת הדוח בתוכנת ה-SEO

כאמור, אני משתמש בתוכנת SEMrush ואתם תוכלו לעשות דוח דומה בתוכנה שלכם. חשוב להקפיד על לבחור את אותה המדינה כמו שמופיע אצלנו בקישור (בדוגמה שלי US), ולהעביר להצגת תוצאות לפי מכשיר נייד.

בתוכנת SEMrush את הדוח יש להפיק דרך הטאב שנקרא "Organic Search":

דוח אורגני semrush

לאחר מכן, יש לבחור הצגת תוצאות המכילות את ה-SERP Features הרלוונטיים, במקרה שלנו אלו הם ה Application וה-Application-list. להלן אופן בחירת הפיצ'רים ב-SEMrush:

גוללים למטה בעמוד, עד שרואים את כל הפיצ'רים ובוחרים באחד מהם:

serp features in semrush

שלב שלישי – ניתוח תוצאות דירוגי גוגל לעמוד האפליקציה

כאן תוכנת ה-SEO שלכם תציג לכם את המילים בהן עמוד האפליקציה מתברג בתוצאות החיפוש בתוך הפיצ'ר שבחרתם. 

באילו מילות מפתח האפליקציה מדורגת

בדר"כ ניתן גם לקבל תצוגה מקדימה של עמוד תוצאות החיפוש דרך התוכנה. בואו נראה כיצד אפליקציית Flu, מתברגת על ביטויים שונים עם כל אחד משני הפיצ'רים, Application ו-Application-list:

כמו שניתן לראות בצד ימין, עבור הביטוי "cycle tracking" האפליקציה שבחנו מדורגת במקום השלישי מתוך שלוש בעמוד תוצאות החיפוש תחת הפיצ'ר של Application-list. 

לעומת זאת, בצד שמאל, עבור ביטוי החיפוש "period app" אפליקציית Flo מדורגת ראשונה מבין שלוש.

קידום אפליקציות בגוגל

כמו כן, נוכל לראות בנפרד את כל המילים בהן אפליקציית Flo מדורגת בתוך הפיצ'ר Application. הדירוג בתוך הפיצ'ר הזה הוא אקסקלוסיבי.

להלן רשימת הביטויים, שבדר"כ כלל מכילים חיפושי שם מותג, בהן האפליקציה מוצגת בתוך פיצ'ר זה, וכן תצוגת פריוויו לעמוד תוצאות החיפוש:

רשימת מילות מפתח שאפליקציה מדורגת עליהן

כיצד גוגל קובעת מתי ואיך להציג את עמוד האפליקציה בתוצאות החיפוש?

איפה אנחנו עומדים כעת – מצד אחד ראינו שאין קשר חזק בין דירוג האפליקציה בחיפוש בגוגל לבין הדירוג בחיפוש בחנות האפליקציות של אפל. מצד שני, ראינו שגוגל כן מפנה תנועה לעמודי אפליקציות. זיהינו זאת דרך מערכת הדוחות ב-Apple App Store Connect, ואף מצאנו את מילות החיפוש עליהם גוגל תציג את עמוד האפליקציה ותפנה אליו.

התשובה לשאלה כיצד גוגל מדרגת את האפליקציות בתוך הפיצ'רים השונים בעמוד תוצאות החיפוש לא ידועה וגוגל מעולם לא התייחסה באופן כה ספציפי לדירוג אפליקציות בתוך הפיצ'רים שראינו. אך אנחנו יכולים להניח שהאופן בו גוגל מדרגת בתוך ה-Application-list לא מאוד שונה מהאופן הרגיל בו גוגל מדרגת עמודי אינטרנט בתוצאות החיפוש.  ככל הנראה, גוגל רוצה לראות בעמודי אפליקציה את אותם הדברים שהיא רוצה לראות בכל עמוד אינטרנט, וזה – תוכן איכותי, אינפורמציה רלוונטית לגולש, תגיות (סדר וארגון העמוד), קישורים מפנים.

אם כך, בואו נראה מה הזחלן הסורק של גוגל רואה כשהיא מגיע לעמוד האפליקציה שלכם ב-Apple App Store.

עמוד האפליקציה בעיני גוגל

ראשית כל, חשוב להבין שאפל היא זו שאחראית על קוד ה-HTML בעמוד האפליקציה שלכם. היא עושה זאת לרוב עם טמפלייט זהה לכל האפליקציות ואין לכם יכולת להשפיע על הקוד. עם זאת, כן יש לכם יכולת להשפיע על התוכן אותו אפל תציג בתוך תגיות המטא השונות, כפי שנראה ממש עכשיו.

נכנסתי לעמוד האפליקציה של Flu באפל שכבר ראינו מקודם, פתחתי View source ולהן הממצאים:

תגיות בקוד האפליקציה

אפל מכניסה לעמוד אוטומטית את התגיות הבאות:

  • Title
  • Meta Description
  • Meta Keywords
  • וכן תגית סכמה (schema) עליה נדבר בהמשך
  • כמו כן, אפל גם מציגה תגיות H1, H2 ו-H3 במספר מקומות.

בואו נראה איזה תוכן נכנס לכל תגית:

תגית title: שם האפליקציה כפי שהגדרתם באפל, בצירוף הרצף "on the App Store".

 

תגית description: מתחילה ב "Read reviews, compare customer ratings, see screenshots and learn more about" – לאחר מכן אפל מכניסה שוב את שם האפליקציה שלכם, ולסיום את הרצף "Download" + שם האפליקציה + "and enjoy it on your iPhone, iPad, and iPod touch".

 

 

תגית Keywords: כאן אפל תכניס את שם האפליקציה, שם חשבון המפתח, את הקטגוריה העיקרית והמשנית של האפליקציה בחנות, ואת מילות המפתח הבאות: "iOS apps, app, app store, iPhone, iPad, iPod touch, iTouch, iTunes".

 

תגית H1: שם האפליקציה

 

תגיות H2: מספר תגיות מוגדרת מראש שאין יכולת לערוך את התוכן בתוכן, לדוגמא: "What’s New," "Ratings and Reviews," "Events," "Subscriptions," "App Privacy," "Information," and "You Might Also Like" ועוד…

 

 

תגיות H3: כאן תופענה הכותרות של שתיים או שלוש מהביקורות שגולשים השאירו לכם בחנות.

 

בנוסף, אפל מטמיעה בעמוד האפליקציה גם תגית Schema המכילה מידע שמיועד ספציפית למנועי חיפוש וערוך באופן מיוחד שמנועי חיפוש יכולים להבין. בואו נראה מה אפל מכניסה לתוך הסכמה:

סכמה באפליקציה

בתוך הסכמה שווה להתעכב על מספר ערכים:

Name: שם האפליקציה (כפי שהוגדר על ידכם באפל)

Description: תיאור האפליקציה (כפי שהוגדר על ידכם באפל)

Category: הקטגוריה שהגדרת באפל

Name: פעם נוספת, הפעם של חשבון המפתח שלכם (App Developer Name)

Rating: ממוצע דירוגי המשתמשים שלכם (רייטינג) כפי שמוצג באפל

Reviewcount: סך הדירוגים שהאפליקציה שלכם קיבלה

ומה לעשות עם כל זה?

אם זה מה שאתם שואלים את עצמכם כרגע, אז יש לכך תשובה פשוטה: אופטימיזציה.

כיצד להגדיל את כמות ההופעות שלעמוד האפליקציה בתוצאות החיפוש בגוגל?

הסיפור כאן מאוד דומה לעבודת on-page על עמוד אתר. מאחר וב-אפל כל המידע שהאפליקציה מציגה בdescription בעל השפעה פחותה על הדירוגים בתוך אפל, אנחנו עכשיו יודעים שגוגל כן מקבלת את המידע הזה שכן הוא מופיע בעמוד האפליקציה אותו הזחלן שלה סורק.

שם האפליקציה, ושם המפתח – אם הם מכילים מילות מפתח, הדבר יכול לשפר את הדירוג של העמוד בגוגל. אך כאן חשוב להבהיר – שם האפליקציה משפיע מאוד על הדירוג בתוך חנות האפליקציות של אפל. לכן, לא רצוי להגדיר את השם רק לפי חיפושים בגוגל. יש לתת עדיפות למחקר מילים שעושים בחנות האפליקציות. אך אם יש מילים שהן חופפות, ומופיעות גם עם נפח חיפוש בגוגל וגם כפופולריות בחנות האפליקציה, אפשר לשקול להשתמש במילים אלו בשם האפליקציה.

אך הנושא המרכזי, והוא בעל השפעה מרכזית על אפליקציות בינלאומיות הוא – לוקאליזציה.

אם האפליקציה שלכם זמינה בארצות אחרות ובשפות אחרות, חשוב מאוד להתאים את התוכן בעמוד האפליקציה בכל מדינה לשפה שלה. בארה"ב באנגלית, בספרד בספרדית, גרמניה בגרמנית וכו'. לוקאליזציה מתאימה היא קריטית לנושא של שיווק אפליקציות, וניתן לראות כיצד אפליקציות מובילות משקיעות בכך משאבים רבים.

הרי ראינו כיצד גוגל לוקחת מידע מתוך תגיות הtitle וה-H1 מעמוד האפליקציה בכל מדינה. מכיוון שמדינות שונות מחפשים בשפות שונות, רצוי להתאים את שם האפליקציה למדינה. כך תגדילו את הסיכוי שגוגל תציג קישורים לאפליקציה שלכם בשפות זרות גם כן.

בואו נראה כיצד אפליקציית Flo עושה זאת, ובכך נסיים:

קישורים ו-טקסט עוגן לעמוד האפליקציה

האפליקציה המעולה שבדקנו במאמר זה, Flo, עשתה לוקאליזציה להמון שפות המדוברות במדינות בהן האפליקציה פופולרית. ולכן, כאשר האפליקציה מקבלת קישורים מכל מני אינדקסים, או מאמרים, הרבה פעמים הקישור מוגדר אוטומטית לשם האפליקציה. אם השם הוא באנגלית, והקישור הוא למשל מספרד או מגרמניה, הדבר לא יעזור לקידום העמוד בתוצאות החיפוש של גוגל, אם יוצאים מנקודת הנחה שגוגל מדרגת עמודי אפליקציה כמו כל עמוד אינטרנט אחר. 

דרך תוכנת SEMrush או כל תוכנה אחרת, תוכלו לראות שאפליקציית Flo מדורגת על תוצאות חיפוש רבות בספרד ובגרמניה. כמו כן, האפליקציה גם נחשבת למובילה בקטגוריה שלה בחנויות האפליקציה במדינות אלו.

כאשר אנחנו באים לבדוק את הקישורים המפנים לעמוד האפליקציה שלה בארצות אלו, ומנתחים את טקסטי העוגן שלה, אנו רואים שהם מכילים את שם האפליקציה בצירוף מילת חיפוש רלוונטית מאוד בכל שפה:

טקסט עוגן בקישורים המפנים לעמוד אפליקציה

האם אפליקציית Flo מצליחה רק בזכות הלוקאליזציה והקישורים? כנראה שלא, מדובר באפליקציה שנותנת ערך רב ללקוחותיה ובצורה טובה יותר מהמתחרים. אך ברמה שאנחנו מבינים את האופן בו גוגל מדרגת עמודים, עמודי האפליקציה של Flo באפל אפפסטור, מותאמים בצורה אידיאלית למנוע החיפוש, והקישורים המפנים לעמודים בארצות השונות מכילים ביטויי חיפוש רלוונטיים בשפה המקומית. מבחנית SEO, הם עושים את המקסימום כדי להגדיל את התנועה לאפליקציה מחיפושים בגוגל.

בדקו את האפליקציה שלכם בצורה בה ניתחנו את Flo, וערכו מחקר על המתחרים שלו. אפשרי שתזהו הזדמנויות צמיחה שהיו נסתרות מכם עד כה. השאירו שאלות בתגובות ואשמח לסייע 🙂

על הכותב:

המאמר נכתב ע"י יורי שוב, יועץ שיווק ופרסום המתמחה בקידום ושיווק אפליקציות מובייל, חברות סטארטאפ וטכנולוגיה. מייסד חברת Topanda המתמחה בשיווק, קידום ופרסום אפליקציות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יש לנו עוד מאמרים מעולים

כל מה שרצית לדעת על Author rank ולא העזת לשאול

בימים שבהם האלגוריתם של גוגל מתעדכן ללא הפסקה, עולה ובולט ...

אנידור חקק
19.03.2013
לקריאה

מדריך פרסום וקידום סרטונים ביוטיוב

שתי עובדות חשובות שכל משווק כבר יודע: סרטונים זה התוכן ...

אנידור חקק
22.02.2018
לקריאה